Heilige Geest.

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Heilige Geest.

Bericht door Gian »

Tiberius schreef: Door een depressie, hoe diepgaand en ernstig ook, kan je de Heilige Geest niet uit blussen.
Ik vind dat er wel heel makkelijk scheiding gemaakt wordt tussen psyche en het geestelijke. Er is een depresiviteit die absluut oorzaak van zonde kan zijn. Als voorbeeld wil ik noemen dat er mensen zijn die door halstarrig ongeloof geestelijk in een diepe put komen. Van dichtbij heb ik meegemaakt dat een kind van God opstond tegen God inzake verkiezing en verwerping. Drie jaar zwaar overspannen was het gevolg voordat diegene zijn schuld ging belijden tegenover God.

Daarnaast geloof ik ook dat kinderen van God gebonden kunnen zijn door boze geesten die oorzaak zijn van depressie.

Ik zou depressiviteit daarom enigzins willen onderscheiden. Waarom is iemand depressief?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heilige Geest.

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Tiberius schreef: Door een depressie, hoe diepgaand en ernstig ook, kan je de Heilige Geest niet uit blussen.
Ik vind dat er wel heel makkelijk scheiding gemaakt wordt tussen psyche en het geestelijke. Er is een depresiviteit die absluut oorzaak van zonde kan zijn.
Het laatste ben ik wel met je eens, maar vind ik geen bewijs van het eerste.
Er zijn wel meer ziekten, ook lichamelijke, te noemen die een rechtstreeks gevolg van zonde zijn. Neem bijvoorbeeld Aids of longkanker. Maar dat wil niet zeggen, dat iedereen die deze ziektes krijgt de onderliggende zonde gedaan heeft. En andersom: niet iedereen die die zonden doet, krijgt die ziekten.

Concreet: als iemand longkanker krijgt als gevolg van roken, dan zal hij (of zij) inderdaad eerst zijn schuld tegenover God moeten belijden en vragen om Zijn zegen over de behandeling.
Maar ik acht het onvoldoende als hij vervolgens naar een predikant gaat en niet naar een longarts.
Gian schreef:Daarnaast geloof ik ook dat kinderen van God gebonden kunnen zijn door boze geesten die oorzaak zijn van depressie.

Ik zou depressiviteit daarom enigzins willen onderscheiden. Waarom is iemand depressief?
Dat ben ik wel met je eens, maar dat vind ik dus primair een taak voor de professionele hulpverlener.

(Al denk ik overigens, Henriet, dat Eleos niet competent genoeg is voor de problematiek van de vraagster.)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Heilige Geest.

Bericht door Bert Mulder »

Dit doet me denken aan David, en ook zoals hij zijn ellende verhaald in bijv. de 32e en 51e psalm.

Lichamelijke symptomen, zeker. Maar geestelijke nood.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie