Vrouwen aan de studie...??!!

JALP

Vrouwen aan de studie...??!!

Bericht door JALP »

Dit jaar hoopt mijn vrouw te starten met een universitaire studie. Na een diep psychisch dal (had o.a. te maken met het feit dat ze aan de "gestelde eisen van het kringetje" wilde voldoen) is dit de uitdaging die ze aan wil gaan. Ik ben uiteraard erg trots erop.

Onze familie echter is niet zo te spreken over de keuze van mijn vrouw. We zouden onze dochter van 5 verwaarlozen etc. Daarom willen ze niet oppassen als het voor de studie van mijn vrouw is. Als mijn vrouw moet werken vinden ze het wel goed om op te passen.

Daarnaast vinden ze het niet bijbels dat mijn vrouw gaan studeren. Je hoort lekker te rommelen in je huisje, kleren te naaien, voor de kindertjes te zorgen etc. Maar dit leidt alleen maar tot meer depressiviteit bij mijn vrouw. ("Tja, heb ik ook wel eens" krijg je als antwoord als je dat zegt).

Voor het argument "je mag en moet je talenten gebruiken" zijn ze niet vatbaar etc etc etc...

Weet iemand nog sterke argumenten op basis van Gods Woord?

Of wil er misschien iemand op passen...
Afgewezen

Re: Vrouwen aan de studie...??!!

Bericht door Afgewezen »

Hier is toch al een topic over?
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij was Deborah een richter, Hannah een profetes en zo zijn er wel meer voorbeelden. Maar ja, je moet ze vooral overtuigen van het feit dat hun eigen cultuur misschien niet helemaal klopt. Dat is lastig, want hoe men de Bijbel leest wordt vaak weer daardoor beinvloed... en dat de vrouw binnenshuis bezig zou moeten zijn en sowieso niet werken is met Spreuken 30 wel onderuit te halen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
cosmo

Bericht door cosmo »

Er zijn mijns inziens geen argumenten om te kunnen stellen dat een vrouw niet mag studeren maar verantwoordelijk is voor het huishouden. Het feit dat jij en je vrouw vinden dat ze haar talenten moet benutten lijkt mij afdoende.

Wil je familie het niet ondersteunen dat zul je het zonder hen moeten doen. De argumenten die zij gebruiken zijn vooral bepaald door de cultuur en niet door de bijbel.
JALP

Bericht door JALP »

cosmo schreef:Er zijn mijns inziens geen argumenten om te kunnen stellen dat een vrouw niet mag studeren maar verantwoordelijk is voor het huishouden. Het feit dat jij en je vrouw vinden dat ze haar talenten moet benutten lijkt mij afdoende.

Wil je familie het niet ondersteunen dat zul je het zonder hen moeten doen. De argumenten die zij gebruiken zijn vooral bepaald door de cultuur en niet door de bijbel.
Uiteraard heb ik zoiets van: dan toch niet.. wij zoeken onze eigen weg...
Maar zij komen telkens met het feit dat het bijbels niet verantwoord is dat een vrouw studeert. Zij hoort bij haar gezin te zijn. Mede op grond van de woorden "Sara hoort in de tent". Zij zeggen dat dat in de bijbel staat, maar ik kan het nergens vinden.
Laatst gewijzigd door JALP op 23 aug 2008, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
JALP

Bericht door JALP »

Marnix schreef: en dat de vrouw binnenshuis bezig zou moeten zijn en sowieso niet werken is met Spreuken 30 wel onderuit te halen :)
Ehm... met de woorden van Agur?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

JALP schreef: Uiteraard heb ik zoiets van: dan toch niet.. wij zoeken onze eigen weg...
.

Uiteraard, als je de tijdsbesteding van je vrouw belangrijker vind dan de opvoeding van je kind, dan moet je er ook niets van aan trekken ...

Kinderen zelf opvoeden ? , ach daar hebben we toch opvangcentra voor.

Misschien moeten we het doopsformulier ook in dit opzicht eens wijzigen.
Gian

Bericht door Gian »

Wilhelm, je gaat net als die ouders uit van een of\of situatie. Dat is kortzichtig.
Als een vrouw elke avond een paar uur de bijbel bestudeert hoor je toch ook niemand?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Gian schreef:Wilhelm, je gaat net als die ouders uit van een of\of situatie. Dat is kortzichtig.
Als een vrouw elke avond een paar uur de bijbel bestudeert hoor je toch ook niemand?

Idd, maar het gaat mij om het feit dat men soms als werkende of studerende ouders een probleem heeft met de aan hen geschonken kinderen .

Kinderen behoren voor te gaan, en een opvoeding in een stabiele thuissituatie is heel belangrijk en gaan m.i. ten alle tijden voor op allerlei andere excusen die gevonden worden om de ouders meer vrijheid te bieden, zodat niet hun kind, maar een bepaalde tijdsbesteding op de eerste plek komt.

En als dan familie al niet mee wil werken om de kinderen op te vangen , moet je misschien wel tot de conclusie komen dat voor studie of werk buitenshuis de tijd nog niet rijp is, en dat de eerste taak toch in het gezin ligt. Of je dat nu leuk vind of niet.
JALP

Bericht door JALP »

Wilhelm schreef:
Gian schreef:Wilhelm, je gaat net als die ouders uit van een of\of situatie. Dat is kortzichtig.

