Zie mijn bijdragen in deze topic. Ik relativeer die discussie ook.Als je dat louter geestelijk opvat, waarom dan de discussie of vrouwen zich op een gezin of op een carriere moeten richten.
-
Re: Vrouw en carrière
- zusterelly
De topic titel heeft het over vrouw en carrière. Dit is m.i. wezenlijk anders dan vrouw en werk, van daar mijn onderstaande reactie:
Vrouw zijn en carrière maken lijkt mij absoluut geen probleem.
Echtgenote zijn en carrière maken zal wat lastiger zijn. Er kan maar 1 ding je prioriteit zijn...
Moeder zijn en carrière maken is nog lastiger.
ik ben van mening dat als je carrière wilt maken dat dat hard werken is en ik vermoed dat carrière dan nummer 1 is en echtgenote/moeder-zijn nummer 2.
Vrouw zijn en werken lijkt mij absoluut geen probleem.
Echtgenote zijn en werken lijkt mij absoluut geen probleem.
Moeder zijn en werken lijkt mij absoluut geen probleem.
Ik versta dan onder werken: allerhande bezigheden onbetaald of betaald. (en er is werk wat onbetaalbaar is
)
Echtgenote zijn en carrière maken zal wat lastiger zijn. Er kan maar 1 ding je prioriteit zijn...
ik ben van mening dat als je carrière wilt maken dat dat hard werken is en ik vermoed dat carrière dan nummer 1 is en echtgenote/moeder-zijn nummer 2.
Ik versta dan onder werken: allerhande bezigheden onbetaald of betaald. (en er is werk wat onbetaalbaar is

Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Hm, carriere maken betekent gewoon: reeks van maatschappelijke posities die iem. achtereenvolgens inneemt
Dan hoeven carriere (werken) en moeder zijn helemaal geen groot probleem te zijn. Je zegt:
Dan hoeven carriere (werken) en moeder zijn helemaal geen groot probleem te zijn. Je zegt:
Toch lijkt me dat niet echt een goede schets. Als echtgenote en moeder zijn op nummer 2 komt als er sprake is van carriere maken, hoe kan een man die dat doet dan wel een goede echtgenoot en vader zijn? Die komen pas in het geding als hij workaholic is, steeds maar hogerop wil komen en daar veel voor wil opgeven... Dan wordt, zowel bij man en vrouw, carriere maken echt een bedreiging voor de relatie met elkaar en het gezin.ik ben van mening dat als je carrière wilt maken dat dat hard werken is en ik vermoed dat carrière dan nummer 1 is en echtgenote/moeder-zijn nummer 2.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
NRC schreef: 'Vrouwen kunnen beter later kinderen krijgen'
Gepubliceerd: 3 juli 2008 22:02 | Gewijzigd: 4 juli 2008 07:28
Door onze redacteur Jannetje Koelewijn
Rotterdam, 3 juli. Heel verstandig van vrouwen in Nederland om pas rond hun dertigste hun eerste kind te krijgen. Niets van waar dat er nu meer oude moeders zijn dan vroeger. Voor 1970 – voordat voor iedereen de anticonceptiepil gemakkelijk verkrijgbaar was – waren het er veel meer.
De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen in Nederland hun eerste kind krijgen gaat alleen maar omhoog doordat er minder jónge moeders zijn. En dat is maar goed ook.
Dit schrijft Luc Bonneux, arts en epidemioloog, morgen samen met nog een epidemioloog en een demograaf in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, het belangrijkste wetenschappelijke tijdschrift voor artsen in Nederland. Bonneux werkt bij het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut in Den Haag. Hij bestudeert verbanden tussen de verbreiding van bepaalde ziekten of andere medische problemen – onvruchtbaarheid bijvoorbeeld – en de mogelijke oorzaken daarvan.
Onnodig ongerust
Het was dwarsigheid die hem ertoe bracht om te onderzoeken of het eigenlijk wel waar is wat gynaecologen en andere artsen nu vaak zeggen: dat het zorgelijk is dat vrouwen het krijgen van kinderen zo lang uitstellen, omdat er daardoor veel meer problemen zijn rondom zwangerschap en geboorte. Hij vroeg zich af of het echt zo was en of vrouwen misschien wel onnodig ongerust werden gemaakt
Bonneux houdt van dit soort onderwerpen. Hij publiceerde ruim een half jaar geleden, ook in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, conclusies van een onderzoek waaruit bleek dat iets te dikke mensen van middelbare leeftijd geen groter risico lopen om dood te gaan dan slanke mensen. Ze zijn wel vaker ziek – hart, vaten, suiker – maar daar zijn tegenwoordig goede medicijnen tegen.
Nu bestudeerde hij, samen met de twee andere onderzoekers, demografische gegevens uit 2005 van vijftien ‘oude’ lidstaten van de Europese Unie. En hij stelde vast dat in Nederland sinds de negentiende eeuw nooit eerder zoveel kinderen werden geboren bij moeders tussen de 25 en de 35 jaar: 73 procent. In 1950 was het bijvoorbeeld nog 61 procent.
In 1970 werden 20 van de 1.000 kinderen geboren bij een moeder die ouder dan 35 was. Nu zijn het 10 van de 1.000 kinderen. In diezelfde periode daalde de kans dat een vrouw vóór haar 25ste een kind kreeg met 33 procent. Het grote verschil met vroeger is dat kinderen van oude moeders toen vaak ‘nakomertjes’ waren, lang niet altijd gewenst. Nu gaat het vaak om ‘laatste-kanskinderen’. In Nederland is 15 procent van de vrouwen die een kind krijgen ouder dan 35. In andere landen van de Europese Unie is het 16 procent.
Nakomertjes
Maar hebben gynaecologen dan ongelijk en is het overdreven om te zeggen dat vrouwen hun kinderen beter op jongere leeftijd kunnen krijgen?
„Nee”, zegt Bonneux. „Maar de meeste vrouwen doen het al vanzelf. De boodschap van ons verhaal is dat vrouwen in Nederland spontaan de optimale leeftijd kiezen om hun eerste kind te krijgen, namelijk tussen de 25 en de 35. Gynaecologen zien voornamelijk de vrouwen bij wie er problemen met de vruchtbaarheid zijn. Dat vertekent de waarneming.”
In het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde schrijft hij dat de kans voor vrouwen om op hun veertigste zwanger te worden nog altijd groter is dan om níet zwanger te worden. De mogelijke complicaties voor de kinderen zijn „voldoende beperkt” om het risico te nemen.
Ontgoochelde vrouwen
Maar vrouwen moeten volgens Bonneux wel onder ogen zien dat hun kansen op een spontane zwangerschap na hun vijfendertigste wel echt afnemen. En ze moeten niet te veel vertrouwen op vruchtbaarheidstechnologie, want het effect daarvan is bij hen niet erg groot. Bonneux denkt dat alle bezorgdheid over uitgesteld moederschap mede gevoed wordt door „ontgoochelde vrouwen” die op geen enkele manier nog zwanger meer bleken te kunnen worden. Toch zijn er volgens hem geen aanwijzingen dat dit meer dan 0,9 procent van de vrouwen overkomt.
De ‘optimale leeftijd’ om kinderen te krijgen ziet Bonneux sociaal-economisch. Biologisch is de optimale leeftijd voor vrouwen om kinderen te krijgen rond de 20. „Dan ben je op je sterkst en je soepelst”, zegt hij. „De moedermelk is het rijkst. Op de leeftijd dat vrouwen door mannen het allermooist worden gevonden, zijn ze ook het vruchtbaarst.”
Daaraan, zegt Bonneux, valt vooral te zien hoe weinig mensen wat hun voortplanting betreft geëvolueerd zijn sinds de tijd van de primaten of sinds de tijd dat ze nog als jagers en verzamelaars over de savanne zwierven. „De biologie roept: haast je, haast je, nu is je kans op gezonde kinderen het grootst!”
Sociale achterstand
Maar in deze moderne tijd is het volgens Luc Bonneux voor kinderen helemaal niet gunstig om zo’n jonge moeder te hebben. Vrouwen van begin 20, schrijft hij, lopen hogere risico’s om hun opleiding niet af te maken. Ze hebben vaak minder stabiele relaties, waardoor ze eerder scheiden. De sociale achterstand die ze daardoor oplopen – weinig geld, alleen de kinderen moeten opvoeden – heeft vermoedelijk een groter effect op hun levensverwachting dan bijvoorbeeld borstkanker.
Het werkt volgens Bonneux twee kanten uit: vrouwen met een sociale achterstand krijgen vaak al jong kinderen. Maar al op jonge leeftijd kinderen krijgen kan ook leiden tot sociale achterstand.
Tja, het is wat met die wetenschap.cosmo schreef:NRC schreef: (...)
Het was dwarsigheid die hem ertoe bracht om te onderzoeken of het eigenlijk wel waar is wat gynaecologen en andere artsen nu vaak zeggen:
(....)
Het ene moment beweren ze het één en het andere moment precies het tegenovergestelde.

- JolandaOudshoorn
Hier ben ik het met je eens. tjonge, ben ik toch WERKENDE moederzusterelly schreef:De topic titel heeft het over vrouw en carrière. Dit is m.i. wezenlijk anders dan vrouw en werk, van daar mijn onderstaande reactie:
Ik versta dan onder werken: allerhande bezigheden onbetaald of betaald. (en er is werk wat onbetaalbaar is)

Ik weet, mijn Verlosser leeft