Liturgie-topic

MarthaMartha

Re: Liturgie-topic

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef:Laten we discussie over de plaats kerkenraad in het liturgisch centrum maar afbreken. Ik wil nu voorstellen om verder te gaan met begin van de dienst, wanneer(tenminste in de meeste refo-kerken) de dominee het votum en de zegegroet uitspreekt. Hoe gebeurt dat bij jullie en wat is de tekst daarvan? Niet elke voorganger mag de zege(n)(groet) uitspreken in de Ger.Gem. Zo doen de studenten alleen het votum en bij de leesdiensten word bij de hele votum en zegegroet achterwege gelaten. Ik vraag me ook hoe Kandidaten en andere voorgangers in PKN/HHK dat doen. Ik hoor het wel!
gewoon votum en groet.
Kandidaten en ouderlingen (bij een leesdienst, wat weinig voorkomt) alleen het votum.
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 20 aug 2008, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Laten we discussie over de plaats kerkenraad in het liturgisch centrum maar afbreken. Ik wil nu voorstellen om verder te gaan met begin van de dienst, wanneer(tenminste in de meeste refo-kerken) de dominee het votum en de zegegroet uitspreekt. Hoe gebeurt dat bij jullie en wat is de tekst daarvan? Niet elke voorganger mag de zege(n)(groet) uitspreken in de Ger.Gem. Zo doen de studenten alleen het votum en bij de leesdiensten word bij de hele votum en zegegroet achterwege gelaten. Ik vraag me ook hoe Kandidaten en andere voorgangers in PKN/HHK dat doen. Ik hoor het wel!
Onze dominee zegeviert nooit en spreekt dus ook geen zegegroet uit.

Groet en votum heet dat, vriend. De zegen komt aan het eind.
~~Soli Deo Gloria~~
Josephus

Bericht door Josephus »

Gijs83 schreef:...wat is de tekst daarvan?
Die zal in de meeste kerken wel ongeveer zo klinken:

BEMOEDIGING/VOTUM
Onze hulp in de Naam van de Heer,
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Die trouw houdt tot in eeuwigheid
en niet laat varen het werk van Zijn handen.

GROET
Genade zij u en vrede
van God, onze Vader
en van Jezus Christus, onze Heer.
Amen.

Waarbij het vetgedrukte ook als antwoord kan worden uitgesproken door de gemeente.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Waarbij het vetgedrukte ook als antwoord kan worden uitgesproken door de gemeente.
...maar in de rechterflank van de gereformeerde gezindte is dat niet te doen gebruikelijk ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Waarbij het vetgedrukte ook als antwoord kan worden uitgesproken door de gemeente.
...maar in de rechterflank van de gereformeerde gezindte is dat niet te doen gebruikelijk ;)
Dat weet ik. Vandaar het woord 'kan'... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
Hendrikus schreef:
Dat weet ik. Vandaar het woord 'kan'... ;)
aha, je wilde ze op een idee brengen :haha
~~Soli Deo Gloria~~
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Bij ons (als er geen dominee is) dan spreekt de ouderling, die de preek leest, alleen het votum uit.
Aan het eind van de dienst sluit hij de dienst af met de woorden uit avondzang vers 7:

O Vader, dat Uw liefd' ons blijk',
O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk;
O Geest, zend Uwen troost ons neer;
Drieënig God, U zij al d'eer!
Amen.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Josephus schreef:
Gijs83 schreef:...wat is de tekst daarvan?
Die zal in de meeste kerken wel ongeveer zo klinken:

BEMOEDIGING/VOTUM
Onze hulp in de Naam van de Heer,
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Die trouw houdt tot in eeuwigheid
en niet laat varen het werk van Zijn handen.

GROET
Genade zij u en vrede
van God, onze Vader
en van Jezus Christus, onze Heer.
Amen.

Waarbij het vetgedrukte ook als antwoord kan worden uitgesproken door de gemeente.
Ja, er zijn wel wat varianten natuurlijk.
Meestal is het iets als bovenstaande.

Soms ook (weet niet of ik het helemaal juist citeer):

Onze hulp is
in de Naam van de Vader, Die zich een gemeente ten eeuwige leven verkoren heeft
in de Naam van de Zoon, Die
in de Naam van de Heilige Geest, Die

Sorry, ik weet het dus gewoon niet meer.............
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:aha, je wilde ze op een idee brengen :haha
Eigenlijk zat dat er niet achter, maar nu je het zo zegt... waarom ook niet... :D
Marnix

Bericht door Marnix »

Mag ik vragen waarom de ouderling wel het votum uitspreekt maar niet de zegengroet? Zelfde geldt voor de zegen, de dominee die "u" zegt en de ouderling die "ons" zegt. Ik heb dat nooit begrepen (en gelukkig is het in de GKv afgeschaft).

De zegengroet en de zegen worden toch door God gegeven aan de gemeente? Dat is toch niet afhankelijk van of er een dominee of een ouderling op de kansel staat? God geeft toch zijn woorden door beiden door?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Marnix schreef:Mag ik vragen waarom de ouderling wel het votum uitspreekt maar niet de zegengroet? Zelfde geldt voor de zegen, de dominee die "u" zegt en de ouderling die "ons" zegt. Ik heb dat nooit begrepen (en gelukkig is het in de GKv afgeschaft).

De zegengroet en de zegen worden toch door God gegeven aan de gemeente? Dat is toch niet afhankelijk van of er een dominee of een ouderling op de kansel staat? God geeft toch zijn woorden door beiden door?
Sorry, ik moet je het antwoordig schuldig blijven. Maar ik vind dit wel een goeie vraag. Ik zal het eens navragen bij onze kerkenraad. (of misschien weet een andere forummer het?)Het is trouwens nog maar sinds kort dat het votum uitgesproken wordt door de ouderling. Voorongeveer een half jaar terug was zelfs dit niet het geval...
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

zusterelly schreef:
Marnix schreef:Mag ik vragen waarom de ouderling wel het votum uitspreekt maar niet de zegengroet? Zelfde geldt voor de zegen, de dominee die "u" zegt en de ouderling die "ons" zegt. Ik heb dat nooit begrepen (en gelukkig is het in de GKv afgeschaft).

Sorry, ik moet je het antwoordig schuldig blijven. Maar ik vind dit wel een goeie vraag. Ik zal het eens navragen bij onze kerkenraad. (of misschien weet een andere forummer het?)Het is trouwens nog maar sinds kort dat het votum uitgesproken wordt door de ouderling. Voorongeveer een half jaar terug was zelfs dit niet het geval...
Lees bijvoorbeeld eens hier:
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... bitem=4031

Het gaat om de visie op de zegen en op degene die de zegen uitspreekt. Daaromtrent bestaan nogal uiteenlopende opvattingen.
In de rechterflank van de gereformeerde gezindte is het alleen aan predikanten voorbehouden om de zegen op de gemeente te leggen, zelfs studenten mogen dat niet totdat ze echt als predikant zijn bevestigd.
Maar als je bovenstaande link volgt, kom je ook andere visies tegen.
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Een leesdienst is geen dienst des Woords omdat er geen dienaar des Woords is. Het is een hulpmiddel om de mensen van de straat te houden.

Een zegen kan alleen de VDM de gemeente opleggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion

Bericht door albion »

refo schreef:Een leesdienst is geen dienst des Woords omdat er geen dienaar des Woords is. Het is een hulpmiddel om de mensen van de straat te houden.
Wat zijn we positief. Ik luister soms liever naar een leesdienst waar de tekst goed uitgelegd wordt en die ons nog wat te zeggen heeft, dan naar een dominee die geen tekstuitleg heeft....
en ik voel het echt niet als een hulpmiddel om mij van de straat te houden (ik kan thuis ook heel wat lezen).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
zusterelly schreef:

Lees bijvoorbeeld eens hier:
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... bitem=4031

Het gaat om de visie op de zegen en op degene die de zegen uitspreekt. Daaromtrent bestaan nogal uiteenlopende opvattingen.
In de rechterflank van de gereformeerde gezindte is het alleen aan predikanten voorbehouden om de zegen op de gemeente te leggen, zelfs studenten mogen dat niet totdat ze echt als predikant zijn bevestigd.
Maar als je bovenstaande link volgt, kom je ook andere visies tegen.
Duidelijk verhaal, overigens heb ik het idee dat het neigt naar een versoepeling van de regels op dit punt, meer ruimte voor het uitspreken van zegengroet en zegen door ouderling...... met een ruime onderbouwing waarom dat niet verkeerd zou zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie