Ger. Gem. in Ned buiten verband

JALP

Re: Ger. Gem. in Ned buiten verband

Bericht door JALP »

Gian schreef:v Prooijen is toch ook vrij man? En Ds Goudriaan?
ds. v. Prooijen niet zo lang meer waarschijnlijk... misschien...

En denk dat de prediking van bijv. ds. Goudriaan of ds. Onderdelinden niet echt gewaardeerd wordt..
astroguy

Bericht door astroguy »

JALP schreef:

En denk dat de prediking van bijv. ds. Goudriaan of ds. Onderdelinden niet echt gewaardeerd wordt..
Wat wordt bedoeld met "misschien"

En van de andere twee predikanten bedoel je te zeggen dat hun prediking in hun gemeenten niet wordt gewaardeerd of buiten hun gemeenten. Ede is weer behoorlijk gegroeid sinds ds Goudriaan daar kwam.
Atze
JALP

Bericht door JALP »

astroguy schreef:
JALP schreef:

Wat wordt bedoeld met "misschien"

En van de andere twee predikanten bedoel je te zeggen dat hun prediking in hun gemeenten niet wordt gewaardeerd of buiten hun gemeenten. Ede is weer behoorlijk gegroeid sinds ds Goudriaan daar kwam.
De gemeente van ds. Van Prooijen denkt na over een georganiseerder kerkelijk leven. En daarbij hoort ook de vraag of de gemeente zich aan gaat sluiten bij een ander kerkverband.

En over het waarderen: Ik bedoelde dat ze de prediking in Veenendaal of de verdere GGiNbv niet zullen waarderen.
jvdg

Bericht door jvdg »

LATEN WE SVP PROBEREN PERSOONLIJKE OPMERKINGEN OVER PREDIKANTEN BUITEN HET TOPIC TE LATEN.
JALP

Bericht door JALP »

jvdg schreef:LATEN WE SVP PROBEREN PERSOONLIJKE OPMERKINGEN OVER PREDIKANTEN BUITEN HET TOPIC TE LATEN.
Sorry, bedoelde dit niet denigrerend naar deze predikanten, want ik hoor ze juist graag. Bedoelde het meer vanuit de GGiNbv en hun visie op bepaalde dingen. Dacht dat ik een nuchter feit constateerde.
Gionchere

Bericht door Gionchere »

Ik hoop dat men binnen en buiten verband in staat zal zijn het volgende te bidden:

"gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren".

In de kerk weerklinkt het Gebed des Heeren met enige regelmaat. Als wij bidden "gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren", dan zou dit niet slechts een monotoon opgezegd regeltje moeten zijn, maar een diepe koestering anderen hunne overtredingen echt te vergeven. En terwijl ik dit schrijf, merk ik, dat ook ik hier zo vreselijk vaak in faal. Maar toch, moge het de beide GGiN-verbanden gegeven worden, de pijnen van 1980 daadwerkelijk aan het verleden over te dragen.
gallio

Bericht door gallio »

Gionchere schreef:Ik hoop dat men binnen en buiten verband in staat zal zijn het volgende te bidden:

"gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren".

In de kerk weerklinkt het Gebed des Heeren met enige regelmaat. Als wij bidden "gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren", dan zou dit niet slechts een monotoon opgezegd regeltje moeten zijn, maar een diepe koestering anderen hunne overtredingen echt te vergeven. En terwijl ik dit schrijf, merk ik, dat ook ik hier zo vreselijk vaak in faal. Maar toch, moge het de beide GGiN-verbanden gegeven worden, de pijnen van 1980 daadwerkelijk aan het verleden over te dragen.
Ja, dat is wel zo, maar je moet er ook over kunnen praten wat er in het verleden fout gegaan is. Je kunt de geschiedenis niet wegpoetsen, want vroeger of later komt het toch weer ter discussie. Dat is trouwens met andere conflicten ook zo.
henriët

Bericht door henriët »

jvdg schreef:LATEN WE SVP PROBEREN PERSOONLIJKE OPMERKINGEN OVER PREDIKANTEN BUITEN HET TOPIC TE LATEN.
heb ik het niet gezegd aan het begin van dit topic.............
dit wordt straks wel weer een :lock
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gian

Bericht door Gian »

henriët schreef:

Kom op zeg... Er is niets aan de hand in dit topic.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
henriët

Bericht door henriët »

Gian schreef:
henriët schreef:

Kom op zeg... Er is niets aan de hand in dit topic.
nee ik WEET dat ook heus wel, daar gaat t me ook niet om...
maar dat er al zo n zin staat, dat is vaak het begin van.....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ander

Bericht door Ander »

Ik weet niet of ik het zo mag zeggen maar ik hoop menselijkerwijs gesproken dat ds. Wink spoedig komt te overlijden. Het is voor hem beter, onlangs sprak hij nog van het verlangen heen te mogen gaan en voor de gemeenten komt er dan de mogelijkheid om zich te richten op de toekomst. 't Is nogal wat, zoveel ongedoopte kinderen, ouderlingen, hoewel daartoe geordend, doen het werk wat normaliter een predikant doet en er is zoveel onzekerheid. Maar 't ligt alles in 's Heeren Hand en daar ligt het goed.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Het schijnt met ds. Wink weer iets beter te gaan, dus daar vestigt men nu zijn hoop weer op.

Al met al een moeilijke materie. Ik zou het erg moeilijk vinden als ik lid van zo'n gemeente was. Ik ben benieuwd waar dit op uitloopt.
Ander schreef:Maar 't ligt alles in 's Heeren Hand en daar ligt het goed.
Dit is ook de redenatie van veel kerkleden. Ik vraag me dan af waar de eigen verantwoordelijkheid van een mens ligt. Mag je in zo'n kerk blijven, waar menselijkerwijs gesproken geen toekomst is? Moet je dan geen stappen ondernemen?
caprice

Bericht door caprice »

Jo-Ann schreef:Moet je dan geen stappen ondernemen?
Met mist niet uitvaren.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gian

Bericht door Gian »

caprice schreef:
Jo-Ann schreef:Moet je dan geen stappen ondernemen?
Met mist niet uitvaren.
t'Is daar altijd mistig
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Bericht door refo »

Met mist niet uitvaren? De beste stuurlui staan aan wal.

Een goede Loods en Kompas is voorhanden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gesloten