Vrouwen aan de studie...??!!

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Vrouwen aan de studie...??!!

Bericht door Bert Mulder »

JALP schreef:Dit jaar hoopt mijn vrouw te starten met een universitaire studie. Na een diep psychisch dal (had o.a. te maken met het feit dat ze aan de "gestelde eisen van het kringetje" wilde voldoen) is dit de uitdaging die ze aan wil gaan. Ik ben uiteraard erg trots erop.

Onze familie echter is niet zo te spreken over de keuze van mijn vrouw. We zouden onze dochter van 5 verwaarlozen etc. Daarom willen ze niet oppassen als het voor de studie van mijn vrouw is. Als mijn vrouw moet werken vinden ze het wel goed om op te passen.

Daarnaast vinden ze het niet bijbels dat mijn vrouw gaan studeren. Je hoort lekker te rommelen in je huisje, kleren te naaien, voor de kindertjes te zorgen etc. Maar dit leidt alleen maar tot meer depressiviteit bij mijn vrouw. ("Tja, heb ik ook wel eens" krijg je als antwoord als je dat zegt).

Voor het argument "je mag en moet je talenten gebruiken" zijn ze niet vatbaar etc etc etc...

Weet iemand nog sterke argumenten op basis van Gods Woord?
Of wil er misschien iemand op passen...
Geachte broeder JALP:

1. Je vraagt hier, op Refoforum, om advies
2. Toen ik in de eerste plaats mijn stuk plaatste, had ik niet eens je originele post, hier aangehaald, gelezen
3. Refoforum is niet de plaats om over deze persoonlijke aangelegenheden advies te vragen, want je zult allerlei advies krijgen.
4. Als je om advies vraagt, zul je advies krijgen. Je hebt hier niet gevraagd om een lijstje van mensen die het met je eens zijn, dus je zult ook advies tegen je meug krijgen.
5. Meeste posten hier hebben niet rekening met de Bijbel genomen. Mijn stuk is niet alleen rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd, maar staat daarbij ook nog in lijn met de gereformeerde traditie. Onderzoek welke gereformeerde theoloog dan ook (behalve de modernen en vrijzinnigen), je zult hetzelfde soort advies ontvangen.
6. Psychologische en psychiatrische 'ziekten', hebben veelal een geestelijk element. Dus mijn advies is, ga naar je dominee. Ga naar je ouderlingen op advies.
7. Dit zal tegen het zere been zijn, maar, lijkt mij, je vrouw is niet tevreden met de taak door God opgelegd toen jullie van Hem kinderen ontvingen in bruikleen, over welke zorg jullie ook verantwoording voor af zullen moeten leggen. Dat is zonde. Verneder je voor hem, en vraag Hem hoe Hij wilt dat je die kinderen zult opvoeden en verzorgen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Sommige mensen nemen de opvoeding zo serieus dat ze een school zoeken die mijlen van hun huis staat. Dan mogen de kinderen 's morgen om zeven uur met de bus mee en zijn blij als ze om vijf uur thuis zijn. Wat komt er dan nog van de beroemde opvoeding terecht?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:Sommige mensen nemen de opvoeding zo serieus dat ze een school zoeken die mijlen van hun huis staat. Dan mogen de kinderen 's morgen om zeven uur met de bus mee en zijn blij als ze om vijf uur thuis zijn. Wat komt er dan nog van de beroemde opvoeding terecht?
1. Wat heeft dat met dit onderwerp te maken?
2. Niet elke 'christelijke' school is in wezen een 'Christelijke' school.
3. Dat is een vraag die je alleen kunt antwoorden als je in hun schoenen staat. Zij hebben de verantwoording over hun kinderen, om die op te voeden in de vreze des Heeren. Als zij dan, onder biddend opzien, menen dat ze de opvoeding van de kinderen dat eist, wie zijn wij op daar tegen in te gaan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:1. Je vraagt hier, op Refoforum, om advies
2. Toen ik in de eerste plaats mijn stuk plaatste, had ik niet eens je originele post, hier aangehaald, gelezen
3. Refoforum is niet de plaats om over deze persoonlijke aangelegenheden advies te vragen, want je zult allerlei advies krijgen.
4. Als je om advies vraagt, zul je advies krijgen. Je hebt hier niet gevraagd om een lijstje van mensen die het met je eens zijn, dus je zult ook advies tegen je meug krijgen.
5. Meeste posten hier hebben niet rekening met de Bijbel genomen. Mijn stuk is niet alleen rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd, maar staat daarbij ook nog in lijn met de gereformeerde traditie. Onderzoek welke gereformeerde theoloog dan ook (behalve de modernen en vrijzinnigen), je zult hetzelfde soort advies ontvangen.
6. Psychologische en psychiatrische 'ziekten', hebben veelal een geestelijk element. Dus mijn advies is, ga naar je dominee. Ga naar je ouderlingen op advies.
7. Dit zal tegen het zere been zijn, maar, lijkt mij, je vrouw is niet tevreden met de taak door God opgelegd toen jullie van Hem kinderen ontvingen in bruikleen, over welke zorg jullie ook verantwoording voor af zullen moeten leggen. Dat is zonde. Verneder je voor hem, en vraag Hem hoe Hij wilt dat je die kinderen zult opvoeden en verzorgen.
1) Is duidelijk
2) Misschien is het handig om dat wel te doen, dat kan nodeloos kwetsen voorkomen. Maar goed soms is de discussie inderdaad al een bepaalde richting opgegaan.
3) Dit begrijp ik niet. Ik denk dat een internet forum best geschikt is voor persoonlijk advies. Advies kan ook in liefde worden gegeven, zodat de lezer die liefde ook een beetje door de woorden heen kan lezen.
4) Ja, maar soms is tact op zijn plaats.
5) Marnix, stukje is ook rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd. Ik heb het idee dat jouw stukje op slechte exegese is gebaseerd. Het dan wegzetten van degenen die het niet met je eens zijn, alsof ze zich niet op de Bijbel baseren is goedkoop. Verder zat ene Anna Maria van Schurman wel bij de colleges van Voetius. Zo strikt als jij was Voetius blijkbaar niet.
6) Maar naar de mensen gaan die er voor gestudeerd hebben lijkt me ook niet verkeerd. Het lijkt me ook niet verkeerd om hun advies serieus te nemen.
7) Eigenlijk vind ik hier weer van dat dit beter door een ouderling of predikant van de eigen gemeente gezegd kan worden. In ieder geval door iemand die de situatie kent.

In de Bijbel wordt voor zover ik kan overzien nergens gewaarschuwd tegen de voedsters e.d. Verder snap ik niet zo goed (zoals eerder door iemand hier aangegeven) waarom het je kinderen bij de opvang brengen als verwaarlozing te boek moet staan en je iets oudere kinderen naar de basisschool brengen niet? Is dat primaire onderwijs ook niet een taak van de ouders? Mag dat wel een kind 6 uur per dag zonder de ouders laten zijn? Mag je zomaar de verantwoordelijkheid die je bij de doop op je heb genomen in de handen van onderwijzers leggen? Ik zou al deze antwoorden met ja beantwoorden, ook met betrekking tot opvang van jongeren kinderen trouwens (al ben je volledig verantwoordelijk voor aan wie je deze gedeeltelijk opvoedende taak geeft).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef: 7. Dit zal tegen het zere been zijn, maar, lijkt mij, je vrouw is niet tevreden met de taak door God opgelegd toen jullie van Hem kinderen ontvingen in bruikleen, over welke zorg jullie ook verantwoording voor af zullen moeten leggen. Dat is zonde. Verneder je voor hem, en vraag Hem hoe Hij wilt dat je die kinderen zult opvoeden en verzorgen.
Bert, hoewel ik het grotendeels met je eens ben, vind ik dat je hier te kort door de bocht gaat, en de argumenten van JALP en zijn vrouw niet hebt doorgrond, en niet ingevoeld hebt wat de problematiek is..
Nergens blijkt dat vrouw JALP ontevreden is met de haar (en hem) opgelegde taak.
Nergens bespeur ik dat het kroost grotendeels aan anderen wordt overgelaten.
Integendeel.

