Beroepingswerk, deel 6

Hendrikus

Re: Beroepingswerk, deel 6

Bericht door Hendrikus »

Reformer schreef:GGberoepingswerk heeft wel wat trekjes van Gijs83, maar ik kan er naast zitten.
Mijn idee. GG betekent misschien GijsGans?

JAN, WE ZIJN NIET DOOF :OO3
~~Soli Deo Gloria~~
Reformer

Bericht door Reformer »

Klaas-Jan schreef:
Reformer schreef:N-i-e-l-s verwoord hier op een keurige wijze het gevoel wat ook bij mij leeft. Het beroepen om maar te beroepen. Er wordt een kandidaat beroepbaar gesteld en plotseling 'schieten' alle vacante gemeenten op deze kandidaat. Wordt er nog wel gekeken naar:

1. de boodschap die een persoon brengt en
2. of de beroepbare persoon wel past bij de gemeente. Of past kand. Labee (en vele voorgangers van hem) bij alle vacante gemeenten?

Wat betreft het aan banden leggen van beroepingswerk, hier voel ik wel iets voor. Een bepaling opnemen in de kerkorde dat een ds. of kand. niet meer dan 10 of 15 beroepen per jaar mag ontvangen. Ieder beroep wat hier boven komt, als is het op 5 januari van een jaar, wordt automatisch doorgeschoven naar het volgende jaar. Dit zou een hele hoop stress bij predikanten en kandidaten in met name de al genoemde rechterflank van de gereformeerde gezindte wegnemen.
ALLE vacante gemeenten kennen kandidaat Labee! Hij heeft in de afgelopen 2 jaar alle vacante gemeenten aangedaan om er te preken!
Hierbij doe je dus 2 aannames.

1. kand. Labee (of welke andere kandidaat dan ook) heeft direct een beeld van een gemeente als hij er een zondag voorgaat.

2. Een gemeente weet direct uit 1 of enkele diensten wat voor vlees ze met kand. Labee in de kuip hebben.

Naar mijn mening zijn dit wel heel grote aannames.
Bij punt 1: kand. Labee ziet een gemeente vanaf de kansel en spreekt enkel de kerkenraad van een gemeente als hij er voorgaat. Hoe kan hij dan een goed en compleet beeld van een gemeente krijgen. Daarbij zijn alle gemeenten waar hij voorgaat nieuw voor hem. Hoe verwerkt hij al deze nieuwe indrukken?

Bij punt 2: hoe is het mogelijk voor een gemeente om een beeld te vormen van een kand. als hij slechts 1 of enkele keren is voorgegaan en zij niet de mogelijkheid hebben gehad om kennis te maken met deze persoon?

Overigens moet ik je nog corrigeren. Kand. Labee heeft de afgelopen 2 jaar in geen enkele gemeente gepreekt volgens zijn leermeester ds. Moerkerken. Een kand. in de gergem preekt niet, maar spreekt slechts of met de woorden van ds. Moerkerken: een student/kandidaat doet een preekvoorstel. Bij deze. Mijn mening is overigens dat ook een kandidaat gewoon preekt. Gelukkig wel!
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Reformer schreef:
Klaas-Jan schreef:
Reformer schreef:N-i-e-l-s verwoord hier op een keurige wijze het gevoel wat ook bij mij leeft. Het beroepen om maar te beroepen. Er wordt een kandidaat beroepbaar gesteld en plotseling 'schieten' alle vacante gemeenten op deze kandidaat. Wordt er nog wel gekeken naar:

1. de boodschap die een persoon brengt en
2. of de beroepbare persoon wel past bij de gemeente. Of past kand. Labee (en vele voorgangers van hem) bij alle vacante gemeenten?

Wat betreft het aan banden leggen van beroepingswerk, hier voel ik wel iets voor. Een bepaling opnemen in de kerkorde dat een ds. of kand. niet meer dan 10 of 15 beroepen per jaar mag ontvangen. Ieder beroep wat hier boven komt, als is het op 5 januari van een jaar, wordt automatisch doorgeschoven naar het volgende jaar. Dit zou een hele hoop stress bij predikanten en kandidaten in met name de al genoemde rechterflank van de gereformeerde gezindte wegnemen.
ALLE vacante gemeenten kennen kandidaat Labee! Hij heeft in de afgelopen 2 jaar alle vacante gemeenten aangedaan om er te preken!
Hierbij doe je dus 2 aannames.

1. kand. Labee (of welke andere kandidaat dan ook) heeft direct een beeld van een gemeente als hij er een zondag voorgaat.

2. Een gemeente weet direct uit 1 of enkele diensten wat voor vlees ze met kand. Labee in de kuip hebben.

Naar mijn mening zijn dit wel heel grote aannames.
Bij punt 1: kand. Labee ziet een gemeente vanaf de kansel en spreekt enkel de kerkenraad van een gemeente als hij er voorgaat. Hoe kan hij dan een goed en compleet beeld van een gemeente krijgen. Daarbij zijn alle gemeenten waar hij voorgaat nieuw voor hem. Hoe verwerkt hij al deze nieuwe indrukken?

Bij punt 2: hoe is het mogelijk voor een gemeente om een beeld te vormen van een kand. als hij slechts 1 of enkele keren is voorgegaan en zij niet de mogelijkheid hebben gehad om kennis te maken met deze persoon?
MOD-Opmerking:

Ondanks mijn waarschuwing verschijnt deze posting.
Elke volgende reactie zal zonder opgave van redenen rücksichtlos verwijderd worden!!

Enne.....Hendrikus, volgens mij zijn een aantal forummers wel doof, zij het oost-indisch. :)
Reformer

Bericht door Reformer »

Excusus jvdg! Ik voelde me slechts uitgedaagd c.q. uitgenodigd tot een reactie. Graag enig begrip hiervoor. Vanaf nu zal ik weer on-topic posten.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
GGBeroepingswerk

Bericht door GGBeroepingswerk »

Huidige beroepen kand. B. Labee volgens preeklinks:

Bodegraven, Boskoop, Drachten, Ede, Emmeloord, Genemuiden, 's-Gravenzande, Groningen, Katwijk aan Zee, Krabbendijke, Leiderdorp, Moerkapelle, Nieuwdorp, Ooltgensplaat, Oosterland, Oostkapelle, Ouddorp, Oudemirdum, Poortugaal, Rilland-Bath, Rotterdam-Zuidwijk, Scherpenisse, Terneuzen, Terwolde-De Vecht, Vlaardingen. (25 beroepen)

GGGijsBeroepingswerk
Jongere

Bericht door Jongere »

Dit onderwerp gaat dicht. In dit topic kan het verdere beroepingswerk worden vermeld:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=39&t=7345
Het eerder geopende topic 'beroepingswerk 7' is verwijderd.

Hiermee moet het eindelijk afgelopen zijn met het eindeloze gediscussieer in dit onderwerp en met het negeren van de mods. Het is niet de bedoeling dat er gediscussieerd wordt, alleen feitelijke berichtgeving is toegestaan. Voor het overige bestaat ergens een ander topic, en liever helemaal geen gebabbel over andere mensen - dat gebeurt al veel te vaak. Als GGBeroepingswerk graag een lijstje bij houdt: graag in één post en die telkens up-to-date houden.

Als ook dat topic weer 'uit de hand loopt', moet iedereen zijn beroepingswerk maar weer in het Reformatorisch Dagblad gaan opzoeken.
Gesloten