Je eerste opmerking klopt niet helemaal. Deze indeling gaat namelijk al terug op de vroeg-christelijke kerk! Daarnaast zijn er ook nu nog genoeg protestantse erediensten die deze opbouw kennen. En de gemeenschap van brood en wijn (dat betekent 'communie' immers) hoort hier inderdaad eigenlijk ook bij.Cato schreef:Dat is de westerse katholieke liturgie. In deze reeks vindt ook de communie plaats.parsifal schreef:De liturgie komt weer lekker aan bod
Zelf ben ik eigenlijk wel voorstander van een liturgische opbouw van de dienst. Wanneer deze precies begint is van minder zorg denk ik.
Ik vind het mooi als de dienst ook daadwerkelijk is opgebouwd vanuit een
kyrie-gloria-credo-sanctus-benedictus-agnus dei.
Liturgie-topic
Re: Liturgie-topic
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Bij het eerste gebed en de zegen staan wij allemaal.
Ik schreef dit niet als zijnde mijn mening. Maar dit is wat veel mensen als argument aandragen. En aangezien jij suggereerde dat het alleen voordelen heeft, gaf ik even de andere kant aan.Marnix schreef:Ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet chaotischer wordt. En ook niet onrustiger. Waarom zou dat zo zijn? Waarom ga je dan bij de votum en zegegroet en bij de zegen wel staan? En bij de geloofsbelijdenis ook, bij de doop ook? Zorgt dat voor allemaal onrust en moet dat afgeschaft worden? Sorry hoor maar ik vind dit echt een non-argument met maar een motief: Alles zo houden zoals het is.Mariaa schreef:Veel mensen vinden het prima zoals het nu gaat. Verandering maakt het alleen maar chaotischer en dat is niet de bedoeling van de eredienst. En het staan/zitten maakt het ook onrustiger, dus blijft het zo.Marnix schreef:Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?
Maar 'k ben het wel met jouw kant eens. al moet je realistisch zijn, je gaat niet van de een op de andere dag niet-ritmisch zingen. Dat zou meer onrust opleveren dan goed voor een gemeente is ben ik bang.
ach, je hebt het zo aangeleerd.... je zou het eerst voor de dienst kunnen oefenen ofzo. De onrust ontstaat denk ik vooral omdat mensen gaan dwarsliggen vanwege het feit dat er iets verandert... en niet zozeer om wat er verandert 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dag Josephus,Josephus schreef:Je eerste opmerking klopt niet helemaal. Deze indeling gaat namelijk al terug op de vroeg-christelijke kerk! Daarnaast zijn er ook nu nog genoeg protestantse erediensten die deze opbouw kennen. En de gemeenschap van brood en wijn (dat betekent 'communie' immers) hoort hier inderdaad eigenlijk ook bij.Cato schreef:Dat is de westerse katholieke liturgie. In deze reeks vindt ook de communie plaats.parsifal schreef:De liturgie komt weer lekker aan bod
Zelf ben ik eigenlijk wel voorstander van een liturgische opbouw van de dienst. Wanneer deze precies begint is van minder zorg denk ik.
Ik vind het mooi als de dienst ook daadwerkelijk is opgebouwd vanuit een
kyrie-gloria-credo-sanctus-benedictus-agnus dei.
Kijk eens op deze pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Triden ... t_accounts
Hier staat een aardig overzicht van de historische ontwikkeling van de liturgie vanaf 400 tot 1000 AD.
Wat betreft de protestantse erediensten heb je gelijk. De Lutherse kerk in Nederland is hier een mooi voorbeeld van.
over dat zitten staan zitten staan... Binnen de protestantse gemeenten (en dan heb ik het nu even over de gergem waar ik vandaan kom) staan de mannen ook bij alle gebeden. Dat is dan toch ook staan zitten staan zitten?
