JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Erasmiaan

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef: Prediking zou eigenlijk zo moeten zijn dat ze alle eeuwen hetzelfde is: een arme zondaar en een rijke Christus en hoe die twee bij elkaar komen.

Idd, en dan hoor ik die boodschap bij de prediking van Paul Washer.
Heb jij die al beluisterd en wat vond je er van ?
Tiberius , aan jou dezelfde vraag ?
Volgens mij heb ik dat al eens uitgesproken op dit forum.
Weet je , als ik nu zie, de boeken die ik de afgelopen weken gelezen heb : Komen tot Jezus Christus van Bunyan, Kohlbrugge (Schriftuitleg), Vast en onverbroken over het genade verbond van M Henry , dan hoor ik de lijn die ik terrechterzijde van de Geref. Gezindte toch menigmaal moet missen en die ik in de prediking van bv Paul Washer wel beluister.
Zeg me dan of ik dwaal als ik deze boeken lees !
Ik ben een aantal malen naar avonden geweest, die ds. Veenendaal belegt, waarin het boek van Bunyan "Het komen tot Jezus Christus" werd en wordt gelezen en besproken. Ik zie niet in wat er mis is aan dit boek en ik zie ook niet in wat je daarvan mist in de prediking.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef: Ik ben een aantal malen naar avonden geweest, die ds. Veenendaal belegt, waarin het boek van Bunyan "Het komen tot Jezus Christus" werd en wordt gelezen en besproken. Ik zie niet in wat er mis is aan dit boek en ik zie ook niet in wat je daarvan mist in de prediking.

Jammer dat je niet in wilt gaan op de prediking van Paul Washer.

Maar deze avonden van Ds Veenendaal over het boekje van Bunyan , vind ik werkelijk een heel goed initiatief!
Dit boekje van Bunyan is nl voor velen tot zegen geweest , om nu eens te stoppen met het blikken in zichzelf, maar om nu het anker buitenboord te leren werpen , in Die Enige Rustgrond : Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Als je prediker dit soort boekjes bespreekt, kan ik me voorstellen dat er wat van in zijn prediking te vinden is.
Maar ik weet ook dat dit bij anderen soms heel anders kan zijn...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef: Ik ben een aantal malen naar avonden geweest, die ds. Veenendaal belegt, waarin het boek van Bunyan "Het komen tot Jezus Christus" werd en wordt gelezen en besproken. Ik zie niet in wat er mis is aan dit boek en ik zie ook niet in wat je daarvan mist in de prediking.

Jammer dat je niet in wilt gaan op de prediking van Paul Washer.

Maar deze avonden van Ds Veenendaal over het boekje van Bunyan , vind ik werkelijk een heel goed initiatief!
Dit boekje van Bunyan is nl voor velen tot zegen geweest , om nu eens te stoppen met het blikken in zichzelf, maar om nu het anker buitenboord te leren werpen , in Die Enige Rustgrond : Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Als je prediker dit soort boekjes bespreekt, kan ik me voorstellen dat er wat van in zijn prediking te vinden is.
Maar ik weet ook dat dit bij anderen soms heel anders kan zijn...
Toch lag deze prediker pas nog zwaar onder vuur op dit forum.

En wat betreft Paul Washer: ik ben naar mijn citaat op zoek maar kan het niet zo snel vinden op dit forum. En ik kan me onvoldoende herinneren hoe het was en wat ik er van vond.
helma

Bericht door helma »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef: Prediking zou eigenlijk zo moeten zijn dat ze alle eeuwen hetzelfde is: een arme zondaar en een rijke Christus en hoe die twee bij elkaar komen.

Weet je , als ik nu zie, de boeken die ik de afgelopen weken gelezen heb : Komen tot Jezus Christus van Bunyan, Kohlbrugge (Schriftuitleg), Vast en onverbroken over het genade verbond van M Henry , dan hoor ik de lijn die ik terrechterzijde van de Geref. Gezindte toch menigmaal moet missen en die ik in de prediking van bv Paul Washer wel beluister.

wat je nu zegt herken ik wel
Ik lees nu veel in de boeken avn Octavius Winslow en daar lees ik dezelfde dingen die ik geleerd heb op de toerustingsavonden bij Arjan Baan als het gaat over heiligmaking bijvoorbeeld
en van de week las ik die dingen ook bij Spurgeon (als is die natuurlijk ook wel wat verdacht)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:
Wilhelm schreef:

wat je nu zegt herken ik wel
Ik lees nu veel in de boeken avn Octavius Winslow en daar lees ik dezelfde dingen die ik geleerd heb op de toerustingsavonden bij Arjan Baan als het gaat over heiligmaking bijvoorbeeld
en van de week las ik die dingen ook bij Spurgeon (als is die natuurlijk ook wel wat verdacht)
moeilijk he? Om daar de rechte weg uit te halen, dat kan, denk ik, alleen onder de leiding vande Heilige Geest of die ons in de rechte waarheid wil leiden. Dat kan alleen onder biddend opzien.
refo

Bericht door refo »

Gijs83 schreef: moeilijk he? Om daar de rechte weg uit te halen, dat kan, denk ik, alleen onder de leiding vande Heilige Geest of die ons in de rechte waarheid wil leiden. Dat kan alleen onder biddend opzien.
Maak dat nou eens concreet. Welke boodschap geeft de Heilige Geest dan af?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
Rochus schreef:
Erasmiaan schreef:
Helaas is de boodschap die deze stichtingen brengen dat ze substituut zijn. De opwekking in het ingedutte Nederland hangt van hen af.

De beperkte visie is dus gevormd door de stichtingen zelf.
Waar heb je dit gehoord of gelezen? Mijn beeld van de stichting Heartcry is toch anders.
Dat staat in het visie-docje.
Tiberius schreef:
Grace schreef:Rochus vroeg of je iets wilde citeren. Dat duurt nu wel heel erg lang, ...
Dat had ik even gemist.
Bovendien had Laurens Kroon dat al voor me gedaan, aan de startposting van dit topic.
Laurens Kroon citeert daar helemaal niets over in zijn stukje. Ik vind het erg jammer dat je niet zorgvuldig bent in je antwoorden, zaken negeert en vervolgens een nieuwe opmerking maakt. Op deze manier heeft het voor mij geen zin om serieus in te gaan om jou postings. Ik ben daar niet boos over ofzo, maar merk dat ik geen zin heb om op zon manier een gesprek te voeren.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:
Gijs83 schreef: moeilijk he? Om daar de rechte weg uit te halen, dat kan, denk ik, alleen onder de leiding vande Heilige Geest of die ons in de rechte waarheid wil leiden. Dat kan alleen onder biddend opzien.
Maak dat nou eens concreet. Welke boodschap geeft de Heilige Geest dan af?
De Heilige Geest kan er toch getuigenis van in je hart geven, welke weg je moet gaan?
helma

Bericht door helma »

Gijs83 schreef:
moeilijk he? Om daar de rechte weg uit te halen, dat kan, denk ik, alleen onder de leiding vande Heilige Geest of die ons in de rechte waarheid wil leiden. Dat kan alleen onder biddend opzien.
We moeten alles wat we lezen/horen toetsen aan Gods Woord Gijs.

en dan kunnen sommige dingen heel onwennig klinken omdat je het heel lang anders gehoord hebt.
Daarom is het nodig om biddend de Bijbel te lezen.

Het moeilijkst is het als je op je gevoel leeft. maar Gods Woord is helder. En dan hebben we inderdaad het licht van de Heilige Geest nodig.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:
Het moeilijkst is het als je op je gevoel leeft. maar Gods Woord is helder. En dan hebben we inderdaad het licht van de Heilige Geest nodig.
Op het gevoel leven, dan heel veel mensen(onbewust), denk al heel gauw. Je kunt daarin ook makkelijk een prooi van de duivel, als een engel des lichts. Dat laatste is in deze materie ook erg oppassen geblazen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:Laurens Kroon citeert daar helemaal niets over in zijn stukje. Ik vind het erg jammer dat je niet zorgvuldig bent in je antwoorden, zaken negeert en vervolgens een nieuwe opmerking maakt. Op deze manier heeft het voor mij geen zin om serieus in te gaan om jou postings. Ik ben daar niet boos over ofzo, maar merk dat ik geen zin heb om op zon manier een gesprek te voeren.
Amice (*),

Zoals bij zoveel HeartCry/SRA voorstanders constateer ik in deze posting weer de omdraaitruc.
Waarom zaai je zoveel verwarring en ga je niet op mijn argumenten in?

Ad fundum gebeurt er in de door jou gewraakte conversatie het volgende:
1) Erasmiaan constateert dat deze stichtingen zichzelf als subsituut zien.
2) Rochus vraagt waar hij dat gehoord of gelezen heeft.
3) Tiberius antwoordt dat dat in het visiedocje staat.
4) Rochus vraagt een citaat waaruit dat blijkt.
5) Na een timeout geeft Grace een ander dan het gevraagde citaat.
6) Tiberius wijst nu het gevraagde citaat wel aan.

Maar waarom gebruik je dit (ik zou haast zeggen: intermezzo) als afleidingsmanoevre om niet meer op mijn werkelijke bezwaren in te gaan? Zoals verwoord in mijn posting van 8:58 uur en helder beantwoord door Cosmo.
Of zit je op dezelfde lijn als Cosmo?
Kortom: gaarne meer duidelijkheid over waar deze stichtingen nu feitelijk staan.

--------------
(*) Gisteren zijn we als vrienden geëindigd; laten we die status maar vasthouden, dat praat wat gemakkelijker. ;)
parsifal

Bericht door parsifal »

Zou je nog even je punt zes willen herhalen voor de domme lezer (zoals ik) ik kan het niet vinden.

Verder denk ik dat deze kritiek geen standhoudt voor jijdaar. Waar ik ook nog steeds op concreet bezwaar wacht trouwens. Op de posting waar je naar verwijst ben ik ingegaan geloof ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:Zou je nog even je punt zes willen herhalen voor de domme lezer (zoals ik) ik kan het niet vinden.
“Te midden van alle verwarring en verdeeldheid is het ons verlangen dat mensen uit verschillende kerken, met verschillende achtergronden elkaar weer zouden vinden aan de voeten van Christus.”
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:Zou je nog even je punt zes willen herhalen voor de domme lezer (zoals ik) ik kan het niet vinden.
“Te midden van alle verwarring en verdeeldheid is het ons verlangen dat mensen uit verschillende kerken, met verschillende achtergronden elkaar weer zouden vinden aan de voeten van Christus.”
Tjonge. Dat is inderdaad een obsceen verlangen zeg... :bobo
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lees even de hele context, Josephus.

Het ging om de substituut-gedachte aan te tonen.
Gesloten