Liturgie-topic

Jongere

Re: Liturgie-topic

Bericht door Jongere »

Inderdaad. Spurgeon laat zich bijv. ook in één van zijn preken uit over 'mensen die het nodig vinden om iedere zondag de wet te horen in de kerk'. Daaruit blijkt dat hij dat zelf niet deed.
Gionchere

Bericht door Gionchere »

Het maken van afbeeldingen is conform de Tien Geboden niet toegestaan, niet waar? Dat wordt altijd voorgelezen tenminste. Toch?

(misschien iets voor een aparte discussie)
Marnix

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Tiberius schreef: Wat me in onze gemeente opvalt, is, dat mannen die normaal gesproken gaan staan bij het openbare gebed, bij de formuliergebeden (doopformulier, avondmaalformulier, etc) blijven zitten.
Dit vind ik zeer eigenaardig, alsof dat tweederangs gebeden zouden zijn.

Weet iemand daar de achterliggende gedachte van?
Deze vraag is weliswaar nog niet helemaal beantwoord, dat kan natuurlijk altijd nog als iemand dat weet, maar ik wil je nu stapje verder gaan in de liturgie.
Ik pak nu(voor het gemak) de lezing van 10 geboden, 12 artikelen en evt NGB/DL even bij elkaar: bij ons(ik denk bijna overal) zondagsmorgens na het eerste zingen de 10 geboden voor gelezen. Is dat bij iemand nog op een ander tijdstip in de liturgie of word dat helemaal achterwege gelaten(heb ik 1 keer meegemaakt bij een belijdenisdienst in een Hervormde Kerk) of bestaat er nog een andere vertaling van?
De 12 artikelen worden bij ons 's-avonds na de schriftlezing gelezen in veel gemeenten is dat juist ervoor. Hebben wij een verkeerde gewoonte hierin? Wordt die sommige kerken niet gelezen?
Wat het lezen van de NGB/DL betreft wordt dat bij ons in de middagdienst. Er zijn vast kerken waar deze formulieren niet gelezen worden. Bij anderen wordt het weer in de weekdiensten gedaan of 's-avonds als extra na de 12 artikelen(zoals ik eens in GG Barneveld meemaakte). Of wordt er alleen uit NGB gelezen en niet de DL?

Zo weer genoeg vragen om te beantwoorden!
Zolang je denkt dat je dat zelfde per se iedereen zondag moet lezen en het er zelfs nog toe doet wanneer je het leest vraag ik me af of het zin heeft hier uberhaupt op in te gaan.

En als ze ergens niet iedere zondag uit de wet lezen wil dat nog niet zeggen dat ze dus ook niet naar de wet leven. En als het elke zondag wel wordt gelezen wil dat nog niet zeggen dat men er dus ook naar leeft en het gelooft. En zelfs al wordt de wet gelezen en er naar geleefd, dan zegt dat nog niet alles. Deden de farizeeen niet hetzelfde?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Zolang je denkt dat je dat zelfde per se iedereen zondag moet lezen en het er zelfs nog toe doet wanneer je het leest vraag ik me af of het zin heeft hier uberhaupt op in te gaan.
Een ander punt is, dat het hier blijkbaar alleen maar om het praatje gaat. Wil je werkelijk iets over liturgie leren, leen dan eens een boek over dit onderwerp van de bieb. Liturgiek van Vrijlandt bijvoorbeeld, ik noemde het al eerder. Als woorden als Kyrie en Gloria voor levensgrote vraagtekens zorgen, waar willen we het dan over hebben? Over het verschil tussen de GGiN Barneveld en de GG Elspeet? Koffiepraatjes...
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Lassie schreef:Binnen de protestantse gemeenten (en dan heb ik het nu even over de gergem waar ik vandaan kom) staan de mannen ook bij alle gebeden.
Wat me in onze gemeente opvalt, is, dat mannen die normaal gesproken gaan staan bij het openbare gebed, bij de formuliergebeden (doopformulier, avondmaalformulier, etc) blijven zitten.
Dit vind ik zeer eigenaardig, alsof dat tweederangs gebeden zouden zijn.

