Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

cosmo

Re: Lauwheid, achterdocht en kritiek BINNEN kerken verbeteren

Bericht door cosmo »

Afgewezen schreef:Zoals ik al zei, zijn er bestudeerde predikanten in onze kring, die er echter niet veel van bakken.
En niet iedereen hoeft op hetzelfde niveau te preken. Maar ook bij 'eenvoudiger' predikanten kan er bezieling aanwezig zijn.
jvdg schreef:[Vaak juist bij "eenvoudiger" predikanten...

Als Hij de vissers roept geeft Hij ook het niveau.
Je hebt gelijk, de passie waarmee iemand zijn verhaal verteld is zeker een belangrijke factor. Echter, JvdG, een dubbeltje wordt nooit een kwartje.
jvdg

Bericht door jvdg »

cosmo schreef:Echter, JvdG, een dubbeltje wordt nooit een kwartje.
Wèl als God zelf de talenten uitdeelt.

Dan wordt een dubbeltje niet 2,5 zeer zo groot, maar zelfs tienvoudig.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ik vind het nogal wat zo ijskoud hier over de predikanten in de rechterflank gesproken wordt.
Er word op een ijzige manier puntgewijs "eventjes" verteld waar het zowel aan schort!

Het zijn Gods gezanten!

Natuurlijk heb ik ook een "verstandelijke" mening over hoe een prediking een rechte prediking is.
Toch probeer ik wel uiterst voorzichtig te zijn om zo concreet rijtjes te maken wat er mis is.
Je trekt het ook snel generaliserend.

Komen zulke rijtjes voort uit een behoeftig hart?

Ik heb zulke rijtjes van Gods volk uit vroeger dagen nooit gezien.

Volgens mij doen ware christenen het meer vanuit een ootmoedig hart......

Ook ik ben me ervan bewust dat ik ook snel verval in een "snel even opsommen wat er zoal aan schort"
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

cosmo schreef:
Afgewezen schreef:Zoals ik al zei, zijn er bestudeerde predikanten in onze kring, die er echter niet veel van bakken.
En niet iedereen hoeft op hetzelfde niveau te preken. Maar ook bij 'eenvoudiger' predikanten kan er bezieling aanwezig zijn.
jvdg schreef:[Vaak juist bij "eenvoudiger" predikanten...

Je hebt gelijk, de passie waarmee iemand zijn verhaal verteld is zeker een belangrijke factor. Echter, JvdG, een dubbeltje wordt nooit een kwartje.
Het geeft niet, soms moet je dingen ook niet willen vergelijken. Neem Wulfert Floor, een eenvoudige man, met eenvoudige preken (oefeningen), zelfs als je moe bent kun je ze nog begrijpen. Héérlijk. Maar inderdaad, het is geen hoog staaltje niveau vam wetenschap of geleerdheid. Wel liefde! Wel kennis van God en Zijn Woord.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oude Paden schreef:Ik vind het nogal wat zo ijskoud hier over de predikanten in de rechterflank gesproken wordt.
Er word op een ijzige manier puntgewijs "eventjes" verteld waar het zowel aan schort!

Het zijn Gods gezanten!

Natuurlijk heb ik ook een "verstandelijke" mening over hoe een prediking een rechte prediking is.
Toch probeer ik wel uiterst voorzichtig te zijn om zo concreet rijtjes te maken wat er mis is.
Je trekt het ook snel generaliserend.

Komen zulke rijtjes voort uit een behoeftig hart?
Absoluut!
Oude Paden schreef: Ik heb zulke rijtjes van Gods volk uit vroeger dagen nooit gezien.
Hoho, weet je dat velen van het oude volk helemaal niet naar de kerk gingen?
Oude Paden schreef:Volgens mij doen ware christenen het meer vanuit een ootmoedig hart......

Ook ik ben me ervan bewust dat ik ook snel verval in een "snel even opsommen wat er zoal aan schort"
Wat bedoel je nu?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:Het geeft niet, soms moet je dingen ook niet willen vergelijken. Neem Wulfert Floor, een eenvoudige man, met eenvoudige preken (oefeningen), zelfs als je moe bent kun je ze nog begrijpen. Héérlijk. Maar inderdaad, het is geen hoog staaltje niveau vam wetenschap of geleerdheid. Wel liefde! Wel kennis van God en Zijn Woord.
Klopt ja. Een tijdje terug hoorde ik ook eens een preek van Wulfert Floor lezen (niet in onze gemeente helaas) en die trof mij inderdaad door een bepaalde diepgang. Dat kan dus.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Het doet me, ondanks de kritische vragen die ik zelf soms ook wel heb , altijd zeer als er zo over je “moeder” gesproken wordt.
Daarom wil ik toch reageren op je opmerkingen en enkele zaken nuanceren, maar sommige ook onderstrepen.

