Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Ander

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Ander »

hmprff schreef:ik kan mij van mijn godsdienstlessen (afgelopen jaar) herinneren, dat juist in de Afscheiding, waar de GG uit voort is gekomen, de kerk van beneden af 'geregeerd' werd. Of dat dit zo in theorie moet zijn. Aangezien de gemeente de kerkenraad kiest en de kerkenraad mensen afvaardigt naar de synode enz. Terwijl bij de NHK de gemeente van bovenaf bestuurd werd.
Als je het zo bekijkt wel ja: ledenvergadering, kerkenraad, classis, particuliere synode, Generale Synode. Je begint dus onderaan. De NHK "staatskerk" had (heeft?) een omgekeerde hiërarchie. Je hebt goed geluisterd bij godsdienst!
Ik bedoel ermee te zeggen: de notie om degenen die over je gesteld zijn te gehoorzamen, ook al is dat soms lastig.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef: Als je van harte verlangt om deel te nemen aan het avondmaal, en je kerkenraad houdt dat tegen omdat ze je bekering niet kunnen "overnemen", dan onthouden ze je het voedsel van de dis des Heeren. Als je dan vertrekt, vertrek je niet "zomaar". Dan heb je daar een goede reden voor. En daar is dan heel wat gebed, gesprek, verdriet en pijn aan voorafgegaan. Vertel mij wat...
Er zullen best mensen(en ik denk veel) die van harte menen aan het Avondmaal deel te kunnen nemen. Als hun kerkenraad dat niet kan overnemen, dan kunnen ze daar wel gegronde redenen voor hebben. Die mensen houden er dan toch een on-Bijbelse mening op na. Die mensen zijn ook vaak moeilijk te overtuigen. Dat is ook al een teken dat het niet echt bij hun is. Dit allemaal meer in het algemeen gesproken.
Lassie

Bericht door Lassie »

oef.... dat zijn weer hele pijnlijke uitspraken.

Ik kan hierover een voorbeeld geven, ik weet niet of jullie/je daar op staan te wachten. Maar mag ik wel even vragen om niet zo'n antwoord meer te geven Gijs?
Mariaa

Bericht door Mariaa »

Gijs83 schreef:Er zullen best mensen(en ik denk veel) die van harte menen aan het Avondmaal deel te kunnen nemen. Als hun kerkenraad dat niet kan overnemen, dan kunnen ze daar wel gegronde redenen voor hebben. Die mensen houden er dan toch een on-Bijbelse mening op na. Die mensen zijn ook vaak moeilijk te overtuigen. Dat is ook al een teken dat het niet echt bij hun is. Dit allemaal meer in het algemeen gesproken.
Ik las pas de gelijkenis van het tarwe en onkruid. Hoe duidelijk zegt de Landman dan dat het tarwe én het onkruid samen op moeten blijven groeien. We moeten niet proberen om het onkruid weg te halen, want dan zouden we misschien het tarwe erbij meenemen. Later, voor de oogst (voor het oordeel), zal het onkruid door de dienstknechten (engelen) verwijderd worden.
Waar zijn we mee bezig om naar ons beperkte zicht het onkruid eruit te plukken?? Ik weet wel zeker dat er veel écht tarwe daardoor vertrapt wordt.
caprice

Bericht door caprice »

Zij die een ONHEILIGE leer en leven er op nahouden en niet handelen naar Gods Woord dienen geweerd te worden van het HEILIG Avondmaal.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mariaa

Bericht door Mariaa »

caprice schreef:Zij die een ONHEILIGE leer en leven er op nahouden en niet handelen naar Gods Woord dienen geweerd te worden van het HEILIG Avondmaal.
Mee eens. Ik ben absoluut vóór de tucht. Maar ik ben er absoluut tegen als mensen die verlangen naar het Heilig Avondmaal te gaan en geen aanwijsbaar onheilig leven leiden toch afgehouden worden door met name woorden van een ouderling/predikant.
Dat is geen uitoefening van de tucht, maar dat is eigen heft in handen nemen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mariaa schreef:
caprice schreef:Zij die een ONHEILIGE leer en leven er op nahouden en niet handelen naar Gods Woord dienen geweerd te worden van het HEILIG Avondmaal.
Mee eens. Ik ben absoluut vóór de tucht. Maar ik ben er absoluut tegen als mensen die verlangen naar het Heilig Avondmaal te gaan en geen aanwijsbaar onheilig leven leiden toch afgehouden worden door met name woorden van een ouderling/predikant.
Ze zullen daar vast gegronde redenen voor hebben. Er moet toch wel eerlijk met een ziel gehandeld worden, of niet?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gijs83 schreef:Ze zullen daar vast gegronde redenen voor hebben. Er moet toch wel eerlijk met een ziel gehandeld worden, of niet?
Het klinkt of je daar geen eigen mening over hebt.
Gian

