Strik,
Erg of-topic misschien, maar praktiseert de OK de kinderdoop?
Waarom stel ik die vraag? Wel omdat op de site ik de volgende opmerking tegenkom:
Iemand die gedoopt wordt legt zijn oude ik af en doet een nieuwe mens aan: Jezus Christus.
Kinderdoop in de Orthodoxe Kerk
- ndonselaar
- Contacteer:
Kinderdoop in de Orthodoxe Kerk
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Nico,
Misschien moet je dit in een ander topic plaatsen?
Gij hebt Christus aangedaan, Halleluja."
[Aangepast op 3/9/03 door strik]
Misschien moet je dit in een ander topic plaatsen?
"Gij allen die in Christus zijt gedoopt.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Betekent dat dan, in de visie van Orthodoxe Kerk, dat de dopeling zijn oude mens aflegt en de nieuwe mens: Jezus Christus aandoet?
Groeten,
Gij hebt Christus aangedaan, Halleluja."
[Aangepast op 3/9/03 door strik]
- ndonselaar
- Contacteer:
Strik,
Als je hier Galaten 3,27 aanhaalt kan ik niet met je meegaan. Paulus verbindt hier nadrukkelijk de rechtvaardiging door het geloof aan en dus in Christus gedoopt zijn.
Groeten,
Als je hier Galaten 3,27 aanhaalt kan ik niet met je meegaan. Paulus verbindt hier nadrukkelijk de rechtvaardiging door het geloof aan en dus in Christus gedoopt zijn.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Twee dingen.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Paulus verbindt hier nadrukkelijk de rechtvaardiging door het geloof aan en dus in Christus gedoopt zijn.
Zou jij de hele zin nog even willen herformuleren, ik kom er simpelweg alleen al grammaticaal niet achter wat je nu wilt zeggen.
Algemeen gesproken zal ik geen discussie voeren of iets wel of niet Bijbels is, ik heb wel eens eerder aangegeven dat de dingen bij ons zijn zoals ze zijn, gebaseerd op Schrift en Traditie (kun je ook op de website lezen overigens), en dat dit alles ontstaan is tussen de eerste en de 9de eeuw. Na het zevende concilie is er in de orthodoxe kerk in feite niets meer veranderd. Wij kennen de kinderdoop al vanaf het allereerste moment, omdat ook de apostelen al kinderen doopten.
Ik kan me echter wel voorstellen dat de tekst over de kinderdoop op de website niet helemaal duidelijk is, ik zal onze priester vragen of hier op termijn iets in aangepast kan worden.
Oh ja, die tekst (uit Galaten?) is ook de tekst van het dooptropaar, en wordt in de doopliturgie en in de paasmetten gezongen in plaats van het Trisagion (Heilige God, Heilige Sterke, Heilige Onsterflijke, ontferm U over ons).
[Aangepast op 5/9/03 door strik]
- ndonselaar
- Contacteer:
Strik,
Het gaat mij erom of we erkennen dat de Doop een teken en zegel van het genadeverbond is, ook de kinderdoop, maar dat we tevens belijden dat ook al is iemand gedoopt, het noodzakelijk is om in Christus gedoopt te zijn.
Groeten,
Het gaat mij erom of we erkennen dat de Doop een teken en zegel van het genadeverbond is, ook de kinderdoop, maar dat we tevens belijden dat ook al is iemand gedoopt, het noodzakelijk is om in Christus gedoopt te zijn.
Groeten,
- ndonselaar
- Contacteer:
Nogmaals Strik, ik lees in Gods Woord dat Abraham de kinderen besneed als teken van het genadeverbond, daarom dopen wij ook onze kinderen, maar de OK zegt van de doop iemand die gedoopt wordt legt zijn oude ik af en doet een nieuwe mens aan: Jezus Christus. Spreekt ze hier ook van de kinderdoop of van de volwassendoop?
Groeten,
Groeten,
Maakt niet uit. Ik ga je wellicht geen antwoord geven, maar toch:
Ik ben als baby gereformeerd gedoopt, en dat doe je maar één enkele keer (mits in de naam van de Drie-eenheid).
Op Athos (en in Griekenland) erkennen ze een andere doop (het onderdompelingsgedeelte dan) dan de Orthodoxe doop niet, dus ben ik daar regelmatig 'bestookt' met opmerkingen dat ik me vooral moet laten dopen (niet herdopen dus, want in hun ogen ben ik niet gedoopt). Maar goed, dat is alleen daar, dus blijft dat ik als baby gedoopt ben door besprenkeling.
Vervolgens is bijna (nu alweer) 1,5 jaar geleden de doop 'afgemaakt' door de toediening van het chrisma (zie de website). En alle rituelen, niet alleen de handelingen, maar ook de woorden daarbij uitgesproken, hebben een betekenis die wordt gestaafd door bijbelteksten.
Als niet gedoopte volwassene maak je het hele ritueel mee: Het verzaken van de duivel (excorcisme), het aannemen van Christus, het lezen van de Geloofsbelijdenis (dit alles gebeurt buiten de kerkzaal), vervolgens het zegenen van het doopwater, de doop door drievoudige onderdompeling, het heilig chrisma, de drievoudige rondgang door de kerk (rond het doopvont of doopbad), tijdens welke de dooptropaar (vorige postings) wordt gezongen. En daartussen natuurlijk nog vele andere gebeden en gezangen.
Hierna nog het haarsnijden, van peetouder en dopeling, dat wordt in bijenwas gekneed, om aan te geven dat peetouder en dopeling niet meer te scheiden zijn.
In feite gebeurt dit bij baby's en kleine kinderen precies gelijk, alleen vinden alle stukken, waar de baby of het kind niet voor zichzelf kan spreken, de peetouder dit voor hem/haar doet.
En worden wij dus allen in Christus gedoopt, en bekleden wij ons met Christus.
Ik ben als baby gereformeerd gedoopt, en dat doe je maar één enkele keer (mits in de naam van de Drie-eenheid).
Op Athos (en in Griekenland) erkennen ze een andere doop (het onderdompelingsgedeelte dan) dan de Orthodoxe doop niet, dus ben ik daar regelmatig 'bestookt' met opmerkingen dat ik me vooral moet laten dopen (niet herdopen dus, want in hun ogen ben ik niet gedoopt). Maar goed, dat is alleen daar, dus blijft dat ik als baby gedoopt ben door besprenkeling.
Vervolgens is bijna (nu alweer) 1,5 jaar geleden de doop 'afgemaakt' door de toediening van het chrisma (zie de website). En alle rituelen, niet alleen de handelingen, maar ook de woorden daarbij uitgesproken, hebben een betekenis die wordt gestaafd door bijbelteksten.
Als niet gedoopte volwassene maak je het hele ritueel mee: Het verzaken van de duivel (excorcisme), het aannemen van Christus, het lezen van de Geloofsbelijdenis (dit alles gebeurt buiten de kerkzaal), vervolgens het zegenen van het doopwater, de doop door drievoudige onderdompeling, het heilig chrisma, de drievoudige rondgang door de kerk (rond het doopvont of doopbad), tijdens welke de dooptropaar (vorige postings) wordt gezongen. En daartussen natuurlijk nog vele andere gebeden en gezangen.
Hierna nog het haarsnijden, van peetouder en dopeling, dat wordt in bijenwas gekneed, om aan te geven dat peetouder en dopeling niet meer te scheiden zijn.
In feite gebeurt dit bij baby's en kleine kinderen precies gelijk, alleen vinden alle stukken, waar de baby of het kind niet voor zichzelf kan spreken, de peetouder dit voor hem/haar doet.
En worden wij dus allen in Christus gedoopt, en bekleden wij ons met Christus.
- ndonselaar
- Contacteer: