Liturgie-topic

Gijs83

Liturgie-topic

Bericht door Gijs83 »

Ik wilde eens met jullie van gedachten wisselen over de invulling liturgie, de eredienst en alles wat direct of in-direct mee te maken heeft. Wat doen ze in de ene plaats anders of wat doen ze in de ene kerk anders als in de andere. Vervolgens de vraag stellen is dit een goede gewoonte(graag niet te diepgaand)? Ik stel voor om het niet al te veel door elkaar te laten dat we het stapsgewijs langs lopen. Laten we beginnen als we bij de kerk aankomen. In de ene plaats hoor je de klokken luiden bij de ander is dat niet mogelijk, maar als het enigzins mogelijk is(qua financien) is het dan aan te raden om een luidklok aan te schaffen?
Mister
Administrator

Re: Liturgie-topic

Bericht door Mister »

Is het eerste onderdeel het aankomen bij de kerk al dan niet door klokgelui? Ik meen toch dat het thuis voor de dienst al begint met voorbede voor hen die een taak of ambt hebben in de dienst en het gebed voor een geopend Evangelie. Persoonlijk vind ik dit een uitermate belangrijk onderdeel, voorafgaande aan de eredienst.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Is het eerste onderdeel het aankomen bij de kerk al dan niet door klokgelui? Ik meen toch dat het thuis voor de dienst al begint met voorbede voor hen die een taak of ambt hebben in de dienst en het gebed voor een geopend Evangelie. Persoonlijk vind ik dit een uitermate belangrijk onderdeel, voorafgaande aan de eredienst.
Zeker. Maar omdat dit vooraf gaat aan de eredienst -je zegt het zelf- hoort het niet tot de liturgie ván de eredienst.

Als dit topic levensvatbaar mocht blijken te zijn, zal al spoedig blijken dat veel dingen die met de gang van zaken in en om de eredienst te maken hebben, cultuurgebonden zijn, bepaald door smaak en/of traditie.
Gods Woord geeft geen concrete aanwijzingen aangaande klokgelui, zingen met orgelbegeleiding, collecteren in een zakje of op open schaal, et cetera.
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:Is het eerste onderdeel het aankomen bij de kerk al dan niet door klokgelui? Ik meen toch dat het thuis voor de dienst al begint met voorbede voor hen die een taak of ambt hebben in de dienst en het gebed voor een geopend Evangelie. Persoonlijk vind ik dit een uitermate belangrijk onderdeel, voorafgaande aan de eredienst.
Zeker. Maar omdat dit vooraf gaat aan de eredienst -je zegt het zelf- hoort het niet tot de liturgie ván de eredienst.

Als dit topic levensvatbaar mocht blijken te zijn, zal al spoedig blijken dat veel dingen die met de gang van zaken in en om de eredienst te maken hebben, cultuurgebonden zijn, bepaald door smaak en/of traditie.
Gods Woord geeft geen concrete aanwijzingen aangaande ... collecteren in een zakje of op open schaal, et cetera.
Echt wel.

Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linker hand4 niet weten, wat uw rechter doet; Opdat uw aalmoes in het verborgen zij; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, Die zal het u in het openbaar vergelden.
Auto

Bericht door Auto »

Dan heb ik gelijk een vraag t.a.v. 1 eredienst.

In een OGG kwam de volgende liturgie voor:
- Ouderling kwam binnen en gaf de eerste psalm op
- Zingen
- Ouderling leest de wet en de schriftlezing en geeft psalm op
- Zingen
- Rest van de kerkenraad kwam binnen en predikant betrad de kansel
- Predikant sprak Votum en Groet uit en begon het grote gebed
- Predikant leest tekst gedeelte voor en gaf psalm op
- Zingen
- Preek
- Tussenzang
- Vervolg Preek
- Dankgebed
- Zingen
- Zegen

Waarom is er ooit besloten tot zo'n liturgie? Ik had namelijk nog nooit meegemaakt dat het lezen van de Tien Geboden en de schriftlezing voor Votum en Groet werd gedaan (even terzijde dat de eredienst begint in de consistorie bij het consistorie gebed van de kerkenraad).
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linker hand4 niet weten, wat uw rechter doet; Opdat uw aalmoes in het verborgen zij; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, Die zal het u in het openbaar vergelden.
Kan jouw linkerhand niet weten wat z'n rechtercollega doet op een open schaal? Lukt dat alleen maar in zakjes?
~~Soli Deo Gloria~~
WSO

Bericht door WSO »

Auto schreef:(even terzijde dat de eredienst begint in de consistorie bij het consistorie gebed van de kerkenraad).
Hoe kom je dáár nou bij?!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Even wat beter on-topic!

