Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Lapressa

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Lapressa »

JolandaOudshoorn schreef: Ik denk dat albion hierin wel groot gelijk heeft. Zeker in een situatie als Lapressa schetst (en die mij helaas maar al te bekend voorkomt) heeft de kerkeraad het helemaal aan zichzelf te danken dat ze zo bekeken worden. Toch denk ik dat het dan goed is om je nederig en dienstbaar tegen hen op te stellen. Want ze zijn wel als gezag, hoewel ze misschien daar op een verkeerde manier aan gekomen zijn, boven je gesteld. Misschien kan je als (groot) deel van de gemeente beginnen met actief voor hen te bidden. In een gebedsgroep. En laat hen maar weten dat er voor ze gebeden wordt. Ik heb al in heel veel situaties gezien dat gebed zo machtig is! En zou het voor een ambtsdrager niet veel fijner om te weten: er wordt voor mij gebeden, dan dat ze weten: ze leveren weer kritiek op mij?

Er zijn gelukkig ook heel veel situaties waar het anders is. Dat er wel een gezonde gezagsverhouding is in een kerkelijke gemeente.
Dat is ook absoluut goed. Wij moeten ons zelf ook weer niet boven ze gaan zetten alsof wij wel exact weten hoe het moet.
Ik ben ook altijd het gesprek met ze aan blijven gaan. Heb er verschillende gehad. 1 kerkenraadslid heeft het zelf helaas is af laten weten.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Ander

Bericht door Ander »

Lapressa schreef:Dat is ook absoluut goed. Wij moeten ons zelf ook weer niet boven ze gaan zetten alsof wij wel exact weten hoe het moet.
Juist! We moeten er zelfs onder gaan staan. Ik lees telkens: ze luisteren niet, ze horen de jeugd niet, ze veroordelen van bovenaf enz. enz. Op zich is wat je beschrijft gewoon de tijdgeest. Geen gezag, geen heer, geen meester. Daar past je verhaal prima in.
Lapressa schreef:Ik ben ook altijd het gesprek met ze aan blijven gaan. Heb er verschillende gehad.
Goed zeg!
Lapressa schreef:1 kerkenraadslid heeft het zelf helaas is af laten weten.
Die kerkenraad toch hè.

Je merkt, ik word een beetje cynisch van je reacties. Je hebt hier overigens wel een voedingsbodem voor je frustraties. Je bent hier niet de eerste en de enige.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef: Maar in onze gemeente zie ik nogal eens mensen die beginnen met kritiek op de schriftuurlijk bevindelijke prediking. Daarna willen ze het allemaal wat makkelijker, in leer en leven, wat meer ruimte creëren, inderdaad. En als dat niet echt lukt, verdwijnen ze naar een lichter kerkverband. Vaak halen ze dan na enige tijd de originals van dat kerkverband links in, voor wat betreft kleding, avondmaalsgang, etc. Want geloof me maar gerust, dat die mensen ook niet op onze kerkverlaters zitten te wachten.
We moeten stoppen met dat gekijk naar anderen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
helma

Bericht door helma »

Gian schreef:
Tiberius schreef: Maar in onze gemeente zie ik nogal eens mensen die beginnen met kritiek op de schriftuurlijk bevindelijke prediking. Daarna willen ze het allemaal wat makkelijker, in leer en leven, wat meer ruimte creëren, inderdaad. En als dat niet echt lukt, verdwijnen ze naar een lichter kerkverband. Vaak halen ze dan na enige tijd de originals van dat kerkverband links in, voor wat betreft kleding, avondmaalsgang, etc. Want geloof me maar gerust, dat die mensen ook niet op onze kerkverlaters zitten te wachten.
We moeten stoppen met dat gekijk naar anderen.
het is niet altijd 'lichter' worden al je bijvoorbeeld qua kleding in een ander kerkverband verandert.
Je kan zelf bepaalde kledingcodes niet nodig vinden maar om geen ergernis/aanstoot te geven pas je je aan in de gemeente waar je lid bent.
Ga je na verloop van tijd elders kerken waar al die codes niet belangrijk zijn, dan hoef je je wat dat betreft niet meer aan te passen. Ben je dan lichter geworden? nee...dan kan/mag je (eindelijk) jezelf zijn.

Dat er dan mensen uit de vorige gemeente je alsnog allerlei verwijten achteraan roepen is heel vervelend maar niet terecht.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Ander schreef:
Lapressa schreef:Dat is ook absoluut goed. Wij moeten ons zelf ook weer niet boven ze gaan zetten alsof wij wel exact weten hoe het moet.
Juist! We moeten er zelfs onder gaan staan. Ik lees telkens: ze luisteren niet, ze horen de jeugd niet, ze veroordelen van bovenaf enz. enz. Op zich is wat je beschrijft gewoon de tijdgeest. Geen gezag, geen heer, geen meester. Daar past je verhaal prima in.
Misschien toch beter lezen. Ik heb namelijk geschreven dat ze wel in de jeugd aan het investeren zijn.
Het gaat er om dat ze weinig opstaan voor nieuwe ideeën die in de leden vergadering ingebracht worden.
Lapressa schreef:1 kerkenraadslid heeft het zelf helaas is af laten weten.
Die kerkenraad toch hè.
nee, niet toch die kerkenraad. 1 kerkenraadslid is niet de hele kerkenraad. Waarom zou ik niet aan mogen geven dat ik het jammer vind?
Je merkt, ik word een beetje cynisch van je reacties. Je hebt hier overigens wel een voedingsbodem voor je frustraties. Je bent hier niet de eerste en de enige.
begrijp niet waarom je zo cynisch moet reageren. het gaat mij werkelijk aan het hart dat ik de gemeente, waar mijn ouders nu nog kerken, zo zie tobben. Had het graag anders gezien. Ik kan mijn mond wel houden en enkel goeds spreken, maar dan geef je geen eerlijk beeld van de kerk weer. Het is niet enkel rozengeur en maneschijn.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Lapressa schreef:Misschien toch beter lezen. Ik heb namelijk geschreven dat ze wel in de jeugd aan het investeren zijn.
Het gaat er om dat ze weinig opstaan voor nieuwe ideeën die in de leden vergadering ingebracht worden.
Tja, ik herken me hier volledig in. Ik zit ook met een behoorlijk probleem met de kerkenraad. Al verschillende malen is er een idee tijdens een ledenvergadering voorgelegd, maar telkens houdt de kerkenraad de boot af. En de gevolgen zijn mijns inziens behoorlijk desastreus, nu ze dit idee niet verwezenlijken. Er zijn volgens mij wel een paar goeie kerkenraadsleden die erin mee willen, maar die durven zich, onder druk van de andere kerkenraadsleden, niet uit te spreken. Gelukkig zijn er genoeg momenten dat ik geen last heb van dit probleem. Maar de momenten dat we (er zijn vele mensen in de gemeente die dit probleem ook ondervinden) dit probleem weer ondervinden brengen me behoorlijk aan de kook. Ik kan dan echt witheet worden en m.i. is de kerkenraad de grote oorzaak van dit probleem. Eén druk op de spreekwoordelijke groene knop en we hebben een goed werkend airconditioningssysteem in de kerk. Echter botweg blijft de kerkenraad dit idee dat al door verschillende leden geopperd is naar de prullenbak verwijzen. Die kerkenraad toch.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Lapressa schreef:Misschien toch beter lezen. Ik heb namelijk geschreven dat ze wel in de jeugd aan het investeren zijn.
Tja, ik herken me hier volledig in. Ik zit ook met een behoorlijk probleem met de kerkenraad. Al verschillende malen is er een idee tijdens een ledenvergadering voorgelegd, maar telkens houdt de kerkenraad de boot af. En de gevolgen zijn mijns inziens behoorlijk desastreus, nu ze dit idee niet verwezenlijken. Er zijn volgens mij wel een paar goeie kerkenraadsleden die erin mee willen, maar die durven zich, onder druk van de andere kerkenraadsleden, niet uit te spreken. Gelukkig zijn er genoeg momenten dat ik geen last heb van dit probleem. Maar de momenten dat we (er zijn vele mensen in de gemeente die dit probleem ook ondervinden) dit probleem weer ondervinden brengen me behoorlijk aan de kook. Ik kan dan echt witheet worden en m.i. is de kerkenraad de grote oorzaak van dit probleem. Eén druk op de spreekwoordelijke groene knop en we hebben een goed werkend airconditioningssysteem in de kerk. Echter botweg blijft de kerkenraad dit idee dat al door verschillende leden geopperd is naar de prullenbak verwijzen. Die kerkenraad toch.
Ho ho! Als we toch met voorbeelden gaan smijten, dan wil ik graag ook een positief voorbeeld noemen. Zo heb ik tijdens een ledenvergadering mijn zorg uitgesproken over de lage opkomst bij weekdiensten (ruim beneden de 10%), wat direct is opgepakt door het de zondag erop via de mededelingen af te lezen, en bij het aflezen van de weekdienst voortaan duidelijk te vermelden dat de kerkeraad er van uit gaat, dat ook die diensten trouw bezocht worden.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

het ligt er inderdaad ook ana hoe het gerbacht wordt. We hadden een keer een andere dominee en die moest melden dat er evangelisatiefolders zouden worden gelopen in de week die komen zou. Er waren nog te weinig aanmelders om te helpen. HIj drukte zo enorm op het hart van de gemeente welke verantwoordelijkheid dit inhield en koppelde het aan de preek. Die keer waren er bijna een kwart meer lopers dan anders en dan eigenlijk nodig was.
Ander

Bericht door Ander »

Lapressa schreef:het ligt er inderdaad ook ana hoe het gerbacht wordt. We hadden een keer een andere dominee en die moest melden dat er evangelisatiefolders zouden worden gelopen in de week die komen zou. Er waren nog te weinig aanmelders om te helpen. HIj drukte zo enorm op het hart van de gemeente welke verantwoordelijkheid dit inhield en koppelde het aan de preek. Die keer waren er bijna een kwart meer lopers dan anders en dan eigenlijk nodig was.
Dat was vast een lichte...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik begrijp alle 'brave broeders', à la Ander en Erasmiaan wel, en ten dele hebben ze ook gelijk.
Keerzijde van deze loyaliteit-in-alles is echter dat een predikant of kerkenraad op deze wijze altijd uit de wind gehouden wordt, ook als dat niet terecht is.
Bijv. als een dominee echt niet goed preekt, dan is er 1. een gedeelte van de gemeente dat het niet opvalt ('als de dominee niet goed preekte, zou hij geen dominee bij ons zijn'), 2. een gedeelte van de gemeente dat denkt: het zal wel aan mij liggen, 3. een gedeelte van de gemeente dat het gesprek aangaat, 4. een gedeelte van de gemeente dat denkt: wegwezen. En er zijn nog wel meer delen te bedenken.
-gewijzigd, geen persoonlijke waardeoordelen/jvdg- Sommige mensen bevinden zich standaard in groep 1 of 2. Zij zullen mensen uit groep 3 of 4 nooit (willen of kunnen) begrijpen.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

In de gemeente waar ik gisteren kerkte werd Galaten 5: 14-26 voorgelezen.
Wat ik schrijf is niet prekerig bedoeld, maar als we (zwaar of 'licht', 'braaf' of minder braaf) meer in praktijk zouden brengen wat er staat in vers 22 (Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.), ik ben er vast van overtuigd dat het er in de kerk anders uit zou zien ...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zeemeeuw schreef:In de gemeente waar ik gisteren kerkte werd Galaten 5: 14-26 voorgelezen.
Wat ik schrijf is niet prekerig bedoeld, maar als we (zwaar of 'licht', 'braaf' of minder braaf) meer in praktijk zouden brengen wat er staat in vers 22 (Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.), ik ben er vast van overtuigd dat het er in de kerk anders uit zou zien ...
Vertel...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Ho ho! Als we toch met voorbeelden gaan smijten, dan wil ik graag ook een positief voorbeeld noemen. Zo heb ik tijdens een ledenvergadering mijn zorg uitgesproken over de lage opkomst bij weekdiensten (ruim beneden de 10%), wat direct is opgepakt door het de zondag erop via de mededelingen af te lezen, en bij het aflezen van de weekdienst voortaan duidelijk te vermelden dat de kerkeraad er van uit gaat, dat ook die diensten trouw bezocht worden.
Ter uwer info: het was cynisch bedoeld.
Afgewezen schreef:Ik begrijp alle 'brave broeders', à la Ander en Erasmiaan wel, en ten dele hebben ze ook gelijk.
Keerzijde van deze loyaliteit-in-alles is echter dat een predikant of kerkenraad op deze wijze altijd uit de wind gehouden wordt, ook als dat niet terecht is.
Bijv. als een dominee echt niet goed preekt, dan is er 1. een gedeelte van de gemeente dat het niet opvalt ('als de dominee niet goed preekte, zou hij geen dominee bij ons zijn'), 2. een gedeelte van de gemeente dat denkt: het zal wel aan mij liggen, 3. een gedeelte van de gemeente dat het gesprek aangaat, 4. een gedeelte van de gemeente dat denkt: wegwezen. En er zijn nog wel meer delen te bedenken.
-gewijzigd, geen persoonlijke waardeoordelen/jvdg- Sommige mensen bevinden zich standaard in groep 1 of 2. Zij zullen mensen uit groep 3 of 4 nooit (willen of kunnen) begrijpen.
Als je me in het hokje van groep 1 of 2 zet heb je het behoorlijk mis. Ik beroem me er niet op maar ik kan wel eens behoorlijk kritisch zijn en ik ben dat in het verleden ook geweest. Ik heb onder een prediking gezeten waar het niet mee viel om positief te blijven. Maar als het dan wel weer eens mee mocht vallen dan was al dat vorige niet vergeten maar dan ontbrak me wel de lust om daar over door te gaan.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Ander schreef:
Lapressa schreef:het ligt er inderdaad ook ana hoe het gerbacht wordt. We hadden een keer een andere dominee en die moest melden dat er evangelisatiefolders zouden worden gelopen in de week die komen zou. Er waren nog te weinig aanmelders om te helpen. HIj drukte zo enorm op het hart van de gemeente welke verantwoordelijkheid dit inhield en koppelde het aan de preek. Die keer waren er bijna een kwart meer lopers dan anders en dan eigenlijk nodig was.
nee!

Kan jij ook serieus reageren? Als je een probleem hebt mij dan kan je dat persoonlijk aan mij kwijt via een persoonlijk bericht.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Lapressa schreef:
Ander schreef:
nee!

Kan jij ook serieus reageren? Als je een probleem hebt mij dan kan je dat persoonlijk aan mij kwijt via een persoonlijk bericht.
jvdg schreef:Aan de pubers van deze tijd, die het zo moeilijk hebben met alles wat niet mag, en die toch zo getrokken worden door alles van deze tijd, waar moeilijk weerstand aan te bieden is.

En dat temeer doordat ze in eigen kring nauwelijks begrepen worden, en derhalve niet g(b)ewapend worden tegen al die verleidingen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten