Kledingvoorschriften in de Bijbel...hedendaags?

Kuifje

Bericht door Kuifje »

Nou anne als jij in de gelegenheid daarvan zou zijn, zou je het dan willen doen dan kan ieder die het wil inzien het bekijken en er wat van leren.

Gegroet Kuifje

Heel goed idee WPV.
Origineel geplaatst door wpv
Anne,

Kun je misschien je scriptie hier, of ergens anders op internet neerzetten? Of een samenvatting er van? Het lijkt me dat we er allemaal wel iets van kunnen opsteken.
007

Bericht door 007 »

De wet doodt.

De letter doodt, de Geest maakt levend.
Leef! in de ruimste betekenis van het woord.
Als je iets doet, doe het dan van harte.
Van harte=vanuit je hart!.
Leef hier naar. Niet naar de wet, maar Jezus schrijft de wet in je hart.
Uiterlijk vertoon zonder een goede hartshouding heeft geen waarde. En cultuur is vreemd voor God.
Maak je los van cultuur die je beperkt in je doen en laten, die je dingen opleggen en die dus je groei in Jezus Christus beperken. Doe dingen die eeuwige waarde hebben.
God weet ook wel dat een vrouw een vrouw is en een man een man.

[Veranderd op 30/9/02 door 007]
007

Bericht door 007 »

nog een aanvulling op mijn vorige reply:"

Schuldgevoel mag nooit een motivatie zijn om iets te doen.

Doe iets uit overtuiging.
Zodra je schuldgevoelens hebt, moet er ergens een lichtje bij je opgaan: wordt ik hier gemanipuleerd?
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik weet niet of je per se gemanipuleerd wordt als je schuldgevoelens hebt, hoewel het natuurlijk afhangt van hoe ruim je 'schuldgevoelens' en 'manipulatie' neemt. Een kind dat voor de tweede keer een snoepje steelt weet dat mama boos wordt en krijgt schuldgevoelens: die schuldgevoelens zijn dan gemanipuleerd door de moeder die de eerste keer boos werd.
Maar wat ik zeggen wil, wettisisme is absoluut verkeerd, en wie gelooft in Jezus is vergeven en behouden, maar vrij van schuldgevoelens zal een mens nooit zijn... theoretisch kan het wel (immers, alles is vergeven...), maar in praktijk blijf je er soms altijd mee worstelen.
Madtice

Bericht door Madtice »

Laatst zat ik weer 's te denken (over het algemeen geen slechte eigenschap zo heb ik gehoord) en ik shockeerde mijzelf.

Wij kunnen ons soms zo druk maken over mensenregeltjes als welke kleding je moet dragen, of make-up wel of niet mag, etc., terwijl de hele wereld om ons heen letterlijk ligt te sterven, lichamelijk en geestelijk. In plaats van ons druk te maken of we de juiste vorm van textiel of de juiste hoeveelheid vingerverf op ons gezicht hebben, kunnen we niet beter ons bezig gaan houden met 'de wereld'? Dat was tenslotte de laatste, grote opdracht die Jezus zijn discipelen (ons dus ook) gaf: gaat heen en maakt alle volkeren tot Mijn discipelen.

Als je je energie gaat aanwenden om liefde te geven aan de wereld om je heen en ze vertelt dat er hoop is, omdat Jezus ook voor hun fouten is gestorven en dat ze eeuwig kunnen leven in alle geluk later, in plaats van je druk te maken of God make-up en kleding wel of niet belangrijk vind. Ik denk niet echt dat God zich daar heel erg in interesseert. Hij intereseert zich enkel in de mens, die heeft Hij lief.

Dus laten we elkaar niet hel en verdoemenis gaan prediken omdat de een wel make-up op doet en de ander niet. Hel en verdoemenis voor zulke triviale dingen is niet 'alle volkeren in de wereld' Zijn liefde laten zien.
Bert Noteboom jr

Bericht door Bert Noteboom jr »

Prachtige opmerking, alleen wanneer je dus de wereld het goede voor gaat houden, ben je zo druk dat je geen tijd hebt, om ge bv. gezicht in te smeren.
HAHAHAHa
Grrrr. Bert

Origineel geplaatst door Madtice
Laatst zat ik weer 's te denken (over het algemeen geen slechte eigenschap zo heb ik gehoord) en ik shockeerde mijzelf.

Wij kunnen ons soms zo druk maken over mensenregeltjes als welke kleding je moet dragen, of make-up wel of niet mag, etc., terwijl de hele wereld om ons heen letterlijk ligt te sterven, lichamelijk en geestelijk. In plaats van ons druk te maken of we de juiste vorm van textiel of de juiste hoeveelheid vingerverf op ons gezicht hebben, kunnen we niet beter ons bezig gaan houden met 'de wereld'? Dat was tenslotte de laatste, grote opdracht die Jezus zijn discipelen (ons dus ook) gaf: gaat heen en maakt alle volkeren tot Mijn discipelen.

Als je je energie gaat aanwenden om liefde te geven aan de wereld om je heen en ze vertelt dat er hoop is, omdat Jezus ook voor hun fouten is gestorven en dat ze eeuwig kunnen leven in alle geluk later, in plaats van je druk te maken of God make-up en kleding wel of niet belangrijk vind. Ik denk niet echt dat God zich daar heel erg in interesseert. Hij intereseert zich enkel in de mens, die heeft Hij lief.

Dus laten we elkaar niet hel en verdoemenis gaan prediken omdat de een wel make-up op doet en de ander niet. Hel en verdoemenis voor zulke triviale dingen is niet 'alle volkeren in de wereld' Zijn liefde laten zien.
Madtice

Bericht door Madtice »

uhm.... huh? Wat bedoel je? Wat ik wil zeggen is dat make-up en kleding relatief gezien zulke nietige onderwerpen zijn als je gaat kijken naar de ellende in de wereld om je heen, dat het eigenlijk belachelijk is dat je iemand zo beoordelen omdat diegene zich niet hetzelfde kleed of opmaakt als jijzelf. Dat vindt ik getuigen van een beetje een verwrongen wereldbeeld.
Femke

Bericht door Femke »

Origineel geplaatst door Rens
Let wel: dat er in het OT de verbinding wordt aangegeven tussen de kleur zwart en dat Gods bruid zwart gaat wil ik geenzins ontkrachten.....wie ben ik tenslotte om Gods Woord te ontkennen?
Groet, Rens
Hoi Rens,

Dat van die zwarte bruid uit Hooglied..
In de refo--kerken wordt soms nog wel gezegd dat daarmee Gods bruid bedoeld wordt idd, dus dat het een vergelijking is tussen Gods liefde voor de kerk en terug. Meestal wordt Hooglied echter gebruikt als bijbelboek waarin de gewone menselijke liefde op ideale manier beschreven wordt, zoals het dus zou moeten zijn. Als ik het me zo goed herinner is de passage die bedoeld wordt een stuk waarin de bruid zegt dat zij, hoewel door de zon gebruind, zoals de boerenmeisjes in die tijd, toch door een koning (?) zijn liefde waardig geacht werd. Lijkt me geen reden om in het zwart gekleed te gaan.
En daarmee ontken ik niet Gods Woord, alleen een verklaring die door de eeuwen heen geliefd is geworden bij mensen die alleen de StatenVertaling kenden en gebruikten & zagen als Gods onfeilbaar woord (terwijl het een vertaling is, dus, niet letterlijk Gods Woord).

PS: Ik zie het net staan, hooglied 1:5,6
Statenvertaling

5 Zwart ben ik, maar liefelijk, gij dochters van Jeruzalem, gelijk de hutten van Kedar, gelijk de tapijten van Salomo.
6 Ziet mij niet aan, omdat ik zo zwart ben, want de zon heeft mij zo verbrand; de kinderen mijner moeder zijn toornig op mij; men heeft mij tot hoederes der wijngaarden gesteld;

Groetjes,
Marloes
Madtice

Bericht door Madtice »

Inderdaad, haar huid is zwart, niet de kleding...
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Heel apart dat tijden broeken/rokken discussies vaak het woord 'wereldgelijkvormig' word aangehaald!

Wat waren de gereformeerde vrouwen pakweg 100 jaar geleden? Toen liepen alle vrouwen namelijk in een rok! Waren de gereformeerde vrouwen toen ook wereldgelijkvormig? Deze vraag heb ik al een keer eerder gesteld maar toen kreeg ik er jammer genoeg geen antwoord op!

Als de christelijke vrouw in een broek loopt, dan loop die vrouw volgens sommige naar de maatstaven van de 'wereld'. Maar hoe zit dat dan bij de mannen? De christelijk mannen kleden zich namelijk hetzelfde als 'wereldse' mannen! Rara?

[Veranderd op 13/12/02 door kridje]
Rien

Bericht door Rien »

Ik wou dat iedereen eens ophield met dat gedoe over broek en rok en hoe je eruit ziet. Wereldgelijkvormigheid zit volgens mij niet in de manier waarop je je kleedt, dat zit vanbinnen. Kleding is nu eenmaal per cultuur verschillend, wat maakt het uit of je een broek of een rok draagt?!! In de tijd van Jezus droegen de mannen ook geen broek hoor, ze hadden van die lange gewaden.
Volgens mij zit wereldgelijkvormigheid veel meer in je denken. In hoeverre laat je jouw doen en laten bepalen door de heersende opvattingen? Doe je mee met allerlei trends, laat je je doen en laten bepalen door wat anderen doen? Vaak zijn het juist die dingen die er sluipend inkomen. Daardoor worden bepaalde opvattingen heel gewoon, maar wat zegt de Bijbel daar eigenlijk van? Laten we daar eens over na gaan denken, in plaats van over ons uiterlijk!

Rien :$
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Haha Rien! Ik moet wel lachen hoor, je spreekt jezelf namelijk behoorlijk tegen. Ik citeer:
"Wereldgelijkvormigheid zit volgens mij niet in de manier waarop je je kleedt, dat zit vanbinnen. (...) wat maakt het uit of je een broek of een rok draagt?!!"

En daarna:
"Volgens mij zit wereldgelijkvormigheid veel meer in je denken. In hoeverre laat je jouw doen en laten bepalen door de heersende opvattingen? Doe je mee met allerlei trends, laat je je doen en laten bepalen door wat anderen doen?"

Nou, je kunt je als reformatorische vrouw/meisje laten leiden door de trends in de samenleving en wijde broeken te dragen enzo. Zij DOEN een rok aan en LATEN de broek in de winkel liggen. Hun DOEN en LATEN wordt dus niet door het wereldse (gelijkheids)denken bepaald. Tja, sommige opvattingen zijn nu toch zo normaal geworden dat het SLUIPEND gaat, maar zij kijken en willen bezien hoe de Bijbel ook over kleding spreekt.
Rien

Bericht door Rien »

Ik bedoel alleen maar te zeggen: maak je toch niet zo druk over die broek of die rok.
Als iemand ervoor kiest om die broek te laten liggen en die rok te kopen, prima hoor! Maar maak er dan geen item van, blijf gewoon bij je keus en klaar.
Van binnen ben je vrij!! En dat is nu juist het kenmerk van een christen, vrijheid in Jezus. Als je een rok koopt, maar niet van harte en alleen omdat het zo hoort, dan ben je niet vrij. En als je dan ook nog eens anderen erop aan denkt te spreken omdat die vinden dat ze wel een broek kunnen dragen, dan laat je ook die ander niet vrij en leg je jouw normen op aan die ander.
Ik vind die kledingdiscussies zo zinloos. God ziet het hart aan.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

"Wij jongens/mannen praten er over hoe meisjes/vrouwen door hun kleding behoren te laten zien dat ze anders zijn dan de wereld, maar in hoeverre laten wij jongens ook zien dat we anders zijn dan de wereld?"

Ben ik niet met je eens. Het argument voor het dragen van rokken is niet zozeer dat je je qua kleding van de wereld moet onderscheiden. Tenminste, voor mij niet.
Wat is dan wel het argument? Wel, dat we uit Deuteronomium 22:5 kunnen leren dat de HEERE van ons eist dat we ons kleden conform Zijn wil. En wat is dat in dezen? Dat mannen zich in mannenkleding kleden en vrouwen in vrouwenkleding.
De cultuur in ons land is nog steeds dat een typisch vrouwenkleed de rok/jurk is en voor mannen de broek/pantalon.

Nu zul je misschien zeggen, dat is maar het OT voor de joden. Nou ja, ik vind het praktisch, kijk ook maar naar het 8ste vers van hfdstk. 22, daar staat dat je een leuning op je dak moet maken zodat niemand er vanaf valt, anders ben je verantwoordelijk voor het feit dat iemand er vanaf valt (dat wordt vaak in de inentingsdiscussie aangehaald).
De grondgedachten moet je eruit halen. En niet ieder vers geldt nog uit het OT, maar wel kunnen we uit het NT halen dat het onderscheid tussen man en vrouw moet blijven. Niet voor niets heeft God man en vrouw verschillend gemaakt met verschillende specifieke gaven.

"Hebben we niet een beetje makkelijk praten? Wij in een spijkerbroek met sportschoenen, niemand valt het op, en de meisjes moeten het maar laten zien…"

Nee hoor, dat vraag ik helemaal niet van meisjes. Een ieder moet maar weten wat hij of zij draagt en of dat te verantwoorden is voor de Heere en uit welk oogpunt men een broek gaat dragen. Let wel: Meisjes dragen geen rok om maar niet zoals de wereld te doen. Ze dragen een rok omdat er onderscheid moet zijn tussen man en vrouw en dat dat ook in de kleding tot uiting komt.

Tot slot nog een aardig citaatje uit de levensbeschrijving van ds. W.L. Tukker:
Het meisje dat op zaterdagmorgen kruidenierswaren bezorgde verscheen in een broek, waar ds. Tukker zich niet mee kon verenigen. Op een zekere zaterdag vervoegde de kruideniersdochter zich weer aan de pastorie en spoedde ds. Tukker zich naar de deur en stelde haar de volgende vraag: "Wil jij aan je vader vragen hoe hij er over denkt dat jij mannenkleren draagt?" De volgende zaterdag werd uitgezien naar het antwoord. "En...wat heeft je vader geantwoord?" Waarop de jongedame antwoordde: "Mijn vader heeft gezegd: zolang u zondags in een jurk loopt, ik door de week best in een broek mag lopen." Hoewel hij het niet met de vader eens was, moest hij om dit antwoord hartelijk lachen.
Rien

Bericht door Rien »

er zijn typische vrouwenbroeken en typische mannenbroeken......

Rien
Plaats reactie