Afgewezen schreef:Verder is het héél moeilijk om concreet te maken wat er nu precies mis is in de GG, globaal gezien. Een paar zaken dan:
1. het totaal ontbreken van een vermogen tot zelfreflectie (wij doen het goed, wat zeuren ze nu);
Hier ben ik het niet mee eens, er bestaat wel degelijk een vleugel binnen de GG die met een kritische blik naar zichzelf kijkt, en die ook breder wil zien als de eigen kring.
Als voorbeeld wil ik bv noemen de twee sprekers op de Haamstede conferentie en ook bv Drs. T vd Schans die altijd met een openblik naar buiten treed. Ook zijn er echt wel predikanten te noemen die heel eerlijk met een stukje zelfreflectie omgaan.
Wel is het zo dat diverse artikelen in verschillende kerkbladen erg verdedigend geschreven worden , maar je kunt dat niet de gehele GG verwijten.

Afgewezen schreef: 2. oppervlakkigheid (voorspelbare Schriftuitleg, zonder écht uit te diepen wat er nu staat);
Hoewel de een meer gaven heeft dan een ander , is er hier ook wel degelijk verschil in op te merken. Een grote bedreiging is wel dat de predikanten hun handen vol hebben met allerlei taken als deputaatschappen, commissies e.d., waar ze m.i. hun tijd beter aan studie kunnen besteden, het is al meer gezegd , er zij capabele mensen in overvloed die dit werk heel goed van predikers over kunnen nemen. Ook is het een gegeven , hoe meer men het “eigene” van de GG wil vasthouden hoe beperkter men vaak is in de Schriftuitleg.
Maar als reactie op dit tweede punt : ik ken wel degelijk predikers en preken waar wel een verassende en uitgediepte Schriftuitleg gepredikt wordt.

Afgewezen schreef: 3. de bevinding staat vaak meer in het middelpunt dan de Schrift (bijna een cliché, maar helaas erg waar);
Hier heb je denk ik een groot punt. En dan niet alleen als middelpunt , maar ook een schematische weergave waar weinig ruimte blijft voor accenten en andere toeleidende wegen die we wel zo duidelijk bij onze vaderen beschreven zien.
En het grootste punt is nog wel dat bij het merendeel van de predikers, hoewel ik er van overtuigd ben dat men het uit liefde doet, de wedergeboorte en de rechtvaardigmaking dogmatisch zover uit elkaar getrokken wordt dat men ook meent dat heilsordelijk deze zaken zo beleeft zullen moeten worden wil het wel zijn. En menselijk gezien staat deze theologische visie de zo noodzakelijke en vaak gemiste geestelijke doorbraak binnen de gemeenten in de weg.

Helaas heb ik ook in de laatste Saambinder van vandaag weer moeten constateren , dat men het proefschrift over Arminius wat nog maar heel recent is , al meent te moeten behandelen terwijl het heldere boekje van Ds C Harinck over de Rechtvaardigmaking, die ook op deze wezelijke vragen als in punt 3 genoemt ingaat, nog steeds niet is gerecenseerd.

Afgewezen schreef: 4. de bevinding díe gepromoot wordt, is vaak nog halfslachtig ook (wat moet ik met een uitdrukking als "iets smaken van Zijn vergevende liefde"?);
Hier heb ik bij het vorige punt al op gereageerd. Wedergeboorte en rechtvaardigmaking als zulke van elkaar losstaande weldaden te zien, ja zelfs spreken over leven zonder persoonlijk geloofskennis aan Christus, is niet in de lijn van Schrift en Belijdenis.

Afgewezen schreef: 5. de heilsgeschiedenis, de komst van Christus, het doel van Zijn komst, wordt min of meer als bekend verondersteld en speelt nauwelijks een rol meer in de preken;
Hier kan ik het niet mee eens zijn , want dit komt zeer regelmatig in de preken terug die ik beluister.

Afgewezen schreef: 6. als er over Christus gesproken wordt, is dat altijd met betrekking tot mensen die geschikt zijn gemaakt voor Hem, Hij wordt nooit aan de gehele gemeente gepredikt.
Ook hier is er een grootverschil , er is ter rechterzijde een ligging die deze kant opgaat, maar om dit zo te generaliseren alsof dit voor de gehele GG geldt , dat gaat mij een stap te ver. Gelukkig heb je nog veel predikers , (en dat stemt me tot grote blijdschap ; ook onder de nieuwe studenten,) die Christus in het middelpunt stellen van hun prediking, zonder ook maar enige voorwaarde of geschiktheden in de mens. Helaas moet ik wel met je constateren dat deze predikers helaas niet in de gehele breedte van de GG gewaardeerd en geacht worden.

Afgewezen schreef: Nou, dit was het wel even.
Ik laat me graag aanvullen of corrigeren.
Bij deze ;)
jvdg

Bericht door jvdg »

Ziende op de topic-titel denk ik aan datgene wat ons moet verbinden, en niet wat ons scheidt.

De verbetering is te vinden in ootmoed, respect voor de anderen, en de wens om samen te gaan, wat ons ook lijkt te scheiden.

Als het ons werkelijk nood is, gaan we in gebed tot Hem die bevolen en gebeden heeft: Vader, ik wil dat zij één zijn.
En bidden we Hem daarom zonder ophouden.

Dan verdwijnt vanzelf de lauwheid, achterdocht en kritiek.
Omdat en opdat wij allen één zijn.
Door Hem, door Hem alleen......

Ik geloof vast en zeker dat "licht" en "zwaar" elkaar dan ontmoeten......
albion

Bericht door albion »

jvdg schreef:
Vaak juist bij "eenvoudiger" predikanten...

Ik las pas ergens: Waar Christus' geest aanwezig is, is mensen wijsheid niet nodig.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:Ziende op de topic-titel denk ik aan datgene wat ons moet verbinden, en niet wat ons scheidt.

De verbetering is te vinden in ootmoed, respect voor de anderen, en de wens om samen te gaan, wat ons ook lijkt te scheiden.

Als het ons werkelijk nood is, gaan we in gebed tot Hem die bevolen en gebeden heeft: Vader, ik wil dat zij één zijn.

Tja, maar met dit soort algemeenheden komen we toch niet veel verder, Jvdg. Het kwaad moet ook concreet benoemd worden. Dat is ook heel Bijbels. En er zijn niet zoveel dingen die 'vanzelf' verdwijnen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm, dank je voor je uitvoerige reactie. Natuurlijk generaliseer ik. Dat kan ook niet anders. Ik laat me ook leiden door mijn plaatselijke situatie.
Maar zoals je zelf al stelt, in veel gevallen is mijn kritiek terecht. En dat is triest genoeg.
Ik weet dat een van onze vroegere predikanten weigerde om zitting te nemen in allerlei deputaatschappen e.d., omdat hij daar geen tijd voor had. Die wijsheid zouden wellicht meer predikanten moeten betrachten. Ze zijn in de eerste plaats geroepen om het Woord te bedienen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:Ziende op de topic-titel denk ik aan datgene wat ons moet verbinden, en niet wat ons scheidt.

Tja, maar met dit soort algemeenheden komen we toch niet veel verder, Jvdg. Het kwaad moet ook concreet benoemd worden. Dat is ook heel Bijbels. En er zijn niet zoveel dingen die 'vanzelf' verdwijnen.
Je hebt gelijk Afgewezen, maar je moet ergens beginnen.
Mss. dat deze algemeenheden leiden tot bijzonderheden.
Het gaat tenslotte om eeuwig wel of wee.....

En het benoemen van het kwaad kan inderdaad een aandeel daarin leveren.

Maar ik ervaar dat het kwaad dat roept om straf, niet altijd tot inkeer leidt.

Daarom heb je ook gelijk als je stelt dat de dingen niet vanzelf verdwijnen.
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:

Je hebt gelijk Afgewezen, maar je moet ergens beginnen.
Mss. dat deze algemeenheden leiden tot bijzonderheden.
Het gaat tenslotte om eeuwig wel of wee.....

