Bert Mulder schreef:Weet je wat zo verdrietig is?
(en dit is niet bedoeld om tegen iemand, of tegen een kerkverband te schoppen)
Wat zo verdrietig is, dat in de (O)GG(inN)(bv) zoveel mensen zitten die hun Zaligmaker niet durven te belijden.
Wat zo verdrietig is, dat het zo ongeveer de gewoonte, nee dogma geworden is om over een anders geestelijk leven te oordelen. En dit niet alleen door de ambtsdragers, maar ook door en over een iegelijks broeders en zusters in de kerk.
Wat zo verdrietig is, dat men zo ongeveer geloofszekerheid als zonde ziet, of als kenteken van ongeloof.
Zo ken ik mensen, en heb ik mensen gekend, in de (O)GG(inN)(bv) waar ik met een gerust hart over kan oordelen, volgens de Schrift, dat men bekeerd is. Want de Schrift getuigd, dat men ze uit de vruchten zal kennen.
Maar is er op 1 of andere manier het vereiste gekomen, door een verhaal te bewijzen dat men bekeerd is. En als het verhaaltje niet mooi genoeg is, kan ik zo voor me het meewarig horen: 'Dat je het nog eens recht in mocht leven.' Ondertussen vergeet men, dat we leren uit de Schrift, dat zelfs de meest heilige onder ons nog maar een klein beginsel heeft van de nieuwe gehoorzaamheid. En op die manier vertrapt men de kleinen in de genade, loopt met met laarzen aan over het gekrookte riet.
Dat is niet altijd zo geweest in de vaderlandse kerk. Niet dat dat elders niet gebeurd, maar toch bij uitstek in Nederland. Ik meen dat het een uitgroeisel is van de Nadere Reformatie, hetwelk, tot zekere zin terecht, een beweging was tegen bepaalde misstanden in de kerk.
Men moet dus terug naar de reformatie. Naar de geest die heerste onder degenen die dit schreven:
5-6a.Die leren: Dat de leer van de verzekerdheid der volharding en der zaligheid uit haar eigen aard en natuur een oorkussen des vleses is, en voor de godvruchtigheid, goede zeden, gebeden en andere heilige oefeningen schadelijk; maar dat het daarentegen prijselijk is daaraan te twijfelen.
Want dezen betonen dat zij de kracht der Goddelijke genade en de werking des inwonenden Heiligen Geestes niet kennen. En zij wederspreken den apostel Johannes, die het tegendeel met uitgedrukte woorden leert in zijn eersten Zendbrief: Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is. En een iegelijk die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is. (1 Joh. 3:2, 3). Daarenboven worden dezen wederlegd door de voorbeelden van de heiligen, zo des Ouden als des Nieuwen Testaments, dewelke, alhoewel zij van hun volharding en zaligheid zeker waren, nochtans in de gebeden en andere oefeningen der godzaligheid volhardende zijn geweest.1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.Laat men werkelijk in liefde met elkaar omgaan.Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Ga dus terug naar de werkelijk oudvaders. En dan bedoel ik niet degenen uit de donkere tijd in de vaderlandse kerk van de laatste paar eeuwen. Maar ga terug naar de 16 en 17e eeuw. Terug naar de tijd toen de kerk bloeide, en waar men kan zien dat de Geest rijkelijk werkte door de prediking. Neem een Calvijn, Beza, Ursinus, Turretinus, een Brakel.
Grondtrekken ware bekering
- Bert Mulder
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Grondtrekken ware bekering
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Grondtrekken ware bekering
Ik had gezegd me niet meer in de discussie te mengen... en ik heb niet alles meer gelezen...
Jammer is het wel dat er een krantenartikel wordt gebruikt als splijtzwam.
Ik vind het eigenlijk toch wel mooi dat een ds. Veenendaal (GG), een student Weststrate (GGiN) en een ds. Klok (OGGiN) met elkaar een zendingsmiddag organiseren.
Evenals ik vorige week in de krant las van ds. Onderdelinden (VOGG), ds. van Boven (GG) en nog een Hersteld Hervormde (naam is me even ontschoten), die een zendingsmiddag hebben georganiseerd.
Laten we dat zien! Men zoekt elkaar en laten we dan bidden om die eenheid. En wat er dan allemaal gezegd wordt, tuurlijk soms is dat niet in je straatje of denk je er anders over. Ik denk ook wel eens anders over dingen dan onze eigen predikant. Maar ik huiver van de felheid waarmee bepaalde mensen hier over predikanten oordelen.
Jammer is het wel dat er een krantenartikel wordt gebruikt als splijtzwam.
Ik vind het eigenlijk toch wel mooi dat een ds. Veenendaal (GG), een student Weststrate (GGiN) en een ds. Klok (OGGiN) met elkaar een zendingsmiddag organiseren.
Evenals ik vorige week in de krant las van ds. Onderdelinden (VOGG), ds. van Boven (GG) en nog een Hersteld Hervormde (naam is me even ontschoten), die een zendingsmiddag hebben georganiseerd.
Laten we dat zien! Men zoekt elkaar en laten we dan bidden om die eenheid. En wat er dan allemaal gezegd wordt, tuurlijk soms is dat niet in je straatje of denk je er anders over. Ik denk ook wel eens anders over dingen dan onze eigen predikant. Maar ik huiver van de felheid waarmee bepaalde mensen hier over predikanten oordelen.
Als God een deur sluit, opent Hij een venster!
Re: Grondtrekken ware bekering
Dat zit vaak in 'de aard van het beestje', denk ik, maar toch is het verkeerd. Hopelijk is het achteraf niet zo gemeend dan het is neergeschreven.JALP schreef: Maar ik huiver van de felheid waarmee bepaalde mensen hier over predikanten oordelen.
Re: Grondtrekken ware bekering
Hm. Toch een beetje een kwasi-eenheid, vrees ik. Predikanten worden voor zulke dagen vaak uitgenodigd, júíst omdat ze van een verschillend verband zijn. Zo wordt de verdeeldheid eerder benadrukt. Bovendien houden ze ieder een eigen verhaal.JALP schreef:Ik had gezegd me niet meer in de discussie te mengen... en ik heb niet alles meer gelezen...
Jammer is het wel dat er een krantenartikel wordt gebruikt als splijtzwam.
Ik vind het eigenlijk toch wel mooi dat een ds. Veenendaal (GG), een student Weststrate (GGiN) en een ds. Klok (OGGiN) met elkaar een zendingsmiddag organiseren.
Evenals ik vorige week in de krant las van ds. Onderdelinden (VOGG), ds. van Boven (GG) en nog een Hersteld Hervormde (naam is me even ontschoten), die een zendingsmiddag hebben georganiseerd.
Laten we dat zien! Men zoekt elkaar en laten we dan bidden om die eenheid. En wat er dan allemaal gezegd wordt, tuurlijk soms is dat niet in je straatje of denk je er anders over. Ik denk ook wel eens anders over dingen dan onze eigen predikant. Maar ik huiver van de felheid waarmee bepaalde mensen hier over predikanten oordelen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Grondtrekken ware bekering
Ik vind je juist goed dat dit mogelijk is! Kun als bezoeker ook kennisnemen van predikanten uit andere kerkverbanden en wellicht hoor je wat wat je samenbindt. Soms vind ik het ook moeilijk te peilen welke dominees nu vergelijkbaar zijn qua 'zwaarte' uit de verschillende kerkverbanden.refo schreef:Hm. Toch een beetje een kwasi-eenheid, vrees ik. Predikanten worden voor zulke dagen vaak uitgenodigd, júíst omdat ze van een verschillend verband zijn. Zo wordt de verdeeldheid eerder benadrukt. Bovendien houden ze ieder een eigen verhaal.JALP schreef:Ik had gezegd me niet meer in de discussie te mengen... en ik heb niet alles meer gelezen...
Jammer is het wel dat er een krantenartikel wordt gebruikt als splijtzwam.
Ik vind het eigenlijk toch wel mooi dat een ds. Veenendaal (GG), een student Weststrate (GGiN) en een ds. Klok (OGGiN) met elkaar een zendingsmiddag organiseren.
Evenals ik vorige week in de krant las van ds. Onderdelinden (VOGG), ds. van Boven (GG) en nog een Hersteld Hervormde (naam is me even ontschoten), die een zendingsmiddag hebben georganiseerd.
Laten we dat zien! Men zoekt elkaar en laten we dan bidden om die eenheid. En wat er dan allemaal gezegd wordt, tuurlijk soms is dat niet in je straatje of denk je er anders over. Ik denk ook wel eens anders over dingen dan onze eigen predikant. Maar ik huiver van de felheid waarmee bepaalde mensen hier over predikanten oordelen.
Re: Grondtrekken ware bekering
Dat moet je ook helemaal niet peilen. Doorgaans kun je van zwaar tot licht iets leren, zonder ze gelijk op zwaarte te schatten.Gijs83 schreef:Ik vind je juist goed dat dit mogelijk is! Kun als bezoeker ook kennisnemen van predikanten uit andere kerkverbanden en wellicht hoor je wat wat je samenbindt. Soms vind ik het ook moeilijk te peilen welke dominees nu vergelijkbaar zijn qua 'zwaarte' uit de verschillende kerkverbanden.refo schreef:Hm. Toch een beetje een kwasi-eenheid, vrees ik. Predikanten worden voor zulke dagen vaak uitgenodigd, júíst omdat ze van een verschillend verband zijn. Zo wordt de verdeeldheid eerder benadrukt. Bovendien houden ze ieder een eigen verhaal.JALP schreef:Ik had gezegd me niet meer in de discussie te mengen... en ik heb niet alles meer gelezen...
Jammer is het wel dat er een krantenartikel wordt gebruikt als splijtzwam.
Ik vind het eigenlijk toch wel mooi dat een ds. Veenendaal (GG), een student Weststrate (GGiN) en een ds. Klok (OGGiN) met elkaar een zendingsmiddag organiseren.
Evenals ik vorige week in de krant las van ds. Onderdelinden (VOGG), ds. van Boven (GG) en nog een Hersteld Hervormde (naam is me even ontschoten), die een zendingsmiddag hebben georganiseerd.
Laten we dat zien! Men zoekt elkaar en laten we dan bidden om die eenheid. En wat er dan allemaal gezegd wordt, tuurlijk soms is dat niet in je straatje of denk je er anders over. Ik denk ook wel eens anders over dingen dan onze eigen predikant. Maar ik huiver van de felheid waarmee bepaalde mensen hier over predikanten oordelen.
Re: Grondtrekken ware bekering
Ben ik helemaal met je eens! Toch vind ik wel fijn om te weten met welke dominee uit een ander kerkverband die en die dominee te vergelijken. Het zijn altijd weer gissingen en binnen een kerkverband zijn er ook weer verschillen.freek schreef:Doorgaans kun je van zwaar tot licht iets leren,
Re: Grondtrekken ware bekering
Ik zeg niet dat het niet goed is. (Ook niet dat het wel goed is).
Het benadrukt de verdeeldheid meer dan dat het eenheid bevordert. 'Zo kun je eens kennisnemen van predikanten'. Dat bedoel ik.
Het benadrukt de verdeeldheid meer dan dat het eenheid bevordert. 'Zo kun je eens kennisnemen van predikanten'. Dat bedoel ik.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- zusterelly
- Berichten: 1083
- Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
- Locatie: op de grote stille heide
Re: Grondtrekken ware bekering
Precies, en daarom maar geen dominees met dominees vergelijken, maar leg de bijbel er naast en luister (biddend) naar een dominee of hij de woorden Gods zuiver verkondigt.Gijs83 schreef:Ben ik helemaal met je eens! Toch vind ik wel fijn om te weten met welke dominee uit een ander kerkverband die en die dominee te vergelijken. Het zijn altijd weer gissingen en binnen een kerkverband zijn er ook weer verschillen.freek schreef:Doorgaans kun je van zwaar tot licht iets leren,
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
- Wilma van den Berg
- Berichten: 3849
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24
Re: Grondtrekken ware bekering
zusterelly schreef:Precies, en daarom maar geen dominees met dominees vergelijken, maar leg de bijbel er naast en luister (biddend) naar een dominee of hij de woorden Gods zuiver verkondigt.Gijs83 schreef:Ben ik helemaal met je eens! Toch vind ik wel fijn om te weten met welke dominee uit een ander kerkverband die en die dominee te vergelijken. Het zijn altijd weer gissingen en binnen een kerkverband zijn er ook weer verschillen.freek schreef:Doorgaans kun je van zwaar tot licht iets leren,
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Re: Grondtrekken ware bekering
Maar wie, o wie, kan mij nu eens helder uitleggen wat het onderscheid tussen een "zware" en een "lochte" dominee is.Gijs83 schreef:Ben ik helemaal met je eens! Toch vind ik wel fijn om te weten met welke dominee uit een ander kerkverband die en die dominee te vergelijken. Het zijn altijd weer gissingen en binnen een kerkverband zijn er ook weer verschillen.freek schreef:Doorgaans kun je van zwaar tot licht iets leren,
Re: Grondtrekken ware bekering
Zomaar een voorbeeld:jvdg schreef: Maar wie, o wie, kan mij nu eens helder uitleggen wat het onderscheid tussen een "zware" en een "lochte" dominee is.
Zet de GG dominee uit Woerden eens op de weegschaal, en daarna de GG dominee uit Gouda. Ik weet wel wie zwaarder is.
Re: Grondtrekken ware bekering
Ander schreef:Zomaar een voorbeeld:jvdg schreef: Maar wie, o wie, kan mij nu eens helder uitleggen wat het onderscheid tussen een "zware" en een "lochte" dominee is.
Zet de GG dominee uit Woerden eens op de weegschaal, en daarna de GG dominee uit Gouda. Ik weet wel wie zwaarder is.

Re: Grondtrekken ware bekering
freek schreef:Ander schreef:Zomaar een voorbeeld:jvdg schreef: Maar wie, o wie, kan mij nu eens helder uitleggen wat het onderscheid tussen een "zware" en een "lochte" dominee is.
Zet de GG dominee uit Woerden eens op de weegschaal, en daarna de GG dominee uit Gouda. Ik weet wel wie zwaarder is.










Re: Grondtrekken ware bekering
Wat meneer v Houdt op de mbumadag zij vond ik overigens heel wat bizarder.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.