Dat vind ik ook met het staan tijdens bidden. Het schijnt eerbiedig te zijn als mannen staan. Maar met het zingen van deze liederen gaan we wel allemaal staan. Alsof Beatrix meer eerbied verdient dan God zelf.Tiberius schreef:Rond Koninginnedag en Hervormingsdag wordt na de dienst in sommige gemeenten staande het Wilhelmus resp. het Lutherlied gezongen.Hendrikus schreef:Staand zingen gebeurt daar niet, alleen wanneer wanneer iemand wordt toegezongen (doopdienst, huwelijk, bevestiging ambtsdrager). Maar in de gewone diensten: alles zittend.Marnix schreef:Ik weet niet hoe dat in bijvoorbeeld de Ger Gem is?
Dat vind ik dan weer een beetje apart: bij de psalmen lekker in de bank blijven hangen en bij deze liederen staan.
Liturgie-topic
Re: Liturgie-topic
Helemaal mee eens.freek schreef:Dat vind ik ook met het staan tijdens bidden. Het schijnt eerbiedig te zijn als mannen staan. Maar met het zingen van deze liederen gaan we wel allemaal staan. Alsof Beatrix meer eerbied verdient dan God zelf.
De psalmen verdienen aandacht om ook staande gezongen te worden.
Ik heb onder het gehoor van een (NHK-GB) predikant vaak meegemaakt dat als een psalm hem ontroerde ivm de tekst dat hij de gemeente vroeg die psalm (indien mogelijk) staande te zingen.
Meestal betrof het lofpsalmen.
met doopdienst wordt er toch ook gestaan?
Klopt, doet een van mijn dominees ook. Maar het zingt ook gewoon prettig. Eerbied zit in het hart, niet in vormen. Staan bij het volkslied doe ik ook uit gewoonte. Het heeft dus niet zozeer met eerbied te maken denk ik. Het is meer een gewoonte. Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?jvdg schreef:Helemaal mee eens.freek schreef:Dat vind ik ook met het staan tijdens bidden. Het schijnt eerbiedig te zijn als mannen staan. Maar met het zingen van deze liederen gaan we wel allemaal staan. Alsof Beatrix meer eerbied verdient dan God zelf.
De psalmen verdienen aandacht om ook staande gezongen te worden.
Ik heb onder het gehoor van een (NHK-GB) predikant vaak meegemaakt dat als een psalm hem ontroerde ivm de tekst dat hij de gemeente vroeg die psalm (indien mogelijk) staande te zingen.
Meestal betrof het lofpsalmen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
En zeker als het tot eer van Hem gaat!!Marnix schreef: Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?
als het ons zingen ten goede komt en we dat voor Hem doen zeker!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Veel mensen vinden het prima zoals het nu gaat. Verandering maakt het alleen maar chaotischer en dat is niet de bedoeling van de eredienst. En het staan/zitten maakt het ook onrustiger, dus blijft het zo.Marnix schreef:Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?
Want wat de boer niet kent....Mariaa schreef:Veel mensen vinden het prima zoals het nu gaat. Verandering maakt het alleen maar chaotischer en dat is niet de bedoeling van de eredienst. En het staan/zitten maakt het ook onrustiger, dus blijft het zo.Marnix schreef:Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?
~~Soli Deo Gloria~~
... dat leert de organist hem wel.Hendrikus schreef:Want wat de boer niet kent....Mariaa schreef:Veel mensen vinden het prima zoals het nu gaat. Verandering maakt het alleen maar chaotischer en dat is niet de bedoeling van de eredienst. En het staan/zitten maakt het ook onrustiger, dus blijft het zo.Marnix schreef:Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?
dié blijft meestal wel zitten, ook al gaat de hele gemeente staanTiberius schreef:... dat leert de organist hem wel.Hendrikus schreef:Want wat de boer niet kent....Mariaa schreef: Veel mensen vinden het prima zoals het nu gaat. Verandering maakt het alleen maar chaotischer en dat is niet de bedoeling van de eredienst. En het staan/zitten maakt het ook onrustiger, dus blijft het zo.

~~Soli Deo Gloria~~
Waarom maakt dat de boel dan onrustiger? De momenten waarbij je gaat staan, zijn in principe elke dienst hetzelfde: intochtslied, votum en groet, lezing van het evangelie, geloofsbelijdenis, slotlied (om wat voorbeelden te noemen). Daar zit gewoon structuur in, hoor.Mariaa schreef:En het staan/zitten maakt het ook onrustiger, dus blijft het zo.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Daarom staan mannnen toch ook onder het biddenjvdg schreef:En zeker als het tot eer van Hem gaat!!Marnix schreef: Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?

- zusterelly
Niet alle mannen, doen dat...Gijs83 schreef:Daarom staan mannnen toch ook onder het biddenjvdg schreef:En zeker als het tot eer van Hem gaat!!Marnix schreef: Ik vraag me alleen af: Waarom zou je bij het zingen niet staan als het eigenlijk alleen voordelen heeft?
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Nee, ik niet. Als ik sta ben ik meer met mijn evenwicht bewaren bezig (vervelend vind ik dat, om met je ogen dicht te staan) dan met eerbiedig meebidden. Het lijkt me dat dat laatste belangrijker is.
- zusterelly
Lijkt mij ook.Jongere schreef:Nee, ik niet. Als ik sta ben ik meer met mijn evenwicht bewaren bezig (vervelend vind ik dat, om met je ogen dicht te staan) dan met eerbiedig meebidden. Het lijkt me dat dat laatste belangrijker is.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.