Het blijft een mysterie...

Afgewezen

Re: Het blijft een mysterie...

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:Afgewezen,
Ik lees over "het huis Israëls" en het "het huis van Juda", "het verbond dat met hun vaderen is gemaakt", "uit Egypte geleid".
Een nieuw verbond met het huis Israël maken.

In één pennestreek maak jij hiervan "gemeente", zonder dit te motiveren.
Wat moet ik hiermee?
Dit vind ik net zo erg als de schriftkritiek van Kuitert etc. Die zegt ook het staat er wel dat Jezus uit de dood is opgestaan, maar dat moet je anders lezen.
Beste Toeschouwer, dit heeft niets met schriftkritiek à la Kuitert te maken (wat jij ook heel goed weet), maar alles met 'lijnen trekken'.
Ik heb mijn pennenstreek in een x aantal topics toegelicht. Mijn argumentatie is je bekend en je hebt deze ook nooit op een overtuigende manier kunnen weerleggen. Het enige wat je doet, is van voren af aan je stellingen inbrengen.
Ik herhaal tot slot één - oud - argument. Als ik schriftkritiek bedrijf, dan doet Jezus het ook: hij maakt van Johannes de Doper met één pennenstreek de profeet Elia!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer:
Afgewezen schreef:2 Kor. 6
16. ...... Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn.

17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.

18 En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige.

De verbondsbelofte van Jeremia 31 voor de gemeente van Korinthe. HET STAAT ER LETTERLIJK! WAAROM GELOOF JE DAT NIET?
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen schreef:
Ik lees over "het huis Israëls" en het "het huis van Juda", "het verbond dat met hun vaderen is gemaakt", "uit Egypte geleid".

Wat moet ik hiermee?
Dit vind ik net zo erg als de schriftkritiek van Kuitert etc. Die zegt ook het staat er wel dat Jezus uit de dood is opgestaan, maar dat moet je anders lezen.
Beste Toeschouwer, dit heeft niets met schriftkritiek à la Kuitert te maken (wat jij ook heel goed weet), maar alles met 'lijnen trekken'.
Ik heb mijn pennenstreek in een x aantal topics toegelicht. Mijn argumentatie is je bekend en je hebt deze ook nooit op een overtuigende manier kunnen weerleggen. Het enige wat je doet, is van voren af aan je stellingen inbrengen.
Ik herhaal tot slot één - oud - argument. Als ik schriftkritiek bedrijf, dan doet Jezus het ook: hij maakt van Johannes de Doper met één pennenstreek de profeet Elia!
Beste Afgewezen,

Deze lijnen die jij trekt kan en wil ik niet volgen. Ik zal jou nooit kunnen overtuigen, daar ben ik inmiddels wel achter.

Maar om deze tekst weg te goochelen en er wat anders van te maken, eigenlijk snap ik het niet en vind dit Gerformeerde schriftkritiek. Al weet ik dat je dat niet zo bedoelt.

"het huis Israëls" en het "het huis van Juda", "het verbond dat met hun vaderen is gemaakt", "uit Egypte geleid".

Als wij hier nu gemeente van het nieuwe testament moeten lezen, dan ben ik wel benieuwd hoe je "uit Egypte geleid" invult?
refo

Bericht door refo »

Toeschouwer schreef:
Afgewezen schreef:

Wat moet ik hiermee?
Beste Afgewezen,

Deze lijnen die jij trekt kan en wil ik niet volgen. Ik zal jou nooit kunnen overtuigen, daar ben ik inmiddels wel achter.

Maar om deze tekst weg te goochelen en er wat anders van te maken, eigenlijk snap ik het niet en vind dit Gerformeerde schriftkritiek. Al weet ik dat je dat niet zo bedoelt.

"het huis Israëls" en het "het huis van Juda", "het verbond dat met hun vaderen is gemaakt", "uit Egypte geleid".

Als wij hier nu gemeente van het nieuwe testament moeten lezen, dan ben ik wel benieuwd hoe je "uit Egypte geleid" invult?

Juist dat 'uit Egypte geleid' zou jou moeten overtuigen dat het om anderen/meerderen gaat. Want je wilt die groep toch niet beperken tot de 603.550 mensen die (letterlijk) uit Egypte zijn geleid?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Toeschouwer schreef:Beste Afgewezen,

Dat denk ik ook niet. Mij evenmin overigens. En ik denk van niemand die in de gereformeerde traditie staat.

We hebben het er hier al vaker over gehad, maar je hebt toch een wezenlijk afwijkende verbondsvisie.
Al vaker heb ik aangetoond, dat de verbondsbeloften van God aan Abraham (Genesis 17) zijn vervulling vinden in de gemeente van het Nieuwe Testament. Geen vervanging van Israel (waar je zo allergisch voor bent), maar vervulling, eigenlijk zoals Paulus dat heel helder verwoord in Romeinen 11.

Als je dat los gaat laten, kom je langzaam maar zeker met steeds meer Bijbelteksten in de klem en moet je de wonderlijkste speculaties op gaan tuigen om je verhaal kloppend te krijgen.

En voor een antwoord op de vraag over het oude gemaakte verbond, citeer ik met instemming de voortreffelijke kanttekening 18 bij dat hoofdstuk:
Dat is, waar niets aan had ontbroken, of: waar men niets meer in had kunnen vereisen. Want wat volmaakt is, heeft geen plaats te geven aan iets anders van gelijke hoedanigheid. Want de wet van Mozes, waarvan de ceremoniën hier als een aanhangsel worden aangemerkt, was wel in zichzelve volmaakt, zo iemand die volmaaktelijk had onderhouden, maar vanwege de onmacht der verdorven natuur des mensen, die de wet niet kon wegnemen, kon zij niemand tot de zaligheid brengen, Rom. 8:3. Gal. 3:21. Daarom heeft God dit nieuwe verbond door Christus, in de plaats van het eerste, met den mens willen maken, opdat het gebrek van het eerste hierdoor zou worden gebeterd; van welk nieuw verbond de ceremoniën ook schaduwen en voorbeelden waren, Kol. 2:17, gelijk in het volgende hoofdstuk zal worden aangewezen, en van hetwelk de oude vaders ook de beloften wel hadden ontvangen, Gal. 3:17, enz., maar de volheid van dien is ons door Christus geopenbaard, gelijk de apostel in het vervolg uit Jeremia 31 bewijst.

De onderstreping is uiteraard van mij en laat zien hoe ook de kanttekenaren het nieuwe verbond als vervulling van het oude zien.

Ik weet niet precies wat je met de vraag "uit Egypte geleid" bedoelt. Het is gewoon een tijdsaanduiding wanneer het eerste verbond nationaal gesloten is.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Juist dat 'uit Egypte geleid' zou jou moeten overtuigen dat het om anderen/meerderen gaat. Want je wilt die groep toch niet beperken tot de 603.550 mensen die (letterlijk) uit Egypte zijn geleid?
Beste Refo,

Ik ben er van overtuigd, dat Paulus dat letterlijke volk bedoelt, dat letterlijk uit Egypte werd verlost. Mijn antwoord op je vraag is dus, ja, ik beperk het tot die groep, of het er precies 603.550 waren dat weet ik niet, maar dat neem ik gaarne van je aan,
Het is wat anders, of wij daar geestelijke lessen uit mogen halen, dat denk ik wel, maar dan in overdrachtelijke zin.
Plaats reactie