Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Mag helemaal niet, op geen enkele manier
5
8%
Mag alleen als men het met de leer niet eens is, nadat men de kerkrechterlijke weg tot einde toe gevolgd heeft
25
40%
Mag alleen als men eerst met de kerkeraad gesproken heeft, en het niet eens kunt worden
22
35%
Men stuurt gewoon de kerkeraad een briefje om het bewijs van lidmaatschap naar een andere gemeente te sturen
2
3%
Men stuurt gewoon een briefje, dat men zelf het bewijs van lidmaatschap wilt ontvangen
6
10%
Men gaat gewoon weg, het ergens anders proberen, en laat de kerkeraad maar eens proberen er iets van te zeggen
3
5%
 
Totaal aantal stemmen: 63

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Gijs83 »

Klavier schreef:
Gijs83 schreef:Volgens mij zit daar wel een verschil tussen. Schriftuurlijk is iets leren precies zoals de Schrift(de Bijbel) het leert. Bevindelijk is hoe dat in het hart beleeft word(bij ondervinding). Het is eigenlijk meer een aanvullig. Verder doet in dit topic niet terzake.
Gijs83, wát en waarom moet er aangevuld worden? Is Gods Woord dan niet compleet? En waar ontlenen mensen het recht dan aan om iets aan te vullen op enkel Schriftuurlijk prediken? Het lijkt wel Rooms, een aanvulling op de schriftuurlijke prediking!
Sola Scriptura!
Je kunt beter bij ds. G.H. Kersten te rade gaan. Die leerde dat de prediking schriftuurlijk-bevindelijk moet zijn, dus als een geheel, als één zaak. Alleen bevinding die in de Schrift staat. Dan is er geen sprake van aanvulling, maar compleetheid als we de Schrift en alleen maar de Schrift hanteren. Dan is schriftuurlijke prediking per definitie bevindelijk en andersom. Zie bijv. Matt. 5. Dát is een voorbeeld van schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Moet daar nog iets bij? Nee toch?

Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.

Aanvullen is levensgevaarlijk!

@Memento: Ik kan me goed vinden in jouw visie. Dat het is deze tijden van versplinterning de nodige problemen oplevert zal duidelijk zijn. Maar desondanks ben ik het mee eens dat het voorbijrijden van een kerk waar Gods Woord de norm is en waar Christus als algenoegzame Zaligmaker wordt gepredikt het Lichaam van Christus onnodig deelt. In wezen verander je niet van kerk als je je aansluit bij een ander verband dat wel op dezelfde belijdenis gegrond is. Daarom kies ik voor optie 1 van de poll.
Het is meer een aanvulling van de term 'schriftuurlijk'. Het is meer een nadere verklaring van de Schrift van hoe dat beleefd word in het hart.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Klavier »

Gijs83 schreef:Het is meer een aanvulling van de term 'schriftuurlijk'. Het is meer een nadere verklaring van de Schrift van hoe dat beleefd word in het hart.
Maar wie zegt ons dat die nadere verklaring noodzakelijk is, laat staan dat daarmee het onderscheid tussen een ware of valse kerk wordt uitgemaakt? In dat kader voer je dit argument aan. En dan ligt het voor de hand eerst maar eens te bewijzen dát die aanvulling noodzakelijk is. Waar in Gods Woord staat dat de prediking voorzien moet worden van wat er beleefd moet worden? Kun je dat nader toelichten?
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Gijs83 »

Klavier schreef:
Gijs83 schreef:Het is meer een aanvulling van de term 'schriftuurlijk'. Het is meer een nadere verklaring van de Schrift van hoe dat beleefd word in het hart.
Maar wie zegt ons dat die nadere verklaring noodzakelijk is, laat staan dat daarmee het onderscheid tussen een ware of valse kerk wordt uitgemaakt? In dat kader voer je dit argument aan. En dan ligt het voor de hand eerst maar eens te bewijzen dát die aanvulling noodzakelijk is. Waar in Gods Woord staat dat de prediking voorzien moet worden van wat er beleefd moet worden? Kun je dat nader toelichten?
Waar in Gods Woord weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar Gods kinderen willen toch wel horen of die beleving in hun hart Bijbels is. Anders kunnen ze toch ook niet of het bij hen wel waarheid is in het hart? Wat heb eigenlijk aan een prediking die alleen maar schriftuurlijk is, hoog uit kun je daarmee je historisch geloof vermeerderen.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
Klavier schreef:
Gijs83 schreef:Het is meer een aanvulling van de term 'schriftuurlijk'. Het is meer een nadere verklaring van de Schrift van hoe dat beleefd word in het hart.
Maar wie zegt ons dat die nadere verklaring noodzakelijk is, laat staan dat daarmee het onderscheid tussen een ware of valse kerk wordt uitgemaakt? In dat kader voer je dit argument aan. En dan ligt het voor de hand eerst maar eens te bewijzen dát die aanvulling noodzakelijk is. Waar in Gods Woord staat dat de prediking voorzien moet worden van wat er beleefd moet worden? Kun je dat nader toelichten?
Waar in Gods Woord weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar Gods kinderen willen toch wel horen of die beleving in hun hart Bijbels is. Anders kunnen ze toch ook niet of het bij hen wel waarheid is in het hart? Wat heb eigenlijk aan een prediking die alleen maar schriftuurlijk is, hoog uit kun je daarmee je historisch geloof vermeerderen.
Lees ik nu dat een Schriftuurlijke prediking niet tot een waar geloof kan leiden? Als het de preek naar het Woord is, is het genoeg tot zaligheid!
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Lapressa »

Gijs83 schreef:
Klavier schreef:
Gijs83 schreef:Het is meer een aanvulling van de term 'schriftuurlijk'. Het is meer een nadere verklaring van de Schrift van hoe dat beleefd word in het hart.
Maar wie zegt ons dat die nadere verklaring noodzakelijk is, laat staan dat daarmee het onderscheid tussen een ware of valse kerk wordt uitgemaakt? In dat kader voer je dit argument aan. En dan ligt het voor de hand eerst maar eens te bewijzen dát die aanvulling noodzakelijk is. Waar in Gods Woord staat dat de prediking voorzien moet worden van wat er beleefd moet worden? Kun je dat nader toelichten?
Waar in Gods Woord weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar Gods kinderen willen toch wel horen of die beleving in hun hart Bijbels is. Anders kunnen ze toch ook niet of het bij hen wel waarheid is in het hart? Wat heb eigenlijk aan een prediking die alleen maar schriftuurlijk is, hoog uit kun je daarmee je historisch geloof vermeerderen.
Waar lees je dat er beleving moet wezen in de Bijbel?
Ik lees enkel: geloof en word behouden. Nergens vraagd ook Jezus aan de mensen die naar Hem toe komen of ze een bepaalde beleving hebben, maar wel of ze in Hem geloven/ op Hem vertrouwen. Dat doen ze anders verwachten ze niet van Hem dat Hij ze beter kan maken.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Klavier »

Gijs83 schreef:Waar in Gods Woord weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar Gods kinderen willen toch wel horen of die beleving in hun hart Bijbels is. Anders kunnen ze toch ook niet of het bij hen wel waarheid is in het hart? Wat heb eigenlijk aan een prediking die alleen maar schriftuurlijk is, hoog uit kun je daarmee je historisch geloof vermeerderen.
Beste Gijs83, stel je vind het nergens in Gods Woord, wat dan? Dan klopt de rest van jouw redenatie niet meer.
Ik raad je aan op zoek te gaan in Gods Woord naar wat je hier zegt. Stel dat je het niet vindt, dan zit je op een dwaalspoor. En waarom zou de kennis over de beleving trouwens ook geen historisch geloof kunnen blijken te zijn?
Mensen kunnen zichzelf van alles aanpraten als het gaat om bevinden en gevoelen. Vooral als je een gevoelsmens bent. Daar wordt geen mens zalig mee. Een kind van God heeft niets aan zijn bevinding. Het is alleen: Geef mij Jezus of ik sterf. Meer niet. Dat is genoeg. Beleving in het hart is een gevolg van geloof. Maar geen kenmerk waaruit op te maken is of iets historisch geloof is. Dat is een doperse dwaling die ondermeer Calvijn, Luther en vooral ook de geestelijke vader van Calvijn Bucer fel hebben bestreden. Dat moet ons te denken geven!

Waarheid in het hart is duidelijk aanwijsbaar in Gods Woord: "Ik heb lief, want de HEERE hoort mijn stem, mijn smekingen;
Want Hij neigt Zijn oor tot mij; dies zal ik Hem in mijn dagen aanroepen. De banden des doods hadden mij omvangen, en de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis. Maar ik riep den Naam des HEEREN aan, zeggende: Och HEERE! bevrijd mijn ziel. De HEERE is genadig en rechtvaardig, en onze God is ontfermende.
De HEERE bewaart de eenvoudigen; ik was uitgeteerd, doch Hij heeft mij verlost."

Moet daar nog iets aanvullends verklaard worden? Dit IS toch de verklaring van het hart van de gelovige?
Ik vrees dat je een verkeerde voorstelling van bevinding hebt, Gijs83. Nogmaals, ga eens bij ds. Kersten te rade. Die heeft daar veel over uitgelegd om zijn mening voor het opzetten van een theologische school te onderbouwen. In zijn tijd had ds. Kersten al te maken met vreemd aanvullend bevindelijk vuur dat hij via een opleiding wilde bijsturen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:Waar in Gods Woord weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar Gods kinderen willen toch wel horen of die beleving in hun hart Bijbels is. Anders kunnen ze toch ook niet of het bij hen wel waarheid is in het hart? Wat heb eigenlijk aan een prediking die alleen maar schriftuurlijk is, hoog uit kun je daarmee je historisch geloof vermeerderen.
Sorry hoor gijs, maar ken je de Bijbel dan wel? De Bijbel is een boek vól met bevinding. Het enige wat hoeft te gebeuren in de kerk is zuiver schriftuurlijk te preken, je zou bij wijze van spreken kunnen volstaan met een hoofdstuk voor te lezen uit de Bijbel. Maar als Gods kinderen er behoefte aan gaan hebben om dingen te horen die niet in de Bijbel staan, volgens mij gaat het dan fout.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Marnix »

Precies. En bevinding en beleving kunnen altijd getoetst worden aan die Bijbel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Afgewezen »

Toch meen ik nu een beetje een lans voor gijs te moeten breken.
Immers, schriftuurlijk-bevindelijke prediking voegt als het goed is niets toe aan de Bijbel, maar maakt expliciet wat in de Bijbel impliciet verborgen ligt. Daarom hebben we ook uitleggers nodig.
Er is een dieptedimensie in het Woord, die ons bij oppervlakkige beschouwing kan ontgaan.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:Toch meen ik nu een beetje een lans voor gijs te moeten breken.
Immers, schriftuurlijk-bevindelijke prediking voegt als het goed is niets toe aan de Bijbel, maar maakt expliciet wat in de Bijbel impliciet verborgen ligt. Daarom hebben we ook uitleggers nodig.
Er is een dieptedimensie in het Woord, die ons bij oppervlakkige beschouwing kan ontgaan.
Maar daar gaat het niet over! Het gaat over of het aanvullend is op de schriftverklaring. En dan zeg ik nadrukkelijk NEE!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:
Afgewezen schreef:Toch meen ik nu een beetje een lans voor gijs te moeten breken.
Immers, schriftuurlijk-bevindelijke prediking voegt als het goed is niets toe aan de Bijbel, maar maakt expliciet wat in de Bijbel impliciet verborgen ligt. Daarom hebben we ook uitleggers nodig.
Er is een dieptedimensie in het Woord, die ons bij oppervlakkige beschouwing kan ontgaan.
Maar daar gaat het niet over! Het gaat over of het aanvullend is op de schriftverklaring. En dan zeg ik nadrukkelijk NEE!
Daar gaat het wel over. En door de bevinding leren wij die dieptedimensie verstaan! En dan zeg ik nadrukkelijk JA.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Toch meen ik nu een beetje een lans voor gijs te moeten breken.
Immers, schriftuurlijk-bevindelijke prediking voegt als het goed is niets toe aan de Bijbel, maar maakt expliciet wat in de Bijbel impliciet verborgen ligt. Daarom hebben we ook uitleggers nodig.
Er is een dieptedimensie in het Woord, die ons bij oppervlakkige beschouwing kan ontgaan.
Er zitten lijnen in de bijbel die bij bestudering boven water komen. Dat is een andere zaak dan een gnostische beschouwing van schrift. Het is typisch iets wat bij de gnostische beweging hoort wanneer je spreekt over een laag informatie die verborgen in de bijbel ligt en dat je daarvoor uitleggers nodig hebt.

