Kinderbijbel van H. van Dam
Volgens mij ga je verder dan de Bijbel Matthijs, zeker als het gaat om kinderen.
Ik denk dat de Dordtse Leerregels met recht zeggen dat de vroeggestorven kinderen van gelovige ouders zalig zijn. Net zo als ik geloof dat het dankgebed na de bediening van de doop niets onbijbels bevat. De Heere zegt dat de kinderen tot Jezus mogen komen en dat niemand ze mag verhinderen. Er staat helemaal niets over de motivatie van die kinderen, alleen over die van de moeders. Toch zegende Christus ze. Mogen de kinderen nu, dan niet ook eerst de zegenende Christus zien? Zo gaat Christus toch Zelf naar de kinderen toe. Ga niet voorbij aan de beloofde zaligheid en de dankbaarheid daarvoor. Beschouw de kinderen ook in de kinderbijbels zoals ze beschouwt worden in het dankgebed na de doop, beschouw ze zoals Christus ze beschouwde en ga daarbij niet voorbij aan de houding die dit van een kind vereist. Die van een nieuwe schepping in Christus, wat ze niet zelf kunnen bewerken, maar misschien wel al zijn.
Vaya con Dios,
parsifal
Ik denk dat de Dordtse Leerregels met recht zeggen dat de vroeggestorven kinderen van gelovige ouders zalig zijn. Net zo als ik geloof dat het dankgebed na de bediening van de doop niets onbijbels bevat. De Heere zegt dat de kinderen tot Jezus mogen komen en dat niemand ze mag verhinderen. Er staat helemaal niets over de motivatie van die kinderen, alleen over die van de moeders. Toch zegende Christus ze. Mogen de kinderen nu, dan niet ook eerst de zegenende Christus zien? Zo gaat Christus toch Zelf naar de kinderen toe. Ga niet voorbij aan de beloofde zaligheid en de dankbaarheid daarvoor. Beschouw de kinderen ook in de kinderbijbels zoals ze beschouwt worden in het dankgebed na de doop, beschouw ze zoals Christus ze beschouwde en ga daarbij niet voorbij aan de houding die dit van een kind vereist. Die van een nieuwe schepping in Christus, wat ze niet zelf kunnen bewerken, maar misschien wel al zijn.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Parsifal, je uitspraken geven wel aanleiding tot het verbondsautomatisme van vandaag de dag.
Wat bedoel ik daarmee? Men moet maar geloven dat men een kind van God is, dat men de zaligheid gaat be-erven, dat men wel heilig is en dat men gelooft.
Als God een mens bekeert leert God hem echter zien dat hij geen kind van God is, maar een kind des toorns, dat hij niet geloof, maar dat hij in ongeloof leeft, dat hij niet de zaligheid be-erft, maar dat hij op de brede weg staat en de smalle weg moet verkiezen. Dat hij niet heilig is, maar onheilig. In die weg wordt een mens tot God bekeerd.
Met jouw gedachten over het doopformulier kunnen we de noodzaak van wedergeboorte en bekering achterwege laten. Immers, men heeft enkel te geloven dat God de zaligheid aan hem of haar geschonken heeft, nu ja...dat is toch niet zo moeilijk aan te nemen?
Wat bedoel ik daarmee? Men moet maar geloven dat men een kind van God is, dat men de zaligheid gaat be-erven, dat men wel heilig is en dat men gelooft.
Als God een mens bekeert leert God hem echter zien dat hij geen kind van God is, maar een kind des toorns, dat hij niet geloof, maar dat hij in ongeloof leeft, dat hij niet de zaligheid be-erft, maar dat hij op de brede weg staat en de smalle weg moet verkiezen. Dat hij niet heilig is, maar onheilig. In die weg wordt een mens tot God bekeerd.
Met jouw gedachten over het doopformulier kunnen we de noodzaak van wedergeboorte en bekering achterwege laten. Immers, men heeft enkel te geloven dat God de zaligheid aan hem of haar geschonken heeft, nu ja...dat is toch niet zo moeilijk aan te nemen?
en reken maar dat het moeilijk is om aan te nemen wat er allemaal beloofd wordt in de Bijbel. Juist als je jezelf meer en meer leert kennen wordt dat moeilijker en dan is het geloof niet makkelijk.
Ik krijg het idee, dat met het bang zijn voor verbondsautomatismen, het kind niet meer tot Christus gelaten wordt. Ik kan dit echt niet begrijpen van mensen die de kinderen dopen.
Ik krijg het idee, dat met het bang zijn voor verbondsautomatismen, het kind niet meer tot Christus gelaten wordt. Ik kan dit echt niet begrijpen van mensen die de kinderen dopen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Mmmm...
Je mag natuurlijk bang zijn voor 'verbondsautomatisme', als dat een dwaling is. Maar wat houdt dat eigenlijk in? ALs ik het OT lees, is het verbond behoorlijk 'automatisch'.
Tenslotte: het topic. Velen zijn grootgebracht met Vreugdenhil. Waarom moeten er nu allemaal nieuwe kinderbijbels verschijnen?
Je mag natuurlijk bang zijn voor 'verbondsautomatisme', als dat een dwaling is. Maar wat houdt dat eigenlijk in? ALs ik het OT lees, is het verbond behoorlijk 'automatisch'.
Tenslotte: het topic. Velen zijn grootgebracht met Vreugdenhil. Waarom moeten er nu allemaal nieuwe kinderbijbels verschijnen?
Hoezo verbondsautomatisme? En als de kinderen van de gelovigen reeds bij hun geboorte in het verbond zijn opgenomen?
Een aantal voorbeelden:
2 Sam. 12: 23 Maar nu is het dood, waarom zou ik nu vasten? Zal ik hem nog kunnen wederhalen? Ik zal wel tot hem gaan, maar hij zal tot mij niet wederkomen.
Kanttekening:
Te weten, tot het kind, naar het lichaam in het graf, naar de ziel in den hemel.
Verklaring uit Dachsel:
Hoe en op welke gronden wist David, dat zijn kind zalig was? Wist en beleed David, dat hij in ongerechtigheid geboren en in zonde ontvangen was, hij geloofde dit toch ook van zijn kind. Laat ons zeggen: David, zelf Gods bondgenoot zijnde, mocht dit van zijn nageslacht, omdat hij het tegendeel niet zag, op grond van de Verbondsbelofte van de Heere geloven. De Heere kan ook, door Zijn Geest, dit geloof in Davids hart gewerkt en hem daardoor in zijn druk krachtig getroost hebben. (P. BONNET).
Mattheus 19:14 Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.
Kanttekening:
Namelijk den kinderen des verbonds, gelijk de kinderen der Joden waren. Anderzins worden de kinderen der ongelovingen onrein genaamd; 1 Cor. 7:14
En verder de HC:
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus’ bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is.
Nergens in Gods Woord staat een schema waaraan de mens zich moet houden om behouden te worden. Wel staan er kenmerken, maar die staan er meer vanwege ons zwakgeloof. En Jezus heeft niet voor niets gezegd dat wij moeten worden als een kind.
Een aantal voorbeelden:
2 Sam. 12: 23 Maar nu is het dood, waarom zou ik nu vasten? Zal ik hem nog kunnen wederhalen? Ik zal wel tot hem gaan, maar hij zal tot mij niet wederkomen.
Kanttekening:
Te weten, tot het kind, naar het lichaam in het graf, naar de ziel in den hemel.
Verklaring uit Dachsel:
Hoe en op welke gronden wist David, dat zijn kind zalig was? Wist en beleed David, dat hij in ongerechtigheid geboren en in zonde ontvangen was, hij geloofde dit toch ook van zijn kind. Laat ons zeggen: David, zelf Gods bondgenoot zijnde, mocht dit van zijn nageslacht, omdat hij het tegendeel niet zag, op grond van de Verbondsbelofte van de Heere geloven. De Heere kan ook, door Zijn Geest, dit geloof in Davids hart gewerkt en hem daardoor in zijn druk krachtig getroost hebben. (P. BONNET).
Mattheus 19:14 Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.
Kanttekening:
Namelijk den kinderen des verbonds, gelijk de kinderen der Joden waren. Anderzins worden de kinderen der ongelovingen onrein genaamd; 1 Cor. 7:14
En verder de HC:
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus’ bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is.
Nergens in Gods Woord staat een schema waaraan de mens zich moet houden om behouden te worden. Wel staan er kenmerken, maar die staan er meer vanwege ons zwakgeloof. En Jezus heeft niet voor niets gezegd dat wij moeten worden als een kind.
We hebben het over kinderen en niet over volwassenen.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ondanks dat het verbond in het OT volgens jou automatisch is, lees ik toch dat er velen verloren gingen (Hebr. 4:2; 3:19), ook lees ik dat het beroemen op het verbond niets helpt, wij moeten wederom geboren worden om in de Zaligmaker te geloven. Vergelijk verder Johannes 8:37 met vers 44.
Marcel,
Het is een grote genade als je van je kind te horen krijgt dat hij God liefheeft. Tegenwoordig komt er op jonge leeftijd al heel wat over een kindertong, maar waar komt het nog voor dat een kind zegt Jezus lief te hebben? Tegelijkertijd moet gezegd worden dat alle zondagsschoolkinderen over het hele land zullen in meerderheid zeggen dat ze van de Heere houden (welk kind zingt niet uit volle borst: 'k Stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God, want in Zijn hand ligt heel mijn levenslot, Hem heb ik lief, Zijn vrede woont in mij, 'k zie naar Hem op en 'k weet: Hij is mij steeds nabij). Is dat een bewijs van bekering? 't Kan zijn, maar als een kind geen weet heeft van zonde of in kindertaal: slechte, foute dingen die je gedaan hebt en dat je daarvoor straf verdiend hebt, dan zou ik maar voorzichtig zijn.
Vele, vele kinderen van de zondagschool zullen later als ze pubers worden laten blijken geen waar leven met de Heere God te kennen. Je zul wel niet blij zijn met deze reactie, ook zul je niet blij met de door de opstellers van de Catechismus aangegeven volgorde: ellende-verlossing-dankbaarheid.
Het is een grote genade als je van je kind te horen krijgt dat hij God liefheeft. Tegenwoordig komt er op jonge leeftijd al heel wat over een kindertong, maar waar komt het nog voor dat een kind zegt Jezus lief te hebben? Tegelijkertijd moet gezegd worden dat alle zondagsschoolkinderen over het hele land zullen in meerderheid zeggen dat ze van de Heere houden (welk kind zingt niet uit volle borst: 'k Stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God, want in Zijn hand ligt heel mijn levenslot, Hem heb ik lief, Zijn vrede woont in mij, 'k zie naar Hem op en 'k weet: Hij is mij steeds nabij). Is dat een bewijs van bekering? 't Kan zijn, maar als een kind geen weet heeft van zonde of in kindertaal: slechte, foute dingen die je gedaan hebt en dat je daarvoor straf verdiend hebt, dan zou ik maar voorzichtig zijn.
Vele, vele kinderen van de zondagschool zullen later als ze pubers worden laten blijken geen waar leven met de Heere God te kennen. Je zul wel niet blij zijn met deze reactie, ook zul je niet blij met de door de opstellers van de Catechismus aangegeven volgorde: ellende-verlossing-dankbaarheid.
Nogmaals: we moeten onze schema's niet aan de kinderen opleggen. Ik weet hoe belangrijk het is om de kinderen te vertellen dat ze een nieuw hartje nodig hebben, dat de Heere van ze houdt, maar ook dat de Heere er erg verdrietig om is als ze 'boze' dingen doen. Dat zij dat eerlijk tegen de Heere moeten en mogen vertellen en vergeving mogen vragen. Maar ook dat de Heere zo graag wil vergeven.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Marcel,
En of zij dat later in zullen volharden? Ik weet het niet, het is mijn grote verlangen dat de HG ze verder leidt. Maar toch, als er één jong moet sterven (God beware ons ervoor) dan mag ik troost vinden in Gods Woord en Zijn verbond!
De kinderbijbels van Vreugdenhil was voor sommige kinderen te moeilijk heb ik begrepen. H. van Dam is een eenvoudig en bergrijpelijke schrijver.Oorspronkelijk gepost door refo
Mmmm...
Even over het verbond.
Er wordt soms zo over het verbond gepraat, dat verstandsgeloof voldoende is. Maar als het in het verstand zit, dan zit het veelte hoog.
Dan wordt er wel vaak gezegd: Ja, maar wij zijn kinderen van het verbond. Wij zijn van Abraham's zaad. Dan denk ik nu ook aan deze tekst uit Matt. 3"En meent niet bij u zelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken."
God eist van ons verbonds gehoorzaamheid!
Liever Turks dan Paaps
Tja, maar is dat dan het ware geloof? Dat is dan de vraag. Alle kinderen zeggen dat ze van de Heere houden, maar er zijn er ook genoeg, die als ze ouder worden, de wereld in gaan en niet meer terug keren tot Gods inzettingen en geboden. Is dat dan afval der heiligen of zo? Of Kuiperiaans: Ze hebben de kiemen van wedergeboorte tenzij ze anders openbaren?Oorspronkelijk gepost door LecramToch kan je bij mij niet de indruk wegnemen dat dan verdriet een voorwaarde zou zijn.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Wordt er soms een voorwaarde gesteld in de zin: "Maar de Heere wil dat we tot Hem komen met verdriet in ons hart"? Het komen tot Christus veronderstelt toch verdriet in het hart? Hier wordt geen voorwaarde gesteld, noch wordt hier gezegd dat je zonder verdriet niet welkom bent. Wel wordt heel simpel uitgelegd hoe we moeten komen: Niet als iemand die ergens recht op heeft, maar als een rechteloze, als iemand die Christus nodig heeft, dus als iemand die berouw heeft en als de verloren zoon tot de Vader gaat, door Jezus Christus!
Vanavond een aardig voorbeeld van 'kinderlijk geloof'. Ons zoontje van 4 zij tegen mijn vrouw: Als je dood gaat, ga je naar de hemel, he mam? Mijn vrouw antwoordde: als je van de Heere houdt, dan wel ja. Zegtie: Ik houd heeeeel veel van de Heere, mama.
Had hij verdriet in zijn hart? Ik heb er nix van gemerkt. Was het niet echt? Dat zou ik niet durven zeggen.
Wij zijn zo geneigd om de kinderen dezelfde dingen op te leggen, zoals wij die ervaren, terwijl we een kind gewoon kind moeten laten zijn. Zo heeft Jezus dat ook bedoeld.
Enne.... ben jij wel eens juichend over je ellende tot God gegaan. Als je je zonde en ellende voelt, zal je er bedroefd over zijn...
Oorspronkelijk gepost door de orthodoxer
Tja, maar is dat dan het ware geloof? Dat is dan de vraag. Alle kinderen zeggen dat ze van de Heere houden, maar er zijn er ook genoeg, die als ze ouder worden, de wereld in gaan en niet meer terug keren tot Gods inzettingen en geboden. Is dat dan afval der heiligen of zo? Of Kuiperiaans: Ze hebben de kiemen van wedergeboorte tenzij ze anders openbaren?
Ik zou het wel om willen draaien: zou je durven zeggen dat het kind niet gelooft? Dat weet alleen God. Overigens geldt dat niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Het is meer dan eens gebeurd dat een volwassene, waar iedereen van dacht dat die geloofde, later de wereld in trok (bijv. Demas). Laten we het aan God overlaten.
Niet juichend over mijn ellende tot God, maar wel juichend over mijn verlossing bij Hem vandaan.Enne.... ben jij wel eens juichend over je ellende tot God gegaan. Als je je zonde en ellende voelt, zal je er bedroefd over zijn...