Bij ons staat men alleen bij het zingen (en dat is aan eengesloten blok: aanbidding) bij de andere liederen zitten we gewoon. En staan bij het begin gebed en bij de zegen.
Bij ons staat men alleen bij het zingen (en dat is aan eengesloten blok: aanbidding) bij de andere liederen zitten we gewoon. En staan bij het begin gebed en bij de zegen.
Wat me in onze gemeente opvalt, is, dat mannen die normaal gesproken gaan staan bij het openbare gebed, bij de formuliergebeden (doopformulier, avondmaalformulier, etc) blijven zitten.Lassie schreef:Binnen de protestantse gemeenten (en dan heb ik het nu even over de gergem waar ik vandaan kom) staan de mannen ook bij alle gebeden.
Dit vind ik zeer eigenaardig, alsof dat tweederangs gebeden zouden zijn.
Weet iemand daar de achterliggende gedachte van?
Dat herken ik ook uit m'n verleden.Tiberius schreef:Wat me in onze gemeente opvalt, is, dat mannen die normaal gesproken gaan staan bij het openbare gebed, bij de formuliergebeden (doopformulier, avondmaalformulier, etc) blijven zitten.
Heb dat nooit begrepen. Inderdaad, alsof er rangen en standen zijn in de gebeden...
~~Soli Deo Gloria~~
voor de vorm misschien? om toch een keer te staan bij een gebed?
Deze vraag is weliswaar nog niet helemaal beantwoord, dat kan natuurlijk altijd nog als iemand dat weet, maar ik wil je nu stapje verder gaan in de liturgie.Tiberius schreef: Wat me in onze gemeente opvalt, is, dat mannen die normaal gesproken gaan staan bij het openbare gebed, bij de formuliergebeden (doopformulier, avondmaalformulier, etc) blijven zitten.
Ik pak nu(voor het gemak) de lezing van 10 geboden, 12 artikelen en evt NGB/DL even bij elkaar: bij ons(ik denk bijna overal) zondagsmorgens na het eerste zingen de 10 geboden voor gelezen. Is dat bij iemand nog op een ander tijdstip in de liturgie of word dat helemaal achterwege gelaten(heb ik 1 keer meegemaakt bij een belijdenisdienst in een Hervormde Kerk) of bestaat er nog een andere vertaling van?
De 12 artikelen worden bij ons 's-avonds na de schriftlezing gelezen in veel gemeenten is dat juist ervoor. Hebben wij een verkeerde gewoonte hierin? Wordt die sommige kerken niet gelezen?
Wat het lezen van de NGB/DL betreft wordt dat bij ons in de middagdienst. Er zijn vast kerken waar deze formulieren niet gelezen worden. Bij anderen wordt het weer in de weekdiensten gedaan of 's-avonds als extra na de 12 artikelen(zoals ik eens in GG Barneveld meemaakte). Of wordt er alleen uit NGB gelezen en niet de DL?
Zo weer genoeg vragen om te beantwoorden!
Je weet je kritiek leuk te verpakken, Gijs.Gijs83 schreef:Deze vraag is weliswaar nog niet helemaal beantwoord, dat kan natuurlijk altijd nog als iemand dat weet, maar ik wil je nu stapje verder gaan in de liturgie.

bij ons lezen ze de wet niet voor en ook de 12 artikelen niet.
Hebben die afgedaan dan of geloven jullie dat niet meerLassie schreef:bij ons lezen ze de wet niet voor en ook de 12 artikelen niet.

Gijs83 schreef:Hebben die afgedaan dan of geloven jullie dat niet meerLassie schreef:bij ons lezen ze de wet niet voor en ook de 12 artikelen niet.

- Oude-Waarheid
Gijs bij sommige kerken heeft het lezen van de wet afgedaan.Gijs83 schreef:Hebben die afgedaan dan of geloven jullie dat niet meerLassie schreef:bij ons lezen ze de wet niet voor en ook de 12 artikelen niet.
Ze zeggen wij leven na de komtst van de Heere Jezus niet meer onder de wet
die heeft Hij vervuld!! (zoals bv. bij de Baptisten)
Denk dat het hier mee te maken heeft.