Het is weer echt Refoforum op z'n best... Maar goed, ik zal meedoen.
Volgens mij worden HC en Jijdaar op drie manieren benaderd: de felle anti's, de positief-kritischen en de pro's. Ik geef de voorkeur aan de positief-kritische houding, de houding van Jongere en Wilhelm (en anderen).
@Tiberius. Je verwijt beide stichingen 'verwarring zaaien' en 'geen klare wijn schenken'. Ik denk dat st. HC inderdaad een tijdje voor verwarring gezorgd heeft, mede dankzij het m.i. onvoorzichtige optreden van haar voorzitter in de media. Met de publicatie van het visie-document - een helder stuk dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat! - is die verwarring uit de weg geruimd. Het visiedocument is nu wel degelijk een document waarnaar verwezen mag worden als door kritici gevraagd wordt waar HC nu eigenlijk staat. Als jij, Tiberius, nu roept dat HC (en Jijdaar) geen klare wijn schenken, dan is het terecht dat mensen dit soort reacties frustrerend vinden. Om het met Ariene te zeggen: Wordt nu eens concreet!
Verder je twee punten (dankje wel Jongere, dat je het even samengevat hebt

) Ik hoop dat je erkent dat de term 'schriftuurlijk-bevindelijke prediking' een zeer brede is, waaraan binnen de GerGem een specifieke invulling wordt gegeven die niet eens voluit overgenomen wordt binnen de Ger. Gezindte. Zelfs niet eens binnen de rechterflank daarvan. Mogen HC of Jijdaar er dan ook enigszins van afwijken? [Mijn persoonlijke mening is overigens dat prediking schriftuurlijk moet zijn, en het geloofsleven (als reactie op de schrfituurlijke prediking) bevindelijk]
Wat betreft de ontkenning van de doodstaat, ik zie dat niet. Juist het feit dat bij HC en Jijdaar de noodzaak van het Kruis centraal staat, tekent hun bewustheid van de menselijke doodstaat. Jezus moest komen, omdat de kloof van onze kant onoverbrugbaar was.
Verder sluit ik me bij refo aan; hoe moet je 'doodstaat' uberhaupt preken? Wat ik er van begrijp is dat mensen er dan soort van 'werkzaam' mee moeten worden, met hun doodstaat. Of: ermee in de nood komen. Alsof je dat gaat lukken in je doodstaat! Over remonstrantisme gesproken.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar zeker bij rev. Washer (en ook bij Maritz) is voluit sprake van erkenning van de doodstaat. Dat zij het appel en de mogelijkheid van geloof en bekering benadrukken, dankzij het werk van de Heilige Geest, dát maakt waarschijnlijk het probleem uit. In de Ger. Gem lijkt soms de indruk te ontstaan dat je nauwelijks hoeft te geloven. Als je maar ontdekking hebt, als je maar in de nood komt met je onbekeerlijkheid, als je er maar mee in de dood komt, dan ben je al een heel eind. En zeg niet dat ik maar wat roep, want ik spreek uit ervaring. Niet zelden eindigt een toepassing voor 'onbekeerden' op deze manier.
@Erasmiaan. Ik ontken met klem dat HC of Jijdaar zich presenteren als substituut van de gevestigde kerken. Tijdens mijn aanwezigheid op de laatste conferentie heb ik dat heel uitdrukkelijk anders gehoord, recht uit het hart, van een 'HC-topstuk'. En Jijdaar wil 'gewoon' leuke en leerzame jongerenavonden verzorgen waar jongeren de Heere Jezus leren kennen. Nou, als je nog iets ergers kunt bedenken?! Het verschil met SRB is me uit jouw betoog nog lang niet helder. Ik mag toch hopen dat ook de geestelijke bezinning en verdieping één van de doelstellingen van SRB is?
Je stelt dat er anders gesproken wordt over geloof en bekering dan gebruikelijk in de ger. gezindte. Ik bestrijd dat. Misschien anders dan je in de GG gewend ben, maar als ik een doorsnee HHK-er, Bonder, of CGK-er beluister herken ik héél veel. Dat de accenten mogelijk anders zijn (en die zijn ook anders) kan waar zijn, maar dat zou ons niet zo overgevoelig moeten maken (en dit zeg ik ook tegen mezelf)
Volgens mij is dit voorlopig wel genoeg. Ik wil eigenlijk ook nog reageren op wat andere dingen, maar helaas heb ik nu andere dingen te doen