Idd, maar het gaat mij om het feit dat men soms als werkende of studerende ouders een probleem heeft met de aan hen geschonken kinderen .

Kinderen behoren voor te gaan, en een opvoeding in een stabiele thuissituatie is heel belangrijk en gaan m.i. ten alle tijden voor op allerlei andere excusen die gevonden worden om de ouders meer vrijheid te bieden, zodat niet hun kind, maar een bepaalde tijdsbesteding op de eerste plek komt.

En als dan familie al niet mee wil werken om de kinderen op te vangen , moet je misschien wel tot de conclusie komen dat voor studie of werk buitenshuis de tijd nog niet rijp is, en dat de eerste taak toch in het gezin ligt. Of je dat nu leuk vind of niet.
Misschien dat je hier een beetje te kort door de bocht zit (evenals in je vorige posting...). De opvoeding hebben wij juist meegenomen in onze overweging.

Op dit moment werkt mijn vrouw. Daarvoor hebben we ook af en toe oppas nodig... en dat willen ze wel... Terwijl dat eigenlijk meer is, dan dat we nu oppas nodig hebben voor de studie.

Ik geloof niet dat er hier ook maar iets te maken heeft met een doopbelofte. Die wordt dus in ons kringetje er telkens maar weer bij gespleept. En natuurlijk.. in de belofte komen we elke dag weer te kort. Ik denk dat elke ouder op dit forum het zal moeten beamen.

Het gaat er in mijn eerste posting niet eens over dat het een probleem geeft met ons kind, maar meer over het feit dat de familie zegt: "Studeren voor een vrouw is onbijbels en daarom passen we niet op."
We zijn gelukkig niet alleen van hen afhankelijk, want we hebben nog andere oppassers (die echt niet 5 dagen in de week van 's morgen 8 tot 's avond 7 oppassen, want dan kan ik jou begrijpen...)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Spreuken 31, zal Marnix bedoelen: de lof der deugdelijke huisvrouw.
Verder ben ik het met Cosmo eens: er zijn geen Bijbelse argumenten om een vrouw slechts één talent in plaats van meerdere te laten benutten. Zeker als je kinderen wat ouder zijn (en hele dagen op school zitten).
Ook is het aan jullie samen om daarover te beslissen; daar heeft een ander niets mee te maken.
JALP schreef:Of wil er misschien iemand op passen...
Als dat een probleem is voor jullie, wil ik het wel aan mijn vrouw voorleggen. Zij blijft om voor ons moverende redenen toch in de tent. ;)
refo

Bericht door refo »

Wilhelm schreef:
JALP schreef: Uiteraard heb ik zoiets van: dan toch niet.. wij zoeken onze eigen weg...
.

Uiteraard, als je de tijdsbesteding van je vrouw belangrijker vind dan de opvoeding van je kind, dan moet je er ook niets van aan trekken ...

Kinderen zelf opvoeden ? , ach daar hebben we toch opvangcentra voor.

Misschien moeten we het doopsformulier ook in dit opzicht eens wijzigen.
Wijsneus.

Als die mensen toch niet deugen volgens jou laat een ander dat kind dan opvoeden. Dat is dan toch beter?

:pan
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Spreuken 31, zal Marnix bedoelen: de lof der deugdelijke huisvrouw.
Verder ben ik het met Cosmo eens: er zijn geen Bijbelse argumenten om een vrouw slechts één talent in plaats van meerdere te laten benutten. Zeker als je kinderen wat ouder zijn (en hele dagen op school zitten).
Ook is het aan jullie samen om daarover te beslissen; daar heeft een ander niets mee te maken.
JALP schreef:Of wil er misschien iemand op passen...
Als dat een probleem is voor jullie, wil ik het wel aan mijn vrouw voorleggen. Zij blijft om voor ons moverende redenen toch in de tent. ;)
Klopt, bedank voor de correctie :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

JALP schreef:Voor het argument "je mag en moet je talenten gebruiken" zijn ze niet vatbaar etc etc etc...

Weet iemand nog sterke argumenten op basis van Gods Woord?
Veel sterker dan het argument over de talenten kan ik ze ook niet bedenken. Ik lees in ieder geval nergens in de Bijbel dat dat gebod alleen voor mannen zou gelden... Natuurlijk moet je dat relateren aan maatschappelijke en gezinsomstandigheden, maar die zijn voor ieder verschillend.

Het is een open deur, maar als jij en je vrouw deze keuze samen met God hebben gemaakt, dan zit het goed en moet je je familie en anderen maar gewoon laten kletsen. Laat ze dan eerst maar eens uitleggen waarom een vrouw wel mag werken, maar niet mag studeren. En jouw verhaal lezend, denk ik niet dat ze ooit overtuigd zullen worden, welk argument je ooit aanvoert. Dus zou ik mijn energie maar aan andere zaken besteden...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
wim

Bericht door wim »

Mijn vrouw heeft gestudeerd (universitaire studie), werkt (thuiswerk, dus netjes in haar tent :D) en zorgt voor de kinderen.
Gaat tot nog toe allemaal prima samen.

Als je familie niet vatbaar is voor bijbelse argumenten, zou ik me er verder niet druk om maken. Gewoon binnen bijbelse kaders je eigen richting bepalen en een eigen (minder verstikkend) stempel drukken op de opvoeding van je kind.
Gesloten