'Koran vrouwvriendelijker dan gedacht'
HILVERSUM - De Koran is een stuk vrouwvriendelijker dan gedacht. Dat concluderen de samenstellers van de website BijbelenKoran.nl van IKON en Radio Nederland Wereldomroep na een vergelijking van teksten uit de beide heilige boeken.
Filosofe Marlies ter Borg en Karima Bisschop (Moslima.nl) bekeken de teksten aan de hand van dertien thema's, waaronder de gelijkheid van man en vrouw, de economische positie van de vrouw, liefde, huwelijk, kuisheid en kleding, moederschap, seks buiten het huwelijk, echtscheiding en polygamie.
Ter Borg: "Dat de man zijn vrouw moet slaan, blijkt een vertaalfout. Ook zijn we nergens tegengekomen dat hoofddoekjes verplicht zijn. Maar dat niet alleen. De Koran geeft de vrouw recht op eigen financiële middelen, twee jaar zwangerschapsverlof en alimentatie."
Bijbel
Maar ook in de Bijbel ontdekte Ter Borg meer vrouwvriendelijke passages dan ze verwacht had. Bijvoorbeeld "schitterende passages over de liefde" in het Hooglied en in de brieven van Paulus.
"En in de Bijbel worden tal van sterke vrouwen met name genoemd. Dat is in de Koran dan weer niet het geval, daarin worden ze aangeduid met 'de vrouw van'."
Vergelijking
Aan de hand van een vergelijking van teksten uit Bijbel en Koran kan de bezoeker van BijbelenKoran.nl ook zelf een oordeel vormen over het karakter van beide boeken. Op de website staan de integrale teksten van Bijbel en Koran.
De website is in december 2007 gelanceerd en heeft versies in het Nederlands, Arabisch en Engels. Inmiddels is de site 1,2 miljoen keer bezocht
Bron: NU.nl
Koran en de vrouw
Re: Koran en de vrouw
Wat is jouw punt met dit stuk JvdG???
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Onder andere de niet diepgaande vergelijking tussen de positie van de vrouw zoals in de bijbel verwoord en zoals die beschreven is in de koran.Rens schreef:Wat is jouw punt met dit stuk JvdG???
Gevoelsmatig vind ik dat men tracht Bijbel en koran op één lijn te plaatsen.
Voor het overige is dit topic als informatief bedoeld.
dat gevoel had ik ook heel sterk.....het proberen vooral maar te laten zien dat het met de koran wel meevalt allemaal, net als in de Schrift....jvdg schreef:Rens schreef:Wat is jouw punt met dit stuk JvdG???
Gevoelsmatig vind ik dat men tracht Bijbel en koran op één lijn te plaatsen.
.
Moderatorbericht:
Vijf vrouwen zijn in het zuidwesten van het islamitische Pakistan levend begraven. Zij werden bestraft omdat zij hun toekomstige echtgenoten zelf wilden uitzoeken.
Een Pakistaanse parlementariër verdedigde de praktijk als eeuwenoude traditie, meldden lokale media en mensenrechtenactivisten. ,,Slecht wie zich onzedelijk gedraagt, moet bang zijn'', aldus afgevaardigde Israr Ullah Zehri onlangs in het Pakistaanse parlement.
Op de vrouwen, onder wie drie tieners, zou eerst zijn geschoten. Hoewel ze nog ademden, werden ze in een graf gegooid en toegedekt met aarde.
Bron: De Pers.
Zou dit ook in de Koran staan?! Afschuwelijk!!
Een Pakistaanse parlementariër verdedigde de praktijk als eeuwenoude traditie, meldden lokale media en mensenrechtenactivisten. ,,Slecht wie zich onzedelijk gedraagt, moet bang zijn'', aldus afgevaardigde Israr Ullah Zehri onlangs in het Pakistaanse parlement.
Op de vrouwen, onder wie drie tieners, zou eerst zijn geschoten. Hoewel ze nog ademden, werden ze in een graf gegooid en toegedekt met aarde.
Bron: De Pers.
Zou dit ook in de Koran staan?! Afschuwelijk!!
Waarom ga er er vanuit dat dit in de koran staat?
De meeste zaken waarmee wij worden geconfronteerd in het wetsen zijn culturele gewoonten en geen opdachten die in de koran staan.
De meeste zaken waarmee wij worden geconfronteerd in het wetsen zijn culturele gewoonten en geen opdachten die in de koran staan.
- JolandaOudshoorn
telegraaf schreef:Moeder laat kinderen achter voor snoepreisje
LONDEN - Een 33-jarige moeder heeft haar drie jonge kinderen twee weken alleen in huis achtergelaten. Terwijl de kinderen van elf, zes en vijf zichzelf moesten zien te redden ging mama op vakantie met een miljonair...
Het huwelijk van Simten Sadiq uit Londen is al twee jaar geleden op de klippen gelopen, maar voor de de wet is Simten nog steeds getrouwd met Parvez Sadiq, de vader van hun kinderen. Het oudste kind woont sinds de 'scheiding' bij zijn vader, maar de drie jongsten woonden nog bij hun moeder, meldt The Daily Mail.
'Huwelijksreis'
Simten had echter al een nieuwe vriend, een miljonair met wie ze onofficieel getrouwd zou zijn via een islamitische ceremonie in Oostenrijk. De twee wilden dat vieren en besloten op 'huwelijksreis' te gaan. Maar daar wilden ze de kinderen niet bij hebben...
Toen een buurvrouw de kinderen een tijdje alleen zag spelen, besloot ze de politie te bellen. Agenten troffen de drie jonge kinderen moederziel alleen in huis aan.
Geschokt
De vader van de kinderen is woest. "Ik ben geschokt, woedend en bezorgd. Hoe kon ze dit doen? Ze hebben hun onschuld verloren! Ik ben erg bezorgd over de gezondheid van de kinderen."
Maatschappelijk werkers hebben zich over de kinderen ontfermd en de moeder zal worden gearresteerd zodra ze terug is in Engeland...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Volgens mij hebben al die zaken met cultuur te maken en niet met regels vanuit de koran.
Hier willen mannen en vrouwen elkaar geen hand geven, maar vorig jaar zomer werden we in Afrika plat geknuffeld door de mannen en de vrouwen bij wie wij in huis zaten (dat waren allen moslims). Niet alleen ik, ook mijn vriend.
Hier willen mannen en vrouwen elkaar geen hand geven, maar vorig jaar zomer werden we in Afrika plat geknuffeld door de mannen en de vrouwen bij wie wij in huis zaten (dat waren allen moslims). Niet alleen ik, ook mijn vriend.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Ik denk dat je gelijk hebt, maar het zijn juist de fundamentalisten die op zulke zaken doordrammen.Lapressa schreef:Volgens mij hebben al die zaken met cultuur te maken en niet met regels vanuit de koran.
En onderschat de invloed van die fundi's in sommige landen niet.
Zijn de reformatorischen niet net zo?
Alles moet zoals zij geloven dat het moet en iedereen heeft zich daar naar te leven. Er zijn zat regels die in de reformatorische kring krampachtig worden aangehouden en niet in de Bijbel staan, maar puur uit tradities voortkomen.
Niet dat tradities hebben slecht is, maar ik denk dat je dit bij alle geloven terug vind. Zolang de gelovigen die daar op hameren het niet onderkennen als cultuur en traditie, zal er altijd heibel zijn over het geloof. Daarom zal er altijd verschil zijn tussen gelovigen over de hele wereld, onder christenen, moslims en andere geloven.
Alles moet zoals zij geloven dat het moet en iedereen heeft zich daar naar te leven. Er zijn zat regels die in de reformatorische kring krampachtig worden aangehouden en niet in de Bijbel staan, maar puur uit tradities voortkomen.
Niet dat tradities hebben slecht is, maar ik denk dat je dit bij alle geloven terug vind. Zolang de gelovigen die daar op hameren het niet onderkennen als cultuur en traditie, zal er altijd heibel zijn over het geloof. Daarom zal er altijd verschil zijn tussen gelovigen over de hele wereld, onder christenen, moslims en andere geloven.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Sommige reformatorischen kennen zulke "trekjes" ook.Lapressa schreef:Zijn de reformatorischen niet net zo?
Hangen (te) sterk aan tradities, maar zullen broeders en zusters niet zo gauw te vuur en te zwaard vervolgen als ze daarvan afwijken.
(Hoewel daar ook voorbeelden van bekend zijn, ik ben ervaringsdeskundige)
precies, helaas komt het hier ook voor.
Wij zijn zo geneigd om steeds naar de moslims te wijzen, maar het is ook wel is goed om ook in onze eigen kringen hier allert op te blijven.
Wij zijn zo geneigd om steeds naar de moslims te wijzen, maar het is ook wel is goed om ook in onze eigen kringen hier allert op te blijven.