Plaisier pleit voor nieuwe belijdenis na kerkfusie

Robert

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Ik meen die in alle liefde, als jij echt graag bekeerd zou willen zijn, dan ben je bekeerd! Niet omdat het makkelijk is, om omdat het zomaar gaat, maar omdat Hij dit in je gewerkt heeft!
Dit doet mij voorkomen alsof het kunnen verdienen. zo van ik wil het, dus ik krijg het ook. Dit lijkt mij niet juist. tuurlijk staan er genoeg teksten in de bijbel die daarop duiden, maar het kan volgens mij niet zo zijn van u vraagt Wij draaien.

tukker
Als je per sé mijn woorden wilt verdraaien als het om deze zaken gaat ben je wel erg gevaarlijk bezig tukkertje.

Ik zal eerst uit geduld uitleggen wat ik zei,
ik zei dat als je er naar verlangd (dat is niet iets DOEN dat is een bepaalde staat waarin je verkeerd)

Als je naar God's bekering verlangd, dan heeft Hij dat al in je gewerkt!
Hoe jij dat ooit met 'verdienen' kunt verwarren is mij een compleet raadsel.

Dat bracht dan ook de vraag in mij op:
Wil jij wel zekerheid, of vind je het eigenlijk wel prettig dat je in een vrome onzekerheid leeft?
Carpe Diem tamen Memento Mori
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Parsifal,

Natuurlijk mag een belijdenis aansluiten bij de taal van deze tijd, tenslotte horen we zondag aan zondag ook niet: Credo, in Deum Patrum .... maar ik geloof in God de Vader.

Maar het is zoals Parsifal schrijft 'ik wordt een beetje benauwd van Ds. Plaisier'

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Robert

Bericht door Robert »

De vorm die nu in de kerk is is toch ook eigen-gemaakt.
Of dachten jullie dat de apostelen de psalmen op hele noten op de wijs die wij gebruiken zongen, en dat de liturgie toen ook al net zo in elkaar zat?

Om niet te spreken over de vormen van doop en avondmaal.

Vormen blijven vormen
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Al lezend in het college van Dr. B. Plaisier kwam ik nog enkele opmerkelijke opmerkingen tegen. Ik noem er een aantal. Wie hem wil lezen kan hem op de site van http://www.sowinfo of hier vinden.

Plaisier betreurt oa de breuk met de Christelijk Ger. Kerken ea, en ervaart dat als een open wond. Het is echter niet alleen deze breuk nee hij zegt 'Het is pijnlijk dat de verhoudingen met de Rooms-katholieke kerk de laatste decennia institutioneel niet veel verder gekomen – het tegendeel is soms het geval, hoewel op plaatselijk vlak de samenwerking soms zeer intensief is.
Ook wijs ik op allerlei nieuwe oecumenische verhoudingen, die voor onze kerken van steeds groter belang zullen worden: de relatie met de evangeli-cals, de pinksterkerken en migrantenkerken, die vaak verwant zijn aan de-ze denominaties
.

Ook spreekt Dr. Plaisier over de positie van de 'orthodoxe hervormden' en de GB in de verleden tijd. Blijkbaar is voor hem dit al een gepasseerd station!

Voor een stroming als de gereformeerde bond was echter een belangrijker en beslissender probleem de instroom van Gereformeerden in de verenigde kerk. De verandering van confessionele kleur die bij de Gereformeerden in een tijdsbestek van niet meer dan twee decennia had plaatsgevonden, deed de orthodoxe hervormden vrezen in een vrije val te worden meegenomen.

Ik citeer hem nu los:

Het is naar mijn overtuiging dan ook een droombeeld om zonder confessies kerk te zijn.

Ook citeert hij A. van Ruler:

In dit verband wil ik aandacht vragen voor de visie van Arnold van Ruler. Hij zag de belijdenis als het liefdeslied van de bruid, de ademtocht van het lichaam van Christus. Ik citeer: “Gelijk de man tot de vrouw zegt – als het uur der minne slaat -: ‘wat ben je lief, zóó zegt de kerk ook in de bloeiperioden van haar geestelijk leven tot God: wat zijt Gij goed. En dát is haar belijdenis.â€
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Robert

Bericht door Robert »

Wat betreft evangelicals / pinkstergemeenten ed. onderschrijf ik wat hij zegt. Al ben ik het niet altijd met vormen en gewoonen / tradities in die gemeenten eens en leg ik zelf persoonlijke andere nadrukken, is het wel zo dat deze gemeenten net zo rechtzinnig zijn als wij. (en wij van hen kunnen leren, zoals zij van ons kunnen leren. helaas is er alleen een wederzijdse afkeer)

Wat betreft de roomse kerk, ik denk dat zeker in Nederland de roomse kerk en zeker veel katholieken steeds meer onze kant op komen.

In deze kerk zitten veel ware christenen die onze broeders en zusters zijn.
strik

Bericht door strik »

[quote]Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
een belemmering voor een breed en vruchtbaar gebruik van deze confessionele geschriften. Van ons kan niet verwacht worden dat wij zullen geloven op de wijze van ons voorgeslacht. Daarbij komt dat wij op bepaalde gebieden tot andere overtuigingen zijn gekomen. Wij hebben oog gekregen voor elementen uit het bijbels getuigenis die 400 jaar geleden volstrekt verwaarloosd zijn.â€
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Het RD van 2-9 berichtte dat dr. B. Plaisier, scriba van de SoW-kerken, een nieuwe, moderne belijdenis wenselijk acht. Ds. P. den Ouden wil daar enkele kanttekeningen bij plaatsen.
.
Op zichzelf doet het voorstel van dr. B. Plaisier om de eerste generale synode van de PKN een nieuwe belijdenis op schrift te laten stellen, sympathiek aan, want het zal ongetwijfeld ingegeven zijn door grote bezorgdheid of de kerk nog wel in staat is de moderne (kerk)mens te bereiken. Die denkt en voelt immers totaal anders dan het voorgeslacht, en de samenleving stelt vragen die nog nooit eerder gesteld zijn. Vandaar het voorstel om een nieuw belijdenisgeschrift op te stellen, dat ingaat op de vragen die deze tijd aan ons stelt.
.
Onbijbels
Er is echter meer aan de hand. Behalve dat de klassieke belijdenisgeschriften voor de moderne mens op een aantal essentiële punten tekort zouden schieten, vindt Plaisier namelijk dat de gereformeerde leer zoals die in de belijdenisgeschriften is verwoord, hier en daar onbijbels is.
.
Dat lijkt mij althans de gerechtvaardigde conclusie van zijn uitspraak: „Daarbij komt, dat wij op bepaalde gebieden tot andere overtuigingen zijn gekomen.â€
Liever Turks dan Paaps
Jelle

Bericht door Jelle »

Je bent me voor Matthijs, ik had het artikel van den Ouden ook al in mijn werkkamer gelegt om te scannen, een mooi stuk waar ik volledig achter kan staan.

Ik denk ook dat Plaisier meer ellende over de kerk heen roept als zijn visie door zou gaan.
Volgens mij lopen er dan nog meer weg uit de PKN.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door JelleIk denk ook dat Plaisier meer ellende over de kerk heen roept als zijn visie door zou gaan.
Volgens mij lopen er dan nog meer weg uit de PKN.
Straks als ze allemaal meegevoerd zijn naar de PKN, dan zullen zeggen, dat ze met angst en beven (zie jij ze beven?) de nieuwe belijdenis zullen aanvaarden..

Mensen die de HC, DL, NGB niet bevindelijk verstaan willen wel graag een andere belijdenis. Je zult straks zien hoeveel mensen er voor zijn. Dat is de mens geworden na de val! Duisternis liever dan het licht...

Maar ik hoop en bid dat allemaal niet door gaat.. 't verschrikkelijk wat er straks gebeuren gaat.. IK maak me zorgen voor 2 of 3 generaties na ons. Als de Heere dan nog niet terug is gekomen op de wolken des hemels.

De kandelaar wijkt van Nederland. Dat lijkt me heel duidelijk!
Liever Turks dan Paaps
limosa

Bericht door limosa »

Wie nu, na alle discussie die er is geweest meegaat schrikt toch niet zo snel meer . . . ?

Wie op een hellend vlak gaat zitten moet zich niet verbazen als hij na enige begint te verschuiven.
Jelle

Bericht door Jelle »

Daar heb je gelijk in Limosa. Vaak is het in vele dingen zo dat de eerste stap is niet zo erg mar meestal blijkt dat nou net die eerste stap het begin van het einde is.
Zo zie ik in mijn eigen kerk hoe er in de loop der jaren steeds meer kon en nu steeds meer moet. De stappen volgen elkaar nu in rap tempo op naar het einde.
Plaats reactie