En toch vind ik dit een moeilijk criterium, want dan draait het om ik. En misschien ben ik dan wel niet op de juiste plaats om het voedsel te ontvangen.Afgewezen schreef:Ik ben nóch van de duiventilmethode, nóch van de ophokmethode, maar ik heb een simpel criterium: vind ik er voedsel? Zo neen, dan mag ik weg uit die kerk.
Leer der Gereformeerde Gemeenten...
Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...
Misschien, misschien ook niet.Jo-Ann schreef:En toch vind ik dit een moeilijk criterium, want dan draait het om ik. En misschien ben ik dan wel niet op de juiste plaats om het voedsel te ontvangen.Afgewezen schreef:Ik ben nóch van de duiventilmethode, nóch van de ophokmethode, maar ik heb een simpel criterium: vind ik er voedsel? Zo neen, dan mag ik weg uit die kerk.
En natuurlijk draait het om 'ik'. Om wie anders?
volgens mij moet het niet draaien om ik en mijn gevoel, maar of Christus in het middelpunt van de prediking staat. Dan wordt God op het hoogst verheerlijkt, de mens op het diepst vernedert en Christus gekroond.
Zulk één is mijn Liefste, ja zulk één is mijn Vriend en al wat aan Hem is, is gans begeerlijk
Zulk één is mijn Liefste, ja zulk één is mijn Vriend en al wat aan Hem is, is gans begeerlijk
En hoe zit dat met de zonde van ongeloof? Hoort daar ook geen uitsluiting bij, dus van de sacramenten (niet alleen avondmaal maar ook de doop) en bij volharding zelfs uitsluiting van de gemeente?Tiberius schreef:Ok.Mister schreef:Kerken, aan de uitoefening van de tucht.Tiberius schreef: Wie bedoel je met "ze"?
Dan is het antwoord: nee.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nou, dat is een beetje een clichéantwoord, Jo-Ann. Want over die vraag loopt het natuurlijk niet.Jo-Ann schreef:volgens mij moet het niet draaien om ik en mijn gevoel, maar of Christus in het middelpunt van de prediking staat. Dan wordt God op het hoogst verheerlijkt, de mens op het diepst vernedert en Christus gekroond.
Maar ik ga voor mezelf naar de kerk en ik kan zelf alleen maar beoordelen of mijn honger wordt gestild.
Nee. In de gemeente des Heeren zit altijd kaf onder het koren. Zolang dat uitwendig niet te zien is, gebeurt er niks. Opdat niet mogelijk ook de tarwe uitgetrokken worde...Marnix schreef:En hoe zit dat met de zonde van ongeloof? Hoort daar ook geen uitsluiting bij, dus van de sacramenten (niet alleen avondmaal maar ook de doop) en bij volharding zelfs uitsluiting van de gemeente?
ik vond het ook een beetje cliché, maar wist niet hoe ik het beter uit moest drukken.Afgewezen schreef:Nou, dat is een beetje een clichéantwoord, Jo-Ann. Want over die vraag loopt het natuurlijk niet.Jo-Ann schreef:volgens mij moet het niet draaien om ik en mijn gevoel, maar of Christus in het middelpunt van de prediking staat. Dan wordt God op het hoogst verheerlijkt, de mens op het diepst vernedert en Christus gekroond.
Maar ik ga voor mezelf naar de kerk en ik kan zelf alleen maar beoordelen of mijn honger wordt gestild.
Toch zijn dat wel de zaken die in de kerk aan de orde moeten komen en daar kun je de prediking op toetsen.
En wat betreft die honger... als bovenstaande wel de belangrijkste plaats in de preek inneemt en toch wordt de honger niet gestild, dan kunnen er andere zaken zijn waarom die honger niet gestild wordt. En dan is het belangrijk om dat te onderzoeken.
Maar goed, ik ken jouw 'ligging' en bezwaren wel een beetje, dus in die zin begrijp ik je wel. Mijn grootste bezwaar op jouw reactie was dat het teveel op het ik is gericht (niet kwaad bedoeld). Ik hoop dat je me begrijpt.
Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens, of liever ; helemaal niet !Afgewezen schreef:Ik ben nóch van de duiventilmethode, nóch van de ophokmethode, maar ik heb een simpel criterium: vind ik er voedsel? Zo neen, dan mag ik weg uit die kerk.
Ook ik sta graag open naar andere kerkverbanden , zeker als ze qua leer heel dicht bij elkaar liggen.
M.i. mogen bv de HHK en de GerGem absoluut niet gescheiden op blijven trekken. Er is tussen deze twee verbanden zoveel overeenkomst en geestelijke herkenning, dat ik van harte hoop dat op zeer korte termijn intensieve contacten onderhouden zullen gaan worden. Zeker bij de jeugd, en sterker nog, zeker bij betrokken jeugd zie je dat kerkmuren door hen worden afgebroken. Een ontwikkeling die alleen maar toe te juichen is.
Maar dit ter zijde.
Persoonlijk geloof ik dat wel dat we in een kerkverband zijn geplaatst niet om kerkistisch alles buiten ons verband af te wijzen, maar wel om met een gezond kerkelijk besef te staan in een kerkverband en ook het goede daarvoor te zoeken, maar dan wel met een open mind naar andere kerkverbanden toe, en niet zo gespannen, wat helaas wel vaak de kerkelijke praktijk is.
Ook is het heel moeilijk om zelf te bepalen of we nu daadwerkelijk voedsel voor onze ziel ontvangen.
Arglistig is het hart, en misschien hebben we wel heel iets anders nodig dan dat we zelf denken.
Wel zal de prediking getoetst mogen en moeten worden aan Schrift en belijdenis.
Een kerk mogen we niet zomaar verlaten , al is het alleen maar om het feit, dat we als leden ook verantwoordelijk zijn voor de gemeente waar we in geplaatst worden. Wel is het onze plicht om , bij een afwijkende leer , dit ter sprake te brengen en er op te blijven wijzen .
Maar weggaan , nee, we moeten wel wijzen op de plicht die op ons allen rust : om allen een te zijn, maar dan wel als verband en niet een ieder individueel.
Een mooi voorbeeld vind ik altijd de kerkgang van Jezus zelf, die ondanks de blinde leidslieden , elke sabbat opging naar Gods huis om Gods Woord te horen en te spreken.
Ook van andere Bijbelheiligen is het bekend dat ze in de donkerste tijden op bleven gaan naar de tempel.
Ik heb hem al meer opgeschreven maar ik blijf het een leerzame uitspraak vinden :
Is je moeder ziek , dan moet je bidden om herstel , als je moeder je vergiftigd dan moet en mag je vluchten !
Ongeloof kan je iedere avondmaalszondag toch heel goed zien? De NGB heeft het over hypocrieten, die zich als gelovigen voordoen maar dat niet zijn. Als je je niet zo voordoet is het echter duidelijk zichtbaar.Afgewezen schreef:Nee. In de gemeente des Heeren zit altijd kaf onder het koren. Zolang dat uitwendig niet te zien is, gebeurt er niks. Opdat niet mogelijk ook de tarwe uitgetrokken worde...Marnix schreef:En hoe zit dat met de zonde van ongeloof? Hoort daar ook geen uitsluiting bij, dus van de sacramenten (niet alleen avondmaal maar ook de doop) en bij volharding zelfs uitsluiting van de gemeente?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dit bedoelde ik nu net te zeggen...Wilhelm schreef:Ook is het heel moeilijk om zelf te bepalen of we nu daadwerkelijk voedsel voor onze ziel ontvangen.
Arglistig is het hart, en misschien hebben we wel heel iets anders nodig dan dat we zelf denken.
Wel zal de prediking getoetst mogen en moeten worden aan Schrift en belijdenis.
-
We kunnen zowel links als rechts van de brug en daarom de hemelse plicht en roeping het Woord van God kinderlijk eenvoudig te ontvangen en na te volgen (al biddend om verlichting door de Heilige Geest). Alles wat naar ons toekomt (of dat nu van de Boezemsingel uit Rotterdam komt of uit Florida) onderwerpen aan de Schrift. We moeten veel bidden om onderscheiding van geesten, ook voor elkaar. We leven in een verwarrende tijd, ook in het licht van de wederkomst van Jezus Christus. Velen gaan op en neer op de golven van wat mensen zeggen, maar we moeten (om standvastige, stabiele christenen te worden) er zelf uitkomen met de Vader; waar? Aan Zijn voeten, voornamelijk in de persoonlijke, intense omgang met Hem.
Het gaat niet om namen of etiketjes. Werkelijk niet! Ik heb fijne en warme broeders uit de gehele linie van het Lichaam van Christus, van Oud Gereformeerde Gemeente tot Vrij Evangelisch... Het is wel onze roeping een leer te onderwerpen aan Zijn wil, zoals die naar ons toekomt in de Bijbel. Zo heeft het de Heere niet goedgedacht de rechtvaardiging van de wedergeborene op te laten tekenen, maar de rechtvaardiging van de goddeloze. Wat een wonder: zalig worden voor dode honden... door het geloof, het kinderlijk vertrouwen op Jezus Christus en Zijn volbrachte verzoeningswerk aan Golgotha.
Weet je waar het om gaat? Dat het LEVEN de LEER overstijgt! En dat we elkaar mogen vinden in de Levende Christus om in de voorportaal van de hemel op aarde Hem gezamenlijk de eer toe te brengen die Hem toekomt. Hallelujah!
John Kamphuis, Genemuiden
Het gaat niet om namen of etiketjes. Werkelijk niet! Ik heb fijne en warme broeders uit de gehele linie van het Lichaam van Christus, van Oud Gereformeerde Gemeente tot Vrij Evangelisch... Het is wel onze roeping een leer te onderwerpen aan Zijn wil, zoals die naar ons toekomt in de Bijbel. Zo heeft het de Heere niet goedgedacht de rechtvaardiging van de wedergeborene op te laten tekenen, maar de rechtvaardiging van de goddeloze. Wat een wonder: zalig worden voor dode honden... door het geloof, het kinderlijk vertrouwen op Jezus Christus en Zijn volbrachte verzoeningswerk aan Golgotha.
Weet je waar het om gaat? Dat het LEVEN de LEER overstijgt! En dat we elkaar mogen vinden in de Levende Christus om in de voorportaal van de hemel op aarde Hem gezamenlijk de eer toe te brengen die Hem toekomt. Hallelujah!
John Kamphuis, Genemuiden
Het gaat er niet om wat jij of ik vindt, maar wat Gods Woord er van zegt.Marco schreef:Als je van je eigen kerk niet vindt, dat die ware kerk is, waarom ben je er dan lid van? Het lijkt mij dus niet meer dan normaal dat je je eigen kerk een ware kerk vindt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Lijkt me een beetje lastig in dit geval he?caprice schreef:Het gaat er niet om wat jij of ik vindt, maar wat Gods Woord er van zegt.Marco schreef:Als je van je eigen kerk niet vindt, dat die ware kerk is, waarom ben je er dan lid van? Het lijkt mij dus niet meer dan normaal dat je je eigen kerk een ware kerk vindt.
Misschien is de discussie over de tucht weer een topic ansich waard.
Ik denk ook niet dat hier op aarde ware kerken zijn. Overal klinken persoonlijke meningen in door. Kerken worden bestuurd en geleid door mensen. Mensen maken fouten, of ze dat nu willen of niet. Daarom zal de kerk hier op aarde nooit helemaal de ware kerk zijn.
Ik denk ook niet dat hier op aarde ware kerken zijn. Overal klinken persoonlijke meningen in door. Kerken worden bestuurd en geleid door mensen. Mensen maken fouten, of ze dat nu willen of niet. Daarom zal de kerk hier op aarde nooit helemaal de ware kerk zijn.
Laatst gewijzigd door Lapressa op 24 jul 2008, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Je hebt iig Voetsius aan je zeide, die mensen adviseerde in een andere kerk* te kerken als ze daar meer voedsel kregen...Jo-Ann schreef:En toch vind ik dit een moeilijk criterium, want dan draait het om ik. En misschien ben ik dan wel niet op de juiste plaats om het voedsel te ontvangen.Afgewezen schreef:Ik ben nóch van de duiventilmethode, nóch van de ophokmethode, maar ik heb een simpel criterium: vind ik er voedsel? Zo neen, dan mag ik weg uit die kerk.
* Daarmee bedoelde hij een andere kerk binnen de Gereformeerde Kerk, een ander kerkgenootschap was er toen niet echt in NL.