Tiberius schreef:Mister schreef:En BTW: ik vind dit verhaal van Kaw onstellend precies kloppen.
Nog nooit van gehoord, en ik zit toch al aardig wat jaartjes onder een schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
Maar goed, misschien heb ik wat gemist.

Nog nooit een preek gehad op Pinksteren over "Wat zullen wij doen mannen broeders?" De dominee gaf vast niet het antwoord van Petrus? Ik heb het al een keertje of 5 meegemaakt dat het ging over de gangen van Gods volk en dat het moest overzomeren en overwinteren en dat het bij de evangelischen altijd zo snel en makkelijk gaat en dat we ons niet kunnen bekeren, maar dat we bekeerd moeten worden.
"Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn" was ook altijd een feest van herkenning. Zeker tien keer daar een preek over gehoord. Beetje jammer dat 1 zin daarna dan weer keihard genegeerd werd. Berouw is de toeleidende weg tot de bekering en niet "Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad".
Of dan Cath. zondag 23. Als ik aan die preken terug denk (heb er 3 gehoord), dan schieten de tranen me weer in de ogen. De dominee preekte over alles, behalve de inhoud van de vraag en antwoorden. Is ook lastig als je hierover moet preken:
http://www.kerken.com/afdelingen/catech ... Cnumber=23
En nee, deze dominee is buitengewoon intelligent en hoog opgeleid. Het was geen dommigheid, het was opzet. Nee, zijn preken mag ik niet op internet zetten. De evangelisatietent op het plein was een werktuig van de duivel waar de massa voor de gek werd gehouden met een gestolen Christus. O, die gestolen Christus. Hij gebruikte die term zo vaak dat ik wanneer ik Christus in de bijbel lees onwillekeurig moet denken aan gestolen. Jezus is een woord van 5 letters. Na 3 jaar die gemeente met veel plezier verlaten te hebben, spoken zijn preken nog in mijn hoofd wanneer ik bijbel lees. Hij heeft de talent om werkelijk elke bijbeltekst te degraderen tot iets wat niet voor mij geldt, maar voor een mythisch groepje mensen, waarvan alleen nog de verhalen zijn overgebleven. Afbraakpreken, gepreekt met droge ogen en een koud hart, voor een gemeente waar meer mensen op de parkeerplaats verkeersregelaar speelden dan dat er mensen aan het avondmaal gingen. Vind je het dan gek dat ik dan cynisch ben geworden over schriftuurlijk-bevindelijk waar hij altijd mee schermde? Och, misschien was het enkel een boze droom waar mijn vrouw, een flink aantal vrienden uit die gemeente en ik zo nu en dan nog flink last van hebben. Een feit is wel dat van de bekeerde jeugd uit die gemeente nu zeker 80% kerkt in de CGK, PKN of HHK en nooit meer terug willen. De overige 20% wil er weg of kerkt nu in een gematigde GG. Maar daar is in die gemeente een verklaring voor: dat is jeugd die gevallen is voor de leugen dat het makkelijk gaat. Er is geen oor voor het achterliggende verhaal van een meisje dat geestelijk de dood in de ogen heeft gekeken en ondanks de open weerstand van haar ouders niet anders meer kon dan haar leven afleggen en een ander beter leven aan mocht doen. (Ze is letterlijk het huis uit gepest) Of het meisje dat in de CGK de ogen en hart werd geopend voor het woord van Jezus dat Hij geen offeranden wil, maar barmhartigheid. Ze heeft als kind bijna elke nacht nachtmerries gehad over de hel, omdat de ouderling de regelmatige gewoonte had om aan het eind van de catechisatie een verhaaltje voor te lezen over een jeugdig iemand die vroeg sterven moest. Het is een wonder dat God al deze kinderen vast gehouden heeft. Mijn vrouw en ik bidden nog regelmatig voor die gemeente dat ze nu een herder mogen krijgen die wel de Herder kent en Zijn woorden spreekt. Toch hebben we eerlijk gezegd niet zoveel hoop. De gemeente lijkt niet zoveel op te hebben met dienaren van het Woord met een voorliefde voor dat gestolen vijfletterige woord.
Worden er trouwens zaken uit de schrift weggeredeneerd? "En ze geloofden het evangelie" Dat is de openbaring van Christus aan de ziel. De schrift is zo eenvoudig.