Het leuke is dat tegenwoordig de kanttekeningen ook al verdacht zijn. Immers, zijn de kanttekeningen het niet die dogmatisch zijn? Kijk maar naar een tekst als 1 Johannes 2:2. Er zullen veel forummers zijn die zullen zeggen: Daar heb je weer de godsdienstige wereld, zij willen niet worden als een kind, maar alles inpassen in hun systeem. Terwijl het gewoon eerlijk Schrift met Schrift vergelijken is. Maar dat is tegenwoordig verdacht.Trek jij daar zo uitdrukkelijk de scheidslijn met de wereld (Grieken)? Volgens mij is het niet zo bedoelt. In de kanttekeningen wordt ook de verwijzing gemaakt naar 1 Cor. 1:20 "Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?" Volgens mij wordt enerzijds de wereld bedoelt, maar anderszijds ook de godsdienstige mens (NIET dat ik jou in dat hokje wil stoppen, maar ik vraag me af of jouw scheidslijn terecht is)
Kislev citeert anders ook behoorlijk vaak uit Spurgeon en J.W. Kersten. Ik stoor me daar niet aan, integendeel. Waar ik me dan wel aan stoor? Als mensen weer opnieuw het wiel willen uitvinden, alle belijdenissen aan de kant schuiven en de dwaalleer in een nieuw jasje binnenkomt.Besef je wel dat het vaak wat onpersoonlijker overkomt als je vaak met woorden van anderen aankomt?
Zoals op refoweb, daar hebben ze weer 's een discussie over de bedekking van het hoofd. Die vraag is zeker al drie keer beantwoord door een v/d predikanten bij de vraag- en antwoordenlijst. Toch blijft men weer discussieren over wat er nu precies bedoeld wordt met 'om der engelen wil'. Dan denk ik: Kijk eens een beetje om je heen joh!
Ik strijd inderdaad tegen links. Maar dat blijkt hier helaas vele, vele malen gevoeliger te liggen dan de strijd tegen rechts (zie de gergemdiscussies). Dat geeft te denken...Feitelijk val jij je mede Christenen (of in jouw oog mede-kerkgangers) toch ook aan.......? Strijd je nu tegen links, of hoe moet ik dat zien?
De liefde bedekt alle dingen Pim, ook het gevaar van ingebeeld geloof, of is dat taboe, bestaat dat niet meer?Uit de postings van bijv. Breekijzertje (zij stelt zich min of meer gelijk met de 'linkse hoek' lees je toch dat ze geen dag zonder Gods genade kan leven en het niet zoekt in de eigengerechtigheid, omdat ze daar geen rust in vindt?
Gemeenschap der heiligen (tot eer van God!) is m.i. een van de doelen van ons leven. Wat voor sfeer creeer je met bovenstaande uitspraak? Dat iedereen op elkaar gaat zitten letten en elkaars leven/woorden naast een meetlat te houden.