Doch hij, antwoordende, zeide tot Hem: Meester! al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af.Kaw schreef:Welke bijbeltekst vertelt jou dan dat Simon verloren ging of dat Orpa God gesmeekt heeft?Ander schreef:Hierover verschillen we dan echt van mening.Kaw schreef:Simon ging niet verloren. Orpa heeft God niet gesmeekt.
Ik vind niet dat de vergelijking op gaat. In bevindelijk Nederland hoor je nog wel eens: "Hij/zij heeft God zijn/haar hele leven gesmeekt om een nieuw hart, maar het mocht niet zo zijn dat hij in zekerheid mocht sterven."Ander schreef: We hadden het over op de knieën smeken. Dat is natuurlijk lastig uit de Schrift op te maken maar 1 voorbeeld is wel duidelijk, dat is het voorbeeld van de rijke jongeling. Daar staat letterlijk dat hij voor de Heere Jezus op de knieën ging... En anderzijds, hij wilde niet.
En dan zijn we waar we wezen willen: het voorbeeld van mensen die op de knieën God smeken, maar niet met een oprecht hart.
Ik citeerde het volgende: "waar mensen op hun knieen tot God roepen en niet wedergeboren worden" Dit wijst op een meervoud van pogingen. Een langere tijd. Niet een rijke jongeling die in een opwelling op zoek gaat naar de Waarheid en tot zijn teleurstelling er achter komt dat het hem teveel kost. Dat er mensen zijn die in een opwelling 1 keer bidden en dan vervolgens niet het gewenste resultaat krijgen zal ik niet betwisten. Dat weten wij immers uit ons eigen gebedsleven ook.
Overigens is er veel meer in de Bijbel dat wijst op mensen die voor het oog de Heere zochten maar toch buitengesloten werden. De Heere Jezus noemt de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden en de gelijkenis van de verstandige en de dwaze bouwer.