Oorspronkelijk gepost door GeertWij christenen lopen het gevaar dat we zover van de wereld afstaan, dat we de problemen en de rauwe werkelijkheid van de wereld niet eens meer zien...
En tegelijk lopen wij het gevaar zo dicht bij de wereld te staan dat we niet meer zien dat we materialistisch zijn en opgaan in zaken die niet stroken met het 'lichtend licht en zoutend zout zijn'!!
Pim.
Hartelijke groet,
Pim.
Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Wij christenen lopen het gevaar dat we zover van de wereld afstaan, dat we de problemen en de rauwe werkelijkheid van de wereld niet eens meer zien...
Mee eens Geert . . .
En tegelijk lopen wij het gevaar zo dicht bij de wereld te staan dat we niet meer zien dat we materialistisch zijn en opgaan in zaken die niet stroken met het 'lichtend licht en zoutend zout zijn'!!
Da's inderdaad een gevaar.
Ik haakte in op de opmerking dat je ook kunt kerken in een hal. En dat kan wel maar als het mogelijk is vind ik een kerk midden in de woongemeenschap mooier dan op een industrieterrein. Wat niet wegneemt dat je wel sober moet bouwen. Een exorbitant kerkgebouw met dito orgel kan geen goede uitstraling hebben, da's dus niet de bedoeling. Maar een mooie (dus niet overdreven) kerk midden in een woonwijk is een goede zaak.
Ik kerk wel es in een schietclub/buurthuis. En dat is zeker niet luxe. De slingers hangen door het hele gebouw heen. Aan de wanden hangen foto's van muziekbandjes die daar ooit opgetreden hebben. Jaja, en daar komen gekroote riet dominee's;)
Aan de andere kant, een kerk mag toch ook te ZIEN zijn? Niet dat ik voor geld verspilling ben hoor. Maar als ik door het platteland rijd, van Zeeland bijvoorbeeld. Dan zie ik nog steeds de torenspitsen om hoog wijzen. De vroege christenen bouwden toch ook hun kerken? Laten we het functioneel houden, 1,5 miljoen voor een orgel is natuurlijk absurd.
Ik ben in turkije geweest op vakantie, maar daar ZIE je geen kerken. Maar je hebt gelijk hoor en wie weet waar we na SOW naar de kerk gaan?
'K Hoorde gisteren dat ze donderdavgavond in Staphorst een gemeenteavond hadden gehouden over SoW. D'r waren ongeveer zo'm 2000 zielen. Collecte was voor de zending. Opbrengst: 25.000 euro. Dat is toch niet Absurd. Kijk als je als kerk nou heel veel geld binnenhaalt, dan is het misschien 1.500.000 euro wel niet duur voor een orgel. Ja, ik weet het niet hoor. En de ger.gem. in Rijssen is natuurlijk wel inmens groot he. Als ze daar een collecte houden voor een nieuw orgel, dan hebben ze inderdaad al direct al een half miljoen in de collectezak zitten. En dan de giften per bank nog. Als ik hoor wat voor bedragen ze bij de ger.gem. in Genemuiden op dankdag wel niet binnenhalen, dan val je echt achterover.
Maar goed, misschien dat 1.500.000 euro wel erg veel is. Ik zou namelijk niet weten wat een nieuw pijporgel kost. En dat voor een grote kerk. Daar kun je geen klein electrischorgel hebben staan. Het plaatsen voor een orgel kost natuurlijk ook handenvol geld.
25.000 voor de zending is een prachtige collecte opbrengst.
Maar 1.500.000 euro blijft voldoende voor 1.500.000 kleine maaltijden in een land waar armoede heerst. Het feit of er veel of weinig mensen tijdens de collecte aanwezig waren brengt daarin geen verandering....
Zijn we ons bewust van de enorme hoeveelheden geld die we voor ons zelf gebruiken? Zijn we ons werkelijk bewust van onze taak in de wereld? Zijn we ons werkelijk bewust van ons rentmeesterschap of vinden we het eigenlijk wel lekker om zo rijk te zijn..?
Hoe zouden ons christenbroeders(!) en christenzusters(!) in een afrikaans land denken als ze hun kinderen zien sterven van honger terwijl ze weten wat wij uitgeven aan kerken etc.???