Met dingen 'hard roepen' bedoel ik wat anders dan hard zijn in uitspraken.cosmo schreef:Ik denk niet dat ik hard ben in mijn uitspraken.Afgewezen schreef: Ik denk dat we met elkaar in gesprek kunnen op basis van Bijbelse argumenten.
Wat je stelling betreft: 1. wat versta jíj onder de bijzondere positie van Israël? en 2. heb je een Bijbels fundament voor jouw visie op Israël?
Met dingen hard roepen help je niemand verder.
Ik zou wensen dat het woord 'vervangingstheologie' nooit uitgevonden was. Het is een soort taboewoord geworden dat slechts emoties oproept.cosmo schreef:Een teken aan de wand is mijns inziens dat binnen de gereformeerde gezindte men terugkomt op vroegere interpretaties als dat de kerk Israël zou zijn. De vervangingstheologie is voor velen minder vanzelfsprekend.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met die 'invulling' die er 'in de loop der eeuwen' aan is gegeven. Persoonlijk denk ik dat Israël nog steeds een speciaal volk is, Gods oude verbondsvolk, en dat God hun heil op het oog heeft (Romeinen 11). Maar dat dit een ánder heil is dan het heil van welke christen dan ook, dát kan ik niet inzien.cosmo schreef:In Romeinen en in Korinthiërs maakt Paulus duidelijk dat er een speciale rol is weggelegd voor de Joden, zonder dat hij dat nader specificieert. Het jammere is dat daar in de loop der eeuwen invulling aan is gegeven, terwijl ik dat gewoon open wil laten en afwacht wat nu precies de bedoeling is van God met de Joden.
Is dat nu vervangingstheologie?