En het benoemen van het kwaad kan inderdaad een aandeel daarin leveren.

Maar ik ervaar dat het kwaad dat roept om straf, niet altijd tot inkeer leidt.

Daarom heb je ook gelijk als je stelt dat de dingen niet vanzelf verdwijnen.
Het ligt gewoon aan de houding. Jullie hebben beiden gelijk. Je moet de verschillen niet onder (kerk)stoelen of banken steken enzo. Maar aan de andere kant lijkt men vaak te handelen vanuit het idee dat er pas eenheid kan zijn als alle relevante verschillen er niet meer zijn. Eerst de verschillen weg en dan kan er pas eenheid zijn. Dat is een grote fout. Of je nou wil of niet, je bent één. Boven de verschillen uit is daar Christus. En ik heb het idee dat we de verschillen en geschillen regelmatig hoger dan Christus en de eenheid die we in Hem hebben als kinderen van God daardoor tekort doet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik moet in dit verband denken aan de cd "She must and shall go free" van Derek Webb
http://derekwebb.net/smasgf/
Dit is een cd die eigenlijk helemaal over de kerk gaat. De titelsong komt van een hymn van William Gadsby.

Wat mij opvalt is dat hij liefde voor de kerk combineert met keiharde kritiek. Ik denk dat wij ook zo mogen zijn. Oog hebben voor wat mis gaat, zien dat we het niet beter doen dan Gomer. Maar vanuit dit besef wel elkaar proberen op te rapen.

In dat verband vind ik het jammer dat veel kritiek die geuit wordt zich er op richt om verwijdering te brengen en het eigen bestaansrecht te bevestigen. Waarom rechtvaardigen zoveel kerken hun moeite om de jeugd aan te spreken, met het wijzen naar anderen? (Dit gebeurt in kerken waarin de jeugd voortdurend wordt aangesproken over wat zondig is in de huidige cultuur, maar ook in kerken waar de jeugd eigenlijk alleen een aai over de bol krijgt).

Verder voel ik wat betreft het Bijbeluitleggen wel wet Afgewezen mee. Ik hoor regelmatig Prof vd Brink (Hij preekt nog steeds regelmatig in Bilthoven) en hij diept een tekst meer uit dan veel andere predikanten. Dit voedt mij. Er wordt soms minder expliciet naar de toepassing gegaan, maar die toepassing kun je er vaak zelf vrij eenvoudig uithalen. Aan de andere kant hoor ik van mensen die veel meer van de huidige predikant leren. Deze mensen hebben soms moeite met wat in de praktijk te doen met de diepe studiepreken.

Waar ik in dit verband moeite meeheb is de afwezigheid van een preekrooster, waarin alles aan bod komt. De gelijkenis van de Farizeeer en de Tollenaar of van de verloren zoon ken ik vast nog niet alle uitleggingen van, maar ik ken er wel een stuk meer van dan van de brieven van Petrus of het boek Amos. Het is niet alleen platgetreden paden betreden door de tekst oppervlakkig te lezen en te bepreken, zonder verbanden te zoeken, maar ook door "moeilijke teksten" uit de weg te gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat veel van de problemen in kerken (niet alleen de GG) te maken hebben met 'echtheid'. Hoe authentiek, hoe echt is een predikant, zijn kerkenraadsleden, maar ook gemeenteleden.
In een kerkgenootschap als de GG is alles dichtgetimmerd: zó lezen we de Bijbel, zó wordt een mens bekeerd, dit doen we en dat laten we na. Er is geen plaats meer voor iets nieuws, iets verrassends. Je mág niet eens 'echt' zijn, want dan val je al snel buiten de vertrouwde kaders en word je met argusogen bekeken.
Er wordt gestreefd naar eenvormigheid in alles, leer, leven, Schriftuitleg.
Natuurlijk kan niet iedereen op hetzelfde niveau preken. Alhoewel, als ik kijk naar het niveau van de huidige predikantenpopulatie in de GG, dan moet het niveau volgens mij wel omhoog kunnen.
Er zijn overigens predikanten die wel serieus werk maken van de exegese (ds. Moerkerken, ds. Van Dieren) maar veel predikanten komen niet erg ver. En waarom dan van al die middelmatige preekjes ook nog eens boeken moeten verschijnen, is mij al helemaal een raadsel.
Plaats reactie