En om in dit verband deze zaak als zonde te bestempelen?

Oordeel niet te hard!
JALP

Bericht door JALP »

Bert Mulder schreef:
JALP schreef:Dit jaar hoopt mijn vrouw te starten met een universitaire studie. Na een diep psychisch dal (had o.a. te maken met het feit dat ze aan de "gestelde eisen van het kringetje" wilde voldoen) is dit de uitdaging die ze aan wil gaan. Ik ben uiteraard erg trots erop.

Onze familie echter is niet zo te spreken over de keuze van mijn vrouw. We zouden onze dochter van 5 verwaarlozen etc. Daarom willen ze niet oppassen als het voor de studie van mijn vrouw is. Als mijn vrouw moet werken vinden ze het wel goed om op te passen.

Daarnaast vinden ze het niet bijbels dat mijn vrouw gaan studeren. Je hoort lekker te rommelen in je huisje, kleren te naaien, voor de kindertjes te zorgen etc. Maar dit leidt alleen maar tot meer depressiviteit bij mijn vrouw. ("Tja, heb ik ook wel eens" krijg je als antwoord als je dat zegt).

Voor het argument "je mag en moet je talenten gebruiken" zijn ze niet vatbaar etc etc etc...

Weet iemand nog sterke argumenten op basis van Gods Woord?
Of wil er misschien iemand op passen...
Geachte broeder JALP:

1. Je vraagt hier, op Refoforum, om advies
Meneer Mulder,
1. Ik vraag of iemand Bijbelse gronden weet, voor of anders misschien ook tegen. Ik vraag dus geen advies verder.
2. ok
3. Waarom mag ik op RF niet vragen of iemand bijbelse gronden weet? En daarnaast heb ik ontzettend lieve PB-tjes gekregen van mensen (voor en tegen) die mij op een opbouwende manier iets toegevoegd hebben. Wat is er mooier dan om elkaar tot een hand en voet te zijn?
4. Natuurlijk krijg ik allerlei reacties. Maar daar mag ik toch van uit mijn situatie weer op reageren? En als ik dan bepaalde veroordelende opmerkingen lees, dan wordt ik misschien een beetje boos. Wat ook niet goed is. Maar tactvol reageren is ook een kunst.
5. Ok, ik heb jouw posting ook gelezen
6. Sorry, maar dit vind ik een pure pure pure nonsens opmerking. Je weet niets van de achtergronden van deze situatie en dan ga je roepen dat het geestelijk is en dus moeten we maar naar de dominee... Tja, sorry, maar misschien heb je nog nooit gehoord van psychische problemen n.a.v. verleden of werkinstelling etc.
7. Vindt je het heel erg als ik op deze opmerking maar niet in ga?
refo

Bericht door refo »

Ik vraag me weleens af hoe vaak dat voorkomt: het verwarren van psychische kwalen met geestelijke problemen.

Het gevaar bestaat dat genezing voor wedergeboorte wordt aangezien.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef: 7. Dit zal tegen het zere been zijn, maar, lijkt mij, je vrouw is niet tevreden met de taak door God opgelegd toen jullie van Hem kinderen ontvingen in bruikleen, over welke zorg jullie ook verantwoording voor af zullen moeten leggen. Dat is zonde. Verneder je voor hem, en vraag Hem hoe Hij wilt dat je die kinderen zult opvoeden en verzorgen.
Bert, hoewel ik het grotendeels met je eens ben, vind ik dat je hier te kort door de bocht gaat, en de argumenten van JALP en zijn vrouw niet hebt doorgrond, en niet ingevoeld hebt wat de problematiek is..
Nergens blijkt dat vrouw JALP ontevreden is met de haar (en hem) opgelegde taak.
Integendeel.

