Liturgie-topic

freek

Re: Liturgie-topic

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Ik weet niet hoe dat in bijvoorbeeld de Ger Gem is?
Staand zingen gebeurt daar niet, alleen wanneer wanneer iemand wordt toegezongen (doopdienst, huwelijk, bevestiging ambtsdrager). Maar in de gewone diensten: alles zittend.
Rond Koninginnedag en Hervormingsdag wordt na de dienst in sommige gemeenten staande het Wilhelmus resp. het Lutherlied gezongen.
Dat vind ik dan weer een beetje apart: bij de psalmen lekker in de bank blijven hangen en bij deze liederen staan.
Dat vind ik ook met het staan tijdens bidden. Het schijnt eerbiedig te zijn als mannen staan. Maar met het zingen van deze liederen gaan we wel allemaal staan. Alsof Beatrix meer eerbied verdient dan God zelf.
jvdg

Bericht door jvdg »

freek schreef:Dat vind ik ook met het staan tijdens bidden. Het schijnt eerbiedig te zijn als mannen staan. Maar met het zingen van deze liederen gaan we wel allemaal staan. Alsof Beatrix meer eerbied verdient dan God zelf.
Helemaal mee eens.

De psalmen verdienen aandacht om ook staande gezongen te worden.
Ik heb onder het gehoor van een (NHK-GB) predikant vaak meegemaakt dat als een psalm hem ontroerde ivm de tekst dat hij de gemeente vroeg die psalm (indien mogelijk) staande te zingen.
Meestal betrof het lofpsalmen.
Lassie

Bericht door Lassie »

met doopdienst wordt er toch ook gestaan?
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
freek schreef:Dat vind ik ook met het staan tijdens bidden. Het schijnt eerbiedig te zijn als mannen staan. Maar met het zingen van deze liederen gaan we wel allemaal staan. Alsof Beatrix meer eerbied verdient dan God zelf.
Helemaal mee eens.

De psalmen verdienen aandacht om ook staande gezongen te worden.
Ik heb onder het gehoor van een (NHK-GB) predikant vaak meegemaakt dat als een psalm hem ontroerde ivm de tekst dat hij de gemeente vroeg die psalm (indien mogelijk) staande te zingen.
Meestal betrof het lofpsalmen.
Klopt, doet een van mijn dominees ook. Maar het zingt ook gewoon prettig. Eerbied zit in het hart, niet in vormen. Staan bij het volkslied doe ik ook uit gewoonte. Het heeft dus niet zozeer met eerbied te maken denk ik. Het is meer een gewoonte. Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef: Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?
En zeker als het tot eer van Hem gaat!!
Marnix

Bericht door Marnix »

als het ons zingen ten goede komt en we dat voor Hem doen zeker!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mariaa

Bericht door Mariaa »

Marnix schreef:Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?
Veel mensen vinden het prima zoals het nu gaat. Verandering maakt het alleen maar chaotischer en dat is niet de bedoeling van de eredienst. En het staan/zitten maakt het ook onrustiger, dus blijft het zo.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mariaa schreef:
Marnix schreef:Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?
Veel mensen vinden het prima zoals het nu gaat. Verandering maakt het alleen maar chaotischer en dat is niet de bedoeling van de eredienst. En het staan/zitten maakt het ook onrustiger, dus blijft het zo.
Want wat de boer niet kent....
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Mariaa schreef:
... dat leert de organist hem wel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Mariaa schreef: Veel mensen vinden het prima zoals het nu gaat. Verandering maakt het alleen maar chaotischer en dat is niet de bedoeling van de eredienst. En het staan/zitten maakt het ook onrustiger, dus blijft het zo.
... dat leert de organist hem wel.
dié blijft meestal wel zitten, ook al gaat de hele gemeente staan :langue
~~Soli Deo Gloria~~
Josephus

Bericht door Josephus »

Mariaa schreef:En het staan/zitten maakt het ook onrustiger, dus blijft het zo.
Waarom maakt dat de boel dan onrustiger? De momenten waarbij je gaat staan, zijn in principe elke dienst hetzelfde: intochtslied, votum en groet, lezing van het evangelie, geloofsbelijdenis, slotlied (om wat voorbeelden te noemen). Daar zit gewoon structuur in, hoor.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:
Marnix schreef: Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?
Daarom staan mannnen toch ook onder het bidden :quoi
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Gijs83 schreef:
jvdg schreef:
Daarom staan mannnen toch ook onder het bidden :quoi
Niet alle mannen, doen dat...
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Jongere

Bericht door Jongere »

Nee, ik niet. Als ik sta ben ik meer met mijn evenwicht bewaren bezig (vervelend vind ik dat, om met je ogen dicht te staan) dan met eerbiedig meebidden. Het lijkt me dat dat laatste belangrijker is.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Jongere schreef:Nee, ik niet. Als ik sta ben ik meer met mijn evenwicht bewaren bezig (vervelend vind ik dat, om met je ogen dicht te staan) dan met eerbiedig meebidden. Het lijkt me dat dat laatste belangrijker is.
Lijkt mij ook.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Plaats reactie