Wat vinden jullie van het klokgelui en hoe is dat bij jullie :?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linker hand4 niet weten, wat uw rechter doet; Opdat uw aalmoes in het verborgen zij; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, Die zal het u in het openbaar vergelden.
Kan jouw linkerhand niet weten wat z'n rechtercollega doet op een open schaal? Lukt dat alleen maar in zakjes?
Wanneer houd je nu eens op met flauwiteitjes. Het gaat hier heel duidelijk om dat anderen in de gemeente niet zien wat ik geef. Op een open schaal zie je dus precies wat anderen geven.
memento

Bericht door memento »

Alles in de kerk en er om heen moet draaien om het woord. Van klokgelui tot de hele liturgie.

En wat dat klokgelui aangaat: Meteen mee stoppen als omwonenden er last van hebben. Dan dient het niet meer om de aandacht op het woord te vestigen, maar geeft het juist aanleiding een hekel te krijgen aan dat woord.
WSO

Bericht door WSO »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Wanneer houd je nu eens op met flauwiteitjes. Het gaat hier heel duidelijk om dat anderen in de gemeente niet zien wat ik geef. Op een open schaal zie je dus precies wat anderen geven.
En bij bankoverschrijvingen? En collectebonnen?

Het gaat om jouw linkerhand en jouw rechterhand. Iedereen mag zien wat je geeft (penninkske der weduwe was óók voor iedereen zichtbaar). Zelf moet je het weer vergeten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

WSO schreef:En bij bankoverschrijvingen? En collectebonnen?

Het gaat om jouw linkerhand en jouw rechterhand. Iedereen mag zien wat je geeft (penninkske der weduwe was óók voor iedereen zichtbaar). Zelf moet je het weer vergeten.
Ik zal even je geheugen opfrissen en het tekstverband weergeven:

1 Hebt acht, dat gij uw aalmoes niet doet voor de mensen, om van hen gezien te worden; anders zo hebt gij geen loon bij uw Vader, Die in de hemelen is.
2 Wanneer gij dan aalmoes doet, zo laat voor u niet trompetten, gelijk de geveinsden in de synagogen en op de straten doen, opdat zij van de mensen geëerd mogen worden. Voorwaar zeg Ik u: Zij hebben hun loon weg.
3 Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linker hand niet weten, wat uw rechter doet;
4 Opdat uw aalmoes in het verborgen zij; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, Die zal het u in het openbaar vergelden.
5 En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
6 Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

Moet ik ook nog de kanttekeningen weergeven?
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 05 aug 2008, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco

Bericht door Marco »

De dienst begint met de hand die de dienstdoend ouderling de voorganger geeft. Niet in de consistorie, waar de kerkenraad vooraf een zegen vraagt over de diensten. Ook niet met klokgelui of orgelspel vooraf, trouwens.

Het mooie van een goede liturgie is dat het een soort antwoord-spel mag zijn. Bijvoorbeeld:

- De wet wordt verkondigd
- de gemeente zingt een verootmoedigingspsalm waarin om genade wordt gevraagd.
- Er wordt gebeden voor de opening van het Woord
- Er wordt uit de Bijbel gelezen en gepreekt,
- Waarna de gemeente met een psalm of lied de boodschap nog be-aamt.

Dat is trouwens een van de redenen dat in (vrijwel alle) diensten in de GKv de collecte niet tussen schriftlezing en preek, maar na het tweede gebed, voor de slotzang plaatsvindt: het is een uitdrukking van dankbaarheid voor wat God ons heeft gegeven. Schriftlezing en preek worden daarmee meer tot een eenheid.
Auto

Bericht door Auto »

Marco schreef:De dienst begint met de hand die de dienstdoend ouderling de voorganger geeft. Niet in de consistorie, waar de kerkenraad vooraf een zegen vraagt over de diensten..
Ik meen dat het Calvijn was die het aangeeft en onderstreept door de synode van Dordt dat de eredienst begint bij het gebed van de ambtsdragers in de consistorie. Ik heb hier niet de boeken bij me, maar ik meen dat het bij Calvijn was die ook aangeeft welke zaken aan de Heere opgedragen moeten worden.

Kan een kerkgeschiedenis kenner of Liturg hier zijn kennis even over spuien?
memento

Bericht door memento »

Auto schreef:
Marco schreef:De dienst begint met de hand die de dienstdoend ouderling de voorganger geeft. Niet in de consistorie, waar de kerkenraad vooraf een zegen vraagt over de diensten..
Ik meen dat het Calvijn was die het aangeeft en onderstreept door de synode van Dordt dat de eredienst begint bij het gebed van de ambtsdragers in de consistorie. Ik heb hier niet de boeken bij me, maar ik meen dat het bij Calvijn was die ook aangeeft welke zaken aan de Heere opgedragen moeten worden.

Kan een kerkgeschiedenis kenner of Liturg hier zijn kennis even over spuien?
In het Kerkblad (van de HHK) heeft een keer een artikel over het gebed voor de dienst gestaan. Mogelijk dat iemand die aflevering nog heeft liggen, en het artikel even voor ons kan digitaliseren...
Plaats reactie