Oordeel niet te hard!
Geachte broeder, die ontevredenheid, of ik moet het fout hebben, blijkt hieruit:
Je hoort lekker te rommelen in je huisje, kleren te naaien, voor de kindertjes te zorgen etc. Maar dit leidt alleen maar tot meer depressiviteit bij mijn vrouw.
Maar, kan heel goed wezen dat ik er 100% naast zit, en daarom zeg ik ook, en zal het even herhalen:

Zet je persoonlijke problemen niet op Refoforum, als je niet door allerhande advies uiteengerukt wil worden! Voor geestelijke problemen, ga naar diegenen door God daarvoor aangesteld, je kerkeraad.
JALP

Bericht door JALP »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Integendeel.

Oordeel niet te hard!
Geachte broeder, die ontevredenheid, of ik moet het fout hebben, blijkt hieruit:
Je hoort lekker te rommelen in je huisje, kleren te naaien, voor de kindertjes te zorgen etc. Maar dit leidt alleen maar tot meer depressiviteit bij mijn vrouw.
Maar, kan heel goed wezen dat ik er 100% naast zit, en daarom zeg ik ook, en zal het even herhalen:

Zet je persoonlijke problemen niet op Refoforum, als je niet door allerhande advies uiteengerukt wil worden! Voor geestelijke problemen, ga naar diegenen door God daarvoor aangesteld, je kerkeraad.
Volgens mij snap je niet eens waar het over gaat..
Bert Mulder
Contacteer:

JALP schreef:
blijkbaar niet...

maar dat maakt niet uit. Vriend, ga naar de deskundigen met je problemen. Maak niet je problemen groter door persoonlijke problemen op een forum te zetten....
cosmo

Bericht door cosmo »

Bert Mulder schreef:
JALP schreef:
blijkbaar niet...

maar dat maakt niet uit. Vriend, ga naar de deskundigen met je problemen. Maak niet je problemen groter door persoonlijke problemen op een forum te zetten....
Volgens mij is dan ook een psycholoog geconsulteerd. Een predikant of ouderling is helemaal niet opgeleid om in dergelijke problemen advies te geven.

Verder vind ik dat Parsifal het treffend verwoord. Jouw visie is gebaseerd op exegese en niet op de bijbel zelf, en daarmee is de kous voor mij eigenlijk af. Jij hebt jouw visie, ik heb de mijne, een ander heeft de zijne en het is maar het beste als een ieder voor zich uitmaakt wat wel en wat niet verantwoord is m.b.t. dit onderwerp. Louter polarisatie leidt tot niets.

Jalp, ik hoop dat jij en je vrouw hier uit mogen komen en ik spreek de wens uit dat je vrouw mag genieten van haar studie.
Bert Mulder
Contacteer:

cosmo schreef:
Bert Mulder schreef:
JALP schreef:
blijkbaar niet...

Volgens mij is dan ook een psycholoog geconsulteerd. Een predikant of ouderling is helemaal niet opgeleid om in dergelijke problemen advies te geven.

Verder vind ik dat Parsifal het treffend verwoord. Jouw visie is gebaseerd op exegese en niet op de bijbel zelf, en daarmee is de kous voor mij eigenlijk af. Jij hebt jouw visie, ik heb de mijne, een ander heeft de zijne en het is maar het beste als een ieder voor zich uitmaakt wat wel en wat niet verantwoord is m.b.t. dit onderwerp. Louter polarisatie leidt tot niets.

Jalp, ik hoop dat jij en je vrouw hier uit mogen komen en ik spreek de wens uit dat je vrouw mag genieten van haar studie.
Volgens mij krijgen predikanten WEL opleiding in psychologische, maar ook vooral geestelijke en pastorele hulp. En zoals al eerder aangetoond is, is het niet zo heel makkelijk psychische van geestelijke problemen te scheiden. Zoals hier ook aangetoond is, dat Mevr. Jalp blijkbaar niet tevreden is met de roeping haar van God gegeven, maar depressief wordt als ze zich met haar gezin bezig houdt..

