Mijn idee. GG betekent misschien GijsGans?Reformer schreef:GGberoepingswerk heeft wel wat trekjes van Gijs83, maar ik kan er naast zitten.
JAN, WE ZIJN NIET DOOF

Mijn idee. GG betekent misschien GijsGans?Reformer schreef:GGberoepingswerk heeft wel wat trekjes van Gijs83, maar ik kan er naast zitten.
Hierbij doe je dus 2 aannames.Klaas-Jan schreef:ALLE vacante gemeenten kennen kandidaat Labee! Hij heeft in de afgelopen 2 jaar alle vacante gemeenten aangedaan om er te preken!Reformer schreef:N-i-e-l-s verwoord hier op een keurige wijze het gevoel wat ook bij mij leeft. Het beroepen om maar te beroepen. Er wordt een kandidaat beroepbaar gesteld en plotseling 'schieten' alle vacante gemeenten op deze kandidaat. Wordt er nog wel gekeken naar:
1. de boodschap die een persoon brengt en
2. of de beroepbare persoon wel past bij de gemeente. Of past kand. Labee (en vele voorgangers van hem) bij alle vacante gemeenten?
Wat betreft het aan banden leggen van beroepingswerk, hier voel ik wel iets voor. Een bepaling opnemen in de kerkorde dat een ds. of kand. niet meer dan 10 of 15 beroepen per jaar mag ontvangen. Ieder beroep wat hier boven komt, als is het op 5 januari van een jaar, wordt automatisch doorgeschoven naar het volgende jaar. Dit zou een hele hoop stress bij predikanten en kandidaten in met name de al genoemde rechterflank van de gereformeerde gezindte wegnemen.
MOD-Opmerking:Reformer schreef:Hierbij doe je dus 2 aannames.Klaas-Jan schreef:ALLE vacante gemeenten kennen kandidaat Labee! Hij heeft in de afgelopen 2 jaar alle vacante gemeenten aangedaan om er te preken!Reformer schreef:N-i-e-l-s verwoord hier op een keurige wijze het gevoel wat ook bij mij leeft. Het beroepen om maar te beroepen. Er wordt een kandidaat beroepbaar gesteld en plotseling 'schieten' alle vacante gemeenten op deze kandidaat. Wordt er nog wel gekeken naar:
1. de boodschap die een persoon brengt en
2. of de beroepbare persoon wel past bij de gemeente. Of past kand. Labee (en vele voorgangers van hem) bij alle vacante gemeenten?
Wat betreft het aan banden leggen van beroepingswerk, hier voel ik wel iets voor. Een bepaling opnemen in de kerkorde dat een ds. of kand. niet meer dan 10 of 15 beroepen per jaar mag ontvangen. Ieder beroep wat hier boven komt, als is het op 5 januari van een jaar, wordt automatisch doorgeschoven naar het volgende jaar. Dit zou een hele hoop stress bij predikanten en kandidaten in met name de al genoemde rechterflank van de gereformeerde gezindte wegnemen.
1. kand. Labee (of welke andere kandidaat dan ook) heeft direct een beeld van een gemeente als hij er een zondag voorgaat.
2. Een gemeente weet direct uit 1 of enkele diensten wat voor vlees ze met kand. Labee in de kuip hebben.
Naar mijn mening zijn dit wel heel grote aannames.
Bij punt 1: kand. Labee ziet een gemeente vanaf de kansel en spreekt enkel de kerkenraad van een gemeente als hij er voorgaat. Hoe kan hij dan een goed en compleet beeld van een gemeente krijgen. Daarbij zijn alle gemeenten waar hij voorgaat nieuw voor hem. Hoe verwerkt hij al deze nieuwe indrukken?
Bij punt 2: hoe is het mogelijk voor een gemeente om een beeld te vormen van een kand. als hij slechts 1 of enkele keren is voorgegaan en zij niet de mogelijkheid hebben gehad om kennis te maken met deze persoon?