Bericht door Gian »

Dat is best wel mooi gezegd Caprice, alleen de praktijk is dat het gaat om Zij die een ONHEILIGE leer en leven er op nahouden en niet handelen naar Gods Woord zoals de *kerkverband* dat leert dienen geweerd te worden van het HEILIG Avondmaal

Het niet overnemen van een bekering is niet zomaar iets. Vaak gaat het om bepaalde bekeringen waarvan de vraag maar is of Gods Woord dat inderdaad zo leert. En ja, mensen die daar een bijbels antwoord op hebben laten zich niet zomaar door een kerkeraad (of hun leer) overtuigen. Dat heeft niets met echtheid te maken.

Ik heb laatst een studie van een gemeentelid gelezen waarin de leer van het kerkverband werd weersproken vanuit het Woord. De antwoorden daarop kwamen alleen uit de kerkorde en de belijdenisgeschriften.
Daarbij heeft de kerkeraad nadrukkelijk kenbaar gemaakt deze briefwisseling niet openbaar te maken.
Dat is toch raar?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mariaa

Bericht door Mariaa »

Gijs83 schreef:
Mariaa schreef:
Ze zullen daar vast gegronde redenen voor hebben. Er moet toch wel eerlijk met een ziel gehandeld worden, of niet?
Waarom laten we dat niet aan God over? Wij zijn geen hartenkenners!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mariaa schreef: Waarom laten we dat niet aan God over? Wij zijn geen hartenkenners!
Dat is waar. Voorzichtigheid is op zijn plaats. Als een gemeentelid in openbare zonden leeft, is het wel de taak van de kerkenraad om hem de toegang te beletten.
Lassie

Bericht door Lassie »

Dit doet mij denken aan mijn lieve oma.

Zij ging op latere leeftijd aan het Heilig Avondmaal (voor het eerst en was ook gelijk de laatste keer) werd een paar dagen later aangesproken door een ouderling: wat zij wel niet aan de tafel deedt. Tsja. *slik* Vertel dan maar (als je een introvert persoon bent) waarom je de vrijmoedigheid had om aan de Tafel te gaan. Mijn oma klapte dicht en durfde nooit meer aan het Heilig Avondmaal te gaan.

Dit wilde ik met jullie delen.
Gian

Bericht door Gian »

Dat soort verschrikkelijke situaties van geestelijke terreur klinken helaas herkenbaar.

Zegt tevens iets over de ongezonde verhouding tussen kerkeraad en gemeentelid.
Onder het mom van de liefde.. jaja..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Lassie schreef:Dit doet mij denken aan mijn lieve oma.

Zij ging op latere leeftijd aan het Heilig Avondmaal (voor het eerst en was ook gelijk de laatste keer) werd een paar dagen later aangesproken door een ouderling: wat zij wel niet aan de tafel deedt. Tsja. *slik* Vertel dan maar (als je een introvert persoon bent) waarom je de vrijmoedigheid had om aan de Tafel te gaan. Mijn oma klapte dicht en durfde nooit meer aan het Heilig Avondmaal te gaan.

Helaas weet ook ik van zulke situaties (in nabije kring), waarin het Leven lijkt te worden doodgeslagen door mensen.
Vreselijk!

Maar weet wel dat wat God begonnen is door een mens nooit beëindigd kan worden.

Echter kan zo'n mens veel donkerheid over zo'n ziel brengen met alle gevolgen van dien.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:
Lassie schreef:Dit doet mij denken aan mijn lieve oma.

Helaas weet ook ik van zulke situaties (in nabije kring), waarin het Leven lijkt te worden doodgeslagen door mensen.
Vreselijk!

Maar weet wel dat wat God begonnen is door een mens nooit beëindigd kan worden.

Echter kan zo'n mens veel donkerheid over zo'n ziel brengen met alle gevolgen van dien.
Als daar goede gronden voor zijn moet je dan een mens niet waarschuwen :quoi
Gesloten