Het is niet insinuerend en arrogant van toon geschreven. Deze man is ambtsdrager en schrijft ons vanuit zijn hart een welgemeend advies. Dat is niet arrogant, dat vind ik niet meer dan terecht. Het gaat niet om wie er verworpen is, het gaat erom of je weet ingewonnen te zijn voor het Koninkrijk van Christus!Afgewezen schreef:Dat is de meest flauwe opmerking die je kunt maken!Mister schreef:Ik zou zeggen: lees het gedeelte van de vader van Jolanda nog maar eens goed door.
Een stuk dat 'illegaal' is geplaatst en dan ook nog eens behoorlijk insinuerend en arrogant van toon is, moet je daar zo de loftrompet over steken?
God haat de verworpenen.
Re: God haat de verworpenen.
Ik kan me erg boos maken om dit soort vroomheid, laat ik het maar eerlijk zeggen.Mister schreef:Het gaat niet om wie er verworpen is, het gaat erom of je weet ingewonnen te zijn voor het Koninkrijk van Christus!
Natuurlijk gaat het erom of je weet ingewonnen te zijn voor het Koninkrijk van Christus. Maar dat hoeft noch een ambtsdrager die zijn neus even om de hoek steekt, noch Mister, noch wie dan ook ons hier te komen vertellen.
Maar als er zó met alle discussies omgegaan moet worden, sluit dan RF maar. Of laten we er een reformatorische babbelbox van maken. Want verder mogen we toch niks zeggen, want dan komen de opgeheven vingertjes en de welgemeende waarschuwingen.
Bah!
Afgewezen schreef:Een stuk dat 'illegaal' is geplaatst en dan ook nog eens behoorlijk insinuerend en arrogant van toon is, moet je daar zo de loftrompet over steken? En dat vervolgens gebruiken om je medeforummers mee om de oren te slaan?
sorry afgewezen, maar ik snap niet waar die heftigheid opeens vandaan komt...Afgewezen schreef:Ik kan me erg boos maken om dit soort vroomheid, laat ik het maar eerlijk zeggen.Mister schreef:Het gaat niet om wie er verworpen is, het gaat erom of je weet ingewonnen te zijn voor het Koninkrijk van Christus!
Natuurlijk gaat het erom of je weet ingewonnen te zijn voor het Koninkrijk van Christus. Maar dat hoeft noch een ambtsdrager die zijn neus even om de hoek steekt, noch Mister, noch wie dan ook ons hier te komen vertellen.
Maar als er zó met alle discussies omgegaan moet worden, sluit dan RF maar. Of laten we er een reformatorische babbelbox van maken. Want verder mogen we toch niks zeggen, want dan komen de opgeheven vingertjes en de welgemeende waarschuwingen.
Bah!
het klinkt alsof je met je verkeerde been uit bed bent gestapt

Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Op een REFO-forum op je kop krijgen omdat je 'vroom' doet, het zal wel aan mij liggen dat ik het niet snap.
Wat mij betreft:
Wat mij betreft:

Peter Langerak schreef:Ik heb echt nog nooit ervaren, als ouderling in de rechterflank van de Ger. gezindte, dat als men overtuigd is van de staat waar men in verkeert, zondaar voor God,
men zich druk maakt over dit soort onderwerpen.
Als iemand zich druk maakt over dit soort onderwerpen was meestal de levende relatie met de HEERE niet aanwezig.
Mister schreef:Het is niet insinuerend en arrogant van toon geschreven.

Om eerlijk te zijn, Mister, ben ik dan uiterst benieuwd welke toon jij wel insinuerend of arrogant vindt.
Bovendien strijdt deze posting met de forumregel om niet op de persoon te spelen.
Maar goed: ik ga er vanuit dat dit een eenmalige actie was.
On-topic maar weer.
Oké. Ik haal even mijn oude post naar boven:
Een kleine kanttekening wil ik in het geheel van deze discussie wel maken.
Het is iets anders een tekst te willen uitleggen, zodat deze past in het geheel van de Schrift, en het is iets anders een tekst pasklaar te willen maken voor een bepaald systeem.
Daarom is het niet per se verkeerd om in bepaalde gevallen te kijken of een tekst wel zó opgevat moet worden als het op het eerste gezicht lijkt. Dat kan met teksten waarin 'alle' gebruikt, zeker het geval zijn.
Toevallig stuitte ik bij lezing op Hebr. 4:4: "... En God heeft op de zevende dag van al Zijn werken gerust."
Zeggen we dan ook: er staat 'al Zijn werken', dus heeft God na de zevende dag niet meer gewerkt? Want anders stond er wel...
Nee, want in het verband van de gehele Schrift weten we dat God wél werkt, tot vandaag toe, en dat er ongetwijfeld bedoeld zal zijn Zijn scheppingswerken.
Is dat een tekst pasklaar maken voor een systeem? Nee, het is de Bijbel lezen met je verstand en met oog voor het geheel.
Een kleine kanttekening wil ik in het geheel van deze discussie wel maken.
Het is iets anders een tekst te willen uitleggen, zodat deze past in het geheel van de Schrift, en het is iets anders een tekst pasklaar te willen maken voor een bepaald systeem.
Daarom is het niet per se verkeerd om in bepaalde gevallen te kijken of een tekst wel zó opgevat moet worden als het op het eerste gezicht lijkt. Dat kan met teksten waarin 'alle' gebruikt, zeker het geval zijn.
Toevallig stuitte ik bij lezing op Hebr. 4:4: "... En God heeft op de zevende dag van al Zijn werken gerust."
Zeggen we dan ook: er staat 'al Zijn werken', dus heeft God na de zevende dag niet meer gewerkt? Want anders stond er wel...
Nee, want in het verband van de gehele Schrift weten we dat God wél werkt, tot vandaag toe, en dat er ongetwijfeld bedoeld zal zijn Zijn scheppingswerken.
Is dat een tekst pasklaar maken voor een systeem? Nee, het is de Bijbel lezen met je verstand en met oog voor het geheel.
Al is het inderdaad beter om on-topic te gaan en de post te laten rusten, wil ik toch nog even reageren op het berichtje van dhr. Langerak. Niet om de discussie op te rakelen, want ik ben het met Tiberius eens dat dit eenmalig was en dat we beter verder kunnen gaan waar we waren. Maar meer in het algemeen en dan even inhakend op deze opmerking:
Maar zoals Peter Langerak dit hierboven zegt, is weer de andere kant. Als je je hierover druk maakt, dan heb je geen relatie met de Heere. Maar ik denk dat meneer Langerak dan de discussie verkeerd heeft ingeschat. Voor mijzelf - en ik weet dat dit bij veel reageerders hier hetzelfde is - is het juist bewogenheid die ervoor zorgt dat ik nog mee doe met deze discussie. Niet omdat ik zo graag discussieer over de verborgen dingen van God en over allerlei leerstellingen. Maar omdat in deze discussie dingen naar voren komen die me raken, zoals ze ook veel anderen raken. Waarom? Dat kan zijn omdat je er zelf mee worstelt of hebt geworsteld, dat kan zijn omdat je personen in je omgeving ziet die door dit verkeerd te gebruiken klem lopen in verkeerde gedachten over de Heere, dat kan zijn omdat je zelf God als een liefdevolle Vader voor zondaren hebt leren kennen en het je raakt als anderen koste wat kost zijn haat voor mensen willen bewijzen, dat kan zijn omdat je mensen ziet die worstelen met dingen die ze niet rond kunnen krijgen, dat kan zijn omdat je mensen teksten ziet aanpassen om hun eigen gedachten kloppend te krijgen en zo zijn er nog veel meer redenen die heel persoonlijk kunnen zijn. En ik ben ervan overtuigd dat deze discussie voor een groot deel niet voortkomt uit een soort verlustigen in het bezig zijn met theologie uitwerken en bediscussieren, maar uit een persoonlijke betrokkenheid - juist omdat de discussie alles te maken heeft met het heil van jezelf en je medemensen. Het gaat juist niet om een "visie of een hobby" zoals meneer Langerak dat uitdrukt, en dat is ook de reden dat mensen wat geprikkeld reageren denk ik. Ik hoop ook dat andere mensen op Refoforum die deze discussie overslaan dit zó willen zien en niet ervaren als een stortvloed aan teksten en argumenten die alleen maar koude discussie met zich meebrengt.
Deze opmerking is gedaan vanuit een gedachte die ik zeker onderschrijf: als we over dit soort dingen discussieren en voor dingen opkomen terwijl we niet van en voor God leven dan is er iets grondig mis in ons leven. Zoals alles grondig mis is in ons leven als we geen kind van God zijn! Dat bedoel ik juist niet als een vrome bijsluiter die er even bijhoort, maar ik hoop van harte dat iedereen op Refoforum zich daar van bewust is. Niet als een rechtzinnigheid die je eens in de zoveel tijd weer eens uitspreekt, maar als een klem op je leven die je geen minuut kan laten Refoforummen voordat je in de akker op een schat bent gestuit. Ik ben wel eens bang - zoals ik al eerder zei - dat ook hier op Refoforum heel veel mensen gewoon maar doorleven, wel doordrongen zijn van waarheden, maar toch gewoon maar doorleven - God in praktijk (in theorie nooit, maar juist het hanteren van de theorie leidt tot die praktijk) de schuld gevend van het feit dat ze nog niet bekeerd zijn.Peter Langerak schreef:Als iemand zich druk maakt over dit soort onderwerpen was meestal de levende relatie met de HEERE niet aanwezig.
Maar zoals Peter Langerak dit hierboven zegt, is weer de andere kant. Als je je hierover druk maakt, dan heb je geen relatie met de Heere. Maar ik denk dat meneer Langerak dan de discussie verkeerd heeft ingeschat. Voor mijzelf - en ik weet dat dit bij veel reageerders hier hetzelfde is - is het juist bewogenheid die ervoor zorgt dat ik nog mee doe met deze discussie. Niet omdat ik zo graag discussieer over de verborgen dingen van God en over allerlei leerstellingen. Maar omdat in deze discussie dingen naar voren komen die me raken, zoals ze ook veel anderen raken. Waarom? Dat kan zijn omdat je er zelf mee worstelt of hebt geworsteld, dat kan zijn omdat je personen in je omgeving ziet die door dit verkeerd te gebruiken klem lopen in verkeerde gedachten over de Heere, dat kan zijn omdat je zelf God als een liefdevolle Vader voor zondaren hebt leren kennen en het je raakt als anderen koste wat kost zijn haat voor mensen willen bewijzen, dat kan zijn omdat je mensen ziet die worstelen met dingen die ze niet rond kunnen krijgen, dat kan zijn omdat je mensen teksten ziet aanpassen om hun eigen gedachten kloppend te krijgen en zo zijn er nog veel meer redenen die heel persoonlijk kunnen zijn. En ik ben ervan overtuigd dat deze discussie voor een groot deel niet voortkomt uit een soort verlustigen in het bezig zijn met theologie uitwerken en bediscussieren, maar uit een persoonlijke betrokkenheid - juist omdat de discussie alles te maken heeft met het heil van jezelf en je medemensen. Het gaat juist niet om een "visie of een hobby" zoals meneer Langerak dat uitdrukt, en dat is ook de reden dat mensen wat geprikkeld reageren denk ik. Ik hoop ook dat andere mensen op Refoforum die deze discussie overslaan dit zó willen zien en niet ervaren als een stortvloed aan teksten en argumenten die alleen maar koude discussie met zich meebrengt.
- JolandaOudshoorn
Laat mij dan ook even reageren, het is tenslotte mijn fout dat ik RF open heb laten staan.Jongere schreef:Al is het inderdaad beter om on-topic te gaan en de post te laten rusten, wil ik toch nog even reageren op het berichtje van dhr. Langerak. Niet om de discussie op te rakelen, want ik ben het met Tiberius eens dat dit eenmalig was en dat we beter verder kunnen gaan waar we waren. Maar meer in het algemeen en dan even inhakend op deze opmerking:
Deze opmerking is gedaan vanuit een gedachte die ik zeker onderschrijf: als we over dit soort dingen discussieren en voor dingen opkomen terwijl we niet van en voor God leven dan is er iets grondig mis in ons leven. Zoals alles grondig mis is in ons leven als we geen kind van God zijn! Dat bedoel ik juist niet als een vrome bijsluiter die er even bijhoort, maar ik hoop van harte dat iedereen op Refoforum zich daar van bewust is. Niet als een rechtzinnigheid die je eens in de zoveel tijd weer eens uitspreekt, maar als een klem op je leven die je geen minuut kan laten Refoforummen voordat je in de akker op een schat bent gestuit. Ik ben wel eens bang - zoals ik al eerder zei - dat ook hier op Refoforum heel veel mensen gewoon maar doorleven, wel doordrongen zijn van waarheden, maar toch gewoon maar doorleven - God in praktijk (in theorie nooit, maar juist het hanteren van de theorie leidt tot die praktijk) de schuld gevend van het feit dat ze nog niet bekeerd zijn.Peter Langerak schreef:Als iemand zich druk maakt over dit soort onderwerpen was meestal de levende relatie met de HEERE niet aanwezig.

Lijkt mij nu zinvol om het onderwerp dhr. Langerak maar verder te laten rusten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wat heeft het er mee te maken dat hij ambtsdrager is? Is dat een belangrijk punt voor jou, neem je daarom voor waar aan wat hij zegt?Mister schreef:Het is niet insinuerend en arrogant van toon geschreven. Deze man is ambtsdrager en schrijft ons vanuit zijn hart een welgemeend advies. Dat is niet arrogant, dat vind ik niet meer dan terecht. Het gaat niet om wie er verworpen is, het gaat erom of je weet ingewonnen te zijn voor het Koninkrijk van Christus!Afgewezen schreef:Dat is de meest flauwe opmerking die je kunt maken!Mister schreef:Ik zou zeggen: lees het gedeelte van de vader van Jolanda nog maar eens goed door.
Een stuk dat 'illegaal' is geplaatst en dan ook nog eens behoorlijk insinuerend en arrogant van toon is, moet je daar zo de loftrompet over steken?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Dat iemand begaan is met het lot van een ander is alleen maar te prijzen lijkt mij.JolandaOudshoorn schreef:Laat mij dan ook even reageren, het is tenslotte mijn fout dat ik RF open heb laten staan.Ten eerste, heeft hij het over meestal hij sluit dus niet bij voorbaat uit, dat als je over deze dingen praat, je dus geen levende realtie hebt met Hem. Verder, tja, het zal waarschijnlijk bij een post blijven, hoewel misschien via mij een gedeelte van zijn visie toch wel te lezen zal zijn. Ik ben tenslotte door hem opgevoed. Daarnaast, deze posting is wel met een bewogenheid door hem geschreven en niet om zomaar iemand hier te kwetsen en aan te vallen. En als iemand hem daarover persoonlijk wil aanspreken omdat hij/zij zich wel aangevallen of gekwetst voelt, je kan hem altijd bellen of langs gaan. Voor een telefoonnummer of een adres kan je mij pb-en.
Lijkt mij nu zinvol om het onderwerp dhr. Langerak maar verder te laten rusten.
kan niet ontkennen dat de opmerking, over dat het geen levende relatie met God hebben wel wat veroordelend over komt. Hij dekt zich opzich politiek correct in met zijn woorden. door meestal te zeggen.

'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Volgens mij zijn er slechtere 'hobby's' dan je bezighouden met God en met Zijn Woord...
Maar ach, we zullen zo op gezette tijden wel geconfronteerd blijven worden met dit soort bewogenheid. Het zij zo.
Maar ach, we zullen zo op gezette tijden wel geconfronteerd blijven worden met dit soort bewogenheid. Het zij zo.
- JolandaOudshoorn
Je voelt je wel erg aangesprokenAfgewezen schreef:Volgens mij zijn er slechtere 'hobby's' dan je bezighouden met God en met Zijn Woord...

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Het was niet mijn bedoeling om weer over het bericht te beginnen, maar om aan te geven dat we dit niet als een dorre en feitelijke discussie moeten zien. Het is goed om on-topic verder te gaan.
Ja, ik kan niet zo goed tegen onrecht, snap je.JolandaOudshoorn schreef:Je voelt je wel erg aangesprokenAfgewezen schreef:Volgens mij zijn er slechtere 'hobby's' dan je bezighouden met God en met Zijn Woord...
Overigens zou dit hele stuk misschien maar in een aparte topic geplaatst moeten worden, omdat we nu écht off-topic zijn.

Ik stel voor dat de mods dit hele stuk eruit knippen aangezien het niet stichtend is.