Zo denken wij er ook over eigenlijk. Mochten er zich kinderen aandienen, dan kan mijn partner vrij makkelijk een dag minder gaan werken (3 i.p.v 4). Mij lukt het ook wel om een dag minder te werken of thuis te werken (al is dat laatste niet ideaal als je ook de zorg voor een kind hebt). En een paar dagen (dus niet de hele week) opvang of peuterspeelzaal is helemaal niet slecht voor het kind. Dus in ons geval zou het hooguit om één dag gaan, waarop er mogelijk een probleem zou kunnen zijn. En problemen zijn er om op te lossen.Marnix schreef:1 of 2 dagen in de week opvang lijkt me helemaal niet zo verkeerd, als ouders allebei fulltime of 4 dagen werken ofzo wordt het natuurlijk een heel ander verhaal, dan ontstaat er een ongezonde situatie.
[...]
Helemaal mee eens dat de kinderen voldoende aandacht moeten krijgen. Af en toe een keertje opvang, daar gaat zo'n kind niet dood van, integendeel. Het kan heel goed zijn, wat sociale ontwikkeling betreft als het leren zelfstandig zijn. Vaak hebben kinderen die af en toe naar een peuterspelzaal gaan veel minder moeite met de stap naar de basisschool, ze zijn gewend met andere kinderen samen te zijn, te spelen etc, hebben vaak ook al vriendjes en vriendinnetjes.
-
Re: Vrouw en carrière
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Op zich gaat dat wel, hoor; kan ik je uit ervaring meedelen.Josephus schreef:... thuis te werken (al is dat laatste niet ideaal als je ook de zorg voor een kind hebt).
Alleen moet je dan soms wel bijvoorbeeld 's avonds een uurtje inhalen en tegen je collega's zeggen, dat je telefonisch lastig bereikbaar bent.
De huisvrouw uit Spreuken 31 regelde dat helemaal alleen.Josephus schreef:Zo denken wij er ook over eigenlijk. Mochten er zich kinderen aandienen, dan kan mijn partner vrij makkelijk een dag minder gaan werken (3 i.p.v 4). Mij lukt het ook wel om een dag minder te werken of thuis te werken (al is dat laatste niet ideaal als je ook de zorg voor een kind hebt). En een paar dagen (dus niet de hele week) opvang of peuterspeelzaal is helemaal niet slecht voor het kind. Dus in ons geval zou het hooguit om één dag gaan, waarop er mogelijk een probleem zou kunnen zijn. En problemen zijn er om op te lossen.Marnix schreef:1 of 2 dagen in de week opvang lijkt me helemaal niet zo verkeerd, als ouders allebei fulltime of 4 dagen werken ofzo wordt het natuurlijk een heel ander verhaal, dan ontstaat er een ongezonde situatie.
[...]
Helemaal mee eens dat de kinderen voldoende aandacht moeten krijgen. Af en toe een keertje opvang, daar gaat zo'n kind niet dood van, integendeel. Het kan heel goed zijn, wat sociale ontwikkeling betreft als het leren zelfstandig zijn. Vaak hebben kinderen die af en toe naar een peuterspelzaal gaan veel minder moeite met de stap naar de basisschool, ze zijn gewend met andere kinderen samen te zijn, te spelen etc, hebben vaak ook al vriendjes en vriendinnetjes.

Chapeau: andere cultuur of niet.

Ja, mijn complimenten voor die huisvrouw.
(Overigens lees je in Spreuken 31 een hoop over de vrouw maar niets over kinderen, behalve dat ze haar prijzen en dat ze net zo hard werkt als haar man. Ze bedrijft handel, maakt kleren en dekens, koopt een akker, winkelt, plant een wijngaard....).
Toen werkten veel mannen trouwens ook gewoon thuis, dat ging toen ook prima... beiden konden voor de kinderen zorgen... ik lees niet dat dit voor 100% door de vrouw gebeurde, gezien al haar activiteiten lijkt me dat zelfs onlogisch.
(Overigens lees je in Spreuken 31 een hoop over de vrouw maar niets over kinderen, behalve dat ze haar prijzen en dat ze net zo hard werkt als haar man. Ze bedrijft handel, maakt kleren en dekens, koopt een akker, winkelt, plant een wijngaard....).
Toen werkten veel mannen trouwens ook gewoon thuis, dat ging toen ook prima... beiden konden voor de kinderen zorgen... ik lees niet dat dit voor 100% door de vrouw gebeurde, gezien al haar activiteiten lijkt me dat zelfs onlogisch.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
Je hoeft toch niet perse thuis te zitten na je afstuderen? Volgens mij is er genoeg vraag naar artsen, zelfs parttime. Als je tegen die tijd getrouwd bent en je krijgt kinderen kan je ervoor kiezen om parttime te werken of helemaal niet, die keuze ligt bij jezelf. Wat een vrijheid.Naam Loos schreef:Ik blijf het echt een moeilijk punt vinden.. Nu zit ik in 5 atheneum, wil misschien geneeskunde gaan studeren.. en dan? Ik ben tussen de 24 en 30 voor mijn opleiding af is, en dan thuis gaan zitten?
We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, en er is er Eén die ook wat dit betreft alles weet. Maar is het niet logisch dat je je gezonde verstand laat spreken?
Ik ben sterk geneigd HBO verpleegkunde te gaan doen, omdat die opleiding minder zwaar is én korter duurt.
Wat zouden jullie doen?
tja, heb je een vriend of niet, hoe kijk je tegenover eventuele anticonceptiemiddelen enzovoorts....
Ik ben ook al 26 en heb de komende jaren ook nog geen kinderen. Daarvoor hoef je echt niet begin 20 te zijn hoor
Ik ben ook al 26 en heb de komende jaren ook nog geen kinderen. Daarvoor hoef je echt niet begin 20 te zijn hoor

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mijn verlangen naar kinderen is vrij groot. Puur omdat ik niet hoog geschoold ben. Maar wil wel zeker blijven werken maar mijn kinderen gaan niet langer dan een halve dag naar een opvang/oppas. Er moet zeker 1 van de ouderen thuis zijn om voor een (ziek) kind te kunnen zorgen.
Ds. Stelwagen gaat ervan uit dat werken voor een getrouwde vrouw fout is. En op grond van die vooronderstelling gaat hij zgn. alle argumenten ontzenuwen. Zwak stuk!cosmo schreef:Dat artikel vind ik niet bepaald getuigen van realiteitszin.Gabrielle schreef:Het artikel van ds. Stelwagen is me uit het hart gegrepen, vandaag in het RD :
http://www.refdag.nl/artikel/1349472/Mo ... s+gel.html
Tegenwoordig kost een simpel huis al snel 200.000 euro. Dat betekent al snel 750 euro netto maandelijks lasten. Van één salaris is dat moeilijk te betalen als je een modaal salaris hebt.
Daarnaast moet niet een predikant voor een ander gaan bepalen wat een noodsituatie is. Een ieder moet dat voor zichzelf bepalen.
Bovendien is het vanuit de bijbel helemaal niet zomaar te stellen dat vrouwen niet mogen werken.
Verlangen naar kinderen hoeft niet persé samen te hangen met opleidingsniveau.. het speelt misschien wel een rol. Ik ben gek op kinderen, en zou het jammer vinden wanneer ik dat (uit financiele overwegingen oid) moedwillig uit zou moeten stellen!Lassie schreef:mijn verlangen naar kinderen is vrij groot. Puur omdat ik niet hoog geschoold ben. Maar wil wel zeker blijven werken maar mijn kinderen gaan niet langer dan een halve dag naar een opvang/oppas. Er moet zeker 1 van de ouderen thuis zijn om voor een (ziek) kind te kunnen zorgen.
Anticonceptiemiddelen is een onderwerp voor een aparte topic..
Wat de toekomst brengen moge... mij geleidt des Heeren hand.
financieel kom je er altijd, dat moet niet hoofdmotto zijn om kinderen ontvangen uit te stellen.
Wat is dan wel een goed motto om kinderen uit te stellen??Lassie schreef:financieel kom je er altijd, dat moet niet hoofdmotto zijn om kinderen ontvangen uit te stellen.
Het lichaam en de geest van de moeder, die nog rust moeten krijgen na een zwangerschap.Naam Loos schreef:Wat is dan wel een goed motto om kinderen uit te stellen??Lassie schreef:financieel kom je er altijd, dat moet niet hoofdmotto zijn om kinderen ontvangen uit te stellen.
Oké, maar ik bedoelde eigenlijk meer het kinderen uitstellen voordat je een eerste kind gekregen hebt. Dus omdat je bijvoorbeeld nog een opleiding af wilt maken..Tiberius schreef:Het lichaam en de geest van de moeder, die nog rust moeten krijgen na een zwangerschap.Naam Loos schreef:Wat is dan wel een goed motto om kinderen uit te stellen??Lassie schreef:financieel kom je er altijd, dat moet niet hoofdmotto zijn om kinderen ontvangen uit te stellen.
of voor een zwangerschap 
Dit komt zo over als: De eerste moet snel komen en de tweede pas als je daar weer aan toe bent
Ik vind dat je eerst wat wil doen met waar je voor geleerd hebt en dat je eerst samen even wil genieten ook een prima reden als je getrouwd bent nog een paar jaar te wachten.
Natuurlijk is dit iets waar je samen mee naar God toe gaat. Je redenen moeten niet egoistisch zijn... maar ik denk dat je dan echt niet altijd de opdracht krijgt zo snel mogelijk kinderen te ontvangen.

Dit komt zo over als: De eerste moet snel komen en de tweede pas als je daar weer aan toe bent

Ik vind dat je eerst wat wil doen met waar je voor geleerd hebt en dat je eerst samen even wil genieten ook een prima reden als je getrouwd bent nog een paar jaar te wachten.
Natuurlijk is dit iets waar je samen mee naar God toe gaat. Je redenen moeten niet egoistisch zijn... maar ik denk dat je dan echt niet altijd de opdracht krijgt zo snel mogelijk kinderen te ontvangen.
En dan na een paar jaar genieten erachter komen dat je geen kinderen kunt krijgen, of verminderd vruchtbaar bent?
Dit is uitgaan van het meest negatieve, maar het kan.
Dat je eerst wat wilt doen met wat je geleerd heb kan ik me voorstellen, maar eerst samen genieten is iets waar ik over struikel. Waarom? Goede vraag.. ik heb (nog) niet overal een gevormde mening over. (wat wil je als je zo jong ben?)
Het is misschien meer gevoel of opvoeding, maar het feit dat je natuurlijke weg gaat dwarsbomen zegt wel iets. Wel de lusten, maar niet de lasten. (Zoals kinderen dan gezien worden.)
Dit is uitgaan van het meest negatieve, maar het kan.
Dat je eerst wat wilt doen met wat je geleerd heb kan ik me voorstellen, maar eerst samen genieten is iets waar ik over struikel. Waarom? Goede vraag.. ik heb (nog) niet overal een gevormde mening over. (wat wil je als je zo jong ben?)
Het is misschien meer gevoel of opvoeding, maar het feit dat je natuurlijke weg gaat dwarsbomen zegt wel iets. Wel de lusten, maar niet de lasten. (Zoals kinderen dan gezien worden.)