Ik snap even niet, welke conclusie dit bevat.refo schreef:Bij genoemde tekst in Mattheus weten de kanttekenaren niets te melden. Alleen een verwijzing naar een tekst in Lukas, die ongeveer hetzelfde zegt.Jager schreef:Ik denk wel, dat het goed is om in het oog te houden dat in de bijbel het woord zielen zowel kan slaan op personen en dieren, alsook op iets 'innerlijks'. Met de stelling dat de mens een levende ziel is, is volgens mij nog niet recht gedaan aan alle bijbelse gegevens (bijv. dat mensen wel het lichaam kunnen doden, maar niet de ziel). Wel moet blijven benadrukt dat ziel en lichaam allebei onlosmakelijk behoren tot het mens-zijn.
Zwangerschap door verkrachting reden tot abortus?
Re: Zwangerschap door verkrachting reden tot abortus?
ik ook nietJager schreef:Ik snap even niet, welke conclusie dit bevat.refo schreef:Bij genoemde tekst in Mattheus weten de kanttekenaren niets te melden. Alleen een verwijzing naar een tekst in Lukas, die ongeveer hetzelfde zegt.Jager schreef:Ik denk wel, dat het goed is om in het oog te houden dat in de bijbel het woord zielen zowel kan slaan op personen en dieren, alsook op iets 'innerlijks'. Met de stelling dat de mens een levende ziel is, is volgens mij nog niet recht gedaan aan alle bijbelse gegevens (bijv. dat mensen wel het lichaam kunnen doden, maar niet de ziel). Wel moet blijven benadrukt dat ziel en lichaam allebei onlosmakelijk behoren tot het mens-zijn.

Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Het gaat om deze tekst: 28 En vreest niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.Jager schreef:Ik snap even niet, welke conclusie dit bevat.refo schreef:Bij genoemde tekst in Mattheus weten de kanttekenaren niets te melden. Alleen een verwijzing naar een tekst in Lukas, die ongeveer hetzelfde zegt.Jager schreef:Ik denk wel, dat het goed is om in het oog te houden dat in de bijbel het woord zielen zowel kan slaan op personen en dieren, alsook op iets 'innerlijks'. Met de stelling dat de mens een levende ziel is, is volgens mij nog niet recht gedaan aan alle bijbelse gegevens (bijv. dat mensen wel het lichaam kunnen doden, maar niet de ziel). Wel moet blijven benadrukt dat ziel en lichaam allebei onlosmakelijk behoren tot het mens-zijn.
We moeten vrezen voor iemand die behalve het lichaam ook de ziel kan doden. Maar wie is dat dan als de ziel onsterfelijk is?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- MarthaMartha
er staat niet doden, er staat verderven in de hel. Dat kan God alleen, wanneer Hij iemand verwijst naar buitenste duisternis.refo schreef: Het gaat om deze tekst: 28 En vreest niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.
We moeten vrezen voor iemand die behalve het lichaam ook de ziel kan doden. Maar wie is dat dan als de ziel onsterfelijk is?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Re: Vraagje van Mo en ik....
Bij zo'n opmerking, zou ik graag de vraag willen stellen; ben je een wederomgeboren christen ?monique schreef:ja maar dat kind heeft niks theeft geen vaderTiberius schreef:Nee.
Abortus is moord, dus dat mag niet.
Bovendien: het babytje kan er niets aan doen dat het door een misdrijf ontvangen is.
Ook zal je er zelf later last van krijgen: schuldgevoelens t.o.v. het vermoorde babytje.
Wel is het belangrijk om in zo'n situatie hulp te zoeken, bijvoorbeeld bij de VBOK.
een moeder dan wel maar die moet elke dag naar school en daarna werken
er word niet naar omgekeken
of naar een pleeggezin dan heeft dat kind geen leven denk ik
Een aanrader in dit verband is het boek 'Oorlogskind'.
- monique
mmmm owkeeJan schreef:Een aanrader in dit verband is het boek 'Oorlogskind'.
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
droom van morgen
maar leef vandaag
Ik zal is kijken in de boeken kast hier thuis, heb hem wel is zien staan..Jan schreef:Een aanrader in dit verband is het boek 'Oorlogskind'.
Ben benieuwd
Groeten
Juud
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Moet zijn: Bevrijdingskindjudith schreef:Ik zal is kijken in de boeken kast hier thuis, heb hem wel is zien staan..Jan schreef:Een aanrader in dit verband is het boek 'Oorlogskind'.
Ben benieuwd
Groeten
Juud
Is het niet "Een kind van verzoening" van Francine Rivers?
(Voordat Judith zich nog langer suf zoekt.
)
(Voordat Judith zich nog langer suf zoekt.

Bevrijdingskind van Thea Zoeteman- Meulstee, uitgeverij De Banier, € 14,25Tiberius schreef:Is het niet "Een kind van verzoening" van Francine Rivers?
(Voordat Judith zich nog langer suf zoekt.)
Ik weet dat dit inderdaad gezegd wordt, maar dan vind ik het vreemd dat een kind van 12 jaar zwanger kan worden door een verkrachting. Daar over is nu in Roemenië heel wat aan de hand. mag dit kind een abortus laten plegen ja of te nee. Ik ben geneigd om ja te zeggen. Dit kind is niet in staat een kind ter wereld te zetten. Daarbij is altijd gezegd dat abortus mag als de moeder in gevaar is. Als ik bedenk hoe smal de heupjes nog zijn van kidneren van 12, dan kan dat toch nooit goed gaan. Dan vergeten we nog de trauma en de opvoeding.vlinder schreef:Ik ben het met je eens Lassie. Het is ook bewezen bij mensen die graag zwanger willen worden (en hier vaak elke dag mee bezig zijn) dat het daar niet bij "lukt" om zwanger te worden. De kans dat je door verkrachting zwanger wordt is minimaal. Daarnaast moet het ook nog heel toevallig in de vruchtbare dagen plaats vinden.....Lassie schreef:Hoevaak onstaat er een zwangerschap na een verkrachting?
Wat ik heb geleerd (en ook ervaren heb, en uitgezocht heb) is dat iemand die een vrouw verkracht (het woordt zegt het al) wordt, het zo met geweld doet dat het maar minimaal kan zijn dat er een zwangerschap door ontstaat. (vergeef mijn vage zinnen)
Een zwangerschap onstaat door liefde, heel die intimiteit (geslachtsgemeenschap) duurt een poos en is niet zo maar in 5 min. gedaan (miss. komt het heel hard/lomp over, vergeef me dan).
Roemeense abortusaffaire nadert ontknoping
In Roemenië wordt deze week beslist of een meisje van 11 dat zwanger raakte door een verkrachting, naar Groot-Brittannië mag om de zwangerschap te laten afbreken. De ouders zeggen op 2 juni te hebben ontdekt dat hun dochter zwanger was toen ze met haar naar de dokter gingen omdat ze dachten dat ze ziek was. Bij de dokter vertelde zij te zijn verkracht door haar 19-jarige oom, die sindsdien spoorloos is.
De zwangerschap is inmiddels twintig weken gevorderd, verder dan de in Roemenië geldende limiet voor abortus. In Groot-Brittannië mag tot 24 weken worden geaborteerd, mits twee artsen verklaren dat het gevaar voor de lichamelijke of geestelijke gezondheid van de moeder groter is als de zwangerschap wordt voldragen dan als die wordt afgebroken.
De ouders willen met hun dochter naar Groot-Brittannië. Een daar wonende Roemeen heeft zich al garant gesteld voor de kosten en de ouders kregen woensdag een paspoort. Een regeringscommissie moet nu de knoop doorhakken en zal vrijdag haar beslissing bekendmaken, zei de minister van gezondheid woensdag.
In Roemenië bemoeit iedereen zich met de zaak en zijn de meningen verdeeld, ook onder het publiek. De kinderbescherming vindt dat het meisje recht heeft op een abortus omdat ze door de verkrachting en zwangerschap al zwaar is getraumatiseerd. De artsenvereniging vindt dat het recht van de foetus prevaleert en de zwangerschap moet worden voldragen.
De abortuswet moet niet verder worden geliberaliseerd, zegt de vereniging. De orthodoxe kerk beschouwt abortus weliswaar als een misdaad, maar niet als er incest of verkrachting in het spel is, zei woordvoerder Constantin Stoica. Daarom vindt de kerk dat de beslissing in dit geval aan de ouders is voorbehouden.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Je ben geneigd om ja te zeggen om drie reden:Lapressa schreef:Ik weet dat dit inderdaad gezegd wordt, maar dan vind ik het vreemd dat een kind van 12 jaar zwanger kan worden door een verkrachting. Daar over is nu in Roemenië heel wat aan de hand. mag dit kind een abortus laten plegen ja of te nee. Ik ben geneigd om ja te zeggen. Dit kind is niet in staat een kind ter wereld te zetten. Daarbij is altijd gezegd dat abortus mag als de moeder in gevaar is. Als ik bedenk hoe smal de heupjes nog zijn van kidneren van 12, dan kan dat toch nooit goed gaan. Dan vergeten we nog de trauma en de opvoeding.
- de heupjes zijn te smal
- de trauma
- de opvoeding
Het probleem van te smalle heupjes is op te lossen door keizersnede
De trauma lijkt me vooral de verkrachting zelf. Zou een abortus deze trauma verminderen? Het kan het juist verergeren!
De opvoeding kan in dit in- en intrieste geval worden overgenomen door haar vader en moeder, of door adoptieouders.
Let wel: Ik onderschat het verdriet en de pijn van dit meisje niet! Maar als ik dit afweeg tegen het beëindigen van de genadetijd van een kind, nee dan zou ik hier absoluut geen ja op zeggen. Als eerste reactie kan ik het me voorstellen, maar bij het dieper nadenken, ook vanuit het besef dat het voor het ongeboren kind dan eeuwigheid! is, nee, dan zou het toch nee moeten zijn.
Kans dat je door verkrachting zwanger word minimaal?? Dat is bakerpraat. Dat niemand er mee te koop loopt is wel waar,maar daarom gebeurt het wel.
En ik denk dat je wel degelijk de pijn en het verdriet van het meisje onderschat.
Ik denk dat het heel goed is dat de ouders van het kind, die hun dochter goed kennen en over haar gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk , het beste kunnen oordelen deze beslissing kunnen nemen.
En zo licht zou ik over een keizersnee helemaal niet oordelen. Kijk de cijfers er maar op na!!
En ik denk dat je wel degelijk de pijn en het verdriet van het meisje onderschat.
Ik denk dat het heel goed is dat de ouders van het kind, die hun dochter goed kennen en over haar gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk , het beste kunnen oordelen deze beslissing kunnen nemen.
En zo licht zou ik over een keizersnee helemaal niet oordelen. Kijk de cijfers er maar op na!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
- JolandaOudshoorn
Nou, idd Margriet, een keizersnee is een behoorlijk zware ingreep. En inderdaad, ik zou de beslissing aan de ouders overlaten, want voor een twaalfjarige is een zwangerschap erg zwaar. (dat is een zwangerschap al voor een gezonde, volwassen vrouw)Margriet schreef:Kans dat je door verkrachting zwanger word minimaal?? Dat is bakerpraat. Dat niemand er mee te koop loopt is wel waar,maar daarom gebeurt het wel.
Ik weet, mijn Verlosser leeft