Toeschouwer schreef:Beste Afgewezen,
Deze lijnen die jij trekt kan en wil ik niet volgen. Ik zal jou nooit kunnen overtuigen, daar ben ik inmiddels wel achter.
Dat denk ik ook niet. Mij evenmin overigens. En ik denk van niemand die in de gereformeerde traditie staat.
We hebben het er hier al vaker over gehad, maar je hebt toch een wezenlijk afwijkende verbondsvisie.
Al vaker heb ik aangetoond, dat de verbondsbeloften van God aan Abraham (Genesis 17) zijn vervulling vinden in de gemeente van het Nieuwe Testament. Geen
vervanging van Israel (waar je zo allergisch voor bent), maar
vervulling, eigenlijk zoals Paulus dat heel helder verwoord in Romeinen 11.
Als je dat los gaat laten, kom je langzaam maar zeker met steeds meer Bijbelteksten in de klem en moet je de wonderlijkste speculaties op gaan tuigen om je verhaal kloppend te krijgen.
En voor een antwoord op de vraag over het oude gemaakte verbond, citeer ik met instemming de voortreffelijke kanttekening 18 bij dat hoofdstuk:
Dat is, waar niets aan had ontbroken, of: waar men niets meer in had kunnen vereisen. Want wat volmaakt is, heeft geen plaats te geven aan iets anders van gelijke hoedanigheid. Want de wet van Mozes, waarvan de ceremoniën hier als een aanhangsel worden aangemerkt, was wel in zichzelve volmaakt, zo iemand die volmaaktelijk had onderhouden, maar vanwege de onmacht der verdorven natuur des mensen, die de wet niet kon wegnemen, kon zij niemand tot de zaligheid brengen, Rom. 8:3. Gal. 3:21. Daarom heeft God dit nieuwe verbond door Christus, in de plaats van het eerste, met den mens willen maken, opdat het gebrek van het eerste hierdoor zou worden gebeterd; van welk nieuw verbond de ceremoniën ook schaduwen en voorbeelden waren, Kol. 2:17, gelijk in het volgende hoofdstuk zal worden aangewezen, en van hetwelk de oude vaders ook de beloften wel hadden ontvangen, Gal. 3:17, enz., maar de volheid van dien is ons door Christus geopenbaard, gelijk de apostel in het vervolg uit Jeremia 31 bewijst.
De onderstreping is uiteraard van mij en laat zien hoe ook de kanttekenaren het nieuwe verbond als vervulling van het oude zien.
Ik weet niet precies wat je met de vraag "uit Egypte geleid" bedoelt. Het is gewoon een tijdsaanduiding wanneer het eerste verbond nationaal gesloten is.