Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Afgewezen

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:Wordt er veel tijd gestoken in waarschuwen tegen alles wat afwijkt van hun lijn, daarnaast wordt er
vooral gepreekt vanuit de visie dat we nog geestelijk dood zijn.
Uit ervaring spreek ik verder dat de preek ook vooral bestond uit een vast raamwerk waar iedere tekst in werd geweven.

Aan de andere kant zie je weer dat er bij Hervormden vooral gepreekt wordt vanuit de bekeerde mens , en word in die visie weer snel het verbondautomatisme overgenomen.
En dat maakt het juist zo moeilijk. In de ene kerk loop je tegen het ene, in de andere weer tegen het andere aan.
Maar per saldo heb ik bij de 'hervormden' de laatste jaren toch méér mooie, Bijbelse preken gehoord dan bij de GG...
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:
Ariene schreef:Wordt er veel tijd gestoken in waarschuwen tegen alles wat afwijkt van hun lijn, daarnaast wordt er
vooral gepreekt vanuit de visie dat we nog geestelijk dood zijn.
Uit ervaring spreek ik verder dat de preek ook vooral bestond uit een vast raamwerk waar iedere tekst in werd geweven.

Aan de andere kant zie je weer dat er bij Hervormden vooral gepreekt wordt vanuit de bekeerde mens , en word in die visie weer snel het verbondautomatisme overgenomen.
En dat maakt het juist zo moeilijk. In de ene kerk loop je tegen het ene, in de andere weer tegen het andere aan.
Maar per saldo heb ik bij de 'hervormden' de laatste jaren toch méér mooie, Bijbelse preken gehoord dan bij de GG...
Dat geloof ik zeker!

Maar ik was onlangs in Noordwijk in de kerk en daar schrok ik wel weer van het gemak waar er van uit gegaan wordt dat we behouden zijn
De predikant preekte over het zoutend zout. Het ging erover dat we dat moesten zijn, en dat we dus zoutend moeten werken enz, enz,
Maar hij ging er zo makkelijk vanuit dat we al een zoutend zout waren en vertelde niet dat we ook nog smakeloos kunnen zijn en hoe we zout kunnen worden..
Ik vond dat toch wel verdrietig...

Ikzelf ben overigens geen gg en niet herv.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:Maar ik was onlangs in Noordwijk in de kerk en daar schrok ik wel weer van het gemak waar er van uit gegaan wordt dat we behouden zijn
De predikant preekte over het zoutend zout. Het ging erover dat we dat moesten zijn, en dat we dus zoutend moeten werken enz, enz,
Maar hij ging er zo makkelijk vanuit dat we al een zoutend zout waren en vertelde niet dat we ook nog smakeloos kunnen zijn en hoe we zout kunnen worden..

Niet-partijdig dus. ;)
Maar kijk, wat ik onlangs hoorde bij een GG-predikant, is ook niet de juiste benadering. Het ging over Jozef in de put. "Gemeente, u ligt ook in een put waar u niet uit kunt komen" (zoiets).
Nu zullen we het maar niet hebben over het exegetische gehalte van deze opmerking, maar over de aanname dat de gehele gemeente 'in die put was' (onbekeerd was). Als de predikant had gezegd: "Wanneer u niet geborgen bent in Christus, dán ligt u in die put...", zou het wat anders geweest zijn. Maar deze benadering is typerend voor de GG-prediking.
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:
Ariene schreef:Maar ik was onlangs in Noordwijk in de kerk en daar schrok ik wel weer van het gemak waar er van uit gegaan wordt dat we behouden zijn

Niet-partijdig dus. ;)
Maar kijk, wat ik onlangs hoorde bij een GG-predikant, is ook niet de juiste benadering. Het ging over Jozef in de put. "Gemeente, u ligt ook in een put waar u niet uit kunt komen" (zoiets).
Nu zullen we het maar niet hebben over het exegetische gehalte van deze opmerking, maar over de aanname dat de gehele gemeente 'in die put was' (onbekeerd was). Als de predikant had gezegd: "Wanneer u niet geborgen bent in Christus, dán ligt u in die put...", zou het wat anders geweest zijn. Maar deze benadering is typerend voor de GG-prediking.
steeds meer een bevestiging dat ik daar mooi tussenin in een kerk geplaatst ben
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:Maar ik hoef als gemeentelid niet te weten dat mijn predikant zo afhankelijk is en het helemaal van boven verwacht en het zelf niet kan en alles van de Heere verwacht, etc. etc. Dat zijn binnenkamerdingen, dat moet een ander niet eens wéten. Als je denkt daarmee je positie te kunnen verstevigen als predikant, ben je wel heel verkeerd bezig. Ik hoor nl. wel eens dat soort dingen van een bepaalde predikant. "Hij heeft zo'n afhankelijk leven." Maar ik als zijn preken hoor, dan denk ik: "Niet veel van te merken."
Laat ik je gerust stellen: dat weet de gemeente ook niet.
Ik heb geen zin om het in dit voorbeeld voor iets of iemand op te nemen maar ik kan me wel voorstellen dat ook Gods volk weleens in een put zit waar ze op eigen kracht niet meer uit komen. In de stand van het leven. En dat ze weer genade nodig hebben om dat te overwinnen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Erasmiaan schreef:......Ik heb geen zin om het in dit voorbeeld voor iets of iemand op te nemen maar ik kan me wel voorstellen dat ook Gods volk weleens in een put zit waar ze op eigen kracht niet meer uit komen. In de stand van het leven. En dat ze weer genade nodig hebben om dat te overwinnen.
Volledig mee eens.
Die put kan zo diep zijn dat er geen Licht meer is te zien.

Maar door Genade kan het Licht weer worden gezien, zodanig dat dat volk uit die put wordt uitgetrokken.

En hoe dieper die put, hoe meer de ervaring van Zijn Genade.
In de wetenschap dat we onszelf in die put hebben geworpen.

En soms, klimmen we aardig omhoog uit die put, hebben de nagels om de rand geslagen, zoeken we kracht voor die laatste stap uit die put, en dan een zuchtje wind, de nagels breken, en we vallen terug.

Één is er die ons vastgrijpen kan en behouden!

Ik hoef het niet verder uit te leggen:

Het is door Hem, door Hem, om het Eeuwig Welbehagen.

Looft God, looft Zijn Naam alom......
refo

Bericht door refo »

Wat een kul toch weer: we graven zelf de put en hoe dieper de put hoe beter.
En nagels die breken door een zuchtje wind.

Nooit geweten overigens dat Jozef die put zelf gegraven had.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Wat een kul toch weer: we graven zelf de put en hoe dieper de put hoe beter.
En nagels die breken door een zuchtje wind.

Nooit geweten overigens dat Jozef die put zelf gegraven had.
Jammer, refo, hoe scherp je op andere mensen ook reageert, dat je blijk geeft geen zelfkennis te hebben.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Erasmiaan schreef:......Ik heb geen zin om het in dit voorbeeld voor iets of iemand op te nemen maar ik kan me wel voorstellen dat ook Gods volk weleens in een put zit waar ze op eigen kracht niet meer uit komen. In de stand van het leven. En dat ze weer genade nodig hebben om dat te overwinnen.
Volledig mee eens.
Die put kan zo diep zijn dat er geen Licht meer is te zien.

Maar door Genade kan het Licht weer worden gezien, zodanig dat dat volk uit die put wordt uitgetrokken.

En hoe dieper die put, hoe meer de ervaring van Zijn Genade.
In de wetenschap dat we onszelf in die put hebben geworpen.

En soms, klimmen we aardig omhoog uit die put, hebben de nagels om de rand geslagen, zoeken we kracht voor die laatste stap uit die put, en dan een zuchtje wind, de nagels breken, en we vallen terug.

Één is er die ons vastgrijpen kan en behouden!

Ik hoef het niet verder uit te leggen:

Het is door Hem, door Hem, om het Eeuwig Welbehagen.

Looft God, looft Zijn Naam alom......
Allemaal heel aardig, jvdg. Maar nu ga je aan de haal met een Bijbels element dat daar helemaal niet voor bedoeld is. En je gaat er ook nog allerlei dingen bij verzinnen.
En daar word ik zo grenzeloos moe van.
Erasmiaan schreef:Ik heb geen zin om het in dit voorbeeld voor iets of iemand op te nemen maar ik kan me wel voorstellen dat ook Gods volk weleens in een put zit waar ze op eigen kracht niet meer uit komen. In de stand van het leven. En dat ze weer genade nodig hebben om dat te overwinnen.
Ik ook. Maar het ging mij erom dat het niet juist is om de gemeente als een onbekeerde menigte te benaderen.
En dan, ten tweede: Is dát nu de essentie van deze geschiedenis? Dat Gods kinderen wel eens in de put zitten en daar op eigen kracht niet uit kunnen komen??
refo

Bericht door refo »

De GG bestaan bij de gratie van mensen die alles mooi vinden wat de dominee zegt. Zelfs als het aantoonbaar onzin is. (Toen Jozef uit de put kwam begon de ellende pas goed).
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

refo schreef:De GG bestaan bij de gratie van mensen die alles mooi vinden wat de dominee zegt. Zelfs als het aantoonbaar onzin is. (Toen Jozef uit de put kwam begon de ellende pas goed).
Refo,
Het zou je passen eens meer op ingetogen wijze te reageren.
Af en toe komt het zo ontzettend uit de hoogte over!
Alsof alle "van harte GG leden" een stelletje simpele zielen zijn!
Gian

Bericht door Gian »

Oude Paden schreef:
refo schreef:De GG bestaan bij de gratie van mensen die alles mooi vinden wat de dominee zegt. Zelfs als het aantoonbaar onzin is. (Toen Jozef uit de put kwam begon de ellende pas goed).
Refo,
Eens met OP.

Toch mogen we ons best eens afvragen of we niet een beetje Rooms worden. Ik meen dat een substantieel deel van de gg bijvoorbaat geen kritiek duld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Oude Paden schreef:
Refo,
Eens met OP.

Toch mogen we ons best eens afvragen of we niet een beetje Rooms worden. Ik meen dat een substantieel deel van de gg bijvoorbaat geen kritiek duld.
Ook eens met OP.
En ik vrees dat een substantieel deel van de GG niet eens een valse leer zou herkennen.
Als er bijvoorbeeld een remonstrantse predikant op de kansel zou staan, zouden velen het niet eens door hebben. (Of het moet een vrouw zijn natuurlijk.)
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
Eens met OP.

Ook eens met OP.
En ik vrees dat een substantieel deel van de GG niet eens een valse leer zou herkennen.
Als er bijvoorbeeld een remonstrantse predikant op de kansel zou staan, zouden velen het niet eens door hebben. (Of het moet een vrouw zijn natuurlijk.)[/quote]

bedoel je nu de vrouw die luistert, of als er een op de kansel staat... :huhu :quoi :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

albion schreef:
Tiberius schreef:
Eens met OP.

Ook eens met OP.
Als er bijvoorbeeld een remonstrantse predikant op de kansel zou staan, zouden velen het niet eens door hebben. (Of het moet een vrouw zijn natuurlijk.)

bedoel je nu de vrouw die luistert, of als er een op de kansel staat... :huhu :quoi :)[/quote]

Een goede vraag ,Albion!! Ik wacht ook het antwoord maar af!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie