Weer Kamervragen over vakantieproject kroonprins
AMSTERDAM - De SP heeft woensdag opnieuw Kamervragen gesteld over het vakantiehuis in Mozambique dat kroonprins Willem-Alexander en prinses Maximá willen laten bouwen.
Volgens weekblad HP/De Tijd zijn plaatselijke bestuurders omgekocht met een gratis huis.
Haven
Er worden vakantiehuizen en een vijfsterrenhotel gebouwd. Voor de plaatselijke bevolking komen er onder meer scholen en een haven.
Om hen gunstig te stemmen zouden het lokale stamhoofd, diens assistent, de lokale regeringsbeambte en de politiechef ieder een huis cadeau hebben gekregen van de projectontwikkelaar, een Zuid-Afrikaans bedrijf.
Niet ongebruikelijk
Volgens een woordvoerder van de anticorruptieorganisatie Transparency International is dat weliswaar niet ongebruikelijk in Afrika, maar blijft het omkoping.
SP-Kamerlid Ewout Irrgang wil van minister voor Ontwikkelingssamenwerking Bert Koenders (PvdA) weten of het prinselijk paar inderdaad betrokken is bij het project op Machangulo. Volgens Irrgang zou dat onverstandig zijn.
Corruptie
"Dit riekt aan alle kanten naar corruptie en omkoping", stelt het Kamerlid. "Als westerse bedrijven de Afrikaanse cultuur als excuus gebruiken om smeergeld te betalen, wordt de corruptie in Afrika alleen maar erger." Samen met zijn fractiegenoot Harry van Bommel heeft Irrgang al eerder vragen gesteld over de betrokkenheid van het prinselijk paar bij het bouwproject in Mozambique. Die zijn nog niet beantwoord. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) kon woensdag geen commentaar geven.
BRON: NU.nl
Afgezien van de sensatie die "men" rond dit project oproept, kwam mij toch ons verleden in gedachten waarin wij met spiegeltjes en kraaltjes de inboorlingen voor ons inwonnen, waarna wij hen vervolgens uitbuitten.
Of vinden jullie dit een kortzichtige gedachte?
Ons kroonprinselijk paar en Mozambique
Re: Ons kroonprinselijk paar en Mozambique
Trouwens, schoot mij later te binnen, zijn de vliegkosten naar Mozambique hoger dan de vluchten naar de traditionele vakantieverblijven van de Oranje's.
Enne..., de pers weet evenveel van de vliegreizen naar Mozambique als die naar Argentinië.
De vragen van partijen als SP e.d. waren derhalve wel te verwachten.
Enne..., de pers weet evenveel van de vliegreizen naar Mozambique als die naar Argentinië.
De vragen van partijen als SP e.d. waren derhalve wel te verwachten.
jvdg schreef: Of vinden jullie dit een kortzichtige gedachte?
Ja.
O.Wilhelm schreef:jvdg schreef: Of vinden jullie dit een kortzichtige gedachte?
Ja.
jvdg schreef:O.Wilhelm schreef:jvdg schreef: Of vinden jullie dit een kortzichtige gedachte?
Ja.

- Bonny
- Contacteer:
Ik vind het ook een vreemd idee om een huis in Mocambique te kopen. Of betalen we er allemaal aan mee?
The Groom's still waiting at the altar
Iedereen betaald aan hun inkomsten mee.
Vind het prima en ik geloof niet dat de mensen daar uitgebuit worden door dit project. Afrika heeft een bijzondere plek bij Alexander, van zijn opa en vader mee gekregen. Zal niet snel iets doen om het land te verpesten maar eerder om op te bouwen.
Vind het prima en ik geloof niet dat de mensen daar uitgebuit worden door dit project. Afrika heeft een bijzondere plek bij Alexander, van zijn opa en vader mee gekregen. Zal niet snel iets doen om het land te verpesten maar eerder om op te bouwen.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Prins Claus had inderdaad bijzondere diepgaande banden met Afrikaners.Lapressa schreef:Iedereen betaald aan hun inkomsten mee.
Van Prins Bernhard weten we alleen maar dat waar hij vroeger niet anders deed dan jagen op wild, en toen de natuurbescherming voor wild een hype werd, hij zich daarvoor heeft opgeworpen.
Maar echte daden die de positie van onze zwarte medemensen in Afrika hebben verbeterd zijn mij onbekend.
Wie kan mij duidelijk maken dat deze trits van prinsen van enige betekenis is geweest voor Afrika?
De "man in the street" die zijn bijdrage in een collectebus stopt(e) is wat dat betreft meer te prijzen.
Koop de HP/De Tijd van afgelopen week.
Het is natuurlijk vreemd dat men participeert in dergelijke projecten, ik verwijs verder graag naar het artikel.
Het is natuurlijk vreemd dat men participeert in dergelijke projecten, ik verwijs verder graag naar het artikel.