In een gesprek met een collega over het ontstaan van de wereld, het bestaan van God etc. haalde hij telkens feiten uit een programma 'Zeitgeist' aan. Hij vond dat ik dit programma echt een keer moest zien en was benieuwd wat ik daarvan vond. Verschillende keren na dat gesprek vroeg hij me of ik het al gezien had.
Eerlijk gezegd had ik het nog niet bekeken, omdat ik niet wist of het verstandig zou zijn. In eerdere gesprekken ben ik ook ontzettend gaan twijfelen door alles wat er gezegd was en ik was bang dat dit opnieuw zou gebeuren.
Veel mensen zeggen: in de Bijbel staat dat we alles mogen onderzoeken, als we het goede behouden (1 Thess 5:21). Deze tekst staat echter m.i. in een heel ander verband, namelijk dat we moeten onderzoeken of dat wat er geleerd wordt, getoetst kan worden aan de Schriften. Zoals ook de verwijstekst Joh. 4:1 zegt: Geliefden, gelooft niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
Net las ik ook de tekst in Sirach 3:20 en 24; Onderzoek geen dingen die te moeilijk voor je zijn, probeer niet te begrijpen wat je verstand te boven gaat. (...) Immers, velen zijn door hun eigen ideeën misleid, loze vermoedens hebben hun denkkracht ontwricht. (NBV).
Hoe staan jullie hier tegenover of hoe gaan jullie hier mee om?