genade zij u en vrede

Daphne

Bericht door Daphne »

:) bedankt dat je me begrijpt!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
WSO

Bericht door WSO »

Kijk, er is in een andere discussie al een aanvaring geweest over 'bot' discussiëren. Maar hier heb je nu weer zo'n voorbeeld waarin iemand theologisch volslagen onjuiste dingen zegt, waarin een ander zegt die uitdrukking wel te kunnen waarderen en de conclusie moet zijn dat er weer een dwaling de kop opsteekt.

De Heilige Geest was voor Pinksteren al op de aarde. Hij is echter op Pinksteren op een bijzondere manier uitgestort op alle vlees.
Mart01

Bericht door Mart01 »

Bedenk dat we het over een gedicht hebben WSO, het is in een gedicht meestal de bedoeling een bepaald gevoel, een bepaalde boodschap over te brengen. Daphne probeerde in die paar woorden te refereren aan de uitstorting van de Heilige Geest.

Ik ben benieuwd of je David ook terechtwijst in het onderstaande lied (Psalm 26)

1 [Een] [psalm] van David! Doe mij recht, HEERE! want ik wandel in mijn oprechtigheid; en ik vertrouw op den HEERE, ik zal niet wankelen.
2 Proef mij, HEERE, en verzoek mij; toets mijn nieren en mijn hart.
3 Want Uw goedertierenheid is voor mijn ogen, en ik wandel in Uw waarheid.
4 Ik zit niet bij ijdele lieden, en met bedekte lieden ga ik niet om.
5 Ik haat de vergadering der boosdoeners, en bij de goddelozen zit ik niet.
6 Ik was mijn handen in onschuld, en ik ga rondom uw altaar, o HEERE!
7 Om te doen horen de stem des lofs, en om te vertellen al Uw wonderen.
8 HEERE! ik heb lief de woning van Uw huis, en de plaats des tabernakels Uwer eer.
9 Raap mijn ziel niet weg met de zondaren, noch mijn leven met de mannen des bloeds;
10 In welker handen schandelijk bedrijf is, en welker rechterhand vol geschenken is.
11 Maar ik wandel in mijn oprechtigheid, verlos mij [dan] en wees mij genadig.
12 Mijn voet staat op effen baan; ik zal den HEERE loven in de vergaderingen.

David is het blijkbaar nogal 'in zijn bol geslagen' dat hij zichzelf rechtvaardig noemt. Dat verdient een vermaning is het niet? Nee, zo ist het niet, probeer te achterhalen wat David met dit lied over wil brengen.

Ik ben helemaal niet zo'n cultuur freak, maar een gedicht op je in laten werken en zoeken naar de boodschap die het over wil dragen lukt me nog wel enigszins.

We letten tegenwoordig meer op de letter dan op de geest.
WSO

Bericht door WSO »

Als jij zegt dat het David kennelijk 'in zijn bol geslagen is' dan geef je er blijk van dat je helemaal geen gedichten kunt interpreteren. Je moet niet een enkele regel uit de Psalm halen, maar het helemaal lezen. Ik ga het nou maar niet bespreken, maar lees nog eens goed.

En nogmaals: als in een gedicht (met letters) staat dat de Heilige Geest niet altijd op aarde is geweest, dan klopt dat gewoon niet, en is het hele gedicht doortrokken van een foute geest. Wat zou dezelfde David dan bedoelen met "neem uw Heilige Geest niet van mij?"
Mart01

Bericht door Mart01 »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Als jij zegt dat het David kennelijk 'in zijn bol geslagen is' dan geef je er blijk van dat je helemaal geen gedichten kunt interpreteren. Je moet niet een enkele regel uit de Psalm halen, maar het helemaal lezen. Ik ga het nou maar niet bespreken, maar lees nog eens goed.

En nogmaals: als in een gedicht (met letters) staat dat de Heilige Geest niet altijd op aarde is geweest, dan klopt dat gewoon niet, en is het hele gedicht doortrokken van een foute geest. Wat zou dezelfde David dan bedoelen met "neem uw Heilige Geest niet van mij?"
Ik zeg niet dat het David in zijn bol geslagen is, maar ik probeer met een voorbeeld te verduidelijken dat wanneer ik jullie manier van lezen toepas op de Psalmen, dan kom ik ook dingen tegen die letterlijk in tegespraak zijn met andere delen van de Bijbel, bijv. dat David ook zonde deed, en dus toch niet zo rechtvaardig is dan hij zich in deze psalm voordoet, maar dat is ook heel de bedoeling toch niet van deze psalm? Dat David zich rechtvaardig gaat noemen?
WSO

Bericht door WSO »

Vr.43. Wat baat het u dat gij dit alles gelooft?

Antw. Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben
Mart01

Bericht door Mart01 »

Johannes 1 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
Daphne

Bericht door Daphne »

Mensen stop alstublieft....

stop er mee....

nu....

Ik heb t gedicht geschreven vanuit mijn hart. Het is persoonlijk, ik wilde dit laten lezen niet om me af te laten kraken maar om te delen.....

dus alstublieft, maak er geen strijdpunt van. Het doet me werkelijk verdriet, ik meen t serieus.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Plaats reactie