Schriftuurlijk-bevindelijke prediking heb ik niets op tegen, maar heb inmiddels verschillende bevindelijk-schriftuurlijke preken gehoord. Je hebt een gang die een ieder van Gods volk kent en de dominee legt die uit aan de hand van een schriftwoord. Die gang wordt niet als eis en vaak zeer zeldzaam (of niet eens) genoemd in de schrift, maar met behulp van een flinke dosis heilige fantasie duikt het fenomeen ineens overal op in de schrift en als jij dat dan vervolgens niet zus en zo kent, dan zal Jezus zeggen: "Ik heb u nooit gekend." "Kent u dat gemeente? Mocht u daar nog maar eens voor buigen gemeente!" Na een korte toversessie van omhaal van woorden uit onbekende tijden en zinsbouw waarbij je je altijd weer afvraagt: "Hoe red hij zich hier uit?", mag dan het gewone volk zeer onder de indruk naar huis. "Tjonge, die dominee heeft waare inzichten. Dat zie je tegenwoordig niet zo veel meer." Nee, denk ik dan: "Dat zie je niet zo vaak. Het eigene die samengevat wordt in de aloude waarheid dat altijd is gepreekt, heeft qua topografische oppervlakte toch een opvallend kleine invloedssfeer. Het wordt nog rustig in de hemel als die dominee gelijk heeft."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef:
Afgewezen schreef:Toch meen ik nu een beetje een lans voor gijs te moeten breken.
Immers, schriftuurlijk-bevindelijke prediking voegt als het goed is niets toe aan de Bijbel, maar maakt expliciet wat in de Bijbel impliciet verborgen ligt. Daarom hebben we ook uitleggers nodig.
Er is een dieptedimensie in het Woord, die ons bij oppervlakkige beschouwing kan ontgaan.
Maar daar gaat het niet over! Het gaat over of het aanvullend is op de schriftverklaring. En dan zeg ik nadrukkelijk NEE!
Daar gaat het wel over. En door de bevinding leren wij die dieptedimensie verstaan! En dan zeg ik nadrukkelijk JA.
Ik ook. Het is een beetje flauw om Gijs aan te vallen op zijn (inderdaad ietwat gammele) verklaring van de term "schriftuurlijk-bevindelijk".
Bevindelijk wil heel eenvoudig zeggen dat de waarheid van de Bijbel, de geloofsleer, niet alleen begrepen moet worden met het verstand maar ook aanvaard moet worden met het hart.

Jammer dat er op dit forum zo tegen deze schriftuurlijk-bevindelijke prediking gebriest wordt; niet alleen tegen de term, maar ook de inhoud.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:Daar gaat het wel over. En door de bevinding leren wij die dieptedimensie verstaan! En dan zeg ik nadrukkelijk JA.
Onzin. Of kun jij een grond vinden om een zaak, van wat het ook moge zijn, aanvullend op de schriftverklaring te betrekken op de prediking? Waar ontlenen wij als mensen het recht aan om buiten de Schift zaken aanvullend te verklaren?
NB Ik verwees niet voor niets naar ds. G.H. Kersten. Bevinding in schriftuurlijke zin bestaat. Maar niet aanvullend. Maar aanwijsbaar. Evenwel niet altijd herkenbaar, maar dat is wat anders. Ik zeg daarom zeer stellig tegen alles wat aanvullend is op schriftverklaring NEE. Met zaken die niet aan de Schrift getoetst kunnen worden kan niemand zich rijk rekenen.
Dat is zelfbedrog en een waandenkbeeld. Geen twijfel mogelijk. Gods Geest leert niet en nooit buiten de Schrift om. Dat weegt mij persoonlijk het zwaarst. Wie dat los laat vindt alle reformatoren tegenover zich onder de hoofdstukken van het bestrijden van de geestdrijvers zoals de wederdopers en allerlei sekten die er toen ook al waren. Laten we daar geen deur voor op een kier zetten.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wat is de juiste manier om van kerk te veranderen

Bericht door Mister »

Tiberius schreef: Jammer dat er op dit forum zo tegen deze schriftuurlijk-bevindelijke prediking gebriest wordt; niet alleen tegen de term, maar ook de inhoud.
Hoho, dat is niet waar Tib, waar men hier vooral tegen ageert is een verkeerd en voorwaardelijk gebruik van het woordeken 'bevindelijk'
Plaats reactie