Hendrikus schreef:-inleidend orgelspel eindigt op signaal van de koster
Dat gebeurt meestal lijkt en door middel van knipperlicht(in Sion hebben ze hele moderne heb ik eens gezien). Vaak kun je als kerkganger ook wel zien wanneer het orgel moet stoppen.
-kerkenraad komt binnen, predikant als voorlaatste, ouderling van dienst als laaste, gaan zitten
O, bij ons is dat precies andersom, dan komt de ouderling van dienst(=overigens een vaste bij ons) die geeft de predikant een handdruk en gaat vervolgens naar de lessenaar. Overigens komen de ouderlingen en de predikant bij ons links van de preekstoel en de diakenen rechts. In andere kerken komen ze bv.weer allemaal rechts binnen met achteraan de diakenen.
Bij ons komen vanuit de consistorie eerst de ouderling van dienst gevolgd door de predikant, vervolgens de diakenen(die dan een deurtje verder lopen) en als laatste de ouderlingen.
-voorzang wordt gezongen (volgens een bep. rooster, alle psalmen komen aan bod, ook de onbekende)
-ouderling van dienst begeleidt predikant naar kansel
-handdruk
-stil gebed (predikant doet dat staande voor de kanseltrap)
-predikant op kansel: votum en groet
Dus jullie hebben in feite al 2 keer gezongen voordat de predikant het votum en de groet uitspreekt? Bij ons is dus geen 1 keer. Het is dus bij ons eigenlijk precies hetzelfde alleen de voorzang staat onderaan. Die 's-morgens nog vooraf word gegaan door mededelingen door de ouderling van dienst.
Ook punt wat bij ons opvalt is dat het orgel al 2 tot 3 minuten voor half stopt en vervolgens de kerkenraad binnenkomt zodat de predikant precies half boven op de preekstoel is. Ik vraag me af is dat iets van de koster of wil onze dominee dat?
Ik heb begrepen van een kameraad van mij dat het in het eerdergenoemde Sion ook wel gebeurd.