Gian schreef:Ambt is op zich misschien ook geen juiste uitdrukking.
Ik geloof dat ambt zoals wij dat verstaan, iets is wat door God ingesteld is. In het NT zijn dat diakenen en opzieners. Opzieners zijn ouderlingen.
Herder en leraar is een gave.
Er worden in het NT 2 ambten ingesteld. Diakenen en opzieners.
Een dominee is een herder en leraar, dus een gave.
In onze traditie is een dominee iets bijzonders, terwijl het in de NT-Gemeente een onderdeel is in de onderlinge bijeenkomsten. Net als dat de gave van openbaring, profetie, genezing, onthouding ect. gestalte moeten krijgen in de onderlinge bijeenkomst.
Ik ben dus benieuwd waar God het ambt van herder en leraar ingesteld heeft als taak, want ook profetie wordt in het Woord een gave genoemd.
Rom. 10, bijvoorbeeld, sprekende over de roeping van de gezanten van de Koning:
13 gWant een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 32Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven van Welken zij 33niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder 34die hun predikt?
15 En 35hoe zullen zij prediken, indien zij niet 36gezonden worden? Gelijk geschreven is: hHoe 37lieflijk zijn de voeten dergenen die 38vrede verkondigen, dergenen die het goede verkondigen!
Een ongehoorzaam volk
16 Doch zij zijn niet 39allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: iHeere, wie heeft onze 40prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor 41door het Woord Gods.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.