Memento schreef:
Wat betreft de kritiek op Heartcry, deze kritiek heeft geen betrekking op Paul Washer. Wat betreft de lezingen van Paul Washer, voor zover ik dezen gelezen/geluisterd heb, heb ik daarin niets ongereformeerds kunnen vinden, sterker nog: de zuiver-gereformeerde nadruk op persoonlijke zondigheid, en persoonlijk-noodzakelijke Christuskennis, door een weg van wedergeboorte, bekering en geloof, klonk m.i. daarin duidelijk en met bewogenheid door.
Met Jongere moet ik ook toegeven dat mijn beeld van het geluid van HeartCry vooral gebaseerd is op het geluid van Paul Washer. Vandaar uit heb ik moeite met alle kritiek die vaak ongefundeerd over deze stichting wordt uitgegoten.
Erasmiaan schreef:
Misschien is ook wel het feit dat er zo weinig tegen "doe-het-zelf-geloven" gewaarschuwd wordt op de avonden een reden om ze te mijden. Het onderscheid tussen schijn en zijn is een ondergeschoven kindje. Maar wel een wezenlijk Bijbels punt. Ook is het zo dat een kerkenraad kan waarschuwen en huisbezoeken af kan leggen. Die (Bijbelse) structuur om dat te faciliteren is er bij stichtingen niet.
Hier heb je misschien wel een punt, ik denk dat het gevaar is voor deze bewegingen dat men zo de nadruklegt op bepaalde accenten dat men in een bepaalde eenzijdigheid dreigt te vervallen, om een ander eenzijdigheid te bestrijden , dat mag idd nooit de uitkomst zijn. De uitkomst is dan vaak dat er niet gewaarschuwd wordt voor het nabijkomende werk , terwijl dat wel nodig blijft.
Maar wel herken ik de vragen tov de leer die in veel kerken verkondigd wordt ter rechterzijde, dat men schijn en zijn probeert te scheiden met allerlei gevoelens en bevindingen in de mens, terwijl de pastoraleleidingen die onze vaderen gaven , en die ook zo duidelijk is te lezen in het boekje van Ds H Paul , “de zekerheid van het geloof“ vooral hier in lag dat men wees op de Enige Grond buiten ons en niet in gevoeligheden in ons.
Erasmiaan schreef:De stichtingen ontberen bestaansrecht omdat ze jongeren en ouderen een ander beeld geven van de weg waarlangs de Heere Zijn kinderen leidt en omdat ze helaas te vaak worden gezien (en neergezet) als substituut voor de kerken (omdat daar het evangelie verduisterd zou worden). (…)
Het bovenstaande acht ik niet van toepassing op de SRB ("Kom ook groep" ken ik niet). SRB heeft zich nooit als substituut van de kerken gepresenteerd of willen presenteren. Gelet op de sprekers die daar komen zet men zich ook niet af tegen gevestigde kerken binnen de doelgroep. Ook is het nadrukkelijke doel een verantwoorde zaterdagavond besteding voor mensen in een leeftijdsgroep die voor kerkelijke jeugdwerk vaak iets te oud zijn. Kortom:de insteek is wezenlijk verschillend.
En Wilhelm, wil jij ontkennen dat er door stichtingen als heartcry op een andere wijze gesproken wordt over geloof en bekering dan binnen jouw gemeente en binnen heel veel gemeenten binnen de gereformeerde gezindte en dat juist daarom die stichtingen - anders dan de SRB - juist zijn opgericht?
Ook de nadruk op de veelkleurigheid van de werkingen van Gods Geest kan ik opzich wel begrijpen , in boeken van Luther Calvijn en later Brakel, Bunyan, Boston, maar ook wel bij bv Wulfert Floor en Justus Vermeer etc zie ik veel meer ruimte voor de verschillende leidingen die God met Zijn volk houd dan dat menigmaal van onze kansels verkondigd wordt.
En dat dat wordt gezien als dat er anders gesproken zou worden over geloof en bekering en de weg die de Heere met Zijn kinderen gaat, begrijp ik , maar of dat terecht is in het licht van Gods Woord en onze vaderen , betwijfel ik .
Zelf heb ik nu de eerste tweee lezingen geluisterd van Kand A Baan ,
http://media.audioserver.nl/mp3/recorder.php?id=334 (va 14 mei 2008)
Die hij houd in de Herv gemeente te Tholen.
Ook hier denk ik , joh je legt teveel vermogens in de mens, er wordt weinig gehoord over het nabijkomende werk, maar anderzijds zegt hij hele heldere dingen waar bij de soevereiniteit van God, de noodzaak van wedergeboorte en de doodsstaat van de mens eerlijk erkent en leert.
Al met al krijg ik steeds meer het gevoel dat er een bepaald eenzijdigheid binnen de reformatorische kerken door stichtingen als Heart Cry helder gesignaleerd wordt en waar idd krachtig een reactie op komt , wat m.i. op zich niet verkeerd is als het in liefde gebeurd, maar het gevaar blijft groot dat men in een andere eenzijdigheid vervalt.
Maar als men de koers vasthoud van de prediking van Paul Washer, dan ben ik het Memento eens, dan blijft men in een gereformeerd en Bijbelse koers.