David J schreef:Hoi Afgewezen,
Ik denk niet dat we in dezen bij elkaar komen. Er speelt natuurlijk veel mee, bijvoorbeeld de verhouding OT-NT, met name daar waar het gebruik van geweld en 'heilige oorlogen' betreft. En ook wat in de theologie 'geopenbaarde' en 'verborgen' wil van God heet. Voor mij betekent het feit dat Simson kracht van God kreeg nog niet dat Hij het met Simsons daad eens was.
Ik denk dat het inderdaad van belang is het OT in het licht van het NT te lezen. En zeker, puur het feit dat Simson kracht van God kreeg, zegt nog niet dat God het met Simsons daad eens is, maar er is meer (waar ik je reeds op gewezen heb).
David. J. schreef:Het is feitelijk natuurlijk ook niet aan ons om een oordeel over Simsons daad te vellen. Toch heb ik nog een vraag voor je: kun jij je een situatie indenken waarin een christen Simson mag nadoen? Dus je eigen leven nemen om vijanden van God te doden? Zo nee, wat is er dan veranderd in God of in de wereld sinds Simsons tijd?
Nee, net zomin als dat ik me een omstandigheid kan indenken, waarbij het ene volk het andere volk uitroeit in Naam van God. Maar hier betreden we weer een heel nieuw veld met problemen, namelijk dat van 'het geweld in het OT'. Ik ga daar nu geen uitspraken over doen, behalve dan dat wat de Bijbel hierover zegt, voor mij maatgevend is.