Daarbij is niet iedereen in de reformatorische kring het met jou eens dat de politie mag werken op zondag.
Er is wel is een amtsdrager geweigerd voor huisbezoek door mensen, omdat hij bij de politie werkte en ook op zondag diensten draaide.
Wat van de ANWB? Die hebben ook al menig dominee op weg geholpen op zondag.
De wegen worden ook op zondag onderhouden en maken wij ook gebruik van..
Uiteindelijk kan je vrij ver door gaan
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Mijn oude groepscomaandant (vergane glorie van de Rijkspolitie) was trouwens ook van de CGK, net als ik. Hij zat echter bij het BHP.
Hij legde uit: hoogst noodzakelijke dienst.
Geen extra controles, geen auto's wassen.
Ik trok meestal de polder in voor de surveillance, genieten van de natuur.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Synode 1618-1619 heeft besloten dat werken van noodzakelijkheid op de zondag mogen geschieden.
En dat is bindend aan alle hervormde en gereformeerde kerken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder schreef:Synode 1618-1619 heeft besloten dat werken van noodzakelijkheid op de zondag mogen geschieden.
En dat is bindend aan alle hervormde en gereformeerde kerken.
Wat ik wel soms moeilijk vind is, wat zijn de werken van noodzakelijkheid?
Dingen die niet uitgesteld kunnen worden, zoals:
een kalf uit de sloot halen
dieren verzorgen
eten (inclusief bereiden van de maaltijd)
stroom
verwarming
politie
ambulance
brandweer
enz.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
De regelen, aangaande de onderhouding van den Sabbat, of Dag des Heeren, bij de Heeren Professoren, met toestemming van de broederen van Zeeland, ontworpen, zijn voorgelezen en goedgekeurd, en zijn deze navolgende:
I. In het vierde Gebod der Goddelijke Wet is iets ceremonieels en iets zedelijks.
II. Ceremonieel is geweest de rust van den zevenden dag na de schepping en de strenge onderhouding van denzelven dag, het Joodsche Volk bizonder opgelegd.
III. Zedelijk, dat een zekere en gezette dag den Godsdienst zij toegeëigend, en waartoe zoowel rust als tot den Godsdienst eene heilige overdenking er van noodig is,
IV. De Sabbat der Joden afgeschaft zijnde, moet de dag des Heeren door de Christenen plechtig geheiligd worden.
V. Deze dag is sedert de tijden der Apostelen in de eerste Katholieke Kerk altijd onderhouden.
VI. Dezelve dag moet alzoo den Godsdienst toegeëigend worden, dat men op denzelven ruste van alle slaafsche werken, uitgenomen die de liefde en tegenwoordige noodzakelijkheid vereischen, mitsgaders van alle zoodanige vermaken, die den Godsdienst verhinderen.
Wij zijn gewoon om rond een uur of 1 naar bed te gaan. Niet alleen zaterdags maar altijd.
en om 00.00 uur heb ik geen zondagsgevoel.
Dan is wel mijn zaterdagavondgevoel, dus hou ik rekening met de komende zondag.
Kortom: voor mijn gevoel is het zondag als om half 8 mijn wekker gaat en ik de eerste voorbereidingen tref voor de kerkgang.
Daarnaast eindigt voor mij de zondag als ik mijn ogen sluit rond half 2 's nachts.
Het RF is om 00.00 uur gesloten en gaat om 24.00 uur weer open (denk ik). Is dan om vijf over 12 's nachts de zondag voorbij?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Ik denk dat dat niet uitmaakt. De één vind 's ochtends tot 's avonds, en de ander vind van 12 tot 12.
't Probleem van 12 tot 12 is dat je dan op de minuut gaat kijken. Je begaat zowat een zonde als je 5 min na 12 thuis ben. En wil men op zondag naar huis, dan wacht je tot het 1 min over 12 is. Maar goed.. als een ander daarin vrij handelt in zijn geweten vind ik het prima. Ik wacht wel tot maandag .
Wij zijn gewoon om rond een uur of 1 naar bed te gaan. Niet alleen zaterdags maar altijd.
Kortom: voor mijn gevoel is het zondag als om half 8 mijn wekker gaat en ik de eerste voorbereidingen tref voor de kerkgang.
Daarnaast eindigt voor mij de zondag als ik mijn ogen sluit rond half 2 's nachts.
Het RF is om 00.00 uur gesloten en gaat om 24.00 uur weer open (denk ik). Is dan om vijf over 12 's nachts de zondag voorbij?
En als de klok vooruit of achteruit wordt gezet? Hou je daar ook geen rekening mee?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
fluitje schreef:
En als de klok vooruit of achteruit wordt gezet? Hou je daar ook geen rekening mee?
Dat gebeurd op 2 uur 's nachts en dan slaap ik normaal en de wekker blijft op half 8 staan (natuurlijk wordt die wel verzet voor het slapen gaan).
Maar dat heeft niets met het de aanvang van de zondag te maken. Maar alleen met het feit dat ik graag op tijd ben voor mijn ochtenddingen en de kerkgang.
Het blijft een persoonlijke zaak vind ik de zondag. Zo wil de ene alleen naar de kerk en verder het huis niet uit. Da ander vind juist de zondag een goede dag om de natuur in te gaan.
Het begin en eind is ook zo'n punt en iedereen moet doen waar hij of zij zich het beste bij voelt.
Dit is denk ik altijd al een discussie punt geweest, want Paulus schrijft heir al over aan de Romeinen:
Dengene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen. De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Romeinen 14:1 - 5
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
fluitje schreef:Kortom: dienende taken en verzorging van jezelf (levensonderhoud eten etc.) mag.
Geen taken die bedoeld zijn voor geldelijk gewin.
Een werknemer van een fabriek = geldelijk gewin voor het bedrijf en niet dienend.
En de brandstoffensector dan? Bij Shell wordt er ook op zondags gewerkt. De ANWB gaat ook voor de winst. wat te denken van de horeca? Met name de hotels? Wat doe je als je werkt bij een beveiligingsbedrijf en je wordt 's zondags gebeld voor een storing dat een hotelkamer niet meer open wil? wat doe je als je agent 's zondags moet surveilleren bij een muziekfestival? Wat doe je als je als soldaat moet werken op de landmachtdag die op zondag is?
Ik vind het niet gemakkelijk om een scheiding te trekken.
fluitje schreef:Kortom: dienende taken en verzorging van jezelf (levensonderhoud eten etc.) mag.
Geen taken die bedoeld zijn voor geldelijk gewin.
Een werknemer van een fabriek = geldelijk gewin voor het bedrijf en niet dienend.
En de brandstoffensector dan? Bij Shell wordt er ook op zondags gewerkt. De ANWB gaat ook voor de winst. wat te denken van de horeca? Met name de hotels? Wat doe je als je werkt bij een beveiligingsbedrijf en je wordt 's zondags gebeld voor een storing dat een hotelkamer niet meer open wil? wat doe je als je agent 's zondags moet surveilleren bij een muziekfestival? Wat doe je als je als soldaat moet werken op de landmachtdag die op zondag is?
Ik vind het niet gemakkelijk om een scheiding te trekken.
Klopt Jolanda het is niet gemakkelijk.
Maar ik zorg dat mijn benzinetank op zaterdag gevuld is als ik zondags bijvoorbeeld naar mijn ouders ga.
De ANWB is inderdaad een moeilijk punt.
Horeca......hotels.......... ja moeilijk. Iemand ervaringen met christelijke hotels?
De agent: ik word nog regelmatig ingezet voor voetbalwedstrijden. Maar niet ten dienste van de club. We komen niet in de stadions. We zijn puur openbare orde voor buiten het stadion.
De landmachtdag......... ja ik denk dat je als soldaat dat moet en mag weigeren.
Veel dingen moet je goed afwegen. Waarom moet het gedaan worden.
De 24-uurs maatschappij maakt het alleen maar moeilijker, met name voor de werknemers van de multinationals.