Waarneer gaat Lindenberg weer open ?

Zonderling

Re: Waarneer gaat Lindenberg weer open ?

Bericht door Zonderling »

Hendrikus schreef:En zo gaan weer allerlei mensen het schip in die daar weer geld in hebben gepompt of die er nog geld van tegoed hebben :soupir
Klopt. Zie ook bijgaande posting uit april 2006.
Zonderling schreef:
Vincent schreef:trouwens, niet om Lindenberg af te kraken ofzo, was altijd prima zaak, maar echt een beetje vreemd dat van die leningen. Dat zou ik zakelijk bezien echt nooit doen, als de bank niet wil lenen :shock:
En dan voor zo'n lage rente gezien de risico's :shock:
Lindenberg bv lijkt mij geen liefdadigheidsinstelling....
Geheel mee eens.
Wanneer de bank niet wil lenen, dan is er gewoon geen goede business-case of geen goed management. Wanneer je daar dan als particulier in wilt stappen, kijk dan niet vreemd op wanneer je je geld nooit meer terugziet.
jvdg

Bericht door jvdg »

Zonderling schreef:
jvdg schreef:Al met al heb ik een beetje vieze smaak in de mond van dit "gedoe".
De rol van Den Hertog c.s. en andere concurrenten lijkt ook niet fris te zijn.
Jammer dat in deze "rechtse" boekhandelsector zoveel commotie is geweest.

En wat is de oorzaak van dit alles: Geld, marktaandeel, rancunes........?

Triest.
Jvdg, dat lijkt mij een onterechte aantijging richting Den Hertog en anderen.
Het vertrek van personeelsleden naar Den Hertog is nu al vele jaren geleden, als het al iets te maken heeft met het vorige faillissement, dan kan het toch zeker niets te maken hebben met het huidige faillissement.
Je hebt gelijk, ik weet er eigenlijk te weinig van om er over te kunnen oordelen, maar ik heb altijd begrepen dat het personeel is "weggekocht" bij Lindenberg om vervolgens in de nabije omgeving te gaan concurreren.
Josephus

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:Je hebt gelijk, ik weet er eigenlijk te weinig van om er over te kunnen oordelen, maar ik heb altijd begrepen dat het personeel is "weggekocht" bij Lindenberg om vervolgens in de nabije omgeving te gaan concurreren.
Die geruchten zijn redelijk hardnekkig en nooit hard gemaakt. En zelfs al zou het waar zijn: als werknemers vertrekken, neem je gewoon weer nieuwe aan. Bovendien: Lindenbergs m.i. belangrijkste werknemer (de kenners weten wel wie ik bedoel) is al die jaren gewoon gebleven.

Ik deel de mening van Zonderling dat er hier waarschijnlijk sprake is van slecht (personeels)management. Als je zo'n groot netwerk en afzetgebied hebt en zo veel kennis (zeker op muzikaal gebied) in huis hebt, doe je iets heel erg verkeerd als je failliet gaat (en dan ook nog twee keer in korte tijd!). Ze hadden m.i. gewoon op de Slaak moeten blijven.

Maar goed, erg jammer dat Lindenberg nu weer failliet is. Ik vrees dat het boek dit keer definitief dicht gaat.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Reformer

Bericht door Reformer »

Bij de vorige doorstart heb ik dicht bij het vuur gezeten en ik kan bevestigen dat Den Hertog bv wel degelijk een 'smerige' rol in het hele verhaal speelt. Dit is alleen niet de enige oorzaak, en ja dan kom je ook op slecht management uit........
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Reformer schreef:Bij de vorige doorstart heb ik dicht bij het vuur gezeten en ik kan bevestigen dat Den Hertog bv wel degelijk een 'smerige' rol in het hele verhaal speelt. Dit is alleen niet de enige oorzaak, en ja dan kom je ook op slecht management uit........
Wat ik al eerder stelde: heel triest, en dat over de boekruggen van waardevolle boeken heen.
Maar wat ik echt niet kan verkroppen is, waarom is er deze strijd tussen boekenboeren in een hoek waarin juist dit soort praktijken dienen te worden veroordeeld.

Ook hier geldt weer: geen onderscheid tussen godsdienst en wereld.
freek

Bericht door freek »

Reformer schreef:Bij de vorige doorstart heb ik dicht bij het vuur gezeten en ik kan bevestigen dat Den Hertog bv wel degelijk een 'smerige' rol in het hele verhaal speelt. Dit is alleen niet de enige oorzaak, en ja dan kom je ook op slecht management uit........
Ik vind dit soort postings/uitspraken altijd 'smerig'. Doen alsof je er heel veel vanaf weet, dat verder niet nader omschrijven, maar wel gelijk iemand flink zwart maken.
refo

Bericht door refo »

Asl personeelsleden zo cruciaal zijn moet je ze a) genoeg betalen of b) deel laten nemen in het bedrijf. Alles draait in dit leven namelijk om geld. Al denken sommigen dat dat bij hen niet zo is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Asl personeelsleden zo cruciaal zijn moet je ze a) genoeg betalen of b) deel laten nemen in het bedrijf. Alles draait in dit leven namelijk om geld. Al denken sommigen dat dat bij hen niet zo is.
Je hebt volkomen gelijk, maar ik had meer "idealisme" verwacht in de boeken en muziekhoek ter rechterzijde.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

jvdg schreef:
refo schreef:Asl personeelsleden zo cruciaal zijn moet je ze a) genoeg betalen of b) deel laten nemen in het bedrijf. Alles draait in dit leven namelijk om geld. Al denken sommigen dat dat bij hen niet zo is.
Je hebt volkomen gelijk, maar ik had meer "idealisme" verwacht in de boeken en muziekhoek ter rechterzijde.
We moeten wel nuchter blijven, "idealisme" ter rechterzijde? Niet in de boekhandel, noem maar eens een categorie waar wel uit idealisme gehandeld wordt, ik zou het niet weten.

Trouwens er moet ook gewoon brood op de plank wezen. Er moet winst gemaakt worden, anders kun je wel uit idealisme een winkel beginnen, maar winst maken is noodzakelijk, anders is het snel afgelopen met je ideaal
Josephus

Bericht door Josephus »

freek schreef:
Ik vind dit soort postings/uitspraken altijd 'smerig'. Doen alsof je er heel veel vanaf weet, dat verder niet nader omschrijven, maar wel gelijk iemand flink zwart maken.
Ben ik met je eens. Ik heb tot nu toe meer mensen (met name uit de Rotterdamse hoek) gesproken die dit 'feit' kunnen bevestigen, maar ik heb het tot nu toe nog niet met bewijzen gestaafd gezien. En dat laatste vind ik bij een dergelijke beschuldiging wel zo eerlijk. Of je moet concurrentie überhaupt 'smerig' vinden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wat ik ervan weet, is dat toen Jan Zwoferink vertrokken is naar Den Hertog (de antiquariaatsbaas), dat er toen een beetje vreemd over werd gedaan.
Maar toevallig ken ik Jan Zwoferink, en het lijkt me niet iemand om zich met 'smerige' praktijken bezig te houden.
Verder had ik de laatste keer dat ik bij Lindenberg was al het gevoel dat het niet goed zou gaan: er hing een 'doodse' sfeer in die winkel.
Zonderling

jvdg schreef:Je hebt gelijk, ik weet er eigenlijk te weinig van om er over te kunnen oordelen, maar ik heb altijd begrepen dat het personeel is "weggekocht" bij Lindenberg om vervolgens in de nabije omgeving te gaan concurreren.
Jvdg, het ligt allemaal net even anders.
Het personeel is destijds en masse uit eigen beweging vertrokken bij Lindenberg.
Dat had een hele duidelijke aanleiding waarover ik mij hier niet kan uitlaten omdat dit een interne kwestie was bij Lindenberg, Den Hertog zat hier niet achter. Wel heeft Den Hertog het meeste personeel overgenomen (dus niet 'weggekocht').
Verder is uiteindelijk het filiaal van Den Hertog in Ridderkerk niet doorgegaan, dus is ook de concurrentie in de nabije regio voor Lindenberg niet doorgegaan. Met de concurrentie valt het dus wel mee, lijkt mij.
Als we naar het antiquariaat kijken is er in de regio zelfs minder concurrentie gekomen, want Van den Tol in Dordrecht is als concurrent weggevallen.

Verder is het ook niet meer relevant want dit alles is alweer heel wat jaren geleden.
Inmiddels spreken we over het tweede faillissement van Lindenberg na die tijd.
Hiervoor kan men zich nooit verschuilen achter deze gebeurtenis.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zonderling schreef:Als we naar het antiquariaat kijken is er in de regio zelfs minder concurrentie gekomen, want Van den Tol in Dordrecht is als concurrent weggevallen.
Vergeet De Roo niet, in Zwijndrecht. Dat is ook een geduchte concurrent voor hen geworden.
Zonderling

Tiberius schreef:
Zonderling schreef:Als we naar het antiquariaat kijken is er in de regio zelfs minder concurrentie gekomen, want Van den Tol in Dordrecht is als concurrent weggevallen.
Vergeet De Roo niet, in Zwijndrecht. Dat is ook een geduchte concurrent voor hen geworden.
Dat klopt, maar dat is al een poosje zo en staat geheel los van het idee dat concurrentie door Den Hertog iets te maken heeft met het faillissement. Dat idee is niet juist. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Sterker nog, Bart is zelfs een geduchte concurrent voor Den Hertog geworden...
Gesloten