Johannes 18:2 schreef:2 En Judas, die Hem verried, wist ook die plaats, dewijl Jezus aldaar dikwijls vergaderd was geweest met Zijn discipelen.
Liturgie-topic
- JolandaOudshoorn
Re: Liturgie-topic
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Dit kun je positief en negatief opvatten: het geeft herkenning en de link iets verder gelegd: De Heere zelf weet je te zitten!JolandaOudshoorn schreef:Johannes 18:2 schreef:2 En Judas, die Hem verried, wist ook die plaats, dewijl Jezus aldaar dikwijls vergaderd was geweest met Zijn discipelen.
negatief: de duivel weet je ook te zitten.
Is het dan verkeerd: nee, maar blijf wel waakzaam(dat wordt je meerdere malen in Gods Woord aangeraden).
De liturgie komt weer lekker aan bod 
Zelf ben ik eigenlijk wel voorstander van een liturgische opbouw van de dienst. Wanneer deze precies begint is van minder zorg denk ik.
Ik vind het mooi als de dienst ook daadwerkelijk is opgebouwd vanuit een
kyrie-gloria-credo-sanctus-benedictus-agnus dei
en de zaken die ermee in verband staan (wet <-> kyrie enz.)
Het voordeel van zo'n opbouw is dat de preek niet zonodig alles omvattend moet zijn, maar dat bijvoorbeeld in een tekst die niet over zondekennis gaat niet met alle geweld wat zonde ingepeperd hoeft te krijgen. Of een oordeelstekst niet met alle geweld wat genade er overheen gesprenkeld hoeft te krijgen. Het geheel van de liturgie behoedt dan voor eenzijdigheden.
een klein detail wat ik ooit bij het vak liturgie bij theologie leerde is dat een ouderling die de mededelingen doet beter niet "welkom gemeente" kan zeggen. In principe is de dienst een samenkomst van de gemeente en op deze manier wordt de gemeente min of meer welkom geheten in het eigen huis.

Zelf ben ik eigenlijk wel voorstander van een liturgische opbouw van de dienst. Wanneer deze precies begint is van minder zorg denk ik.
Ik vind het mooi als de dienst ook daadwerkelijk is opgebouwd vanuit een
kyrie-gloria-credo-sanctus-benedictus-agnus dei
en de zaken die ermee in verband staan (wet <-> kyrie enz.)
Het voordeel van zo'n opbouw is dat de preek niet zonodig alles omvattend moet zijn, maar dat bijvoorbeeld in een tekst die niet over zondekennis gaat niet met alle geweld wat zonde ingepeperd hoeft te krijgen. Of een oordeelstekst niet met alle geweld wat genade er overheen gesprenkeld hoeft te krijgen. Het geheel van de liturgie behoedt dan voor eenzijdigheden.
een klein detail wat ik ooit bij het vak liturgie bij theologie leerde is dat een ouderling die de mededelingen doet beter niet "welkom gemeente" kan zeggen. In principe is de dienst een samenkomst van de gemeente en op deze manier wordt de gemeente min of meer welkom geheten in het eigen huis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik ga weer een stapje verder: als ik in de vakantie de bv.de Ger.Gems in De Valk-Wekerom of Kootwijkerbroek bezoek dan zie ik dat men het stille gebed direct doet als men de bank inkomt. Doordat de mannen dat staande doen valt dat op. Waarom zouden ze dat doen? Het lijkt me om het begin van de dienst als de kerkenraad is binnengekomen het rustigste moment is om het te doen. Soms is er dan ook een kleine opstopping, omdat er iemand staat te bidden. Dan denk ik: dat kan toch voorkomen worden...
Traditie, Gijs. Was vroeger hier ook zo hoor, vraag 't maar aan oude stadgenoten.Gijs83 schreef:Ik ga weer een stapje verder: als ik in de vakantie de bv.de Ger.Gems in De Valk-Wekerom of Kootwijkerbroek bezoek dan zie ik dat men het stille gebed direct doet als men de bank inkomt. Doordat de mannen dat staande doen valt dat op. Waarom zouden ze dat doen? Het lijkt me om het begin van de dienst als de kerkenraad is binnengekomen het rustigste moment is om het te doen. Soms is er dan ook een kleine opstopping, omdat er iemand staat te bidden. Dan denk ik: dat kan toch voorkomen worden...
En dat stille gebed staande: als dat staande moet, laat dan iedereen (voorzover daartoe fysiek in staat) het staande doen. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat sommige mannen wel gingen staan bij het stille gebed en anderen niet.
Dan vind ik het mooier zoals het bij ons gebeurt: de hele kerkenraad doet het stille gebed staande, in de gemeente doet niemand het staande. De kerkenraad vertegenwoordigt in dezen gewoon de gemeente, zeg ik dan.
~~Soli Deo Gloria~~
Uiteraard!Hendrikus schreef:...Dan vind ik het mooier zoals het bij ons gebeurt...
Fijn. Een ander aspect van het klokgelui: bij ons worden altijd de klokken geluid als we als gemeente gezamenlijk het Onze Vader bidden. Een eeuwenoude traditie, maar ik blijf dat moment altijd indrukwekkend vinden...Gijs83 schreef:Als iemand iets over het klokgelui wil zeggen kan dat natuurlijk.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Dat kwam al eens eerder ter sprake:Josephus schreef:Fijn. Een ander aspect van het klokgelui: bij ons worden altijd de klokken geluid als we als gemeente gezamenlijk het Onze Vader bidden. Een eeuwenoude traditie, maar ik blijf dat moment altijd indrukwekkend vinden...Gijs83 schreef:Als iemand iets over het klokgelui wil zeggen kan dat natuurlijk.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... er#p171999
~~Soli Deo Gloria~~
Is dat ook niet kenmerkend voor refoforum?Hendrikus schreef:Dat kwam al eens eerder ter sprake:Josephus schreef:Fijn. Een ander aspect van het klokgelui: bij ons worden altijd de klokken geluid als we als gemeente gezamenlijk het Onze Vader bidden. Een eeuwenoude traditie, maar ik blijf dat moment altijd indrukwekkend vinden...Gijs83 schreef:Als iemand iets over het klokgelui wil zeggen kan dat natuurlijk.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... er#p171999

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
ik dacht vroeger als klein kind dat die mannen gingen bidden voor hun overleden vrouw. Heel krom, want het waren altijd de mannen die geen vrouw meer hadden.Hendrikus schreef:Traditie, Gijs. Was vroeger hier ook zo hoor, vraag 't maar aan oude stadgenoten.Gijs83 schreef:Ik ga weer een stapje verder: als ik in de vakantie de bv.de Ger.Gems in De Valk-Wekerom of Kootwijkerbroek bezoek dan zie ik dat men het stille gebed direct doet als men de bank inkomt. Doordat de mannen dat staande doen valt dat op. Waarom zouden ze dat doen? Het lijkt me om het begin van de dienst als de kerkenraad is binnengekomen het rustigste moment is om het te doen. Soms is er dan ook een kleine opstopping, omdat er iemand staat te bidden. Dan denk ik: dat kan toch voorkomen worden...
En dat stille gebed staande: als dat staande moet, laat dan iedereen (voorzover daartoe fysiek in staat) het staande doen. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat sommige mannen wel gingen staan bij het stille gebed en anderen niet.
Dan vind ik het mooier zoals het bij ons gebeurt: de hele kerkenraad doet het stille gebed staande, in de gemeente doet niemand het staande. De kerkenraad vertegenwoordigt in dezen gewoon de gemeente, zeg ik dan.
Een volgend punt(je mag best nog wel wat over het voorgaande zeggen) is: het zingen voor de dienst. Bij ons is dat niet de gewoonte voor zover ik weet nergens in de Ger.Gem. Bij wie doen ze het wel? Wat is de reden daarvan? Is het een goede gewoonte?
- MarthaMartha
Bij ons wel. Voor de dienst worden de twee psalmen gezongen die de kinderen die week voor school moeten leren (de school waar de meeste kinderen heengaan dan). En in de vakanties zingen we het hele psalmboek door, alle psalmen, alle verzen.....Gijs83 schreef:Een volgend punt(je mag best nog wel wat over het voorgaande zeggen) is: het zingen voor de dienst. Bij ons is dat niet de gewoonte voor zover ik weet nergens in de Ger.Gem. Bij wie doen ze het wel? Wat is de reden daarvan? Is het een goede gewoonte?
Waarom? Ik denk omdat gemeenteleden met elkaar praten, vragen naar elkaars wel en wee enzo, dan zingen we, dat is direct ook het moment waarop iedereen stil wordt, want daarna begint de dienst..... (maar of dat de werkelijke reden is weet ik niet, het werkt wel zo)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bij ons wel. En omdat de psalmen volgens een bepaald rooster op volgorde worden gezongen, komen alle psalmen aan bod. Ook de psalmen die in de dienst normaliter niet zo gauw gezongen worden. Want de meeste dominees hebben maar heel dunne psalmboekjes.Gijs83 schreef:Een volgend punt(je mag best nog wel wat over het voorgaande zeggen) is: het zingen voor de dienst. Bij ons is dat niet de gewoonte voor zover ik weet nergens in de Ger.Gem. Bij wie doen ze het wel? Wat is de reden daarvan? Is het een goede gewoonte?
't Is niet altijd een succes, als er een onbekende psalm moet worden gezongen. Maar ik vind het toch een goede gewoonte. Anders kun je op 't laatst wel een psalmboekje aanhouden met alleen 25 "tophits" en verder niks. Prima dus!
~~Soli Deo Gloria~~
- Oude-Waarheid
En Gijs hoe is dat bij jullie zingen na de wet des Heeren?Gijs83 schreef:Een volgend punt(je mag best nog wel wat over het voorgaande zeggen) is: het zingen voor de dienst. Bij ons is dat niet de gewoonte voor zover ik weet nergens in de Ger.Gem. Bij wie doen ze het wel? Wat is de reden daarvan? Is het een goede gewoonte?
dat is meer en meer gewoonte geworden bij de GG vroeger kwam
dat bijna niet voor?
In de kerk waar ik eerst kerkte is het ook de gewoonte om stil gebed gelijk te doen bij binnenkomst. 't Lijkt wat rommelig. Ik weet nog dat het ter sprake kwam tijdens een ledenvergadering. Een lid wilde het veranderen. De dominee zei toen dat wanneer je het stil gebed allemaal tegelijk doet het een bidden op commando wordt. Je hoort dat iedereen weer gaat zitten of dat de dominee zijn luidspreker opspelt, dus je zorgt ook dat je snel klaar bent. Wanneer je een stil gebed doet wanneer je de kerk binnen komt kun je het wat rustiger doen. Zit wat in...Gijs83 schreef:Ik ga weer een stapje verder: als ik in de vakantie de bv.de Ger.Gems in De Valk-Wekerom of Kootwijkerbroek bezoek dan zie ik dat men het stille gebed direct doet als men de bank inkomt. Doordat de mannen dat staande doen valt dat op. Waarom zouden ze dat doen? Het lijkt me om het begin van de dienst als de kerkenraad is binnengekomen het rustigste moment is om het te doen. Soms is er dan ook een kleine opstopping, omdat er iemand staat te bidden. Dan denk ik: dat kan toch voorkomen worden...