Zal op de exegese van Parsifal in een andere post terugkomen.
Bert Mulder
Contacteer:

parsifal schreef: 1) Is duidelijk
2) Misschien is het handig om dat wel te doen, dat kan nodeloos kwetsen voorkomen. Maar goed soms is de discussie inderdaad al een bepaalde richting opgegaan.
3) Dit begrijp ik niet. Ik denk dat een internet forum best geschikt is voor persoonlijk advies. Advies kan ook in liefde worden gegeven, zodat de lezer die liefde ook een beetje door de woorden heen kan lezen.
4) Ja, maar soms is tact op zijn plaats.
5) Marnix, stukje is ook rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd. Ik heb het idee dat jouw stukje op slechte exegese is gebaseerd. Het dan wegzetten van degenen die het niet met je eens zijn, alsof ze zich niet op de Bijbel baseren is goedkoop. Verder zat ene Anna Maria van Schurman wel bij de colleges van Voetius. Zo strikt als jij was Voetius blijkbaar niet.
6) Maar naar de mensen gaan die er voor gestudeerd hebben lijkt me ook niet verkeerd. Het lijkt me ook niet verkeerd om hun advies serieus te nemen.
7) Eigenlijk vind ik hier weer van dat dit beter door een ouderling of predikant van de eigen gemeente gezegd kan worden. In ieder geval door iemand die de situatie kent.

In de Bijbel wordt voor zover ik kan overzien nergens gewaarschuwd tegen de voedsters e.d. Verder snap ik niet zo goed (zoals eerder door iemand hier aangegeven) waarom het je kinderen bij de opvang brengen als verwaarlozing te boek moet staan en je iets oudere kinderen naar de basisschool brengen niet? Is dat primaire onderwijs ook niet een taak van de ouders? Mag dat wel een kind 6 uur per dag zonder de ouders laten zijn? Mag je zomaar de verantwoordelijkheid die je bij de doop op je heb genomen in de handen van onderwijzers leggen? Ik zou al deze antwoorden met ja beantwoorden, ook met betrekking tot opvang van jongeren kinderen trouwens (al ben je volledig verantwoordelijk voor aan wie je deze gedeeltelijk opvoedende taak geeft).
3. Mijn antwoord is in liefde gegeven. Maar de Waarheid is soms hard...
5. Mijn mening dat die van Marnix eisegese is... Maar zo komen we niet verder... Heb ik ooit gesteld dat zij niet naar school mag...
6 en 7. Stuur ik hem ook naar deskundig advies, in plaats van Refoforum stuurlui aan wal...
Bert Mulder
Contacteer:

Titus 2:5:

KVJ:

To be discreet, chaste, keepers at home, good, obedient to their own husbands, that the word of God be not blasphemed.

SV:

5 9Matig te zijn, kuis te zijn, 10het huis te bewaren, 11goed te zijn, chaar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods 12niet gelasterd worde.

Dus, op het engels gebaseerd, is de roeping van de vrouw, mijns insziens, duidelijk om thuis te zijn, zoveel mogelijk is...
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef:
Josephus schreef:
memento schreef: Ik geloof dat verreweg de meeste gezinnen vallen binnen deze "theoretische ideaalsituatie".
Ik geloof dat dus absoluut niet. Zet twintig gezinnen naast elkaar en je hebt twintig compleet verschillende verbanden. Er spelen gewoon te veel verschillende zaken mee (aantal kinderen, opleidingsniveau, karakter, inkomen, gezondheid etc.) om 'het' gezin als een soort eenheidsworst te bezien, waarop je een ideaaltype kunt loslaten.
Wel, als orde-denker geloof ik dat dat wél kan. Net zoals alle mensen verschillend zijn, en God toch regels en ordeningen geeft voor álle mensen, zo geloof ik dat die orde er ook is voor het gezin.

Daarnaast moet de vraag zijn: Is er een van God gegeven orde. Zo ja, dan maakt het namelijk helemaal niet uit of wij het er mee eens zijn, en of wij het praktisch vinden. Gods wil gaat immers boven al ons denken uit...
Makkelijk praten, als je het samen mag verdienen zonder enige zorg van wat kinderen kunnen meebrengen.
Dat soort orde-denken gaat wel de praktijk voorbij.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gesloten