Waar denk jij op dit moment aan?

jvdg

Re: Waar denk jij op dit moment aan?

Bericht door jvdg »

albion schreef:...derhalve niet g(b)ewapend worden tegen al die verleidingen.
(willen ze dat wel? Er ligt geen beslag meer en ze hebben ook geen ontzag meer voor oudere mensen. Ze doen precies wat ze zelf willen).
En dat is absoluut niet waar!

Als de ouders, en allen waar de jeugd nog respect voor heeft, hen voorgaan in de Vreze des Heeren, ligt er wel beslag en ontstaat er gezag voor die ouderen.

Ik weet dat uit mijn leven, zodra (o.a.) de predikant ging vertellen hoe de Heere had gewerkt werd het in de kerk, vooral bij de jeugd, heel stil.
Daar was belangstelling, interesse en jaloersheid naar dat leven.......

Dat beslag en ontzag wat jij memoreert is niet gebaseerd op het leven van vele kerkmensen, maar vindt wel z'n bodem in het "echte".

Benader de jeugd niet negatief, maar maak ze jaloers op dat kinderlijke leven met de Heere, en wees daartoe zelf het voorbeeld in leven en werken.........
albion

Bericht door albion »

jvdg schreef:
albion schreef:...derhalve niet g(b)ewapend worden tegen al die verleidingen.
(willen ze dat wel? Er ligt geen beslag meer en ze hebben ook geen ontzag meer voor oudere mensen. Ze doen precies wat ze zelf willen).
En dat is absoluut niet waar!

Als de ouders, en allen waar de jeugd nog respect voor heeft, hen voorgaan in de Vreze des Heeren, ligt er wel beslag en ontstaat er gezag voor die ouderen.

Ik weet dat uit mijn leven, zodra (o.a.) de predikant ging vertellen hoe de Heere had gewerkt werd het in de kerk, vooral bij de jeugd, heel stil.
Daar was belangstelling, interesse en jaloersheid naar dat leven.......

Dat beslag en ontzag wat jij memoreert is niet gebaseerd op het leven van vele kerkmensen, maar vindt wel z'n bodem in het "echte".

Benader de jeugd niet negatief, maar maak ze jaloers op dat kinderlijke leven met de Heere, en wees daartoe zelf het voorbeeld in leven en werken.........
jammer dat dat niet duidelijk zichtbaar is op scholen, verenigingen etc. Bij ons op het dorp kan ik echt het gezag voor ouderen en zeker niet voor die ouderen die hen voorgaan in de vreze des Heeren merken. Het is ver te zoeken tegenwoordig.
Maar de bijbel waarschuwt daar toch al tegen?
2 Tim 3:2 - Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, .... den ouderen ongehoorzaam.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik ben het met jvdg eens. Het ontbreken van gezag voor ouderen ligt in de eerste plaats bij onszelf (en nu spreek ik even als "oudere") Respect krijg/verdien je, maar kan je niet afdwingen! Het ontbreekt zo vaak aan die tere vreze des Heeren, het is zo vaak een facade. En ja, jongeren prikken daar door heen. Zij zien maar al te goed of het "echt" is of dat het het hypcriet is. En geef ze dan eens ongelijk dat ze dan geen respect kunnen opbrengen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Overigens, wat jij schetst, albion, bij jou op het dorp, dat herken ik bij ons niet! Welliswaar gaat de jeugd "anders" om met de ouderen dan wij vroeger, maar respect is er zeker. Bij ons in de gemeente is er een zgn. brievenwisseling tussen een jongere en een oudere! Te lezen in het plaastelijk kerkblad. Daar merk je dat er echt wederzijds respect is!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
helma

Bericht door helma »

bij ons staan bij de kerk ook oud en jong met elkaar te praten

de omgang is wel vrijer dan in mijn jeugd maar dat vind ik in sommige gevallen wel fijn

gezag op school is wel tanende, dat merk ik wel. (maar hoeveel ouders werken daar zelf aan mee?)Maar ook daar blijkt dat de jeugd haarfijn doorheeft wie écht is...en die krijgt respect
albion

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:Overigens, wat jij schetst, albion, bij jou op het dorp, dat herken ik bij ons niet! Welliswaar gaat de jeugd "anders" om met de ouderen dan wij vroeger, maar respect is er zeker. Bij ons in de gemeente is er een zgn. brievenwisseling tussen een jongere en een oudere! Te lezen in het plaastelijk kerkblad. Daar merk je dat er echt wederzijds respect is!
Ik denk dat Groot Ammers meer een lint dorp is. En ik geloof ook wel dat er verschil is. Om maar wat te noemen. De klassen waar de Arnemuiders, Urkers, Yersekers in zitten zijn toch echt veel vervelender en drukker dan van andere dorpen. Het zit ook in hun aard om tegen te spreken. Je hebt hyves dacht ik, moet je eens op een collectieve site kijken van zo'n school en wat voor taalgebruik ze hebben, je gelooft toch zeker niet dat ze dat van de ouders geleerd hebben? Die proberen met vallen en opstaan hun kinderen ook het goede voorbeeld te geven.
Het is ook heel moeilijk om wat te zeggen, Jolanda. Mijn grootouders waren er op tegen dat hun kinderen (het was in Den Haag) gingen wandelen. Maar ze kregen verkering en ze gingen wandelen op zondag. Dit werd gezien door een van de leden van de kerk. Op de volgende mansleden vergadering kwam die man naar mijn opa toe en vertelde hem dat hij hen gezien had en dat dat niet mocht. Mijn opa zei niets. Maar een aantal jaren kwam diezelfde man bij mijn opa en verontschuldigde zich dat hij dat niet had mogen zeggen, want hij zit nu in hetzelfde schuitje. Zijn kinderen deden ook wat ze zelf wilden. En ligt dat aan de ouders? Het is een groot voorrect als je kinderen nog datgene doen waar ze in groot gebracht worden. Maar er wordt van alle kanten aan hen getrokken.
En waarom werd juist Job door de duivel verzocht?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
monique

Bericht door monique »

aan van alles :ouin
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
helma

Bericht door helma »

aan mijn zwager die gister hoorde huidkanker te hebben......
judith

Bericht door judith »

helma schreef:aan mijn zwager die gister hoorde huidkanker te hebben......
Sjo, Dat is dan echt een schok lijkt mij! Sterkte
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
judith

Bericht door judith »

Aaan mijn vriend, vriendinnen, en aan vanalles, aan de zee.....ben benieuwd hoe die er nu weer uit ziet, ben al zo lang niet meer daar geweest! (ga er zo heen)
:)
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Lourens

Bericht door Lourens »

Dat mijn biertje niet koud is.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gian

Bericht door Gian »

fluitje schreef:Dat mijn biertje niet koud is.

Heel vervelend. Eén van de weinige dingen waar je helemaal niets aan kunt doen. Wat dat betreft mogen ze wel een magnetron uitvinden die iets in een paar seconden kan koelen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Ja dat is een ramp :D
jvdg

Bericht door jvdg »

Oude-Waarheid schreef:
:modo

Nou, nou, dat is een topic waard. :haha :haha
BJD

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
Oude-Waarheid schreef:
:modo

Nou, nou, dat is een topic waard. :haha :haha
Het moet in de topic "Waar baal ik van" :haha :haha maar het kan echt iets zijn waar je van kan balen ;) Zit je net lekker, even ontspannen, wil je een biertje pakken... Staat er geen koud... Tja, dan loop je naar refoforum.. en post je dat :yahoo
Gesloten