JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Ik zie veel jongeren van onze gemeenten naar conferenties van stichting Heart Cry en naar avonden van Jij daar! gaan. Zij voelen daar dat zij iets missen wat andere bezoekers bezitten. Dit horen zij in de eigen gemeente niet! Na een of nkele bezoeken voelen deze jongeren zich bekeerd! Deze jongelui nemen steeds meer Ger. Gem.-jeugd mee. Dit geeft ook in de gezinnen veel verdeeldheid. Ik maak mij zorgen hierover. Of is dat niet nodig?
Henk.
Lang heb ik geaarzeld of ik deze vraag in Daniël moest beantwoorden. Ik kon de vraagsteller ook ‘afdoen’ met een mailtje. Ik ben nog nooit op zo’n conferentie of avond geweest, ook al ben ik het al een tijd van plan. Dat neemt niet weg dat dit onderwerp wel belangrijk is. Ook ik zie jongeren — en ouderen — naar conferenties van Heart Cry gaan en avonden van Jij daar! bezoeken. Is dat erg? Het is toch juist mooi dat jongeren op zoek zijn naar God? Dat is ook zo. Gelukkig kom ik ze ook tegen. Jongeren die uitzien naar het spreken van de Heere in hun leven. Omdat ze hebben leren inzien dat ze niet kunnen bestaan voor God. Omdat het grote gebrek, de zonde, hen voortdurend voor ogen zweeft en hen schuldig stelt. Ze zien uit naar de verlossing die in Christus is en die de Heere door Zijn genade aanwijst in het Evangelie. Ze ervaren dat het alleen in de weg van het wonder, gewerkt door de Heilige Geest, kan veranderen in hun leven. Ik spreek soms jongeren die — vaak in alle schuchterheid en bescheidenheid — kunnen overtellen Wie Christus voor hen is geworden. Dat bemoedigt en maakt ook klein.
Charismatisch
Zijn de zorgen van de vraagsteller dan terecht? Eerlijk gezegd, denk ik van wel. Niet omdat ik zijn algemene stelling onderschrijf: “Na een of enkele bezoeken voelen deze jongeren zich bekeerd!” Dit zat zeker niet voor alle jongeren gelden. Bovendien moeten we niet direct negatief oordelen als jongeren tot verandering komen en hun oude, wereldse levensstijl achter zich laten en ernst gaan maken met het Koninkrijk Gods.
Op internet staat een visiedocument van Heart Cry en de Jij daar! -avonden zijn veelal per video terug te kijken. Zo heb ik me wat verdiept in de sfeer en inhoud van deze bewegingen. En dan rijzen ook bij mij vragen, die ik hier maar gewoon verwoordt.
Het blijkt dat Heart Cry en Jij daar! — ik scheer ze voor het gemak maar even over één kam — brede, interkerkelijke bewegingen zijn voor “allen, die de Naam van Christus liefhebben in welke traditie ze ook staan en bij welke kerk of gemeente ze ook behoren.”
Dat is een mooie doelstelling. Wie zou er iets op tegen kunnen hebben? Maar als dit betekent dat ds. 0. Bottenbley ‘van harte’ wordt uitgenodigd te spreken, dan roept dat bij mij vragen op.
Ds. Bottenbley is een innemende, charismatische man, maar voorganger van de Vrije Baptisten Gemeente ‘Bethel’ in Drachten. Wie de website van zijn gemeente bezoekt, ontdekt dat hij een heel andere theologie voorstaat en een heel andere visie op kerk-zijn heeft, dan wij op grond van Schrift en belijdenis hebben. In een doopdienst op 29 juni 2008 verrichtte hij bijvoorbeeld bij mensen afkomstig uit andere kerken, de overdoop. Onbegrijpelijk en onverantwoord om zoekende jongeren met zijn boodschap te confronteren. Het feit dat er ook reformatorische predikanten spreken als ds. D.J. Budding en ds. H. van der Belt, maakt de verwarring compleet. Alsof het allemaal, niet uitmaakt.
Heiligmaking
In het visiedocument — overigens: goed dat dit opgesteld is — van Stichting Heart Cry staat geschreven: “Te midden van alle verwarring en verdeeldheid is het ons verlangen dat mensen uit verschillende kerken, met verschillende achtergronden elkaar weer zouden vinden aan de voeten van Christus.”
Laat ik daar dan maar klip en klaar over zijn: Heart Cry en Jij daar! werken juist verwarring in de hand. Niet alleen door ds. Bottenbley uit te nodigen, maar ook door de evangelische sfeer op sommige avonden, door een activistische opstelling van sommige leidslieden, en dit vervolgens weer te weerspreken in bijvoorbeeld een visiedocument. De manier waarop over rechtvaardiging en heiliging wordt gesproken, lijkt gereformeerd en daardoor betrouwbaar, maar er zijn vanuit de gereformeerde theologie behoorlijke vragen bij te stellen. Het accent wordt gelegd op het overwinningsleven uit Romeinen 8. Je wordt op aarde nooit zondeloos, maar je kunt wel bevrijd worden van het bewuste, concrete zondigen. aldus Arjan Baan in een reactie op een interview in Het Friesch Dagblad.
Dit is aantrekkelijk, maar is het bijbels? Het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik nier, verzucht Paulus in Romeinen 7; 18. Hij moet wassen, maar ik minder worden (Johannes 3: 30). is dát niet juist heiligmaking?
Hebben we het in de Gereformeerde Gemeenten dan zo goed voor elkaar? Nee. We zijn een verzameling van zondaren. Er heerst veel lauwheid, er is achterdocht en kritiek. Dat moet ons met schuld aan de voeten van de Heere brengen. Intussen hopen we in het kerkelijk jeugdwerk toch iets aan die verwarring te kunnen doen. Om jongeren juist te verbinden aan hun eigen kerkelijke gemeente. Omdat ik ervan overtuigd ben dat de Heere juist onder de prediking, onder de bediening van het genadeverbond, Zijn genade wil verheerlijken. Laten alle jongeren zich — net als Bartimeüs — langs die weg neerzetten. Laten ze hun plaats innemen in de gemeente. Onder de prediking, op de catechisatie, in het jeugdwerk. De Heere wil dat zegenen. Tot de eer van Zijn Naam en tot jouw zaligheid!
Laurens Kroon
Uit: Daniel, 23 mei 2008
Henk.
Lang heb ik geaarzeld of ik deze vraag in Daniël moest beantwoorden. Ik kon de vraagsteller ook ‘afdoen’ met een mailtje. Ik ben nog nooit op zo’n conferentie of avond geweest, ook al ben ik het al een tijd van plan. Dat neemt niet weg dat dit onderwerp wel belangrijk is. Ook ik zie jongeren — en ouderen — naar conferenties van Heart Cry gaan en avonden van Jij daar! bezoeken. Is dat erg? Het is toch juist mooi dat jongeren op zoek zijn naar God? Dat is ook zo. Gelukkig kom ik ze ook tegen. Jongeren die uitzien naar het spreken van de Heere in hun leven. Omdat ze hebben leren inzien dat ze niet kunnen bestaan voor God. Omdat het grote gebrek, de zonde, hen voortdurend voor ogen zweeft en hen schuldig stelt. Ze zien uit naar de verlossing die in Christus is en die de Heere door Zijn genade aanwijst in het Evangelie. Ze ervaren dat het alleen in de weg van het wonder, gewerkt door de Heilige Geest, kan veranderen in hun leven. Ik spreek soms jongeren die — vaak in alle schuchterheid en bescheidenheid — kunnen overtellen Wie Christus voor hen is geworden. Dat bemoedigt en maakt ook klein.
Charismatisch
Zijn de zorgen van de vraagsteller dan terecht? Eerlijk gezegd, denk ik van wel. Niet omdat ik zijn algemene stelling onderschrijf: “Na een of enkele bezoeken voelen deze jongeren zich bekeerd!” Dit zat zeker niet voor alle jongeren gelden. Bovendien moeten we niet direct negatief oordelen als jongeren tot verandering komen en hun oude, wereldse levensstijl achter zich laten en ernst gaan maken met het Koninkrijk Gods.
Op internet staat een visiedocument van Heart Cry en de Jij daar! -avonden zijn veelal per video terug te kijken. Zo heb ik me wat verdiept in de sfeer en inhoud van deze bewegingen. En dan rijzen ook bij mij vragen, die ik hier maar gewoon verwoordt.
Het blijkt dat Heart Cry en Jij daar! — ik scheer ze voor het gemak maar even over één kam — brede, interkerkelijke bewegingen zijn voor “allen, die de Naam van Christus liefhebben in welke traditie ze ook staan en bij welke kerk of gemeente ze ook behoren.”
Dat is een mooie doelstelling. Wie zou er iets op tegen kunnen hebben? Maar als dit betekent dat ds. 0. Bottenbley ‘van harte’ wordt uitgenodigd te spreken, dan roept dat bij mij vragen op.
Ds. Bottenbley is een innemende, charismatische man, maar voorganger van de Vrije Baptisten Gemeente ‘Bethel’ in Drachten. Wie de website van zijn gemeente bezoekt, ontdekt dat hij een heel andere theologie voorstaat en een heel andere visie op kerk-zijn heeft, dan wij op grond van Schrift en belijdenis hebben. In een doopdienst op 29 juni 2008 verrichtte hij bijvoorbeeld bij mensen afkomstig uit andere kerken, de overdoop. Onbegrijpelijk en onverantwoord om zoekende jongeren met zijn boodschap te confronteren. Het feit dat er ook reformatorische predikanten spreken als ds. D.J. Budding en ds. H. van der Belt, maakt de verwarring compleet. Alsof het allemaal, niet uitmaakt.
Heiligmaking
In het visiedocument — overigens: goed dat dit opgesteld is — van Stichting Heart Cry staat geschreven: “Te midden van alle verwarring en verdeeldheid is het ons verlangen dat mensen uit verschillende kerken, met verschillende achtergronden elkaar weer zouden vinden aan de voeten van Christus.”
Laat ik daar dan maar klip en klaar over zijn: Heart Cry en Jij daar! werken juist verwarring in de hand. Niet alleen door ds. Bottenbley uit te nodigen, maar ook door de evangelische sfeer op sommige avonden, door een activistische opstelling van sommige leidslieden, en dit vervolgens weer te weerspreken in bijvoorbeeld een visiedocument. De manier waarop over rechtvaardiging en heiliging wordt gesproken, lijkt gereformeerd en daardoor betrouwbaar, maar er zijn vanuit de gereformeerde theologie behoorlijke vragen bij te stellen. Het accent wordt gelegd op het overwinningsleven uit Romeinen 8. Je wordt op aarde nooit zondeloos, maar je kunt wel bevrijd worden van het bewuste, concrete zondigen. aldus Arjan Baan in een reactie op een interview in Het Friesch Dagblad.
Dit is aantrekkelijk, maar is het bijbels? Het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik nier, verzucht Paulus in Romeinen 7; 18. Hij moet wassen, maar ik minder worden (Johannes 3: 30). is dát niet juist heiligmaking?
Hebben we het in de Gereformeerde Gemeenten dan zo goed voor elkaar? Nee. We zijn een verzameling van zondaren. Er heerst veel lauwheid, er is achterdocht en kritiek. Dat moet ons met schuld aan de voeten van de Heere brengen. Intussen hopen we in het kerkelijk jeugdwerk toch iets aan die verwarring te kunnen doen. Om jongeren juist te verbinden aan hun eigen kerkelijke gemeente. Omdat ik ervan overtuigd ben dat de Heere juist onder de prediking, onder de bediening van het genadeverbond, Zijn genade wil verheerlijken. Laten alle jongeren zich — net als Bartimeüs — langs die weg neerzetten. Laten ze hun plaats innemen in de gemeente. Onder de prediking, op de catechisatie, in het jeugdwerk. De Heere wil dat zegenen. Tot de eer van Zijn Naam en tot jouw zaligheid!
Laurens Kroon
Uit: Daniel, 23 mei 2008
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Is alleen dit ter kennisgeving? Of gaan we hier zoals gebruikelijk weer iedere zinsnede onder een vergrootglas leggen en vervolgens van commentaar voorzien?
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
De kritiek is misschien wel terecht. Laurens Kroon vergeet alleen het vele goede wat er gebeurt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Gian schreef:De kritiek is misschien wel terecht. Laurens Kroon vergeet alleen het vele goede wat er gebeurt. En dat is relatief veel!

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Ik kan me wel vinden in dat artikel. Er wordt gewoon nuchtere kritiek gegeven vanuit gereformeerd standpunt, zonder dingen nodeloos en ongegrond af te kraken, of dingen zomaar goed te praten.
Eén van de eerste waardig geschreven kritiek-artikelen richting deze stichtingen die ik uit die hoek gelezen heb!
Eén van de eerste waardig geschreven kritiek-artikelen richting deze stichtingen die ik uit die hoek gelezen heb!
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
ik ben blij met al het werk wat HeartCry, Jijdaar, JBGG, in alle gebrek voor de jongeren doen
Laten we alledrie de organisaties elke dag opdragen in het gebed!!
Laten we alledrie de organisaties elke dag opdragen in het gebed!!
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Ik heb meer wat moeite met het feit dat HeartCry en Jijdaar als een worden gezien.
Persoonlijk heb ook ik best wat vragen bij de beiden stichtingen, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat het reformatorische gehalte bij Jijdaar toch soms ver te zoeken is. En dat kun je inhoudelijk ! , Heart Cry, zover ik weet niet verwijten. Hoewel er wel zaken rondom HeartCry zijn waar ik vragen bij heb.
Wel is het zo dat het bestuur op deze, ook kritische vragen , heel serieus ingaat !
Persoonlijk heb ook ik best wat vragen bij de beiden stichtingen, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat het reformatorische gehalte bij Jijdaar toch soms ver te zoeken is. En dat kun je inhoudelijk ! , Heart Cry, zover ik weet niet verwijten. Hoewel er wel zaken rondom HeartCry zijn waar ik vragen bij heb.
Wel is het zo dat het bestuur op deze, ook kritische vragen , heel serieus ingaat !

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
ja dat dacht ik ook gelijk toen ik het artikel lasWilhelm schreef:Ik heb meer wat moeite met het feit dat HeartCry en Jijdaar als een worden gezien.
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Laurens Kroon schreef:Ik ben nog nooit op zo’n conferentie of avond geweest, ook al ben ik het al een tijd van plan.
Ik kan me voorstellen dat je het eens bent met dergelijke reacties/artikelen gezien jouw visie/achtergrond. Echter, hoe kun je nu een goed artikel schrijven over ergens waar je nooit geweest bent, met mensen die het organiseren die je nooit gesproken hebt, een sfeer en klimaat wat je nooit geproefd hebt, etc, etc.memento schreef:Ik kan me wel vinden in dat artikel. Er wordt gewoon nuchtere kritiek gegeven vanuit gereformeerd standpunt, zonder dingen nodeloos en ongegrond af te kraken, of dingen zomaar goed te praten.
Het gaat mij helemaal niet om wie heeft er gelijk, maar laten we wel even rëeel blijven. Is dat wel echt de dingen eerlijk onderzoeken en een waardige manier om de dingen te toetsen.
Grace
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Je kan de filmpjes van de bijeenkomsten bekijken via internet, zoals ook in het artikel genoemd wordt. Ik zou geen reden weten waarom dat niet voldoende info zou zijn?Grace schreef:Laurens Kroon schreef:Ik ben nog nooit op zo’n conferentie of avond geweest, ook al ben ik het al een tijd van plan.Ik kan me voorstellen dat je het eens bent met dergelijke reacties/artikelen gezien jouw visie/achtergrond. Echter, hoe kun je nu een goed artikel schrijven over ergens waar je nooit geweest bent, met mensen die het organiseren die je nooit gesproken hebt, een sfeer en klimaat wat je nooit geproefd hebt, etc, etc.memento schreef:Ik kan me wel vinden in dat artikel. Er wordt gewoon nuchtere kritiek gegeven vanuit gereformeerd standpunt, zonder dingen nodeloos en ongegrond af te kraken, of dingen zomaar goed te praten.
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Wat mij tegenvalt is dat men weinig aandacht schenkt aan het feit dat beide organisaties in trek zijn bij de jeugd. Blijkbaar wordt er iets gemist door de jongeren.
Je kunt altijd je vraagtekens hebben bij wat mensen doen, vooral als het anderen betreft, maar het echte probleem wordt veroorzaakt door dit kerkgenootschap zelf. Ze kunnen jongeren niet langer interesseren of anderszins aan zich binden. Dat is het echte probleem, niet dat jongeren een substituut zoeken.
Je kunt altijd je vraagtekens hebben bij wat mensen doen, vooral als het anderen betreft, maar het echte probleem wordt veroorzaakt door dit kerkgenootschap zelf. Ze kunnen jongeren niet langer interesseren of anderszins aan zich binden. Dat is het echte probleem, niet dat jongeren een substituut zoeken.
- MarthaMartha
- Berichten: 13043
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
- Locatie: Linquenda
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
dat is ook jammer, want er zijn wel degelijk verschillen!helma schreef:ja dat dacht ik ook gelijk toen ik het artikel lasWilhelm schreef:Ik heb meer wat moeite met het feit dat HeartCry en Jijdaar als een worden gezien.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Nee, dat is het probleem niet. De JBGG probeert zeker de jeugd te binden aan de plaatselijke gemeente.cosmo schreef:Ze kunnen jongeren niet langer interesseren of anderszins aan zich binden. Dat is het echte probleem, niet dat jongeren een substituut zoeken.
Maar het uitgangspunt is wel om het Woord en de prediking centraal te laten staan. Het verbinden aan de Heere en Zijn dienst hoort plaats te vinden langs die weg.
Lees maar in de laatste alinea. En voor je info: Laurens is niet zomaar iemand, die zijn mond een douw geeft, maar hij is directeur van de JBGG. Dat betekent dat hij, uiteraard binnen de grenzen van het mandaat van het deputaatschap, de richting van het jeugdwerk aangeeft.
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
En waar liggen die verschillen zo onder andereMarthaMartha schreef:dat is ook jammer, want er zijn wel degelijk verschillen!helma schreef:ja dat dacht ik ook gelijk toen ik het artikel lasWilhelm schreef:Ik heb meer wat moeite met het feit dat HeartCry en Jijdaar als een worden gezien.

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
dat komt ook zeker doordat het twee verschillende doelgroepen betreft.MarthaMartha schreef:dat is ook jammer, want er zijn wel degelijk verschillen!helma schreef:ja dat dacht ik ook gelijk toen ik het artikel lasWilhelm schreef:Ik heb meer wat moeite met het feit dat HeartCry en Jijdaar als een worden gezien.
Bij HeartCry is het voor jong en oud.
Bij jijdaar is het toch meer en meer jongeren die er op af komen.