Als...

england

Bericht door england »

Wietse,
als je de Bijbel goed zou lezen zou je er geen tegenstellingen in tegenkomen... Helaas weet ik geen Nederlands boek dat met dat probleem te maken heeft...

Als we gaan twijfelen aan de Bijbel is er geen hoop voor ons... Immers, hoe kunnen we in alles op God, onvoorwaardelijk, vertrouwen? Nu kunnen wij Hem geloven op Zijn Woord, omdat Hij Waarheid is, en altijd doet zoals Hij gezegd heeft... Niet alleen de beloftes, maar ook de straffen...

Het laatste hoofdstuk van de Bijbel waarschuwt voor het afdoen van de Bijbel...Wie dat doet, zijn naam zal weg gedaan worden uit het boek des levens... Dat is een ernstige waarschuwing...

Bovendien, waar zou onze hoop en onze vreugde zijn als Christus nog steeds begraven was? Dan zou de macht van graf en dood niet teniet gedaan zijn, en zouden we nog steeds onder de vrees van de dood zijn! Maar ik ben met Christus gestorven; En ik leef, maar niet meer ik, maar Christus leeft in Mij...
En op een dag, op een dag zal God mij tot Zich roepen, en zal ik Hem zien, en Zijn doorboorde handen, dan zal ik Hem zien zoals Hij is, en Hem kennen zoals ik van Hem gekend ben...!

Daarom, wat vrees is er in ons voor de wereld, en de dood, en wat mensen ons kunnen doen? Christus is ons voorgegaan, en zoals wij navolgers van Hem moeten zijn tijdens ons leven, zo zullen wij ook navolgers zijn in ons sterven. want om ontbonden en met Christus te zijn is veel beter!
Maar als we dan denken aan alle mensen buiten Christus...niemand heeft voor hun de dood overwonnen, niemand heeft betaald voor hun zonden...en zoals God het eeuwige leven belooft heeft aan een ieder die in Hem gelooft, en het hun ook geeft, zo zeker zal Hij ook voor eeuwig straffen een ieder die niet gelooft heeft in Zijn Zoon...

Daarom, al rouwen we over onze zonden, toch verheugen we ons in onze Zaligmaker, die nou alles betaald heeft! En al kunnen we er met ons verstand nooit bij dat nou uitgerekend wij gered zijn, een dag zullen we het weten, we zullen Hem zien, en bij Hem zijn, en we zullen eeuwig zingen van Gods goedertierenheid!
lejo

Bericht door lejo »

Ja Wietse, toch hé over wat jij zegt. Dat is nou juist zo belangrijk aan het christelijk geloof. Dat is wat Paulus noemt de hoop vergaat niet! De hoop is niet ijdel. En, ....... (die) hoop doet leven!! Gode zij dank.
Weet je, het is zo begrijpelijk als je zegt: "Voor mij gaat het geloof om wat Jezus van ons wil, en geloof is voor mij niet de geschiedenis hoe en in welke vorm het heeft plaatsgevonden." Het is zo bekend voor me, want zo heb ik er ook jaren over gedacht. Totdat...... ja totdat God mij leerde dat niet Jezus wat van mij gedaan wil hebben, maar dat Hij álles voor mij deed. Dat is het mooiste moment geweest in mijn leven, toen is alles veranderd. En nu? Nu mag ik Hem liefhebben met heel mijn hart. En dat is niet omdat ik zo'n geweldige vent ben, maar alleen omdat onze God zo'n geweldige God is. Ik weet nog steeds helemaal niet zoveel hoor, en hopelijk komen er nog veel dagen om meer te leren. Daarom is de bijbel een christen erg kostbaar, het is zijn houvast. (Joh.17:17)

[Veranderd op 7/1/03 door lejo]
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Lejo & England,

Bedankt voor de aanvulling.
Laat het even over me heen komen.

Omtrent de opmerking dat de Bijbel op enkele punten niet éénduidig is, misschien ligt het aan mijn Bijbel vertaling.

Is namelijk niet algemeen bekend, Greber vertaling. Nu ben ik toch benieuwd hoe het geschreven staat in de NBG vertaling.
appie21

Bericht door appie21 »

Origineel geplaatst door Adje
kHeb pas het boek 'het Ramadocument' van Paul Maier weer herlezen. Vandaar deze vraag:

Wat zouden jullie doen als de botten van de Heere Jezus werden gevonden (hij zou dus niet lichamelijk zijn opgestaan)?

a. hoe weet je dan dat zijn botten het zijn?????

b. maar je weet toch wel beter...(of twijfel je )
Adje

Bericht door Adje »

Nogmaals, deze topic is niet bedoeld om jullie geloof te ontnemen in een lichamelijke opstanding, maar meer om je na te denken over het wezenlijke ervan. Dingen zijn tegenwoordig veel te gauw 'gewoon'. Natuurlijk is Christus waarlijk opgestaan!