Misschien ziet men het staan tijdens die gebeden alleen voor de deelnemers aan het sacrament?
Hendrikus schreef:Een ander punt is, dat het hier blijkbaar alleen maar om het praatje gaat. Wil je werkelijk iets over liturgie leren, leen dan eens een boek over dit onderwerp van de bieb. Liturgiek van Vrijlandt bijvoorbeeld, ik noemde het al eerder. Als woorden als Kyrie en Gloria voor levensgrote vraagtekens zorgen, waar willen we het dan over hebben? Over het verschil tussen de GGiN Barneveld en de GG Elspeet? Koffiepraatjes...
Hier ben ik het best aardig mee eens.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Wat me in onze gemeente opvalt, is, dat mannen die normaal gesproken gaan staan bij het openbare gebed, bij de formuliergebeden (doopformulier, avondmaalformulier, etc) blijven zitten. Dit vind ik zeer eigenaardig, alsof dat tweederangs gebeden zouden zijn.
Ik snap sowieso het staan tijdens het bidden niet van de mannen. Ik doe het niet, ik zie niet het nut ervan in eigenlijk. Waarom juist alleen de mannen (en jongens soms)?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef: Wil je werkelijk iets over liturgie leren, leen dan eens een boek over dit onderwerp van de bieb. Liturgiek van Vrijlandt bijvoorbeeld, ik noemde het al eerder.
Of je geeft hier op RF een cursus "Liturgiek voor dummies". Lijkt me wel wat.
wim

Bericht door wim »

jakobmarin schreef:Ik snap sowieso het staan tijdens het bidden niet van de mannen. Ik doe het niet, ik zie niet het nut ervan in eigenlijk. Waarom juist alleen de mannen (en jongens soms)?
Nee, ik snap het ook niet. Niemand heeft het me uit kunnen leggen. Dus doe ik het ook maar niet.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

wim schreef:
jakobmarin schreef:Ik snap sowieso het staan tijdens het bidden niet van de mannen. Ik doe het niet, ik zie niet het nut ervan in eigenlijk. Waarom juist alleen de mannen (en jongens soms)?
Nee, ik snap het ook niet. Niemand heeft het me uit kunnen leggen. Dus doe ik het ook maar niet.
Wim stel je voor er komt hoog bezoek blijf je dan zitten?
Als de Koningin op 4 mei de nieuwe kerk binnen komt gaat iedereen voor zo ver
mogelijk staan en dit is een aardse vorstin.
Nu nader jij via de dominee in het gebed voor de HEERE de Koning de Koningen.
Met de Zegen sta je toch ook?
Dit kwam even bij me op bij het lezen van jou tekst!!!
Josephus

Bericht door Josephus »

Oude-Waarheid schreef:
wim schreef:
jakobmarin schreef:Waarom juist alleen de mannen (en jongens soms)?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
wim

Bericht door wim »

Oude-Waarheid schreef:Wim stel je voor er komt hoog bezoek blijf je dan zitten?
Voor mijn vrouw geldt dat niet? Da's vreemd...
zusterelly

Bericht door zusterelly »

wim schreef:
Oude-Waarheid schreef:Wim stel je voor er komt hoog bezoek blijf je dan zitten?
Voor mijn vrouw geldt dat niet? Da's vreemd...
En zo inconsequent :hum
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hoorde een keer dat bij een intrededienst van een predikant een vrouwelijke burgemeester aanwezig was en toen men ging bidden en er verschillende mensen gingen staan ging zij ook staan. Zij dacht natuurlijk: belangrijke mensen staan hier onder het bidden(bv.de kerkenraad).
Lassie

Bericht door Lassie »

bij ons zal dat zeker niet vreemd zijn
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Oude-Waarheid schreef:
wim schreef:
Geachte OW, wil ik je hier toch even corrigeren. Wij naderen namelijk God niet in het gebed via de dominee. De dominee gaat ons alleen voor in het gebed, betekenende dat hij de woorden spreekt, die wij stil meebidden. Er is namelijk ons maar 1 naam gegeven via wie wij tot onze Hemelse Vader mogen naderen, namelijk Christus Jezus, onze Heere.

Ik weet het, je bedoelde het niet zoals je zei. Maar je uitspraak leek me een beetje rooms...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie