Ik zal dat nakijken, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat Simson de pilaren zo heb doen schudden dat het gebouw in kon storten. Dat kan geen menselijke kracht geweest zijn.J.C. Philpot schreef:Simson zegt: Mijn ziel sterve met de Filistijnen (Richteren 16:30). Vervolgens laat hij doelbewust het gebouw instorten. Simson wist dus waar hij mee bezig was, en wat de gevolgen zouden zijn. Derhalve is er geen enkele reden waarom de definitie zelfmoord hier niet van toepassing zou zijn.albion schreef:Maar was Simson een zelfmoordenaar?? Wordt hij als dusdanig gezien???
Simson, zelfmoordenaar?
Simson, zelfmoordenaar?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- J.C. Philpot
Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar
God gaf Simson zijn oude kracht terug, maar dat is niet relevant of het zelfmoord is of niet. Simson gebruikte die kracht om willens en wetens zijn eigen leven te nemen en de Filistijnen mee te sleuren ("Mijn ziel sterve met de Filistijnen").albion schreef:Ik zal dat nakijken, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat Simson de pilaren zo heb doen schudden dat het gebouw in kon storten. Dat kan geen menselijke kracht geweest zijn.J.C. Philpot schreef:Simson zegt: Mijn ziel sterve met de Filistijnen (Richteren 16:30). Vervolgens laat hij doelbewust het gebouw instorten. Simson wist dus waar hij mee bezig was, en wat de gevolgen zouden zijn. Derhalve is er geen enkele reden waarom de definitie zelfmoord hier niet van toepassing zou zijn.albion schreef:Maar was Simson een zelfmoordenaar?? Wordt hij als dusdanig gezien???
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik zal dat nakijken, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat Simson de pilaren zo heb doen schudden dat het gebouw in kon storten. Dat kan geen menselijke kracht geweest zijn.[/quote]J.C. Philpot schreef:Simson zegt: Mijn ziel sterve met de Filistijnen (Richteren 16:30)albion schreef:
Maar was Simson een zelfmoordenaar?? Wordt hij als dusdanig gezien???
Volgens Polus:
Mijne ziel sterve met de Filistijnen. Dat is, ik wil gaarne de dood ondergaan, indien ik daardoor iets kan toebrengen ter wreking van Gods geschonden eer, en ter verlossing van zijn volk. Dit geval strekt geenszins tot een voorbeeld van navolging of aanmoediging voor degenen, die zichzelf goddeloos ombrengen. Want Simson heeft zijn dood niet uit verlangen naar dezelve, of vrijwillig, gezocht: maar daartoe genoodzaakt en gedwongen zijnde. Zijn begeerte strekte, en zijn ambt als richter vorderde, dat hij moest zoeken de ondergang van deze vijanden en lasteraars van God, en verdrukkers van deszelfs volk: hetwelk hij, in de tegenwoordige omstandigheden, zonder zelf te sterven niet doen kon. Dus was zijn geval zeer gelijk aan dat van zulke, die in de hitte van de strijd, als op de mond van het geschut aanlopen, of zich in een ander blijkbaar gevaar begeven, om een voornemen tegen de vijand uit te voeren: of aan dat van diegenen, welke zich in een brander begeven, om de beste vijandelijke schepen in de vlam te zetten, schoon ze verzekerd zijn van in de onderneming te sneuvelen. Ja verder heeft Simson dit gedaan door Gods ingeving, en met deszelfs goedkeuring, gelijk uit de verhoring van zijn gebed blijkt. Als mede, opdat hij hier in een voorbeeld zijn zou van Christus, welke, door de dood vrijwillig te ondergaan, de vijanden van God, en van deszelfs volk, verdelgd heeft.
Patrick. Eigenlijk kan Simson voor geen zelfmoorder gehouden worden, want hij is tot dit bedrijf bewogen door een helden geest, die van God zelf kwam; opdat hij zich (als ik het noemen mag) zou opofferen ten goede van zijn vaderland. En dit is niet meer geweest dan brave soldaten doen, die hun leven gewillig verliezen ter verdediging van een post, waarop zji, ter behoudenis van hun gehele leger, geplaatst zijn. Zie Hugo de Groot, over het Recht van oorlog en vrede.
- J.C. Philpot
Als je deze argumenten gaat honoreren kun je hetzelfde van mensen met psychische problemen die zelfmoord plegen zeggen. Het is dan geen zelfmoord, want ook deze psychische patient heeft dan zijn dood niet uit verlangen naar dezelve, of vrijwillig, gezocht: maar daartoe genoodzaakt en gedwongen zijnde.Polus schreef:Want Simson heeft zijn dood niet uit verlangen naar dezelve, of vrijwillig, gezocht: maar daartoe genoodzaakt en gedwongen zijnde.
Ik lees nergen dat God Simson ingeeft zichzelf en de Filistijnen om te brengen. Ik lees enkel dat God Simson zijn oude kracht gaf, en dat alles onder God's toelating is geschied.Polus schreef:Ja verder heeft Simson dit gedaan door Gods ingeving, en met deszelfs goedkeuring, gelijk uit de verhoring van zijn gebed blijkt.
Uit het bijbelgedeelte kan ik enkel opmaken dat God Simson zijn oude kracht gaf, en dat alles onder God's toelating is geschied. We moeten hierbij niet vergeten dat ook onze zonden onder God's toelating geschieden, en dat de kracht waarmee wij deze zonden verrichten ook door God is geschonken. Daarmee is onze zonde nog wel zonde, en rust Gods goedkeuring hier niet op!Patrick schreef:Eigenlijk kan Simson voor geen zelfmoorder gehouden worden, want hij is tot dit bedrijf bewogen door een helden geest, die van God zelf kwam; opdat hij zich (als ik het noemen mag) zou opofferen ten goede van zijn vaderland.
Deze manier van rederneren "God zette Simson er aan toe, dus het is geen zelfmoord" is fout. Inderdaad zet God niet aan tot zonde. Omdat een gebouw boven je in te laten storten wel dergelijk zelfmoord is, heeft God Simson niet tot deze daad aangezet (wat ook niet uit het bijbelgedeelte blijkt).
Daarnaast is Simson hier geen type van de Heere Jezus. De Heere Jezus pleegde geen zelfmoord, maar werd door Romeinse soldaten gekruisigd. En niet om mensen om te brengen, maar om mensen te redden!
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 jul 2008, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Er was nog steeds oorlog tussen de Filistijnen en de Israëlieten, daarom is deze daad niet als zelfmoord aan te duiden. Want Simson was nog steeds richter over Israël.J.C. Philpot schreef:Als je deze argumenten gaat honoreren kun je hetzelfde van mensen met psychische problemen die zelfmoord plegen zeggen. Het is dan geen zelfmoord, want ook deze psychische patient heeft dan zijn dood niet uit verlangen naar dezelve, of vrijwillig, gezocht: maar daartoe genoodzaakt en gedwongen zijnde.Polus schreef:Want Simson heeft zijn dood niet uit verlangen naar dezelve, of vrijwillig, gezocht: maar daartoe genoodzaakt en gedwongen zijnde.
Ik lees nergen dat God Simson ingeeft zichzelf en de Filistijnen om te brengen. Ik lees enkel dat God Simson zijn oude kracht gaf, en dat alles onder God's toelating is geschied.Polus schreef:Ja verder heeft Simson dit gedaan door Gods ingeving, en met deszelfs goedkeuring, gelijk uit de verhoring van zijn gebed blijkt.
Uit het bijbelgedeelte kan ik enkel opmaken dat God Simson zijn oude kracht gaf, en dat alles onder God's toelating is geschied. We moeten hierbij niet vergeten dat ook onze zonden onder God's toelating geschieden, en dat de kracht waarmee wij deze zonden verrichten ook door God is geschonken. Daarmee is onze zonde nog wel zonde, en rust Gods goedkeuring hier niet op!Patrick schreef:Eigenlijk kan Simson voor geen zelfmoorder gehouden worden, want hij is tot dit bedrijf bewogen door een helden geest, die van God zelf kwam; opdat hij zich (als ik het noemen mag) zou opofferen ten goede van zijn vaderland.
Deze manier van rederneren "God zette Simson er aan toe, dus het is geen zelfmoord" is fout. Inderdaad zet God niet aan tot zonde. Omdat een gebouw boven je in te laten storten wel dergelijk zelfmoord is, heeft God Simson niet tot deze daad aangezet (wat ook niet uit het bijbelgedeelte blijkt).
Daarnaast is Simson hier geen type van de Heere Jezus. De Heere Jezus pleegde geen zelfmoord, maar werd door Romeinse soldaten gekruisigd. En niet om mensen om te brengen, maar om mensen te redden!
De uitleg van deze uitleggers vind ik toch betrouwbaarder. En ik heb van verschillende dominees altijd gehoord dat Simson als een type van de Heere Jezus werd aangeduid.
Simson was een type van de Gemeente.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
hoe bedoel je dit? (ik snap het niet helemaalGian schreef:Simson was een type van de Gemeente.

Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Wel eens wat over gehoord. Simsons leven bevat veel paralellen met de Nt gelovige. Hij moest door de Geest leven, en als hij dat niet deed ging het fout.hmprff schreef:hoe bedoel je dit? (ik snap het niet helemaalGian schreef:Simson was een type van de Gemeente.)
Zo moet onze wandel geestelijk zijn, en moeten wij onze vleselijke begeerten doden.
Helaas vaker theorie dan praktijk...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hé mooi! Met nieuwe kijk op Simson, ga ik die verhalen maar weer een keer lezenGian schreef:Wel eens wat over gehoord. Simsons leven bevat veel paralellen met de Nt gelovige. Hij moest door de Geest leven, en als hij dat niet deed ging het fout.hmprff schreef:hoe bedoel je dit? (ik snap het niet helemaalGian schreef:Simson was een type van de Gemeente.)
Zo moet onze wandel geestelijk zijn, en moeten wij onze vleselijke begeerten doden.
Helaas vaker theorie dan praktijk...

Thanks

My one and only goal;
His image in my soul.
Dit is een mooie gedachte maar toch is die reden niet waar Simson om bid vlak voor zijn daad, zijn gebed gaat over het wreken van zichzelf. Of lees ik de tekst dan te letterlijk?albion schreef:Volgens Polus:
Mijne ziel sterve met de Filistijnen. Dat is, ik wil gaarne de dood ondergaan, indien ik daardoor iets kan toebrengen ter wreking van Gods geschonden eer, en ter verlossing van zijn volk.
Toen riep Simson tot den HEERE, en zeide: Heere, HEERE! gedenk toch mijner, en sterk mij toch alleenlijk ditmaal, o God! dat ik mij met een wrake voor mijn twee ogen aan de Filistijnen wreke.
Re: Simson, zelfmoordenaar?
Simson pleegde Jihad in een oorlog die door God zelf bevolen was.
Ik denk inderdaad niet, dat je Simson als zelfmoordenaar kan beschouwen.
Bij een zelfmoordenaar (zoals het in het 6e gebod bedoeld wordt) gaat het erom, dat hij zelf dood wil. Eventuele andere doden neemt hij op de koop toe.
Bij Simson was het precies andersom.
De verwarring komt, denk ik, bij de woorden "zelfmoordaanslag", etc. Strikt genomen klopt dat ook niet.
Bij een zelfmoordenaar (zoals het in het 6e gebod bedoeld wordt) gaat het erom, dat hij zelf dood wil. Eventuele andere doden neemt hij op de koop toe.
Bij Simson was het precies andersom.
De verwarring komt, denk ik, bij de woorden "zelfmoordaanslag", etc. Strikt genomen klopt dat ook niet.
Simson pleegde 'heilige oorlog'(=Jihad) in een oorlog (..) ???memento schreef:Simson pleegde Jihad in een oorlog die door God zelf bevolen was.
Huh?
My one and only goal;
His image in my soul.
Wij hadden afgelopen zondag ook een preek over dit gedeelte, waarin Simson inderdaad als een type van Christus werd afgebeeld. Maar ook ik heb daar grote moeite mee. Simsons eigen woorden laten alleen een verlangen naar wraak voor het hem persoonlijk aangedane leed zien: "...dat ik mij met een wrake wreke voor mijn twee ogen!". De Filistijnen die hij doodde, waren ook geen soldaten, maar feestvierende burgers. De Palestijn die zich in restaurant vol Isreali's opblaast, doet dat uit dezelfde motivatie. Of je een gebouw nu laat instorten door het op te blazen, of door de pilaren om te duwen, lijkt me niet echt een relevant verschil.
Bovendien is Simsons leven ook weinig verheffend geweest. Hij was niet letterlijk richter, in de zin dat hij recht sprak of een aanvoerder van zijn volk was. Hij vocht al zijn gevechten met de Filistijnen alleen. Als je de verhalen leest, lijkt het ook vooral op een persoonlijke vete vanwege het onrecht dat de Filistijnen hem aandeden op zijn bruiloft. Sowieso: wie slaat er nou dertig mannen dood als hij een weddenschap verliest, ook al is dat verlies oneerlijk verlopen? Dat is simpelweg een grote misdaad. Je kunt wel zeggen dat er oorlog was met de Filistijnen, maar ten tijde van Simson lijkt er geen sprake van een geregelde oorlog. Simson zelf kan tenslotte blijkbaar gewoon naar de gunsten van een Filistijns meisje dingen en met toestemming van haar en zijn ouders (ze waren tenslotte aanwezig) trouwen, inclusief een grote bruiloft. Pas daarna loopt het tussen de Filistijnen en Simson uit de hand. De Israelieten zelf beschouwden hem blijkbaar eerder als een misdadiger dan als een kampioenssoldaat, getuige het feit dat ze hem op Filistijns verzoek uitleveren. En ik vermoed dat velen van ons het met hen eens zouden zijn, als we niet al sinds de basisschool gewend zouden zijn aan deze verhalen.
Dat alles nog even afgezien van z'n allesbehalve gezonde seksuele moraal.
Kortom: dat Simson bij de geloofshelden in Hebreeen wordt genoemd, is zijns ondanks. Z'n leven en sterven was er niet naar. Maar juist dat zou wel eens de belangrijkste boodschap van de Simsonverhalen kunnen zijn...
Bovendien is Simsons leven ook weinig verheffend geweest. Hij was niet letterlijk richter, in de zin dat hij recht sprak of een aanvoerder van zijn volk was. Hij vocht al zijn gevechten met de Filistijnen alleen. Als je de verhalen leest, lijkt het ook vooral op een persoonlijke vete vanwege het onrecht dat de Filistijnen hem aandeden op zijn bruiloft. Sowieso: wie slaat er nou dertig mannen dood als hij een weddenschap verliest, ook al is dat verlies oneerlijk verlopen? Dat is simpelweg een grote misdaad. Je kunt wel zeggen dat er oorlog was met de Filistijnen, maar ten tijde van Simson lijkt er geen sprake van een geregelde oorlog. Simson zelf kan tenslotte blijkbaar gewoon naar de gunsten van een Filistijns meisje dingen en met toestemming van haar en zijn ouders (ze waren tenslotte aanwezig) trouwen, inclusief een grote bruiloft. Pas daarna loopt het tussen de Filistijnen en Simson uit de hand. De Israelieten zelf beschouwden hem blijkbaar eerder als een misdadiger dan als een kampioenssoldaat, getuige het feit dat ze hem op Filistijns verzoek uitleveren. En ik vermoed dat velen van ons het met hen eens zouden zijn, als we niet al sinds de basisschool gewend zouden zijn aan deze verhalen.
Dat alles nog even afgezien van z'n allesbehalve gezonde seksuele moraal.
Kortom: dat Simson bij de geloofshelden in Hebreeen wordt genoemd, is zijns ondanks. Z'n leven en sterven was er niet naar. Maar juist dat zou wel eens de belangrijkste boodschap van de Simsonverhalen kunnen zijn...
Simson voerde een heilige oorlog, wat gerechtvaardigd was omdat God die oorlog geboden had. Israël had namelijk eerder de opdracht gekregen de Filisteinen uit te roeien.JaCa schreef:Simson pleegde 'heilige oorlog'(=Jihad) in een oorlog (..) ???memento schreef:Simson pleegde Jihad in een oorlog die door God zelf bevolen was.
Huh?
Daarnaast een probleem over hoe wij over zelfmoord denken. Als in een oorlog een groep soldaten op het slagveld een levensgevaarlijke poging doen de vijand uit te schakelen, zijn het helden. Maar als een weerloze gevangene duizenden vijanden in 1 keer weet uit te schakelen, is het een zelfmoordenaar?