Maarre, in het boek lag er in het graf waar de botten inlagen ook een brief van Jozef van Arimathea aan Nicodemus, waarin hij verklaarde het lichaam te hebben weggenomen, omdat hij bang was dat de Joodse leiders het zouden schenden. Toen hij later weer in Jeruzalem kwam, hoorde hij het verhaal dat Jezus was opgestaan. Om de discipelen niet te teleurstellen liet hij het zo, maar op den duur kon hij er niet mee leven en stuurde Nicodemus die brief. Maarre, kzou zeggen: lees het boek zelf eens, tis vlot geschreven.
Loïs

Bericht door Loïs »

Prachtig boek hoor, het Ramadocument.
england

Bericht door england »

Adje,
heb geen vrees, niets kan ons geloof wegnemen! God zelf heeft het ons gegeven! Als God voor ons is, wie kan dan tegen ons zijn? Bovendien schrijft Paulus in Romeinen 8: wat zou ons kunnen scheiden van de liefde van Christus? Hoogte, of diepte, engelen, overheden, honger, zwaard, de dood? Niets kan ons scheiden...
Want God zelf heeft het in ons hart geplant! En Hij is de Almachtige, de Schepper van hemel en aarde! Maar Hij heeft ons macht gegeven om kinderen Gods genaamd te worden, zodat wij, door Zijn Geest mogen roepen: Abba, Vader...

En dat boek, klinkt alsof ze gebruik hebben gemaakt van het verhaal van de Joodse overpriesters. Van wat we weten waren Nicodemus en Jozef volgelingen van Christus, en zouden dus geen leugen verbreiden. Integendeel, zou hij niet veel meer, om de discipelen te troosten hebben gezegd wat er gebeurde? En zouden ze niet hebben gezocht tot ze Hem vonden? Maar nee, Hij is aan hun verschenen, en ze hebben getuigd van Zijn opstanding. Later is Hij ook aan Paulus verschenen, wij hebben een Levend Hoofd, een Levende Hogepriester, die altijd voor ons bidt...
peentje

Bericht door peentje »

Dat slaat natuurlijk nergens op de aller-eerste vraag van dit onderwerp, Jezus is opgestaan en dus de botten kunnen dus nooit weer worden gevonden.
screenxxl

Bericht door screenxxl »

maar als die botten er nou is wel zijn dan zou ik ze gaan begraven op een plek waar niemand ze kan vinden.
Robert

Bericht door Robert »

Wie gingen er op de dag na sabbat naar het graf van Jezus?
Citeer de bijbelversen die elkaar tegenspreken. Als twee evangelien andere personen noemen wil dat niet zeggen dat ze elkaar tegenspreken. Ze vullen elkaar aan.

Tegenspreken zou zijn als:
Mattheus: Petrus ging wel naar het graf
Lukas: Petrus ging niet naar het graf.

Nu is het:
Mattheus: Petrus ging naar het graf
Lukas: Maria ging naar het graf.

conclusie, Petrus en Maria gingen naar het graf, Mattheus vertelt over Petrus en Lukas over Maria.

(niet precies zoals het in de bijbel staat, het is maar een voorbeeld)
Wie droeg het kruis van Jezus?
Het ene evangelie vertelt dat het kruis van Jezus werd overgenomen. Het andere vertelt dat niet. Maar het ontkent het ook niet.
Hoeveel engelen/geesten verschenen er nu aan de personen die het graf van Jezus bezochten?

Als het ene evangelie over een engel spreekt, betekent dat niet dat er geen tweede engel was.

[q]Er waren twee mannen die naast Jezus gekruizigd waren, hoeveel gingen nu mee in het paradijs van Jezus?[/q]

idemdito.
Carpe Diem tamen Memento Mori
bazz

Bericht door bazz »

Oorspronkelijk gepost door screenxxl
maar als die botten er nou is wel zijn dan zou ik ze gaan begraven op een plek waar niemand ze kan vinden.
en dus als consequentie dat het christelijk geloof niet waar is, en dat honderden miljoenen mensen verloren gaan door het verkeerde geloof?

overigens is dat ook de afweging die de archeologen in het boek maken.

en ja, Jezus leeft want Hij is opgestaan. je kunt het ook omdraaien. Jezus moet wel opgestaan zijn, want Hij leeft!
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Oorspronkelijk gepost door screenxxl
Dan steek je dus je kop in het zand....

Josh McDowell heeft een aardig boek geschreven: Jezus, feit of fictie. Ik dacht eerder verschenen oddt Meer dan Timmerman.
Als ik het me goed herinner had hij zijn zinnen erop gezet om voor eens en altijd te bewijzen dat de Bijbel vol met innerlijke tegenstellingen zat. Maar hij kwam tot de tegenovergestelde conclusie: de gegeven getuigenissen kunnen gewoonweg niet verzonnen zijn geweest...

http://www.josh.org/apologetics/skeptical.asp

[Aangepast op 16/7/03 door xgnoom]
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Tijn

Bericht door Tijn »

Ik ga dat boek over korte tijd ook lezen (mijn moeder heet het gekocht). Ik weet niet wat ik zou doen als het echt zo zou zijn. Ik vrees dat mijn geloof dan wel erg op de proef gesteld zou worden. Ik vrees dan ook dat ik mijn geloof wel eens kwijt zou kunnen raken. Ik heb er al vaak over nagedacht. Ik zie, denk ik, het nut van de lichamelijke opstanding in. Als die er niet geweest zou zijn, als dat tenminste later bewezen zou worden, tja, moet ik dan geloven in een opgestane Heer?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

als....als.... ???

Jezus is de derde dag verezen uit de dood !!!

En daarmee uit!! dus de botten vind je niet en daarmee is deze stelling mijninziens gewoon onzin
Loïs

Bericht door Loïs »

De vraag is een beetje moeilijk te begrijpen als je het boek waar Adje aan refereert niet gelezen hebt. Dus allemaal hollen naar de bibliotheek en 'Het Ramadocument' van Paul Maier meenemen.
Plaats reactie