Liturgie-topic

albion

Re: Liturgie-topic

Bericht door albion »

helma schreef:
albion schreef:
Maar ik weet niet of je het nog niet opgevallen is, maar Hendrikus is bijna overal/van alle markten thuis. Ik ben gewoon met stomheid geslagen. :)

alle markten of alle kerken?? :huhu
hij is all-round :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
zusterelly

Bericht door zusterelly »

jvdg schreef:Naar ik vrees verzanden we weer in de overbekende discussie over langzaam of snel(ler) zingen.
Als ik Gijs goed begrepen heb was dit niet zijn topic-intentie.

Laat ons derhalve weer on-topic gaan.
Maareh wat heeft de manier (ritmisch of niet, langzaam en allerlei varianten daar op, etc) waarop er gezongen wordt nu met liturgie, daar zou dit topic over gaan, te maken? :? :jongle
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Josephus

Bericht door Josephus »

zusterelly schreef:Maareh wat heeft de manier (ritmisch of niet, langzaam en allerlei varianten daar op, etc) waarop er gezongen wordt nu met liturgie, daar zou dit topic over gaan, te maken? :? :jongle
Zingen is een van de meest essentiële elementen in de liturgie, dan is de manier waarop dat wordt gedaan toch niet onbelangrijk?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

zusterelly schreef:Maareh wat heeft de manier (ritmisch of niet, langzaam en allerlei varianten daar op, etc) waarop er gezongen wordt nu met liturgie, daar zou dit topic over gaan, te maken? :? :jongle
Als zingen NIET met liturgie te maken zou hebben, wat versta jij dan onder liturgie?
~~Soli Deo Gloria~~
zusterelly

Hendrikus schreef:
Als zingen NIET met liturgie te maken zou hebben, wat versta jij dan onder liturgie?
tuurlijk hoort zingen onder liturgie maar de manier waarop toch niet?
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

zusterelly schreef:
Hendrikus schreef:
tuurlijk hoort zingen onder liturgie maar de manier waarop toch niet?
Niet direct, maar het heeft wel alles met de beleving van de eredienst te maken. Wat ik in dit topic voor ogen heb.
Er mogen gerust nog wat reactie op het 'zingen' komen!
Josephus

Bericht door Josephus »

zusterelly schreef:tuurlijk hoort zingen onder liturgie maar de manier waarop toch niet?
Maar waarom niet dan? En vind je ook dat het m.b.t. de gebeden of de woordverkondiging niet uitmaakt hoe dat gebeurt?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
zusterelly

Josephus schreef:
zusterelly schreef:tuurlijk hoort zingen onder liturgie maar de manier waarop toch niet?
Maar waarom niet dan? En vind je ook dat het m.b.t. de gebeden of de woordverkondiging niet uitmaakt hoe dat gebeurt?
Nou nee, niet als het erover gaat of die gebeden langzaam gebeden worden of snel. Want volgens mij ging het over het tempo van het zingen.
Tenminste zo bedoelde ik het :lock
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wij zingen, als de kerkeraad binnenkomt ook altijd een voorzang (psalmen) Na de votum en groet zingen we weer, altijd meerdere verzen. Daarna (vaak) de wet/geloofsbelijdenis en daarna weer een psalmvers. Daarna het gebed voor leiding en opening van het Woord, dan de schriftlezing, collecte, zingen, preek, zingen, voorbede en dankgebed, zingen, zegen.
Zo, dat is alvast de hele bijdrage aan dit topic!!!!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef: Niet direct, maar het heeft wel alles met de beleving van de eredienst te maken. Wat ik in dit topic voor ogen heb.
Wij zingen niet; we loeien ook niet, zoals bij Gian. Maar hoe ik het wel moet noemen weet ik niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:
Gijs83 schreef: Niet direct, maar het heeft wel alles met de beleving van de eredienst te maken. Wat ik in dit topic voor ogen heb.
Wij zingen niet; we loeien ook niet, zoals bij Gian. Maar hoe ik het wel moet noemen weet ik niet.
Laat eens horen? Linkje? mp3tje?
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

freek schreef:
:)

Voel je je er ongelukkig bij?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

In dit topic gaan we maar weer een stapje verder: ik ben ook nog wat vergeten. Bij worden na het votum en zegegroet de mededelingen namens de kerkenraad gedaan. In andere kerken word dat weer aan het eind van de dienst gedaan, na het dankgebed. Hoe is dat bij jullie en wat voor zaken worden er meegedeeld. Bij ons worden(als dat aan de orde is) achtereenvolgens meegedeeld(ik kan wel wat vergeten hoor): overlijden, kerkenraadsvergadering, doopaangifte, doopsbediening, bediening Heilig Avondmaal, doordeweekse kerkdiensten(ook GBS, SGP en SEZ), heeft de dominee een beroep ontvangen of er juist voor bedankt, extra collecten deze en volgende zondag en als de dominee de volgende zondag afwezig waar hij dan het Woord hoopt te bedienen en als in plaats van hem bij ons een andere dominee of een student hoopt voor te gaan word dat ook meegedeeld. Ik vergeet nog de 1e en 2e huwelijksafkondegingen en 2 zondagen voor Pasen de namen de belijdeniscatechisanten die op 2e Paasdag Belijdenis des geloofs hopen af te leggen.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Gijs83 schreef:In dit topic gaan we maar weer een stapje verder: ik ben ook nog wat vergeten. Bij worden na het votum en zegegroet de mededelingen namens de kerkenraad gedaan. In andere kerken word dat weer aan het eind van de dienst gedaan, na het dankgebed. Hoe is dat bij jullie en wat voor zaken worden er meegedeeld. Bij ons worden(als dat aan de orde is) achtereenvolgens meegedeeld(ik kan wel wat vergeten hoor): overlijden, kerkenraadsvergadering, doopaangifte, doopsbediening, bediening Heilig Avondmaal, doordeweekse kerkdiensten(ook GBS, SGP en SEZ), heeft de dominee een beroep ontvangen of er juist voor bedankt, extra collecten deze en volgende zondag en als de dominee de volgende zondag afwezig waar hij dan het Woord hoopt te bedienen en als in plaats van hem bij ons een andere dominee of een student hoopt voor te gaan word dat ook meegedeeld. Ik vergeet nog de 1e en 2e huwelijksafkondegingen en 2 zondagen voor Pasen de namen de belijdeniscatechisanten die op 2e Paasdag Belijdenis des geloofs hopen af te leggen.
En wat te denken bij fotum en groet.
De ene domininee zeg b.v. Onze Hulp en enige verwachting staat in de Naam des HEEREN Heeren enz.
en de ander weer Onze Hulp is van de HEERE en weer een ander Onze Hulp is van de Heer enz.
albion

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:Wij zingen, als de kerkeraad binnenkomt ook altijd een voorzang (psalmen) Na de votum en groet zingen we weer, altijd meerdere verzen. Daarna (vaak) de wet/geloofsbelijdenis en daarna weer een psalmvers. Daarna het gebed voor leiding en opening van het Woord, dan de schriftlezing, collecte, zingen, preek, zingen, voorbede en dankgebed, zingen, zegen.
Zo, dat is alvast de hele bijdrage aan dit topic!!!!!
hoe lang duurt de preek, en hoe lang de kerkdienst???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie